De Beurs vandaag
TIP
-
- VIP member
- Contacteer:
Re: De Beurs vandaag
Als ik koop is het houden tot het bittere eind! De fout van (blijven) bij te kopen, maak ik wel niet meerGg70 schreef: ↑5 januari 2023, 18:59Moment om op verkoopknop te drukken.(2% winst vandaag)Sebastiaan1985 schreef: ↑4 januari 2023, 11:42 Zo ik heb het er op gewaagd... Iets meer dan 200 aandelen proximus gekocht... Ik hoop dat ik het mij niet ga beklagen want die beursgenoteerde semi overheidsbedrijven hebben het blijkbaar in 2022 niet zo goed gedaan (artikel uit de Tijd).
Het (huidig) dividend is te mooi om te laten liggen tegen de (huidige) koers. Ik hoop dat ik het mij niet ga beklagen. De laatste keer dat ik proximus verkocht heb (2018) stond het nog ver in de twintig euro....
Houden tot het bittere einde is al even fout als blijven bijkopen. Maar dat wist je natuurlijk al.
Je zou voor elke lijn in je port een verkooplimiet moeten hebben. Die hoef je niet zeer strikt na te leven maar moet wel een leidraad zijn om lijnen te houden, bij te kopen of (gedeeltelijk) te verkopen.
Je zou voor elke lijn in je port een verkooplimiet moeten hebben. Die hoef je niet zeer strikt na te leven maar moet wel een leidraad zijn om lijnen te houden, bij te kopen of (gedeeltelijk) te verkopen.
Oei oei, elk aandeel is op het bittere einde 0€ waard.
Toch maar mee oppassen ^^
Of je moet hopen dat ze worden overgenomen door de Chinezen
Toch maar mee oppassen ^^
Of je moet hopen dat ze worden overgenomen door de Chinezen
-
- VIP member
- Contacteer:
Ja natuurlijk heb ik bodemprijzen waartegen ik verkoop… Maar bij aandelen die ik koop voor het dividend (vaak halve overheidsbedrijven en Belgisch/Brits voor de RV) hou ik juist iets langer dan de rest en verkoop ik pas als het dividend serieus slinkt… Het is mijn manier, sommigen zullen een andere insteek hebben.pukkie007 schreef: ↑5 januari 2023, 21:05 Houden tot het bittere einde is al even fout als blijven bijkopen. Maar dat wist je natuurlijk al.
Goeie strategie!Sebastiaan1985 schreef: ↑5 januari 2023, 21:22Ja natuurlijk heb ik bodemprijzen waartegen ik verkoop… Maar bij aandelen die ik koop voor het dividend (vaak halve overheidsbedrijven en Belgisch/Brits voor de RV) hou ik juist iets langer dan de rest en verkoop ik pas als het dividend serieus slinkt… Het is mijn manier, sommigen zullen een andere insteek hebben.pukkie007 schreef: ↑5 januari 2023, 21:05 Houden tot het bittere einde is al even fout als blijven bijkopen. Maar dat wist je natuurlijk al.
Mocht ik in individuele aandelen zitten, dan zou ik precies dezelfde strategie hanteren.
Is juist een hele slechte strategie. Als je een stabiele dividend port wilt, moet je kijken naar dividendgroei en zeker niet naar dividendyield. Wat ben je nu met een aankoop van een aandeel dat een hoog dividendyield heeft, maar op lange termijn een dalende koers heeft (en uiteindelijk het dividend schrapt/knipt)? Helemaal niks!
Ik heb proximus ,toen nog Belgacom, verkocht ergens rond €25-26. Kijk waar de koers nu staat... dat verlies ga je niet ophalen met het jaarlijks (te) hoog dividend.
Het was 1 van mijn eerste aandelen waar ik veel van heb geleerd. De koers van aandelen met een hoog dividend gaan bijna altijd in dalend lijn.En uiteindelijk het dividend ook. Beter geen aandelen kopen die boven de 6% bruto dividend geven.
De strategie van Zeezout is al een goede basis voor een dividenden port.
-
- VIP member
- Contacteer:
Ik heb het niet alleen voor het dividendrendement gekocht hoor. Mij lijkt het gewoon een koopje tegen de huidige koers…Denfi schreef: ↑6 januari 2023, 17:54Is juist een hele slechte strategie. Als je een stabiele dividend port wilt, moet je kijken naar dividendgroei en zeker niet naar dividendyield. Wat ben je nu met een aankoop van een aandeel dat een hoog dividendyield heeft, maar op lange termijn een dalende koers heeft (en uiteindelijk het dividend schrapt/knipt)? Helemaal niks!
Ik heb proximus ,toen nog Belgacom, verkocht ergens rond €25-26. Kijk waar de koers nu staat... dat verlies ga je niet ophalen met het jaarlijks (te) hoog dividend.
Het was 1 van mijn eerste aandelen waar ik veel van heb geleerd. De koers van aandelen met een hoog dividend gaan bijna altijd in dalend lijn.En uiteindelijk het dividend ook. Beter geen aandelen kopen die boven de 6% bruto dividend geven.
Het dividendrendement is gewoon zo hoog bij Proximus omdat de koers serieus gezakt is (meer dan het dividend). Dit kan ofwel het gevolg zijn van problemen op de langere termijn ofwel omdat mensen het aandeel massaal verkocht hebben omdat de rest het doet (kuddegedrag).
Ik blijf er bij : het leek een veel te hard koopje voor mij. De toekomst zal uitwijzen of ik gelijk heb.
Dat dachten er ook veel,toen Bpost aan €10 stond.Sebastiaan1985 schreef: ↑6 januari 2023, 18:25
Mij lijkt het gewoon een koopje tegen de huidige koers…
Ik blijf er bij : het leek een veel te hard koopje voor mij. De toekomst zal uitwijzen of ik gelijk heb.
Voor mijn dividenden port heb ik mij een paar regels opgelegd om zoveel mogeliik emoties uit te schakelen. Eentje is dus om weg te blijven van bedrijven waar te overheid zich teveel ik kan moeien.
Inderdaad,als je het voor de lange termijn doet zullen we al eens zien waar de koers binnen 10 jaar staat.
Op korte termijn is er misschien wel een ritje mee te maken
-
- VIP member
- Contacteer:
Ik heb een verkoopkoers hoor (zowel kwa verlies als winst). Maar ik snap wat je bedoelt. Soms is het te mooi om waar te zijn en gaat het alleen maar bergaf op lange termijn.
Zijn alle bedrijven waar de overheid zich te veel mee kan moeien dan zo slecht? En waarom?
Zijn alle bedrijven waar de overheid zich te veel mee kan moeien dan zo slecht? En waarom?
Op Belgisch niveau toch wel. De overheid zet die bedrijven onderdruk om een (te) hoog dividend te betalen. Want is extra inkomsten voor de overheid. Overheid plaatst ook mensen (met politieke banden) in bepaalde functie om deze macht te behouden. Meestal zijn die personen niet de meest bekwame mensenSebastiaan1985 schreef: ↑6 januari 2023, 18:39 Zijn alle bedrijven waar de overheid zich te veel mee kan moeien dan zo slecht? En waarom?
-
- Verbannen Gebruiker
Hoe doen ze dat? De Belgische overheid heeft een minderheid in de raad van Bestuur? En de raad van Bestuur mag zich niet moeien met de dagelijkse werking van bedrijf? Ze keuren het voorgestelde dividend goed en daar stopt het mee.Denfi schreef: ↑6 januari 2023, 19:05Op Belgisch niveau toch wel. De overheid zet die bedrijven onderdruk om een (te) hoog dividend te betalen.Sebastiaan1985 schreef: ↑6 januari 2023, 18:39 Zijn alle bedrijven waar de overheid zich te veel mee kan moeien dan zo slecht? En waarom?
-
- Verbannen Gebruiker
Zou je niet eens goed kijken naar de payout ratio voor je iets koopt ?Sebastiaan1985 schreef: ↑6 januari 2023, 18:25Ik heb het niet alleen voor het dividendrendement gekocht hoor. Mij lijkt het gewoon een koopje tegen de huidige koers…Denfi schreef: ↑6 januari 2023, 17:54
Is juist een hele slechte strategie. Als je een stabiele dividend port wilt, moet je kijken naar dividendgroei en zeker niet naar dividendyield. Wat ben je nu met een aankoop van een aandeel dat een hoog dividendyield heeft, maar op lange termijn een dalende koers heeft (en uiteindelijk het dividend schrapt/knipt)? Helemaal niks!
Het dividendrendement is gewoon zo hoog bij Proximus omdat de koers serieus gezakt is (meer dan het dividend). Dit kan ofwel het gevolg zijn van problemen op de langere termijn ofwel omdat mensen het aandeel massaal verkocht hebben omdat de rest het doet (kuddegedrag).
Momenteel 85 % , het gemiddelde over 10 jaar is 96 % , het maximum is 129 % geweest .
Het dividend is 5,6% gedaald de laatste 10 jaar .
De groei is negatief , marin of safety is 0
Rode vlaggen overal waar je kijkt .
Misschien vinden ze het warm water uit en draait de boel maar lijkt mij even onwaarschijnlijk dan dat ik morgen naar de winkel vlieg met mijn auto .
De laatste keer dat ik keek had hij nog geen vleugels .
Beleggen in firma's die zoveel kosten hebben is nooit slim tabak is dan nog een veel veiliger keuze groei is negatief maar er is prijszetting vermogen de regelgeving is streng = geen nieuwe concurrentie en er zijn bijna 0 kosten .
Al fouten maken leer je zou ik zeggen .
Groei is de belangrijkste factor in beleggen en die negeer je volledig .
Je koopt beter iets die maar 2% dividend heeft en die 10 % groeit dan iets die 10 % dividend heeft en maar 2% groeit of in dit geval van proximus zelfs krimpt.
Didier Bellens, is nog uit de tijd van Belgacom. Heeft wel wat meer uitgespookt dan het dividend (bijvoorbeeld Belgacom een vennootschap laten overnemen waar hij aandeelhouder van was). Wat er de laatste jaren gebeurd met deze bedrijven heb ik geen idee van. Het viel mij nu pas op dat Proximus onder €10 is gezakt. Ik negeer dit type bedrijven systematisch al jaren. Hun koers verloopt zegt echter al genoeg.
Je zal daar wel gelijk in hebben. De verhalen op de Hoog Dividend pagina's lijken soms ook te mooi om waar te zijn.Denfi schreef: ↑6 januari 2023, 17:54Is juist een hele slechte strategie. Als je een stabiele dividend port wilt, moet je kijken naar dividendgroei en zeker niet naar dividendyield. Wat ben je nu met een aankoop van een aandeel dat een hoog dividendyield heeft, maar op lange termijn een dalende koers heeft (en uiteindelijk het dividend schrapt/knipt)? Helemaal niks!
Hoewel ik dat boek 'Beter beleggen dan de bank' wel nog interessant vond. Daar kwamen zaken als mReits en BDC's aan bod.
Dat zie ik hier niet aan bod komen, maar misschien dat daar wel een reden voor is :p