Hulp van ouders bij hypotheek/uitkoopsom
TIP
Hulp van ouders bij hypotheek/uitkoopsom
Door een echtscheiding ben ik aan het onderzoeken of ik onze woning kan overnemen. De bestaande lening zou ik nog kunnen overnemen, maar daar bovenop moet ik nog aan de uitkoopsom voor mijn ex-partner geraken. Dat bedrag zal zo'n 100.000 euro zijn. Ik heb zelf onvoldoende spaarreserves om dat op te hoesten en ook niet voldoende middelen om er nog een lening bovenop te nemen.
Mijn ouders kunnen geen grote schenking doen, maar zouden me maandelijks financieel kunnen steunen om de bestaande hypotheek makkelijker af te lossen. Waardoor er ruimte zou komen voor een lening voor een deel van de uitkoopsom. Mijn vraag is in welke mate banken rekening houden met zo'n maandelijkse financiële bijdrage? Of dat er formules zijn bij banken waardoor mijn ouders me toch financieel zouden kunnen ondersteunen.
Mijn ouders kunnen geen grote schenking doen, maar zouden me maandelijks financieel kunnen steunen om de bestaande hypotheek makkelijker af te lossen. Waardoor er ruimte zou komen voor een lening voor een deel van de uitkoopsom. Mijn vraag is in welke mate banken rekening houden met zo'n maandelijkse financiële bijdrage? Of dat er formules zijn bij banken waardoor mijn ouders me toch financieel zouden kunnen ondersteunen.
Re: Hulp van ouders bij hypotheek/uitkoopsom
Als je ouders een afbetaalde eigendom hebben kan de bank dit als waarborg nemen moest je de lening niet meer afbetalen.. Doch banken zijn er niet echt scheutig op.
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Banken kunnen daar gerust rekening mee houden en een stuk in meegaan, ja.
Maar dat hangt van je volledig dossier en de bank af en er zijn vaak meerdere mogelijkheden.
Dus afspraak maken met je bank, je situatie en wensen op tafel leggen en zien wat ze kunnen doen/voorstellen.
Eventueel je ouders ineens meenemen.
Hoe kom je aan de uitkoopsom voor je ex van 100.000 euro?
Is dat een bedrag dat ze eigenhandig en persoonlijk in het eigendom geinvesteerd heeft???
Is dat een bedrag dat ze eigenhandig en persoonlijk in het eigendom geinvesteerd heeft???
-
- Full Member
- Contacteer:
Ik vrees dat het bijzonder moeilijk zal worden een bank van dergelijke constructie te overtuigen..
Banken zijn geen liefdadigheidsinstelling.
Ook zijn ze niet goedgelovig en vertrouwen ze niet zomaar dat iemand anders (je ouders) zullen bijspringen.
Ik vermoed dat ze een borgstelling van je ouders zullen eisen om alles officieel te maken.
Ook zijn ze niet goedgelovig en vertrouwen ze niet zomaar dat iemand anders (je ouders) zullen bijspringen.
Ik vermoed dat ze een borgstelling van je ouders zullen eisen om alles officieel te maken.
Nee, dat is een vastgelegde formule. De waarde van de woning zonder de nog af te betalen lening, en dat gedeeld door twee. Gesteld dat we allebei 50 procent inbreng hebben in het huis.
En welke waarde is dit? De huidige waarde? Wat jullie ervoor betaald hebben? Hoe lager de waarde die op uw woning geplakt wordt, hoe minder je uw ex moet uitbetalen.
-
Da klopt toch niet wat je hierboven zegt...
De waarde van de woning min het openstaand kapitaal van de lening die er nog op rust en dat door 2. Is het deel van je ex.
Leg het bij met je ex. Probleem opgelost. 

@JonasDL
Een vriendin van me heeft dat opgelost zoals jij het beschrijft.
De bank (in dit geval: vlaams woningfonds) was daar wel niet van op de hoogte.
Maar het paste dus in maximale toegelaten afbetaling per maand.
Maximaal maandbedrag dat wel erg hoog lag volgens mij, zonder de steun zou het zeeeer zwaar zijn.
Maar ja, voor een lening voor "behoud van een woning in geval van een echtscheidingsprocedure" zal een instelling met een sociaal doel wel soepel zijn zeker.
Steek ook je licht eens op bij vlaams woningfonds.
Een vriendin van me heeft dat opgelost zoals jij het beschrijft.
De bank (in dit geval: vlaams woningfonds) was daar wel niet van op de hoogte.
Maar het paste dus in maximale toegelaten afbetaling per maand.
Maximaal maandbedrag dat wel erg hoog lag volgens mij, zonder de steun zou het zeeeer zwaar zijn.
Maar ja, voor een lening voor "behoud van een woning in geval van een echtscheidingsprocedure" zal een instelling met een sociaal doel wel soepel zijn zeker.
Steek ook je licht eens op bij vlaams woningfonds.