Capaciteitstarief
Re: Capaciteitstarief
LOL Wallonië als voorbeeld voor de andere regio’s LOL
Dan toch zeker niet op economisch vlak: laag BNP, lage werkzaamheidsgraad, hoge schuld en tekort, hoge werkloosheid …
Ook op vlak van onderwijs en gezondheidszorg doen ze het daar niet beter, integendeel.
En op politiek vlak: ze hebben niet 1 maar 2 regeringen: de Waalse gewestregering van Di Rupo en de Franstalige gemeenschapsregering van Jeholet. Kwestie van efficiënt bestuur, of anders gezegd, politieke postjes creëren.
En dan tel ik de Brusselse regering en Duitstalige regering nog niet mee …
Het gras is voor sommigen altijd groener aan de overkant. Maar waarom verhuizen ze dan niet naar de overkant? Als het daar toch zo goed is en hier zo slecht
https://www.vreg.be/sites/default/files ... 1.2023.pdf
Begrijp ik het nu goed dat er ook een maximum zit op het capaciteitstarief?
Je betaalt 46€ (excl databeheer, btw,...) per jaar per kW piekvermogen. Maar wel tot een maximum van 192€?
Dus boven de +/-4,2kW maakt het eigenlijk geen verschil meer? (En de prijs die je betaalt aan netkost per afgenomen kWh is lager dan bij een analoge meter)
Begrijp ik het goed of maak ik ergens een rekenfout?
Je betaalt 46€ (excl databeheer, btw,...) per jaar per kW piekvermogen. Maar wel tot een maximum van 192€?
Dus boven de +/-4,2kW maakt het eigenlijk geen verschil meer? (En de prijs die je betaalt aan netkost per afgenomen kWh is lager dan bij een analoge meter)
De enige reden waarom wij het beter doen is omdat de haven van Antwerpen in Vlaanderen ligt. Als het omgekeerd was, dan waren wij de "sukkelaars" geweest. Ik snap die focus van sommigen daar ook niet op. In elk land heb je rijkere en armere regio's (bv. Noord - en Zuid-Italiė).m-peeters schreef: ↑7 januari 2023, 14:20LOL Wallonië als voorbeeld voor de andere regio’s LOL
Dan toch zeker niet op economisch vlak: laag BNP, lage werkzaamheidsgraad, hoge schuld en tekort, hoge werkloosheid …
Ook op vlak van onderwijs en gezondheidszorg doen ze het daar niet beter, integendeel.
Wat is het voorstel dan, dat ieder land zijn armste regio afstoot? En wat gaan we daarna doen. Limburg afstoten? .
-
- Jr. Member
- Contacteer:
Lijkt me ongerelateerd, al is het maar omdat de eenheden (EUR/kW/jaar vs EUR/MWh) niet overeenstemmen. Wat dat "maximumtarief" dan wel moet inhouden, niet direct een idee (sociaal tarief misschien?)Woz schreef: ↑7 januari 2023, 22:40 https://www.vreg.be/sites/default/files ... 1.2023.pdf
Je redenering klopt volgens mij enkel als je jaarverbruik niet boven 1000 kWh gaat. Er zullen er niet velen zijn die zo weinig verbruiken maar dan toch ergens een 4,2 kW piek halen. (Of analoog zullen er niet veel zijn die onder de 2000 kWh blijven maar toch pieken hebben van 8,4 kW, enz.)Woz schreef: ↑7 januari 2023, 22:40 https://www.vreg.be/sites/default/files ... 1.2023.pdf
Het variabel gedeelte van het nettarief (dus losstaand van capaciteitstarief) is idd voordeliger bij een digitale meter. Als je dus bv onder de 2,5 kW piek blijft, zorgt het plaatsen van een digitale meter voor een lagere factuur van zo'n 20 euro/MWh (of 0,02 euro/kWh).
Ja, ik denk wel dat we kunnen concluderen dat de vaste kosten(oa gebruik van het net) stijgen en de variabele kosten dalen (prijs per verbruikte kWh).
Vanuit technisch standpunt is dat logisch. Het net kost geld zelfs al loopt er 0kWh door. Maar vanuit sociaal standpunt is het een stuk minder logisch.
Ik vermoed dat dit een trend zal zijn als we steeds meer richting hernieuwbare energie zullen evolueren. De vaste kosten nemen in verhouding een steeds groter deel in beslag. Een windmolen die stilstaat kost ook nog geld (investeringskost,...)
In het extreme geval evolueren we misschien wel naar een flatfee systeem zoals bij een internetabonnement*. Als de variabele kost per kWh te verwaarlozen zijn in verhouding tot de vaste kost. (Meten en factureren van verbruik kost ook geld aan de netbeheerders en energieproducenten)
*Met keuzemogelijkheid naar gelang het gebruikersprofiel (basic/comfort/...)
Vanuit technisch standpunt is dat logisch. Het net kost geld zelfs al loopt er 0kWh door. Maar vanuit sociaal standpunt is het een stuk minder logisch.
Ik vermoed dat dit een trend zal zijn als we steeds meer richting hernieuwbare energie zullen evolueren. De vaste kosten nemen in verhouding een steeds groter deel in beslag. Een windmolen die stilstaat kost ook nog geld (investeringskost,...)
In het extreme geval evolueren we misschien wel naar een flatfee systeem zoals bij een internetabonnement*. Als de variabele kost per kWh te verwaarlozen zijn in verhouding tot de vaste kost. (Meten en factureren van verbruik kost ook geld aan de netbeheerders en energieproducenten)
*Met keuzemogelijkheid naar gelang het gebruikersprofiel (basic/comfort/...)
Dit is wat de VREG daarover schrijft:Woz schreef: ↑7 januari 2023, 22:40 https://www.vreg.be/sites/default/files ... 1.2023.pdf
In een rekenvoorbeeld geeft dat dan:Wanneer betaal ik het maximumtarief? Hoe wordt dat bepaald?
Hebt u een digitale meter? Dan betaalt u normaal gezien nettarieven met het capaciteitstarief en het nettarief per kWh.
Verbruikt u heel weinig, bijvoorbeeld minder dan 750 kWh per jaar? Dan betaalt u mogelijk het maximumtarief. Voor 2023 betaalde u de nettarieven enkel op basis van uw verbruik. U betaalde dus heel weinig voor uw gebruik van het elektriciteitsnet. Toch belast ook u het net op bepaalde momenten en moet de netbeheerder voor u een bepaalde capaciteit voorzien. Met de nieuwe nettarieven betaalt u meestal meer. De toename van uw factuur wordt wel beperkt door het maximumtarief. Dat bedraagt 0,19 euro per kWh (excl. btw). Zou u met het capaciteitstarief en nettarief per kWh meer nettarieven betalen dan met het maximumtarief? Dan betaalt u het maximumtarief. U betaalt dus nooit meer dan dat. U betaalt wel minstens de minimumbijdrage van 2,5 kW.
Hebt u heel hoge kwartiervermogens, bijvoorbeeld meer dan 20 kW? Ook dan betaalt u mogelijk het maximumtarief.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Het verhaaltje van de haven en ligging aan zee gaat niet op. Wat dan met Oostenrijk en Zeotserland? Of met Beieren?NS2SN schreef: ↑7 januari 2023, 22:56De enige reden waarom wij het beter doen is omdat de haven van Antwerpen in Vlaanderen ligt. Als het omgekeerd was, dan waren wij de "sukkelaars" geweest. Ik snap die focus van sommigen daar ook niet op. In elk land heb je rijkere en armere regio's (bv. Noord - en Zuid-Italiė).m-peeters schreef: ↑7 januari 2023, 14:20
LOL Wallonië als voorbeeld voor de andere regio’s LOL
Wat is het voorstel dan, dat ieder land zijn armste regio afstoot? En wat gaan we daarna doen. Limburg afstoten? .
Het gaat me meer om de politieke cultuur: door de PS is er een cultuur van weinig ondernemerschap en veel overheid ontstaan. Dat samen met "pamperpolitiek" (de PS houdt elke hervorming van de levenslange werkloosheidsvergoeding tegen) maakt dat Wallonië economisch achterop blijft.
Of zoals in Trends ooit treffend stond:
"Dat er op het gebied van tewerkstelling en welvaart een kloof gaapt tussen Vlaanderen en Wallonië is bekend. Maar er zijn nog verschillen, die minder aandacht krijgen: een verschil in omvang van de publieke en de private sector, een ondermaats Waals onderwijssysteem en structurele langdurige werkloosheid en armoede.
Wallonië draagt ondanks Europese steunmaatregelen en marshallplannen nog altijd de erfenis van de weggekwijnde zware industrie sinds de jaren zestig mee. Vlaanderen kon de voorbije decennia als open economie met belangrijke havens meesurfen op de golven van de mondialisering.
Ik heb niks tegen Wallonië. Ik wil gerust solidair zijn (ook met Limburg trouwens ) maar het gaat mij erom wat ze zelf doen om economisch vooruit te gaan met onze "solidariteitsbijdrage"...
Soit, ik wou vooral de Vlamingenhaters op dit forum aantonen dat het hier in Vlaanderen nog niet zo slecht is en dat Wallonië niet echt een voorbeeldregio is voor anderen, toch zeker niet op economisch vlak ...
Je kan je suf proberen te rekenen aan hun ingewikkelde tarieven.
Maar één ding is zeker, het zal de verbruiker in meer of mindere mate geld gaan kosten.
Maar één ding is zeker, het zal de verbruiker in meer of mindere mate geld gaan kosten.
Om terug meer on topic te komen: ook in Brussel en Wallonië zijn ze bezig met een soort van capaciteitstarief ... maar het vraagt wat meer tijd en studiewerk daar ...
https://www.bruzz.be/economie/brussel-g ... 2022-11-23
Enkele interessante passages:
In Brussel is dit systeem alvast de komende jaren niet aan de orde, zegt Misselyn. "Wij hebben nog een tariefstructuur op poten tot 2024, dus pas in 2025 wordt een eventueel nieuw model ingevoerd. Daarvoor bestuderen we zowel het Vlaamse systeem als hetgene dat nu in Wallonië wordt voorgesteld, en wij nemen volgend jaar een beslissing over een Brussels model."
In Wallonië zit immers een heel ander tariefsysteem in de pijplijn. Bedoeling, legt Misselyn uit, zou er zijn om af te stappen van het onderscheid tussen een dag- en nachttarief. In de plaats daarvan worden vier tijdsblokken, elk met hun eigen tarieven, ingevoerd. "Concreet gaat het over een 'normaal' dagtarief, een veel goedkoper zonnetijdslot van 11 tot 16 uur, een duurder nachttarief en als allerduurste een speciaal piek-tijdsblok, in de wintermaanden tussen 17 en 20 uur. Maar ook dit onderscheid kan enkel gemaakt worden bij klanten met een digitale teller."
https://www.bruzz.be/economie/brussel-g ... 2022-11-23
Enkele interessante passages:
In Brussel is dit systeem alvast de komende jaren niet aan de orde, zegt Misselyn. "Wij hebben nog een tariefstructuur op poten tot 2024, dus pas in 2025 wordt een eventueel nieuw model ingevoerd. Daarvoor bestuderen we zowel het Vlaamse systeem als hetgene dat nu in Wallonië wordt voorgesteld, en wij nemen volgend jaar een beslissing over een Brussels model."
In Wallonië zit immers een heel ander tariefsysteem in de pijplijn. Bedoeling, legt Misselyn uit, zou er zijn om af te stappen van het onderscheid tussen een dag- en nachttarief. In de plaats daarvan worden vier tijdsblokken, elk met hun eigen tarieven, ingevoerd. "Concreet gaat het over een 'normaal' dagtarief, een veel goedkoper zonnetijdslot van 11 tot 16 uur, een duurder nachttarief en als allerduurste een speciaal piek-tijdsblok, in de wintermaanden tussen 17 en 20 uur. Maar ook dit onderscheid kan enkel gemaakt worden bij klanten met een digitale teller."
-
- Sr. Member
- Contacteer:
1 op 6 Duitsers leeft in armoede, ook werkenden en gepensioneerden.m-peeters schreef: ↑8 januari 2023, 11:06Het verhaaltje van de haven en ligging aan zee gaat niet op. Wat dan met Oostenrijk en Zeotserland? Of met Beieren?NS2SN schreef: ↑7 januari 2023, 22:56
De enige reden waarom wij het beter doen is omdat de haven van Antwerpen in Vlaanderen ligt. Als het omgekeerd was, dan waren wij de "sukkelaars" geweest. Ik snap die focus van sommigen daar ook niet op. In elk land heb je rijkere en armere regio's (bv. Noord - en Zuid-Italiė).
Het gaat me meer om de politieke cultuur: door de PS is er een cultuur van weinig ondernemerschap en veel overheid ontstaan. Dat samen met "pamperpolitiek" (de PS houdt elke hervorming van de levenslange werkloosheidsvergoeding tegen) maakt dat Wallonië economisch achterop blijft.
Beleid dat N-VA naholt.
Dat is dan inclusief, het vroegere Oost-Duitsland. Je weet wel het communistische DDR dat de PS nastreeftKomaanBeurs schreef: ↑8 januari 2023, 17:261 op 6 Duitsers leeft in armoede, ook werkenden en gepensioneerden.m-peeters schreef: ↑8 januari 2023, 11:06 Het verhaaltje van de haven en ligging aan zee gaat niet op. Wat dan met Oostenrijk en Zeotserland? Of met Beieren?
Beleid dat N-VA naholt.
Wat België betreft: 1 op 10 in Vlaanderen leeft onder de armoedegrens, bijna 1 op 5 in Wallonië en 1 op 4 in Brussel:
Bijna 1 op 5 mensen in Wallonië leeft onder armoedegrens
Het armoederisicopercentage lag in 2021 op 17,3 procent, blijkt uit cijfers van het Waals statistisch instituut Iweps. Het armoederisico ligt daarmee in Wallonië lager dan in Brussel (rond 25%), maar hoger dan in Vlaanderen (onder 10%), en blijft stabiel.
Ik rust mijn valies
-
- Sr. Member
- Contacteer:
1 op 10 Vlamingen zit in armoede en u vindt dat een prestatie?m-peeters schreef: ↑8 januari 2023, 19:33Dat is dan inclusief, het vroegere Oost-Duitsland. Je weet wel het communistische DDR dat de PS nastreeftKomaanBeurs schreef: ↑8 januari 2023, 17:26
1 op 6 Duitsers leeft in armoede, ook werkenden en gepensioneerden.
Beleid dat N-VA naholt.
Wat België betreft: 1 op 10 in Vlaanderen leeft onder de armoedegrens, bijna 1 op 5 in Wallonië en 1 op 4 in Brussel:
Het armoederisicopercentage lag in 2021 op 17,3 procent, blijkt uit cijfers van het Waals statistisch instituut Iweps. Het armoederisico ligt daarmee in Wallonië lager dan in Brussel (rond 25%), maar hoger dan in Vlaanderen (onder 10%), en blijft stabiel.
Ik rust mijn valies
Het streven moet 0% zijn … maar dat moet het ook in Brussel of Wallonië zijn.KomaanBeurs schreef: ↑8 januari 2023, 19:451 op 10 Vlamingen zit in armoede en u vindt dat een prestatie?m-peeters schreef: ↑8 januari 2023, 19:33
Dat is dan inclusief, het vroegere Oost-Duitsland. Je weet wel het communistische DDR dat de PS nastreeft
Ik rust mijn valies
Of in Frankrijk of Duitsland. Of in de rest van de wereld.