depositorekening federale overheid
TIP
Gebruik onze tools
spaarrentes vergelijken
- Simulatie van uw rendement
- Vergelijk kredietwaardigheid
Re: depositorekening federale overheid
Bijkomend voordeel van die e-depo ten opzichte van een gewone spaarrekening: Bij een gewone spaarrekening zal je met een stijgende rente ook sneller aan de grens van €980 rente komen die vrijgesteld is van roerende voorheffing. Daarboven wordt 15% ingehouden of moet je het zelf aangeven in je belastingaangifte wanneer uw spaargeld verspreid is over meerdere banken.
Een termijnrekening is een alternatief (voor wie het niet wil beleggen of uitgeven), maar dan staat je geld vast en profiteer je niet van een stijgende rente terwijl je bij de e-depo daar wel van profiteert.
Grootste nadeel lijkt me wanneer de rente op de e-depo na enkele maanden terug drastisch begint te dalen. Maar daar lijkt het momenteel niet op en na 1 jaar kan je kiezen wanneer je het afhaalt en krijg je de rente voor de volledige periode tot en met de maand voor afhaling.
Een termijnrekening is een alternatief (voor wie het niet wil beleggen of uitgeven), maar dan staat je geld vast en profiteer je niet van een stijgende rente terwijl je bij de e-depo daar wel van profiteert.
Grootste nadeel lijkt me wanneer de rente op de e-depo na enkele maanden terug drastisch begint te dalen. Maar daar lijkt het momenteel niet op en na 1 jaar kan je kiezen wanneer je het afhaalt en krijg je de rente voor de volledige periode tot en met de maand voor afhaling.
-
- Full Member
- Contacteer:
Akkoord, maar hoe zit het bijvoorbeeld met het rente op rente effect? Levert de verkregen rente na een jaar ook rente op? of kijkt men na 1j naar de olo op dat moment en start het opbouwen van rente op het initieel gestorte bedrag en ziet men de verkregen rente na een jaar hier los van? Dit is duidelijk geen gewone spaarrekening, vandaar mijn vragen en kritische blik..
Bij e-Depo krijg je geen rente op rente. Je kan na 1 jaar de verworven intrest laten uitbetalen of je kan ze laten staan zonder dat ze intrest opbrengt in het volgende jaar. Ik zou vanzelfsprekend voor optie 1 gaan …beyourself schreef: ↑11 januari 2023, 21:02 Akkoord, maar hoe zit het bijvoorbeeld met het rente op rente effect? Levert de verkregen rente na een jaar ook rente op? of kijkt men na 1j naar de olo op dat moment en start het opbouwen van rente op het initieel gestorte bedrag en ziet men de verkregen rente na een jaar hier los van? Dit is duidelijk geen gewone spaarrekening, vandaar mijn vragen en kritische blik..
Maar nu zijn we toch echt spijkers op laag water aan het zoeken …
BTW, voor mij zijn Santander en e-Depo min of meer gelijkwaardig, zowel naar bescherming toe als naar opbrengst.
Minderjarige kinderen utgesloten voor dit?
Goei vraag, ik kan me niet herinneren er ergens iets over gelezen te hebben.
Ik zou zeggen: probeer er eens 1 te openen voor een minderjarig kind.
Ik zou zeggen: probeer er eens 1 te openen voor een minderjarig kind.
Rente laten uitbetalen (is op uw gewone zichtrekening) en dan kan je dit bedrag terug bijschrijven op uw e-depo en krijg je wel rente op rente uitbetaald (is natuurlijk wel na een jaar)m-peeters schreef: ↑11 januari 2023, 21:55Bij e-Depo krijg je geen rente op rente. Je kan na 1 jaar de verworven intrest laten uitbetalen of je kan ze laten staan zonder dat ze intrest opbrengt in het volgende jaar. Ik zou vanzelfsprekend voor optie 1 gaan …beyourself schreef: ↑11 januari 2023, 21:02 Akkoord, maar hoe zit het bijvoorbeeld met het rente op rente effect? Levert de verkregen rente na een jaar ook rente op? of kijkt men na 1j naar de olo op dat moment en start het opbouwen van rente op het initieel gestorte bedrag en ziet men de verkregen rente na een jaar hier los van? Dit is duidelijk geen gewone spaarrekening, vandaar mijn vragen en kritische blik..
Maar nu zijn we toch echt spijkers op laag water aan het zoeken …
BTW, voor mij zijn Santander en e-Depo min of meer gelijkwaardig, zowel naar bescherming toe als naar opbrengst.
Dit is hoe het omschreven staat op website van overheid:Denfi schreef: ↑11 januari 2023, 19:30En wat als je na die 18 maanden alleen de intrest opvraagd?Kan je daarna elke maand de intrest opvragen of moet je dan weer 12 maanden wachten?vortex schreef: ↑8 januari 2023, 14:18
Best het geld gewoon laten staan en intrest opvragen wanneer die beschikbaar komt, die optie zul je pas zien in januari na minstens één vol jaar. Na een vol jaar is de intrest elke maand verworven, als je bv geld afhaalt na 18 maand, krijg je 18 maanden intrest, je moet met andere woorden maar een keer de "getrouwheidsperiode" doorlopen.
"De DCK berekent de rente jaarlijks op 1 januari. De rente wordt ofwel eenmaal per kalenderjaar op verzoek van de begunstigde uitbetaald, ofwel op het moment van de volledige terugbetaling van de borgtocht. Deze interesten worden niet gekapitaliseerd."
Maw. op 1 jan wordt uw rente berekend. Stel X euro.
Dit bedrag kan je na de berekening opvragen, dus na 1 jan.
Ofwel krijg je bedrag wanneer je uw e-depo afsluit. Dan krijg je naast uw rente uiteraard ook uw 'kapitaal' terug.
Wil je dus enkel uw rente 'innen', dan kan je op eender welke maand de rente opvragen, maar het zal het bedrag zijn dat werd berekend op 1 jan.
Wil je dan bijv. 2 maanden later opnieuw uw rente opvragen kan dit niet en moet je wachten tot na de 1 jan die volgt.
Maar wil je wel bijv. 2 maanden later uw rente, dan moet je gans de edepo afsluiten... Dan zal men de resterende rente berekenen.
Bij huidige rentevoet van december à 2,30% & linea recta toepassing v/d 30% RV op intrest is de gap met netto-resultaat van rekening bij bank met beste rentevoet à 1,60% en slechts toepassing van 15% RV op het bedrag aan intresten hoger dan vrijstelling van 980 € toch een pak kleiner (doordat er geen vrijstelling is bij DCK & meer RV) ... toch?
Evolutie v/d OLO ziet er momenteel niet slecht uit en banken zullen allicht ook niet al te snel opnieuw stijgingen aankondigen in 2023 & natuurlijk hopen dat de OLO niet naar niveau onder huidige 2,30% gaat?
Evolutie v/d OLO ziet er momenteel niet slecht uit en banken zullen allicht ook niet al te snel opnieuw stijgingen aankondigen in 2023 & natuurlijk hopen dat de OLO niet naar niveau onder huidige 2,30% gaat?
De rentevoet van januari is zelfs al 2,40%, en het ziet er sterk naar uit dat die van februari 2,80% wordt.Scouser schreef: ↑13 januari 2023, 12:07 Bij huidige rentevoet van december à 2,30% & linea recta toepassing v/d 30% RV op intrest is de gap met netto-resultaat van rekening bij bank met beste rentevoet à 1,60% en slechts toepassing van 15% RV op het bedrag aan intresten hoger dan vrijstelling van 980 € toch een pak kleiner (doordat er geen vrijstelling is bij DCK & meer RV) ... toch?
Gezien het geen bank is, behoort de transactie hier tot een zakelijke overeenkomst tussen gebruiker en overheid.
Wettelijk gezien kan een minderjarige volgens burgerlijk wetboek geen contracten of zakelijke acties aangaan.
In de voorwaarden van het e-depo lees ik wel niets over minderjarigen.
Men zegt dat het bestemd is voor IEDERE burger.
Volgens mij zal het dus wel lukken om dit te openen op naam van minderjarige.
Alleen als het ergens fout loopt, zou het wel eens voor problemen kunnen zorgen...
Maar gezien je zoveel 'rekeningen' op naam kan openen als je wilt, waarom dan op naam zetten van een minderjarige?
Kost niets. Ik heb er drie op mijn naam geopend.
Heb je vb. 2 kinderen, open er dan gewoon 2 op uw naam.
Dus dan kun je ten vroegste in 2025 je intrest ontvangen als je deze maand stort. Toch?Mickey_B schreef: ↑13 januari 2023, 10:50Dit is hoe het omschreven staat op website van overheid:
"De DCK berekent de rente jaarlijks op 1 januari. De rente wordt ofwel eenmaal per kalenderjaar op verzoek van de begunstigde uitbetaald, ofwel op het moment van de volledige terugbetaling van de borgtocht. Deze interesten worden niet gekapitaliseerd."
Ofwel krijg je bedrag wanneer je uw e-depo afsluit. Dan krijg je naast uw rente uiteraard ook uw 'kapitaal' terug.
Wil je dus enkel uw rente 'innen', dan kan je op eender welke maand de rente opvragen, maar het zal het bedrag zijn dat werd berekend op 1 jan.
Wil je dan bijv. 2 maanden later opnieuw uw rente opvragen kan dit niet en moet je wachten tot na de 1 jan die volgt.
Maar wil je wel bijv. 2 maanden later uw rente, dan moet je gans de edepo afsluiten... Dan zal men de resterende rente berekenen.
Ik veronderstelndat wanneer je afsluit in maart 2023 voor storting januari 22 dan heb je ook je rente.Denfi schreef: ↑14 januari 2023, 20:33Dus dan kun je ten vroegste in 2025 je intrest ontvangen als je deze maand stort. Toch?Mickey_B schreef: ↑13 januari 2023, 10:50
Dit is hoe het omschreven staat op website van overheid:
voor stortingen deze maand wordt de intrest pas voor de eerste keer berekend per 1 januari 2025 maar je kunt altijd je dossier afsluiten en dan ontvang je ook de intrest op de bedragen die minstens 12 volle maanden op de rekening staan, dus vanaf februari 2024
het gras is altijd groener aan de overkant
Ik ga volgende week ook eens zo'n e-depo openen.
Hoe bereken je de exacte rente voor februari bv? De gemiddelde rente van de OLO 1 jaar maar tussen welke dagen? 1 en 31 januari?
Hoe bereken je de exacte rente voor februari bv? De gemiddelde rente van de OLO 1 jaar maar tussen welke dagen? 1 en 31 januari?
depositorekening-federale-overheid-t315 ... ml#p564157
Gebruik makende van deze rentevoeten: https://stat.nbb.be/Index.aspx?DataSetCode=IROLOBE2