Langetermijnsparen starten op 64
TIP
Kies voor het hoogste rendement vergelijk alle langetermijnsparen aanbieders
Re: Langetermijnsparen starten op 64
Is er iemand van de Spaargidsers die naar Finance Avenue geweest is en is er daar door Minister Van Peteghem iets meer gezegd over het fiscaal langetermijnsparen ? Wordt dit nu afgeschaft en wat met bestaande contracten ? Bedankt !
-
- Sr. Member
- Contacteer:
Ja daar zou ik ook graag meer over weten. Gaat het ook afgeschaft worden voor de bestaande contracten of gaan er geen nieuwe fiscaal aftrekbare meer mogen opgestart worden ?
Het meeste waarschijnlijk is dat de fiscale begandeling van nieuwe stortingen zal aangepast worden
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ben ik ook benieuwd naar. Ben ruim 8 jaar geleden voor mijn 65ste ingestapt via Ethias bij Certiflex fiscaal. Heb nu bericht gehad dat mijn 1ste storting vanaf volgend jaar 0% rente opbrengt net als trouwens de stortingen van vorig en dit jaar en de winstpremie. Dus geen reden meer om mijn jaarlijkse premie zo vroeg mogelijk te storten dacht ik, integendeel.
In 2024 de 10% heffing na 10 jaar, de premie voor dat jaar best na datum van die heffing storten als ik nog kan/wil blijven sparen.
Heb een extrapolatie gedaan en ik zou na 10 jaar nog altijd een netto opbrengst hebben van 4% per jaar, zelfs iets meer want de jaarlijkse premie is soms later gestort dan 1 januari en bovendien heb ik geen intrest berekend op de return via de belastingen.
En na de anticipatieve heffing zou ik, als de wetgeving ongewijzigd blijft, nog altijd zo''n 32% belastingsvermindering kunnen krijgen zonder heffing achteraf. Blijft dus voor mij voordelig, zelfs met 0% rente en al die vaste kosten .....
Volgens de wiki kan ik dan ook de tegoeden deels terugvorderen, zonder de voordelen te verliezen maar dat zien we in 2024 wel ......
Eenmaal voorbij de leeftijd van 60 jaar, of na minimum 10 jaar, kan men onbelast verder inschrijven voor zover het inkomen (beroep of wettelijk pensioen) hoog genoeg is. Men kan de tegoeden vervolgens terugvorderen naargelang men ze nodig heeft. Zolang het kapitaal niet volledig is uitbetaald kan men opnieuw bijstorten.
bron : https://nl.wikipedia.org/wiki/Langetermijnsparen
In 2024 de 10% heffing na 10 jaar, de premie voor dat jaar best na datum van die heffing storten als ik nog kan/wil blijven sparen.
Heb een extrapolatie gedaan en ik zou na 10 jaar nog altijd een netto opbrengst hebben van 4% per jaar, zelfs iets meer want de jaarlijkse premie is soms later gestort dan 1 januari en bovendien heb ik geen intrest berekend op de return via de belastingen.
En na de anticipatieve heffing zou ik, als de wetgeving ongewijzigd blijft, nog altijd zo''n 32% belastingsvermindering kunnen krijgen zonder heffing achteraf. Blijft dus voor mij voordelig, zelfs met 0% rente en al die vaste kosten .....
Volgens de wiki kan ik dan ook de tegoeden deels terugvorderen, zonder de voordelen te verliezen maar dat zien we in 2024 wel ......
Eenmaal voorbij de leeftijd van 60 jaar, of na minimum 10 jaar, kan men onbelast verder inschrijven voor zover het inkomen (beroep of wettelijk pensioen) hoog genoeg is. Men kan de tegoeden vervolgens terugvorderen naargelang men ze nodig heeft. Zolang het kapitaal niet volledig is uitbetaald kan men opnieuw bijstorten.
bron : https://nl.wikipedia.org/wiki/Langetermijnsparen
Voorlopig zijn dat nog maar voorstellen Van Peteghem voor een volgende fiscale hervorming, lang niet zeker dat deze regering nog een fiscale hervorming gaat beginnen en zelfs dan nog is het niet zeker of dit ook werkelijk zal uitgevoerd worden. Dit gaat immers verregaande gevolgen hebben voor al die TAK21 verzekeraars, zij gaan geen vers kapitaal meer binnen krijgen maar moeten wel historisch hoge rente uitkeren terwijl hun onderliggende portefeuille dat niet meer opbrengt en daarboven moeten ze ook nog eens afwaarderen door stijgende rente.
Ik ben nu 63 jaar, volgend jaar dus 64.
Dan kan ik voor de laatste maal storten in mijn langetermijnsparen.
Nu wil ik graag opnieuw langetermijnsparen starten om verder te kunnen sparen met fiscaal voordeel.
Ik moet dus volgend jaar opnieuw een contract opstarten.
Betaal ik dan best niet meer de premie voor mijn aflopend pensioensparen en wel voor het nieuwe?
Uiteraard kan ik eventueel de 2 samen niet aftrekken van de belastingen.
Als ik een formule neem tot 99 jaar, mag ik er dan vb op 75 jarige leeftijd mee stoppen?(na minimum 10 jaar gespaard te hebben).
Dan kan ik voor de laatste maal storten in mijn langetermijnsparen.
Nu wil ik graag opnieuw langetermijnsparen starten om verder te kunnen sparen met fiscaal voordeel.
Ik moet dus volgend jaar opnieuw een contract opstarten.
Betaal ik dan best niet meer de premie voor mijn aflopend pensioensparen en wel voor het nieuwe?
Uiteraard kan ik eventueel de 2 samen niet aftrekken van de belastingen.
Als ik een formule neem tot 99 jaar, mag ik er dan vb op 75 jarige leeftijd mee stoppen?(na minimum 10 jaar gespaard te hebben).
Je moet in ieder geval starten voor je 65ste jaar en het 1ste jaar dien je het max. bedrag te sparen dat je wilt/kunt sparen. Ben ruim 8 jaar geleden en na 10 jaar, na afhouding 10% anticipatieve taks, kan ik stoppen en en geld (terugvragen). Kan dan ook verder sparen zonder achteraf nog de 10% taks te betalen. (Certiflex Fiscaal - uitdovend)
Vind dat het op de wiki vrij duidelijk is uitgelegd : https://nl.wikipedia.org/wiki/Langetermijnsparen
Vind dat het op de wiki vrij duidelijk is uitgelegd : https://nl.wikipedia.org/wiki/Langetermijnsparen
het gras is altijd groener aan de overkant
... en zeker rekening houden met het maximale bedrag dat men kan aftrekken dat afhangt van de hoogte van het inkomen/pensioen. Om maximaal af te trekken moet het pensioensparen hoger zijn dan 36000 euro.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Klopt er was sprake dat de hervorming in 2023 zou gestemd worden om dan in 2024 in te gaan. Maar of het ook effectief in 2023 wordt goedgekeurd was niet zeker. Voor het fiscale langetermijnsparen was er een uitdovingsscenario van 10 jaar. De bestaande en nieuwe contracten van 2023 zouden nog 10-jaar fiscaal aftrekbaar zijn.vortex schreef: ↑4 december 2022, 12:09Voorlopig zijn dat nog maar voorstellen Van Peteghem voor een volgende fiscale hervorming, lang niet zeker dat deze regering nog een fiscale hervorming gaat beginnen en zelfs dan nog is het niet zeker of dit ook werkelijk zal uitgevoerd worden. Dit gaat immers verregaande gevolgen hebben voor al die TAK21 verzekeraars, zij gaan geen vers kapitaal meer binnen krijgen maar moeten wel historisch hoge rente uitkeren terwijl hun onderliggende portefeuille dat niet meer opbrengt en daarboven moeten ze ook nog eens afwaarderen door stijgende rente.
Bedankt voor de reacties, vortex en Tycoon !
Lol ze hebben het reeds tussen de soep en de patatjes afgeschaft met een programmawet
Vanaf 1/1/2024 geen belastingaftrek meer voor het langetermijnsparen met een SSV of woonkrediet of levensverzekering gelinkt als waarborg aan een woonkrediet. Het gewone langetermij sparen blijft voorlopig nog buiten schot. Dat moeten ze nog stemmen.
De gebruikelijke truk van de programmawet. Doordat daar zoveel dingen instaan is dat een vuilbak en hoopt men dat niemand het voorstel volledig doorleest.
Zie https://www.acsac.eu/nieuws/afschaffing ... mijnsparen
Vanaf 1/1/2024 geen belastingaftrek meer voor het langetermijnsparen met een SSV of woonkrediet of levensverzekering gelinkt als waarborg aan een woonkrediet. Het gewone langetermij sparen blijft voorlopig nog buiten schot. Dat moeten ze nog stemmen.
De gebruikelijke truk van de programmawet. Doordat daar zoveel dingen instaan is dat een vuilbak en hoopt men dat niemand het voorstel volledig doorleest.
Zie https://www.acsac.eu/nieuws/afschaffing ... mijnsparen
In afwachting van de fiscale hervorming worden reeds hier en daar enkele ingrepen gedaan om bepaalde fiscale maatregelen bij te schaven of af te schaffen. Zo werd onder meer de beperking van de gunstregeling voor auteursrechten vanaf 2023 aangekondigd. Dezelfde Programmawet omvat daarnaast ook nog een aanpassing van het fiscale voordeel voor langetermijnsparen.
Als ik bovenstaande lees, dan zie ik dat ik best in het jaar waarin ik 54 word, start met LTS.
Op de leeftijd van 60 jaar komt dan de taxatie, waarna het geld vrij beschikbaar is.
Ik zou dus na de taxatie de helft of zo van het bedrag kunnen opnemen en gewoon verder blijven sparen en dit blijven aangeven op mijn belastingaangifte.
Misschien een domme vraag, maar tot welke leeftijd kan men dit blijven doen en welke leeftijd zet men dan als einddatum voor het contract LTS ?
Alvast bedankt voor nuttige info !
Op de leeftijd van 60 jaar komt dan de taxatie, waarna het geld vrij beschikbaar is.
Ik zou dus na de taxatie de helft of zo van het bedrag kunnen opnemen en gewoon verder blijven sparen en dit blijven aangeven op mijn belastingaangifte.
Misschien een domme vraag, maar tot welke leeftijd kan men dit blijven doen en welke leeftijd zet men dan als einddatum voor het contract LTS ?
Alvast bedankt voor nuttige info !
Als men start op zijn 54 is het einde van het contract steeds 65.
Een paar dagen voor men 65 wordt dient een volledig nieuw contract te starten.
Startdatum voor verjaardag.
De einddatum is afhankelijk van bij welke maatschappij de ene hanteert 80 een andere 99.
En start het niet bij de bank een nieuw contract keuze genoeg bij makelaars hier op spaargids.
Een paar dagen voor men 65 wordt dient een volledig nieuw contract te starten.
Startdatum voor verjaardag.
De einddatum is afhankelijk van bij welke maatschappij de ene hanteert 80 een andere 99.
En start het niet bij de bank een nieuw contract keuze genoeg bij makelaars hier op spaargids.