De Beurs vandaag
TIP
Re: De Beurs vandaag
Ik hoop het samen met u
Wanneer het slecht gaat denken de mensen dat het altijd slechter zal worden en wanneer het goed gaat denken ze dat het altijd beter zal worden.
De Bel-20 had de beste jaarstart OOIT (Bron: https://www.tijd.be/markten-live/analys ... 40320.html).
Wat dit vooral leert is dat je moet klaarzitten. Als je wacht tot de hemel is opgeklaard ben je veel te laat en is zijn de beste beursdagen al achter de rug.
Ik ben vorig jaar tijdens de dip stevig bijgekocht. In de huidige omstandigheden doe ik niets. Stijgt de beurs verder, dan profiteer ik. Daalt de beurs dan zal ik tegen dan weer wat cash hebben opgebouwd om goedkoop bij te kopen. Maar op dit ogenblik zijn aandelen m.i. terug fair geprijsd. Aandelen koop je nu dus met weinig marge. Alleen voor obligaties is er volgens mij wel nog tijd om verder op te bouwen. Zolang de rente niet afneemt is er neerwaartse druk op obligaties, en daar zie ik nog geen trendbreuk in.
"You need to buy the umbrella before it starts to rain."
Goed opgemerkt. Een simpele truk om hiermee om te gaan is deze: van zodra het slecht gaat, en je zit met een misselijkmakend gevoel van "het kan altijd nog slechter".... DAN moet je aandelen kopen. Wanneer het gevoelsmatig het slechtste moment is om te kopen, dan moet je kopen. Op de beurs heeft je intuïtie het altijd verkeerd.
De experten hier hadden gelijk blijkbaar.
Proximus halveert dividend vanaf 2025
8,98 EUR
−0,46 (4,87%)vandaag
Proximus halveert dividend vanaf 2025
8,98 EUR
−0,46 (4,87%)vandaag
-
- VIP member
- Contacteer:
Yup en ik heb ze geloofd! Proximus al terug buiten gesmeten met 70 euro verlies! Ik ga het voorlopig (relatief) veilig houden bij cash/termijnrekeningen in vreemde valuta, beleggingsfondsen, staatsbons en coöperatieve aandelen :-)
Voor individuele aandelen zal het pas terug tijd zijn als mijn huis zo goed als afbetaald is. De stress van die schommelingen is niet voor iedereen weggelegd. Zeker niet als ge nog in een levensfase zit waarin een paar duizend euro verliezen toch wel een impact heeft (nog leningen af te lossen, alleenstaand zijn en alles zelf moeten betalen,...)
Voor individuele aandelen zal het pas terug tijd zijn als mijn huis zo goed als afbetaald is. De stress van die schommelingen is niet voor iedereen weggelegd. Zeker niet als ge nog in een levensfase zit waarin een paar duizend euro verliezen toch wel een impact heeft (nog leningen af te lossen, alleenstaand zijn en alles zelf moeten betalen,...)
-
- Sr. Member
- Contacteer:
Als alleenstaande had je al verloren. Je bent de melkkoe om de koppels te ondersteunen.Sebastiaan1985 schreef: ↑16 januari 2023, 09:48 Yup en ik heb ze geloofd! Proximus al terug buiten gesmeten met 70 euro verlies! Ik ga het voorlopig (relatief) veilig houden bij cash/termijnrekeningen in vreemde valuta, beleggingsfondsen, staatsbons en coöperatieve aandelen :-)
Ik heb ze gelukkig break-even kunnen buiten zwieren. Mijn enige winst was het dividend.Sebastiaan1985 schreef: ↑16 januari 2023, 09:48 Yup en ik heb ze geloofd! Proximus al terug buiten gesmeten met 70 euro verlies!
Nu niet overdrijven he. Een koppel waarvan beide partners gaan werken zijn typisch geen netto-ontvangers van belastingen.KomaanBeurs schreef: ↑16 januari 2023, 10:26 Als alleenstaande had je al verloren. Je bent de melkkoe om de koppels te ondersteunen.
Eerlijkgezegd vind ik de rally van begin dit jaar even zot als de daling van vorig jaar. Aandelen zoals Sofina of VGP kunnen plots met dubbelcijferige YTD's pronken. Waarom? Omdat de inflatie een ietsie-pietsie gedaald is? Dat lijkt toch nergens op? Fundamenteel is er niets veranderd.
Het resultatenseizoen is nu begonnen. Dat zal ook een invloed hebben.
Allez wat voor een kortzichtigheid is me dat weer. Uw belastingpercentages zijn volgens mij nog altijd hetzelfde als die van mij. Uw aftrekposten (buiten mss de kindgerelateerde) identiek.KomaanBeurs schreef: ↑16 januari 2023, 10:26Als alleenstaande had je al verloren. Je bent de melkkoe om de koppels te ondersteunen.Sebastiaan1985 schreef: ↑16 januari 2023, 09:48 Yup en ik heb ze geloofd! Proximus al terug buiten gesmeten met 70 euro verlies! Ik ga het voorlopig (relatief) veilig houden bij cash/termijnrekeningen in vreemde valuta, beleggingsfondsen, staatsbons en coöperatieve aandelen :-)
Omdat iedereen bang is de boot te missen zeker.Gudrun schreef: ↑16 januari 2023, 14:55 Eerlijkgezegd vind ik de rally van begin dit jaar even zot als de daling van vorig jaar. Aandelen zoals Sofina of VGP kunnen plots met dubbelcijferige YTD's pronken. Waarom? Omdat de inflatie een ietsie-pietsie gedaald is? Dat lijkt toch nergens op? Fundamenteel is er niets veranderd.
Gevaarlijk.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
-
- Sr. Member
- Contacteer:
Niets kortzichtig aan. Alleenstaande kan zelfs geen huis meer kopen.Galactic schreef: ↑16 januari 2023, 16:15Allez wat voor een kortzichtigheid is me dat weer. Uw belastingpercentages zijn volgens mij nog altijd hetzelfde als die van mij. Uw aftrekposten (buiten mss de kindgerelateerde) identiek.KomaanBeurs schreef: ↑16 januari 2023, 10:26
Als alleenstaande had je al verloren. Je bent de melkkoe om de koppels te ondersteunen.
Proportioneel tov beschikbaar gezinsinkomen betaalt alleenstaande meer belasting bij zelfde bruto-inkomens.
Dat Proximus verlies is minste van zijn zorgen.