Capaciteitstarief
Re: Capaciteitstarief
Slecht geïsoleerde woningen die vanaf nu verkocht worden gaan door de renovatie plicht die norm wel al halen. Zie je, ook weer een voorbeeld van hoe de overheid wel degelijk de macht heeft om zaken geforceerd te veranderen. Wie zijn huis niet verkoopt wordt niet verplicht om te isoleren, je hebt de keuze, ofwel veel betalen aan stookkosten of toch maar wat investeren in isolatie of zonnepanelen of... Hoe dan ook, goedkope fossiele brandstoffen zijn sinds vorig jaar definitieve geschiedenis, de grondstofprijs zal ongetwijfeld wel weer wat zakken maar overheden gaan daar gebruik van maken om CO2 en andere taksen te verhogen, enerzijds om hun putten te vullen en anderzijds voor verdere omschakeling naar duurzaam. Je kan je daar tegen verzetten of wat over klagen maar daarmee zal de uitfasering van fossiel niet gestopt worden. Ieder moet maar voor zichzelf uitmaken waar hij geld in steekt, in taksen op fossiel of in investeringen in duurzaam. Voorlopig investeer ik zelf nog niets maar bespaar ik op stookkosten door hout te stoken, maar ik besef goed genoeg dat er op relatief korte termijn wel een en ander zal veranderen, zo is er weinig kans dat mijn volgende auto nog een fossiel zal zijn, of dat er de komende jaren nog steeds geen zonnepanelen op mijn dak zullen liggen. O en maak je over de arme mensen maar geen zorgen, de sociaal tarieven worden van alles vrijgesteld, geen CO2 taks, geen piektarief en geen dure energie.pukkie007 schreef: ↑9 januari 2023, 14:48 Verplichting, doelstelling, ... woteva.
Net als de EPC die in 2030 overal niveau D of beter moet zijn. 56% van alle woningen in Vlaanderen haalt die norm momenteel niet. Stel dat 20% van de woningen die deadline niet haalt, dan gaan die bewoners een zoveelste taks moeten ophoesten. Wordt een leuke boel straks.
-
- Sr. Member
- Contacteer:
maar u kunt zich wel arm 'investeren'
Bevolking verarmt
Bevolking verarmt
Inderdaad. Bij een investering hoort ook een meerwaarde of rendement, en liefst staat alles een beetje in verhouding. Nu komt het allemaal over als geldklopperij, een manier om de spaarrekening van de Vlaming leeg te halen en de overheidscijfers wat op te smukken. Maar mijn betoog neemt de vorm van een rant aan. Tijd en plaats aan anderen om hier wat te posten.
Als men er morgen niet meer is, vet he die spaarrekening.
Estate Guru believer.
-
- Hero Member
- Contacteer:
Landmeter die mijn woning kwam schatten zei dat hij dikwijls mensen moet teleurstellen. Ze laten hun woning schatten na een project van 150K. Hij moet dan zeggen dat ze amper 90K in verkoopwaarde gestegen is. Als ze dan zeggen dat ze dat er toch uit gaan halen via besparing op verwarming, moet hij zeggen dat hun kleinkinderen het er missch gaan uithalen.KomaanBeurs schreef: ↑9 januari 2023, 15:55maar u kunt zich wel arm 'investeren'vortex schreef: ↑9 januari 2023, 15:32
Slecht geïsoleerde woningen die vanaf nu verkocht worden gaan door de renovatie plicht die norm wel al halen. Zie je, ook weer een voorbeeld van hoe de overheid wel degelijk de macht heeft om zaken geforceerd te veranderen. Wie zijn huis niet verkoopt wordt niet verplicht om te isoleren, je hebt de keuze, ofwel veel betalen aan stookkosten of toch maar wat investeren in isolatie of zonnepanelen of... Hoe dan ook, goedkope fossiele brandstoffen zijn sinds vorig jaar definitieve geschiedenis, de grondstofprijs zal ongetwijfeld wel weer wat zakken maar overheden gaan daar gebruik van maken om CO2 en andere taksen te verhogen, enerzijds om hun putten te vullen en anderzijds voor verdere omschakeling naar duurzaam. Je kan je daar tegen verzetten of wat over klagen maar daarmee zal de uitfasering van fossiel niet gestopt worden. Ieder moet maar voor zichzelf uitmaken waar hij geld in steekt, in taksen op fossiel of in investeringen in duurzaam. Voorlopig investeer ik zelf nog niets maar bespaar ik op stookkosten door hout te stoken, maar ik besef goed genoeg dat er op relatief korte termijn wel een en ander zal veranderen, zo is er weinig kans dat mijn volgende auto nog een fossiel zal zijn, of dat er de komende jaren nog steeds geen zonnepanelen op mijn dak zullen liggen. O en maak je over de arme mensen maar geen zorgen, de sociaal tarieven worden van alles vrijgesteld, geen CO2 taks, geen piektarief en geen dure energie.
Bevolking verarmt
Ik had voor mijn huis enkele offertes gevraagd. Dakisolatie en zo. Was om van achterover te stuiken. Dat haal ik er in geen 50 jaar uit aan gas en elektriek.
Ja, dat is tot op vandaag zeker zo, het prijsverschil tussen een slecht geïsoleerde woning en een nieuwbouw of totaal gerenoveerde woning is te klein om een grote renovatie rendabel te maken. Met de hogere energie prijzen en de renovatie plicht gaan die slecht geïsoleerde huizen zeker in waarde afnemen terwijl de huizen met een goeie energie score een hogere waarde krijgen. Uiteindelijk zou de aankoop plus renovatie niet duurder moeten uitkomen dan de aankoop van een woning die voldoet aan de huidige norm.Orakel van Brakel schreef: ↑9 januari 2023, 17:41 Landmeter die mijn woning kwam schatten zei dat hij dikwijls mensen moet teleurstellen. Ze laten hun woning schatten na een project van 150K. Hij moet dan zeggen dat ze amper 90K in verkoopwaarde gestegen is.
Ik heb 15 jaar geleden mijn huis geïsoleerd op een manier waarop de mensen zeiden : ’maar waarom ...?’ (zelfs diegene die de vloerisolatie kwamen aanbrengen)Orakel van Brakel schreef: ↑9 januari 2023, 17:41Landmeter die mijn woning kwam schatten zei dat hij dikwijls mensen moet teleurstellen. Ze laten hun woning schatten na een project van 150K. Hij moet dan zeggen dat ze amper 90K in verkoopwaarde gestegen is. Als ze dan zeggen dat ze dat er toch uit gaan halen via besparing op verwarming, moet hij zeggen dat hun kleinkinderen het er missch gaan uithalen.
Ik had voor mijn huis enkele offertes gevraagd. Dakisolatie en zo. Was om van achterover te stuiken. Dat haal ik er in geen 50 jaar uit aan gas en elektriek.
Tegenwoordig niet speciaal meer: 10cm in vloer, 12cm in plat dak, 24cm in hellend dak.
Al die jaren met ongeveer 400m³/j aardgas toegekomen. Dit jaar eerste winter met warmtepompje, sedert 1 oktober een 450kWh verbruikt (24/24 overal 19gr) voor verwarmen.
-
- Hero Member
- Contacteer:
Dat had ik toen ook moeten doen. Nu is het niet meer te betalen.
Binnen nog eens 15j zal het nog minder te betalen zijn.
Woz schreef: ↑9 januari 2023, 19:22
Ik heb 15 jaar geleden mijn huis geïsoleerd op een manier waarop de mensen zeiden : ’maar waarom ...?’ (zelfs diegene die de vloerisolatie kwamen aanbrengen)
Hetzelfde hier en dat zelfs nog in 2020.
Tegenwoordig niet speciaal meer: 10cm in vloer, 12cm in plat dak, 24cm in hellend dak.
Klopt, en daar komt nog bij dat isolatiewaarde voor dezelfde dikte meestal nog beter is geworden.
Al die jaren met ongeveer 400m³/j aardgas toegekomen. Dit jaar eerste winter met warmtepompje, sedert 1 oktober een 450kWh verbruikt (24/24 overal 19gr) voor verwarmen.
En we mogen ook de andere voordelen niet vergeten, oa hoger comfort.
bankiers + politici + accountants + juristen = 20.000 miljard euro in belastingparadijzen
Zouden ze in Brussel eigenlijk wel weten met wat ze bezig zijn ??
Van de regering moet iedereen een warmtepomp plaatsen en met een elektrische wagen gaan rijden.
Kostprijs maandpiek per kilowatt : 40,4 euro (op deze moment)
Piekvermogen warmtepomp : gemiddelde maandpiek 5,51 kW.==>€226/maand netvergoeding
Piekvermogen elektrische auto : een gemiddelde maandpiek van 7 kW zorgt==>€283/maand netvergoeding
(Legt je beperkte afstanden af? Dan volstaat een laadpunt met een vermogen van 4 kW)==>€162/maand netvergoeding
Van de regering moet iedereen een warmtepomp plaatsen en met een elektrische wagen gaan rijden.
Piekvermogen warmtepomp : gemiddelde maandpiek 5,51 kW.==>€226/maand netvergoeding
Piekvermogen elektrische auto : een gemiddelde maandpiek van 7 kW zorgt==>€283/maand netvergoeding
(Legt je beperkte afstanden af? Dan volstaat een laadpunt met een vermogen van 4 kW)==>€162/maand netvergoeding
-
- Newbie
- Contacteer:
Dat zijn geen maandelijkse kosten maar jaarlijkse kosten, he.karine schreef: ↑10 januari 2023, 11:51 Zouden ze in Brussel eigenlijk wel weten met wat ze bezig zijn ??
Perfect logisch dat geldverslindende belgische staat inkomen gaat verliezen uit accijnzen brandstof en gas als ze dat uitfaseren.
Met minder gaan ze het niet doen dus inkomsten komen uit milieuvriendelijke ? Energiebronnen.
Resultaat zal zijn dat iedereen die investeringen doet in milieuvriendelijke alternatieven al die gemiste taksen zal mogen gaan betalen bovenop al hun investeringen .
Eenvoudig toch, de staat zal het alleen maar met meer geld doen elk jaar, nooit meer minder belastingsdruk.
Milieu dient enkel ter verantwoording van al die nieuwe heffingen .
Met minder gaan ze het niet doen dus inkomsten komen uit milieuvriendelijke ? Energiebronnen.
Resultaat zal zijn dat iedereen die investeringen doet in milieuvriendelijke alternatieven al die gemiste taksen zal mogen gaan betalen bovenop al hun investeringen .
Eenvoudig toch, de staat zal het alleen maar met meer geld doen elk jaar, nooit meer minder belastingsdruk.
Milieu dient enkel ter verantwoording van al die nieuwe heffingen .
https://www.hln.be/antwerpen/grote-stro ... ~afa33264/karine schreef: ↑10 januari 2023, 11:51 Zouden ze in Brussel eigenlijk wel weten met wat ze bezig zijn ??
Netbeheerder Fluvius kon het euvel in een klein maar chaotisch uur oplossen.
Voortgaand op het huidige beleid denk ik dat er nog ettelijke chaotische toestanden zich zullen voltrekken.
Zal waarschijnlijk te mooi zijn om de juiste mensen op de juiste plaats te zetten?
Van het piekvermogen van een moderne WP zou ik niet wakker liggen, 5,5 kW lijkt me overdreven. Een elek. auto daarentegen is een ander verhaal... best slim laden.karine schreef: ↑10 januari 2023, 11:51 Zouden ze in Brussel eigenlijk wel weten met wat ze bezig zijn ??
https://www.mijnenergie.be/blog/capacit ... kverbruik/
Hoe dan ook, we betalen veel te veel voor onze stroom dankzij deze en vooral vorige regeringen.
bankiers + politici + accountants + juristen = 20.000 miljard euro in belastingparadijzen