Capaciteitstarief
-
- Sr. Member
- Berichten: 293
- Lid geworden op: 29 sep 2022
- Contacteer:
Re: Capaciteitstarief
Inderdaad.m-peeters schreef: ↑8 januari 2023, 19:47Het streven moet 0% zijn … maar dat moet het ook in Brussel of Wallonië zijn.KomaanBeurs schreef: ↑8 januari 2023, 19:45
1 op 10 Vlamingen zit in armoede en u vindt dat een prestatie?
Of in Frankrijk of Duitsland. Of in de rest van de wereld.
Maar zoiets bereikt u niet door ze zonder inkomen te steken.
Re: Capaciteitstarief
Streven naar 0 % armoede is communisme.
We weten toch al wat er met al die landen gebeurt?
Een rijke klasse vormt zich, bestuurt alle anderen, doet wat zij willen om zich te verrijken en de grote meerderheid is arm en ook niet meer vrij.
Meer armoede is meer gelijkheid voor allen daar.
We weten toch al wat er met al die landen gebeurt?
Een rijke klasse vormt zich, bestuurt alle anderen, doet wat zij willen om zich te verrijken en de grote meerderheid is arm en ook niet meer vrij.
Meer armoede is meer gelijkheid voor allen daar.
Re: Capaciteitstarief
Binnenkort zal de thuisbatterij interessant worden. Mijn doel is tegen 2030 helemaal van het net te gaan. Dan hoef ik al dat gezeik niet meer te ondergaan Tegen 2030 hebben zijn er gagarandeerd zonnepanelen van 600+ wp (die van mij zijn gelegd in 2019 en dat is nog 300 wp, tegenwoordig is het standaard al 420 wp). Thuisbatterijen zullen binnen enkele jaren een ontzettend grote ontwikkeling doormaken. De capaciteit gaat tegen 2030 ongeveer 3x tegen dezelfde prijs. Dat wil zeggen dat de kost van de thuisbatterij (excl installatie) zelf ongeveer 3.000 euro zal bedragen voor 30 kW.
Mijn huidige idee is dan een soort combinatie van thuisbatterij + warmptepomp (zomer en tussenseizoen) + micro wkk (dus soort eigen generator voor de koude/donkere winterperiodes). Vind dat nog niet erg om dan zelfs iets meer te betalen, de voldoening om een dikke middenvinger naar de overheid uit te kunnen steken is mij ook geld waard
Mijn huidige idee is dan een soort combinatie van thuisbatterij + warmptepomp (zomer en tussenseizoen) + micro wkk (dus soort eigen generator voor de koude/donkere winterperiodes). Vind dat nog niet erg om dan zelfs iets meer te betalen, de voldoening om een dikke middenvinger naar de overheid uit te kunnen steken is mij ook geld waard
Re: Capaciteitstarief
En waar kan ik vandaag dan 10kW voor 3000 euro vinden
Jaja, en op welke brandstof gaat die micro wkk dan draaien? Reken er maar op de overheid in 2030 met een dikke middelvinger naar de consument een stevige CO2 taks gaat innen op elke vorm van fossiele brandstof en dat hout stook tegen dan een zwaar milieu misdrijf is. En wat met je elektrische auto? of dacht je in 2030 nog betaalbaar met een diesel of benzine auto rond te tuffen?Galactic schreef: ↑9 januari 2023, 10:50 Mijn huidige idee is dan een soort combinatie van thuisbatterij + warmptepomp (zomer en tussenseizoen) + micro wkk (dus soort eigen generator voor de koude/donkere winterperiodes). Vind dat nog niet erg om dan zelfs iets meer te betalen, de voldoening om een dikke middenvinger naar de overheid uit te kunnen steken is mij ook geld waard
Re: Capaciteitstarief
Ja dat is vindbaar, alleen is dat nog moeilijk, want de markt is nog zeer klein, even googlen naar de laagste prijs zal nog niet meteen lukken. Er komt wel verandering is als de markt groeit, was met zonnepanelen ook zo. Nu 10 tallen webshops waar je online tegen goede prijzen kan aankopen. Trina Solar paneel 420 wp voor 160 euro (bij de eerste 10 zoekresultaten om google).
Off-topic: Wegens duurzaamheid hebben we in het verleden al gekozen voor een woonplaats waar een auto niet zozeer een must is. Vroeger reed ik veel voor onder andere mijn werk. Maar ik vind rijden echt niet leuk meer tegenwoordig. Camera's, flitspalen, trajectcontroles, 50 borden op 200 meter, mensen met de gsm, dronkenlappen... Bovendien vind ik een auto een ontzettende last (het is altijd wel iets, olie, sterretje, spiegel eraf gereden, vluchtmisdrijf, uw lak beschadigd op de parking van de supermarkt, marters...). Wij doen al weinig auto kilometers, en de auto zou zelfs volledig weg kunnen. Wat er met auto's gebeurt zal mij persoonlijk quasi worst wezen dus. Als boorbeeld, ik bereik de grootste steden buiten Brugge in een uur (of minder) met de trein. Er zijn bovendien nog veel andere alternatieve vervoerswijzen.
Off-topic: Wegens duurzaamheid hebben we in het verleden al gekozen voor een woonplaats waar een auto niet zozeer een must is. Vroeger reed ik veel voor onder andere mijn werk. Maar ik vind rijden echt niet leuk meer tegenwoordig. Camera's, flitspalen, trajectcontroles, 50 borden op 200 meter, mensen met de gsm, dronkenlappen... Bovendien vind ik een auto een ontzettende last (het is altijd wel iets, olie, sterretje, spiegel eraf gereden, vluchtmisdrijf, uw lak beschadigd op de parking van de supermarkt, marters...). Wij doen al weinig auto kilometers, en de auto zou zelfs volledig weg kunnen. Wat er met auto's gebeurt zal mij persoonlijk quasi worst wezen dus. Als boorbeeld, ik bereik de grootste steden buiten Brugge in een uur (of minder) met de trein. Er zijn bovendien nog veel andere alternatieve vervoerswijzen.
Laatst gewijzigd door Galactic op 9 januari 2023, 11:40, 2 keer totaal gewijzigd.
-
- Sr. Member
- Berichten: 293
- Lid geworden op: 29 sep 2022
- Contacteer:
Re: Capaciteitstarief
Waar is de tijd zonder camera's, flitspalen, trajectcontroles...Galactic schreef: ↑9 januari 2023, 11:20Er staat 2030, nu is dat nog niet mogelijk neevortex schreef: ↑9 januari 2023, 11:09
En waar kan ik vandaag dan 10kW voor 3000 euro vinden
Jaja, en op welke brandstof gaat die micro wkk dan draaien? Reken er maar op de overheid in 2030 met een dikke middelvinger naar de consument een stevige CO2 taks gaat innen op elke vorm van fossiele brandstof en dat hout stook tegen dan een zwaar milieu misdrijf is. En wat met je elektrische auto? of dacht je in 2030 nog betaalbaar met een diesel of benzine auto rond te tuffen?
Off-topic: Wegens duurzaamheid hebben we in het verleden al gekozen voor een woonplaats waar een auto niet zozeer een must is. Vroeger reed ik veel voor onder andere mijn werk. Maar ik vind rijden echt niet leuk meer tegenwoordig. Camera's, flitspalen, trajectcontroles, 50 borden op 200 meter, mensen met de gsm, dronkenlappen... Bovendien vind ik een auto een ontzettende last (het is altijd wel iets, olie, sterretje, spiegel eraf gereden, vluchtmisdrijf, uw lak beschadigd op de parking van de supermarkt, marters...). Wij doen al weinig auto kilometers, en de auto zou zelfs volledig weg kunnen. Wat er met auto's gebeurt zal mij persoonlijk quasi worst wezen dus. Als boorbeeld, ik bereik de grootste steden buiten Brugge in een uur (of minder) met de trein. Er zijn bovendien nog veel andere alternatieve vervoerswijzen.
Ik herinner ze nog.
Re: Capaciteitstarief
In 2030 zal nog meer dan 50% van alle wegverkeer op fossiele brandstoffen rijden. Hout stoken zal dan weer een soort LEZ-taks worden, je mag het nog stoken als je er een taks voor betaalt. Een zwaar milieu misdrijf dat je afkoopt en dan geen (milieu)misdrijf meer is. Verbieden? Neen, want dat brengt geen geld in de bodemloze lade.vortex schreef: ↑9 januari 2023, 11:09
Jaja, en op welke brandstof gaat die micro wkk dan draaien? Reken er maar op de overheid in 2030 met een dikke middelvinger naar de consument een stevige CO2 taks gaat innen op elke vorm van fossiele brandstof en dat hout stook tegen dan een zwaar milieu misdrijf is. En wat met je elektrische auto? of dacht je in 2030 nog betaalbaar met een diesel of benzine auto rond te tuffen?
Re: Capaciteitstarief
Ja, maar tegen welke prijs aan de pomp en tegen welke beperkingen (verbod in steden bv). Er gaat echt een uitdoof scenario voor diesel of benzine komen, wel een uitmelk scenario. Elektrische auto's worden niet echt goedkoper, goedkopere grondstoffen en betere batterijen zullen vertaald worden door meer rijbereik, niet in goedkopere auto's, fossiel rijden zal dus duurder gemaakt worden om die auto's uit de markt te drukken.
Re: Capaciteitstarief
Als je als staat zelf diesellocomotieven, stads- en lijnbussen, personenwagens en vrachtwagens in gebruik hebt, wat zou je dan al die elektromotoren voor privégebruik gaan verplichten?
Hier in de buurt is er een depot van Bpost. Daar staan 50 lichte -vracht autootjes. Je zou die tegen 2030 perfect kunnen vervangen door elektrische voertuigen, maar hoe ga je die 's nachts allemaal tegelijk opladen? Je zou ze nog kunnen opsplitsen: deze nacht 25 en volgende nacht de andere 25. Alle buren zijn kmo's, die kunnen hun voertuigen enkel 's nachts opladen. Dat gaat een bom geld kosten om alle voorzieningen daarvoor aan te passen.
Theorie en een ver-van-mijn-bed show is dat voor mij. Ik verwarm met hout en betaal 0 euro taksen voor mijn private hybride wagen die enkel op benzine rijdt. Walk on.
Hier in de buurt is er een depot van Bpost. Daar staan 50 lichte -vracht autootjes. Je zou die tegen 2030 perfect kunnen vervangen door elektrische voertuigen, maar hoe ga je die 's nachts allemaal tegelijk opladen? Je zou ze nog kunnen opsplitsen: deze nacht 25 en volgende nacht de andere 25. Alle buren zijn kmo's, die kunnen hun voertuigen enkel 's nachts opladen. Dat gaat een bom geld kosten om alle voorzieningen daarvoor aan te passen.
Theorie en een ver-van-mijn-bed show is dat voor mij. Ik verwarm met hout en betaal 0 euro taksen voor mijn private hybride wagen die enkel op benzine rijdt. Walk on.
Re: Capaciteitstarief
In de nabije toekomst zal de stroom vanuit alle richtingen komen. Ieder bedrijf en ook sommige particulieren zullen proberen om goedkoop stroom in te kopen en duur te verkopen bij overschot.
Ik zag onlangs een nieuw gebouw met burelen. Daar hadden ze:
- hun eigen hoogspanningscabine
- een vaste batterij
- zonnepanelen
- laadpalen die in beide richting kunnen werken. Dus batterij opladen maar ook vanuit de batterij terug op het net steken wanneer interessant.
En een systeem die alles aan elkaar knoopt. Die bijvoorbeeld ook rekening houdt met de outlook agenda van de werknemers. En dynamisch laden in functie van het aanbod groene energie. Wanneer de zonnepanelen veel leveren dan schakelen de laadpalen een standje hoger.
Nu nog allemaal nieuw. Ik schat binnen 5 á 10 jaar heel normaal.
Ik zag onlangs een nieuw gebouw met burelen. Daar hadden ze:
- hun eigen hoogspanningscabine
- een vaste batterij
- zonnepanelen
- laadpalen die in beide richting kunnen werken. Dus batterij opladen maar ook vanuit de batterij terug op het net steken wanneer interessant.
En een systeem die alles aan elkaar knoopt. Die bijvoorbeeld ook rekening houdt met de outlook agenda van de werknemers. En dynamisch laden in functie van het aanbod groene energie. Wanneer de zonnepanelen veel leveren dan schakelen de laadpalen een standje hoger.
Nu nog allemaal nieuw. Ik schat binnen 5 á 10 jaar heel normaal.
Re: Capaciteitstarief
Lijkt mij enkel haalbaar als je veel geld hebt om te investeren en je huidige situatie financieel afgeschreven is. Dat nieuw gebouw zal heus geen gebouw van 2012 vervangen, Woz. Zoals we in 2030 ook niet alles van 2022 zullen vervangen. Uitzonderingen die het wel kunnen/doen niet te na gesproken.
-
- Sr. Member
- Berichten: 293
- Lid geworden op: 29 sep 2022
- Contacteer:
Re: Capaciteitstarief
Is simpel, we zijn aan het verarmen.pukkie007 schreef: ↑9 januari 2023, 13:27 Lijkt mij enkel haalbaar als je veel geld hebt om te investeren en je huidige situatie financieel afgeschreven is. Dat nieuw gebouw zal heus geen gebouw van 2012 vervangen, Woz. Zoals we in 2030 ook niet alles van 2022 zullen vervangen. Uitzonderingen die het wel kunnen/doen niet te na gesproken.
Re: Capaciteitstarief
Wie spreekt er van verplichten? Natuurlijk komt er geen verplichting om een elektrische auto te kopen of een verbod om met een diesel te te rijden, ze gaan er via CO2 taksen en beperkingen wel voor zorgen dat de keuze voor de nieuwe auto niet op een diesel of benzine versie valt. Wie vandaag een nieuwe auto uit eigen zak aankoopt, zal wellicht nog voor benzine kiezen, naar diesel is al een pak minder vraag. Wie over 5 jaar een nieuwe auto koopt zal eerder elektrisch kiezen. Niemand die zegt dat iedereen in 2030 elektrisch zal rijden, de uitfasering gaat wel wat langer duren maar is zonder twijfel wel reeds ingezet. Pas over een jaar of vijf zal die uitfasering op snelheid komen, pas dan zal er voldoende betaalbaar rijbereik en infrastructuur zijn en gaat fossiel rijden veel te duur worden wegens taksen. Op één jaar veranderd er nauwelijks wat, op 5 jaar zie je al een verschil en op 10 jaar leef je in een andere wereld, kijk maar naar de evolutie van het aantal offshore windmolens de afgelopen 10 jaar.
Re: Capaciteitstarief
Verplichting, doelstelling, ... woteva.
Net als de EPC die in 2030 overal niveau D of beter moet zijn. 56% van alle woningen in Vlaanderen haalt die norm momenteel niet. Stel dat 20% van de woningen die deadline niet haalt, dan gaan die bewoners een zoveelste taks moeten ophoesten. Wordt een leuke boel straks.
Net als de EPC die in 2030 overal niveau D of beter moet zijn. 56% van alle woningen in Vlaanderen haalt die norm momenteel niet. Stel dat 20% van de woningen die deadline niet haalt, dan gaan die bewoners een zoveelste taks moeten ophoesten. Wordt een leuke boel straks.
Re: Capaciteitstarief
Ja, investeren kost geld. En gebouwen worden aangepast of vervangen. Dat is al heel lang zo.pukkie007 schreef: ↑9 januari 2023, 13:27 Lijkt mij enkel haalbaar als je veel geld hebt om te investeren en je huidige situatie financieel afgeschreven is. Dat nieuw gebouw zal heus geen gebouw van 2012 vervangen, Woz. Zoals we in 2030 ook niet alles van 2022 zullen vervangen. Uitzonderingen die het wel kunnen/doen niet te na gesproken.
Bedrijven die nu geen enkele laadpaal staan hebben zijn snel de uitzondering aan het worden.
Diegene die er wel al staan hebben zullen die over niet al te lange tijd weer allemaal vervangen door bidirectionele laadpalen.