Langetermijnsparen starten op 64
TIP
Kies voor het hoogste rendement vergelijk alle langetermijnsparen aanbieders
Re: Langetermijnsparen starten op 64
Is er iemand van de Spaargidsers die naar Finance Avenue geweest is en is er daar door Minister Van Peteghem iets meer gezegd over het fiscaal langetermijnsparen ? Wordt dit nu afgeschaft en wat met bestaande contracten ? Bedankt !
-
- Sr. Member
- Contacteer:
Ja daar zou ik ook graag meer over weten. Gaat het ook afgeschaft worden voor de bestaande contracten of gaan er geen nieuwe fiscaal aftrekbare meer mogen opgestart worden ?
Het meeste waarschijnlijk is dat de fiscale begandeling van nieuwe stortingen zal aangepast worden
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ben ik ook benieuwd naar. Ben ruim 8 jaar geleden voor mijn 65ste ingestapt via Ethias bij Certiflex fiscaal. Heb nu bericht gehad dat mijn 1ste storting vanaf volgend jaar 0% rente opbrengt net als trouwens de stortingen van vorig en dit jaar en de winstpremie. Dus geen reden meer om mijn jaarlijkse premie zo vroeg mogelijk te storten dacht ik, integendeel.
In 2024 de 10% heffing na 10 jaar, de premie voor dat jaar best na datum van die heffing storten als ik nog kan/wil blijven sparen.
Heb een extrapolatie gedaan en ik zou na 10 jaar nog altijd een netto opbrengst hebben van 4% per jaar, zelfs iets meer want de jaarlijkse premie is soms later gestort dan 1 januari en bovendien heb ik geen intrest berekend op de return via de belastingen.
En na de anticipatieve heffing zou ik, als de wetgeving ongewijzigd blijft, nog altijd zo''n 32% belastingsvermindering kunnen krijgen zonder heffing achteraf. Blijft dus voor mij voordelig, zelfs met 0% rente en al die vaste kosten .....