Corona-virus.
Re: Corona-virus.
Zo kan ik het ook. Uiteindelijk zijn het allemaal varianten vaan een en hetzelfde virus.Charlesvdw schreef: ↑4 januari 2023, 13:31
Het is ook een Omikron, die Amerikaanse variant. Niks aan de hand dus. We moeten stoppen met ons bezig te houden met nieuwe varianten die niet wezenlijk verschillen van vroegere varianten. Herinner je de B.A.1 of welk nummer het ook was, dat was ook "reden voor bezorgdheid".
Gisteren nog beweerde dat het “optimum” was bereikt. Nu blijkt de nieuwe variant toch onze immuniteit te kunnen omzeilen (ook andere varianten kunnen dat). Daar gaat je “optimum” …
Of om Steven Van Gucht te citeren:
“XBB.1.5 kan onze immuniteit inderdaad omzeilen en ons alsnog besmetten, maar dat kunnen andere varianten ook. Besmetting is niet uit te sluiten, maar vaccinatie blijft ons goed beschermen tegen ernstige ziekte en overlijden. Of deze variant ziekmakender is dan vorige mutanten of niet, is in dit vroege stadium heel moeilijk te zeggen”.
-
- Sr. Member
- Contacteer:
Even een paar citaten van mezelf, dat ene over dat optimum. Maar ik zet er nog eentje bij om het duidelijker te maken.
Op een bepaald moment bereikt een virus een modus vivendi met zijn gastheer, een soort optimum. Denk maar aan de gewone verkoudsheisdsvirussen die wellicht ooit zijn ontstaan als veel virulentere variant.
Ik durf veronderstellen dat we dit punt nu bij Covid bereikt hebben.
Met die kanttekening dat volgens mij toekomstige varianten wellicht Omikronvarianten zullen blijven, én dat ze even weinig ziekmakend zullen zijn.
Met een optimum bedoel ik niet dat we geen varianten meer gaan krijgen. Ik bedoel daarmee dat nieuwe varianten (zoals deze Amerikaanse en de andere die ongetwijfeld nog gaan volgen) allemaal Omikrons gaan zijn en dat ze niet ziekmakender gaan zijn dan de huidige variant.
Met een analogie.
Rhinovirussen zijn de virussen die ons de gewone neusverkoudheid geven. Denk je dat die nooit evolueren en nooit nieuwe varianten ontwikkelen ?
Die varianten kunnen onze opgebouwde immuniteit omzeilen en ons opnieuw ziekmaken. Maar het blijft nog steeds een banale neusverkoudheid.
Op een bepaald moment bereikt een virus een modus vivendi met zijn gastheer, een soort optimum. Denk maar aan de gewone verkoudsheisdsvirussen die wellicht ooit zijn ontstaan als veel virulentere variant.
Ik durf veronderstellen dat we dit punt nu bij Covid bereikt hebben.
Met die kanttekening dat volgens mij toekomstige varianten wellicht Omikronvarianten zullen blijven, én dat ze even weinig ziekmakend zullen zijn.
Met een optimum bedoel ik niet dat we geen varianten meer gaan krijgen. Ik bedoel daarmee dat nieuwe varianten (zoals deze Amerikaanse en de andere die ongetwijfeld nog gaan volgen) allemaal Omikrons gaan zijn en dat ze niet ziekmakender gaan zijn dan de huidige variant.
Met een analogie.
Rhinovirussen zijn de virussen die ons de gewone neusverkoudheid geven. Denk je dat die nooit evolueren en nooit nieuwe varianten ontwikkelen ?
Die varianten kunnen onze opgebouwde immuniteit omzeilen en ons opnieuw ziekmaken. Maar het blijft nog steeds een banale neusverkoudheid.
Irony is wasted on the dumb. Oscar Wilde.
-
- Sr. Member
- Contacteer:
Of ik kan het ook volledig fout hebben natuurlijk, en er komt nog een héél héél erge variant.
Dan zijn we gesjareld
Dan zijn we gesjareld
niet ziekmakender ... . Statistiek is één ding, als individu het begeven in het ziekenhuis een ander... .
Vind wel dat Chinezen niet moeten plassen! er zou wel eens een corona kunnen inzitten die enkel chinees spreekt...
In the long run, we're all dead. Waarschijnlijk dan toch door een virus of waarschijnlijker een parasiet genaamd Poetin...
Vind wel dat Chinezen niet moeten plassen! er zou wel eens een corona kunnen inzitten die enkel chinees spreekt...
In the long run, we're all dead. Waarschijnlijk dan toch door een virus of waarschijnlijker een parasiet genaamd Poetin...
Ochot ocheire toch... een taalfout maken, wat erg toch?
Ja, waar klagen die mensen in Oekraine toch over he?
Bwa, ja, zolang de WHO de nieuwe mutaties omikron blijft noemen zijn het in de volksmond omikron varianten. Maar uiteindelijk is die naam maar een naam, het gaat nog steeds om mutaties van het corona virus dat in China op de mens is over gegaan. Ondertussen zijn daar al duizenden variaties op geweest. Doorgaans wordt pas een nieuwe naam gegeven aan varianten die zich anders gedragen (bv besmettelijker) of die genetisch wat meer verschillen hebben met hun voorganger. Kortom genetisch gezien is er eigenlijk geen enkele reden om het delta of omikron te noemen, wellicht is het genetisch verschil tussen de eerste omikron en de huidige al veel groter dan tussen de eerste omikron en zijn voorganger delta.Charlesvdw schreef: ↑3 januari 2023, 19:59Daar ben ik het mee eens uiteraard. Met die kanttekening dat volgens mij toekomstige varianten wellicht Omikronvarianten zullen blijven, én dat ze even weinig ziekmakend zullen zijn.vortex schreef: ↑3 januari 2023, 17:39
Genoeg om te weten dat een virus een gastheer nodig heeft die niet immuun is en dat evolutie er voor zorgt dat zowel het virus als het afweersysteem van de gastheer zich continu aanpassen. Zelfs al lijkt omikron volgens jou een perfect virus, op den duur zal de afweer bij zijn gastheer zodanig groot zijn dat andere varianten zich beter dan omikron kunnen verspreiden. Het is echt niet zo dat elke volgende generatie of variant meer virulent moet zijn om het over te nemen, ook adaptatie van het afweersysteem speelt hierin een even grote rol. In evolutie bestaat geen status quo.
-
- Sr. Member
- Contacteer:
Daar ben ik het ook weer mee eens. What's in a name, nietwaar ?
Maar ik bedoel met Omikronvarianten varianten die zich gedragen als Omikron: heel besmettelijk, sterke voorkeur voor bovenste luchtwegen, weinig ziekmakend.
Maar ik bedoel met Omikronvarianten varianten die zich gedragen als Omikron: heel besmettelijk, sterke voorkeur voor bovenste luchtwegen, weinig ziekmakend.
Dat laatste is gissen en zal de toekomst uitwijzen …Charlesvdw schreef: ↑8 januari 2023, 19:05 Daar ben ik het ook weer mee eens. What's in a name, nietwaar ?
In ieder geval, de ziekenhuizen liggen vol met gevallen van griep, Corona en RSV … we kunnen bijkomende coronagevallen missen als kiespijn.
-
- Sr. Member
- Contacteer:
Het is zelfs meer griep dan corona. Overigens is het met griep ook zo dat ouderen opgenomen worden omwille van de griep, terwijl dat bij jongeren vaak mét griep is, dwz andere opnamereden maar ze testen positief.
Iedereen krijgt nu zo'n triple test RSV-griep-Covid.
Effe door de zure appel heenbijten, griep is ongelooflijk onderdrukt geweest de voorbije 2 jaar. De maatregelen konden Covid niet volledig onderdrukken, maar de griep werd wel volledig onderdrukt. Dus onze globale immuniteit tegen de griep is wat minder, niet onlogisch dat we nu meer gevallen hebben. Diezelfde redenering kan je voor andere winterinfecties doortrekken.
Ik blijf bij mijn mening dat Omikron zó evolutionair succesvol en zó besmettelijk is dat het moeilijk is voor echt nieuwe varianten om voet aan de grond te krijgen.
(@m-peeters: voor de duidelijkheid: er gaan altijd nieuwe Omikronsubtypes komen, daar gaat het niet over. )
Iedereen krijgt nu zo'n triple test RSV-griep-Covid.
Effe door de zure appel heenbijten, griep is ongelooflijk onderdrukt geweest de voorbije 2 jaar. De maatregelen konden Covid niet volledig onderdrukken, maar de griep werd wel volledig onderdrukt. Dus onze globale immuniteit tegen de griep is wat minder, niet onlogisch dat we nu meer gevallen hebben. Diezelfde redenering kan je voor andere winterinfecties doortrekken.
Ik blijf bij mijn mening dat Omikron zó evolutionair succesvol en zó besmettelijk is dat het moeilijk is voor echt nieuwe varianten om voet aan de grond te krijgen.
(@m-peeters: voor de duidelijkheid: er gaan altijd nieuwe Omikronsubtypes komen, daar gaat het niet over. )
Dat weinig ziekmakend of minder longinfecties ligt niet noodzakelijk aan het virus, kan evengoed door de toegenomen weerstand van de gastheer komen. We krijgen natuurlijk geen cijfers uit China, maar wees er maar zeker van dat omikron daar wel veel meer ziekmakend is en wel veel ernstige longinfecties veroorzaakt, gewoonweg omdat de bevolking daar nog minder weerstand heeft opgebouwd. Trouwens mocht men bij ons nu mensen besmetten met de toen zeer ziekmakende Wuhan variant, dan zou je zien dat daar nog nauwelijks mensen ziek van worden. Of nog, ook allemaal voor ons onschuldige virussen die voor mensen zonder getraind afweersysteem dodelijk zijn. Om nog meer eens te zeggen dat er twee kanten aan de medaille zijn, enerzijds een virus dat tracht te overleven door zich continu aan te passen en anderzijds het afweersysteem van de gastheer dat zich wapent tegen infecties. Het is echt niet het virus dat zich geperfectioneerd heeft en nu tot een of andere omikron status quo gekomen is, het virus blijft zich aanpassen en verandert continu om in voldoende vatbare gastheren te kunnen overleven.Charlesvdw schreef: ↑8 januari 2023, 19:05 Daar ben ik het ook weer mee eens. What's in a name, nietwaar ?
Het enige wat je kunt stellen is dat dit corona virus een zeer geschikte gastheer in de mens heeft gevonden en dat we er nooit meer vanaf zullen geraken.
-
- Sr. Member
- Contacteer:
Nu ben ik niet akkoord. De Deltavariant slaagde erin om mensen te besmetten én ernstig ziek (daarmee bedoel ik longinfectie) te maken ondanks het feit dat de meeste mensen toen al een tweetal vaccinaties gehad hadden.vortex schreef: ↑9 januari 2023, 09:07... Trouwens mocht men bij ons nu mensen besmetten met de toen zeer ziekmakende Wuhan variant, dan zou je zien dat daar nog nauwelijks mensen ziek van worden. ...Charlesvdw schreef: ↑8 januari 2023, 19:05 Daar ben ik het ook weer mee eens. What's in a name, nietwaar ?
Toch is het zo. Delta eiste nog veel slachtoffers omdat dit nog maar de derde golf of zo was en nog veel mensen geen besmetting doorgemaakt hadden of gevaccineerd waren. Tijdens de delta golf met heel veel besmettingen is er wel veel weerstand opgebouwd wat er mede heeft voor gezorgd dat volgende varianten minder impact hadden. Uiteindelijk is delta net als de wuhan variant vanzelf verdwenen doordat ze te weinig vatbare gastheren vond om zich verder te verspreiden, wuhan vooral door isolatie maatregelen en delta door opgebouwde afweer. Mocht omikron de eerste variant geweest zijn, dan zou die ook zeer veel ernstige long infecties veroorzaakt hebben.Charlesvdw schreef: ↑9 januari 2023, 22:13Nu ben ik niet akkoord. De Deltavariant slaagde erin om mensen te besmetten én ernstig ziek (daarmee bedoel ik longinfectie) te maken ondanks het feit dat de meeste mensen toen al een tweetal vaccinaties gehad hadden.
-
- Sr. Member
- Contacteer:
Delta is verdwenen omdat hij weggeconcurreerd is door de veel besmettelijker Omikronvariant. Niet omdat er te weinig gastheren waren. Er waren nog steeds veel mensen nooit geïnfecteerd, en Delta was in staat gevaccineerden te besmetten.vortex schreef: ↑10 januari 2023, 18:05Toch is het zo. Delta eiste nog veel slachtoffers omdat dit nog maar de derde golf of zo was en nog veel mensen geen besmetting doorgemaakt hadden of gevaccineerd waren. Tijdens de delta golf met heel veel besmettingen is er wel veel weerstand opgebouwd wat er mede heeft voor gezorgd dat volgende varianten minder impact hadden. Uiteindelijk is delta net als de wuhan variant vanzelf verdwenen doordat ze te weinig vatbare gastheren vond om zich verder te verspreiden, wuhan vooral door isolatie maatregelen en delta door opgebouwde afweer. Mocht omikron de eerste variant geweest zijn, dan zou die ook zeer veel ernstige long infecties veroorzaakt hebben.Charlesvdw schreef: ↑9 januari 2023, 22:13
Nu ben ik niet akkoord. De Deltavariant slaagde erin om mensen te besmetten én ernstig ziek (daarmee bedoel ik longinfectie) te maken ondanks het feit dat de meeste mensen toen al een tweetal vaccinaties gehad hadden.
Omikron is simpelweg veel besmettelijker. Survival of the fittest in actie.
Het is juist het typische kenmerk van Omikron dat die versie van het virus een zeer sterke voorkeur heeft voor de bovenste luchtwegen.
Dat betekent:
- zeer hoge virusconcentratie in de bovenste luchtwegen, dus extreem besmettelijk.
- geen longontsteking (lagere luchtwegen).
Inderdaad. De Chinesen mogen hun beide pollekes kussen dat Omicron er is.
"You need to buy the umbrella before it starts to rain."
Vortex had het niet over Delta, maar eerder over de originele Wu Flu. Inderdaad, dat wij omicron zo goed verteren is enerzijds omdat omicron minder ziekmakend is - het blijft in de bovenste luchtwegen - maar anderszijds ook, omdat eenieder al het een en ander aan Corona-shit heeft verteerd.
Dus ik volg Vortex in die zin, dat onze populatie inmiddels de originele Wu Flu beter zou verteren, terwijl de Chinezen - nooit echt blootgesteld en ook niet proper gevaccineerd - omicron een tikkeltje slechter verwerken dan wij dat zouden doen. Omicron is nog steeds een minder erg monster dan delta. Ook in China blijft het het in de bovenste luchtwegen steken. Maar de Chinezen hebben geen weerstand noch vaccins.
En daar zit het hele probleem. Welke variant het ook is: slechts om en nabij 2% van de bevolking belandt op de IC (zonder eerdere blootstelling en zonder vaccins). En bij 1,2 miljard gele rakkers is twee procent dus een heleboel volk !
Ander onderwerp.
Hoe passen jullie inmiddels de gestes de barrière toe ? Ik ben zeker geen Cathy-de-pizzadozenjager of Haelewyn. Dat weten jullie. Maar ik probeer toch een beetje het gezond verstand van Van Gucht erin te houden. Welnu, dat is precies ook verdwenen !
Op dit moment heb ik een beetje een snotneusje. In 2019 zou ik zelfs rustig naar kantoor zijn gegaan. Welnu, vandaag - op mijn kantoorwerkdag - hebik dan toch maar aan teletravail gedaan. Zo waar: er was wat gemekker van de kant van het management ! "Je moet je ziek melden bij de dokter." Euh, neen... ik ben niet ziek. Ik kom slechts jullie niet verblijden met mijn snot ! Maar ik werk gewoon !
Anderszins hadden wij hier ter plekke wel een face-to-face meeting met een sociaal werkster. Omdat ik aan het snotteren was, droegen mijn vrouw en ik dus een mondmasker. Mevrouw de sociaal werkster was daar heel verbaasd over. "Als ik mijn bezoeken moest afzeggen aan ieder gezin dat aan het snotteren was, dan had ik geen werk meer."
Interessant commentaar.
Dat betekent dus ook, dat die vrolijk de ziekteverwekkers van het ene gezin naar het andere gezin over brengt. Gaat lekker...
Bij de huisarts is het nog vanouds. Hij draagt een mondmasker, ik draag een mondmasker en we geven elkaar geen hand.
Logisch, zou u zeggen ?
Ah, neen, niet dus
Waarom moet je nu zo nodig je snot verspreiden in de kantoortuin ?
En als je dan toch zo nodig buiten komt: zo duur zijn die mondmaskers nu ook weer niet dat je er niet even eentje over je waffeltje kan aantrekken. Er zit een heel verschil tussen zo'n ding verplichten, terwijl je op een zomerdag aan het steppen bent - hallo Cathy - en zo'n ding dragen, terwijl je bewezen aan het snotteren bent.
Dus ik volg Vortex in die zin, dat onze populatie inmiddels de originele Wu Flu beter zou verteren, terwijl de Chinezen - nooit echt blootgesteld en ook niet proper gevaccineerd - omicron een tikkeltje slechter verwerken dan wij dat zouden doen. Omicron is nog steeds een minder erg monster dan delta. Ook in China blijft het het in de bovenste luchtwegen steken. Maar de Chinezen hebben geen weerstand noch vaccins.
En daar zit het hele probleem. Welke variant het ook is: slechts om en nabij 2% van de bevolking belandt op de IC (zonder eerdere blootstelling en zonder vaccins). En bij 1,2 miljard gele rakkers is twee procent dus een heleboel volk !
Ander onderwerp.
Hoe passen jullie inmiddels de gestes de barrière toe ? Ik ben zeker geen Cathy-de-pizzadozenjager of Haelewyn. Dat weten jullie. Maar ik probeer toch een beetje het gezond verstand van Van Gucht erin te houden. Welnu, dat is precies ook verdwenen !
Op dit moment heb ik een beetje een snotneusje. In 2019 zou ik zelfs rustig naar kantoor zijn gegaan. Welnu, vandaag - op mijn kantoorwerkdag - hebik dan toch maar aan teletravail gedaan. Zo waar: er was wat gemekker van de kant van het management ! "Je moet je ziek melden bij de dokter." Euh, neen... ik ben niet ziek. Ik kom slechts jullie niet verblijden met mijn snot ! Maar ik werk gewoon !
Anderszins hadden wij hier ter plekke wel een face-to-face meeting met een sociaal werkster. Omdat ik aan het snotteren was, droegen mijn vrouw en ik dus een mondmasker. Mevrouw de sociaal werkster was daar heel verbaasd over. "Als ik mijn bezoeken moest afzeggen aan ieder gezin dat aan het snotteren was, dan had ik geen werk meer."
Interessant commentaar.
Dat betekent dus ook, dat die vrolijk de ziekteverwekkers van het ene gezin naar het andere gezin over brengt. Gaat lekker...
Bij de huisarts is het nog vanouds. Hij draagt een mondmasker, ik draag een mondmasker en we geven elkaar geen hand.
Logisch, zou u zeggen ?
Ah, neen, niet dus
Is het nu echt zo moeilijk om de minimum eisen van wellevendheid en hygiene in acht te nemen ?Minder geruststellend was het geblaf van de man die drie kwartier na mij binnenkwam. Hijgend hing hij over de balie. Een strompelende hoestbui met een mondkapje onder zijn kin, happend naar adem. „Al drie nachten niet geslapen, kan alleen maar hoesten”, hoorde ik zijn vrouw uitleggen, terwijl de man als een gestrande zeehond op het enige nog lege bankje in de wachtkamer rolde.
„Waarom wacht die vent niet gewoon even buiten in een tent!”, siste ik kwaad naar mijn man, die mij gezelschap hield op het Spoedplein, waar spoed een ander woord is voor geduld. Ziek maakt egoïstisch en pijn verandert de meest vredelievende mens in een te fel verlichte wachtkamer binnen een half uur in een monster.
Iedereen is welkom
Er staan geen witte partytenten meer op het parkeerterrein van het Spoedplein om de triage te doen. Iedereen is gewoon weer welkom in de wachtkamer. Er hangen geen posters meer met instructies over afstand houden en mondkapjes. De arts gaf mij, toen ik na anderhalf uur eindelijk aan de beurt was, gewoon een hand en lachte mij zonder mondkap vriendelijk toe.
Alles is weer normaler geworden dan ik, dat moet ik eerlijk toegeven, vorig jaar rond deze tijd had durven denken. Dat lijkt geruststellend, maar het is alarmerend dat we zo makkelijk overgingen tot de orde van de dag.
Waarom moet je nu zo nodig je snot verspreiden in de kantoortuin ?
En als je dan toch zo nodig buiten komt: zo duur zijn die mondmaskers nu ook weer niet dat je er niet even eentje over je waffeltje kan aantrekken. Er zit een heel verschil tussen zo'n ding verplichten, terwijl je op een zomerdag aan het steppen bent - hallo Cathy - en zo'n ding dragen, terwijl je bewezen aan het snotteren bent.