AutoCredit - ballonkrediet
TIP
Op zoek naar de laagste rente? Vergelijk alle aanbieders van kredieten
AutoCredit - ballonkrediet
Met het pas gestarte autosalon zullen veel mensen op zoek zijn naar een nieuwe auto, ook ikzelf.
Bij het opmaken van de offerte stelde de verkoper AutoCredit voor. Dit ballonkrediet houdt in dat je geen voorschot moet betalen, vervolgens 35 maanden een relatief lage aflosssing (250-300 eur in mijn geval). In de 36 e maand kan je kiezen tussen: 1/ aflossing restwaarde (+/- 20000 EUR) en de auto oprijden;
2/ Het voertuig daar laten en een nieuwe auto kiezen die je vervolgens op dezelfde manier financiert;
3/ een nieuwe financiering bekomen en daarmee de restwaarde verder af te betalen.
Op het eerste zicht lijkt dit een mooie formule, je kunt immers rijden aan +/- 250 EUR per maand en rijdt steeds met een nieuwe auto van maximaal 3 jaar oud.
Maar alles wat te mooi lijkt om waar te zijn, is het meestal ook...
Waar zit het addertje? Krijg je geen kortingen meer als je na 3 jaar de auto wil vervangen en gaat je maandelijkse betaling daardoor omhoog? Nu bieden ze immers een mooie salonkortingen en een hoge overname prijs. Ik vrees dat over 3 jaar je enkel nog een wagen aan (hoge) catalogusprijs krijgt??? Wanneer ik de auto nu contant afreken, betaal ik na alle kortingen nog zo'n 27000 EUR.
Is dergelijk ballonkrediet een mooie optie of is het onmiddellijk betalen van de auto met spaargeld een betere keuze? Het spaargeld zit uiteindelijk ook maar te verdampen door de hoge inflatie.
Bij het opmaken van de offerte stelde de verkoper AutoCredit voor. Dit ballonkrediet houdt in dat je geen voorschot moet betalen, vervolgens 35 maanden een relatief lage aflosssing (250-300 eur in mijn geval). In de 36 e maand kan je kiezen tussen: 1/ aflossing restwaarde (+/- 20000 EUR) en de auto oprijden;
2/ Het voertuig daar laten en een nieuwe auto kiezen die je vervolgens op dezelfde manier financiert;
3/ een nieuwe financiering bekomen en daarmee de restwaarde verder af te betalen.
Op het eerste zicht lijkt dit een mooie formule, je kunt immers rijden aan +/- 250 EUR per maand en rijdt steeds met een nieuwe auto van maximaal 3 jaar oud.
Maar alles wat te mooi lijkt om waar te zijn, is het meestal ook...
Waar zit het addertje? Krijg je geen kortingen meer als je na 3 jaar de auto wil vervangen en gaat je maandelijkse betaling daardoor omhoog? Nu bieden ze immers een mooie salonkortingen en een hoge overname prijs. Ik vrees dat over 3 jaar je enkel nog een wagen aan (hoge) catalogusprijs krijgt??? Wanneer ik de auto nu contant afreken, betaal ik na alle kortingen nog zo'n 27000 EUR.
Is dergelijk ballonkrediet een mooie optie of is het onmiddellijk betalen van de auto met spaargeld een betere keuze? Het spaargeld zit uiteindelijk ook maar te verdampen door de hoge inflatie.
Laatst gewijzigd door bamispami op 16 januari 2023, 14:10, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: AutoCredit - ballonkrediet
Welke JKP staat er vermeld op de simulatie ?
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
is zowat dubbel zo duur als eco-tarief bij beobank voor een "klassieke" lening
Het eco-tarief is enkel voor elektrische of hybridevoertuigen.
Voor een benzinevoertuig is het JKP bij Beobank 2,99 %. Op 27.000 maakt dat nog 784 EUR per maand, terwijl in de garage de aflossing per maand veel lager zou zijn (ballonkrediet: met hoge afbetaling in maand 36).
Ik zou nooit een financiering voor het totale bedrag aangaan omdat ik an sich het geld op de spaarrekening voorhanden heb. Hoewel het comfortabel aanvoelt om een buffer te hebben, door de inflatie vermindert dit spaargeld in waarde. Mijn vraag was meer "welk addertje zit er onder het gras bij het ballonkrediet"?
Want zeg zelf 250-300 EUR per maand en na 36 maanden een nieuw voertuig waarbij je de formule opnieuw toepast, dat is op het eerste zicht toch verleidelijk? Wanneer ik de auto ineens betaal (27.000 EUR) en er 10 jaar mee rij kost hij mij 225 EUR per maand. Daarbij zijn de herstellingskosten buiten garantie (2j+3j) vanaf jaar 6 voor mijn rekening.
Hoe zit het met de verzekeringen?
Wat als je schade hebt aan de auto?
Hoeveel km/maand mag je rijden?
Wat als je schade hebt aan de auto?
Hoeveel km/maand mag je rijden?
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Wie steeds op het einde van het contract de wagen teruggeeft en een nieuwe wagen met een ballonkrediet financiert, zal steeds blijven afbetalen. Op een bepaald moment wordt het financieel toch aantrekkelijker om de wagen op het einde van het contract te kopen en andere opties te gaan verkennen.
Een aandachtspunt kan zeker ook de staat van het voertuig zijn. Indien je er voor kiest om de wagen terug te geven dan zal de auto in goede staat moeten zijn of de kredietverstrekker zal weigeren om de wagen terug te nemen. Hierin ligt toch wel een klein risico want je hebt die niet altijd in eigen handen. Indien je een ongeval voor hebt en de auto is ‘total loss’, dan zal je toch de ballonlening moeten afbetalen en bestaat de mogelijkheid niet meer om de wagen terug te geven.
https://kredietkrijgen.be/ballonkrediet/
Ik kan me niet voorstellen dat je voordeel doet door de hele tijd door een auto af te betalen.
Een aandachtspunt kan zeker ook de staat van het voertuig zijn. Indien je er voor kiest om de wagen terug te geven dan zal de auto in goede staat moeten zijn of de kredietverstrekker zal weigeren om de wagen terug te nemen. Hierin ligt toch wel een klein risico want je hebt die niet altijd in eigen handen. Indien je een ongeval voor hebt en de auto is ‘total loss’, dan zal je toch de ballonlening moeten afbetalen en bestaat de mogelijkheid niet meer om de wagen terug te geven.
https://kredietkrijgen.be/ballonkrediet/
Ik kan me niet voorstellen dat je voordeel doet door de hele tijd door een auto af te betalen.
Dit is mogelijk een goede formule voor iemand die geen geld heeft en toch met een nieuwe wagen wil rijden.
Niet echt spaargids publiek.
Niet echt spaargids publiek.
Iemand die geen geld heeft moet al zeker niet beginnen op krediet te kopen. Dan maakt hij het alleen nog erger.
Laatst gewijzigd door Yaris op 16 januari 2023, 16:23, 1 keer totaal gewijzigd.
Ik heb ook al zitten nadenken over een ballonkrediet voor een wagen, maar voorlopig de stap nog niet durven wagen.
Ook bij Tesla zijn daar zeer interessante formules (60 maanden, 2,99 %), en Model Y rijden met betaalbare maandlasten en met zeer lage gebruikskosten wordt plots zeer bereikbaar, zeker na de recente prijsverlagingen.
Uitsparen van benzinekost, een deel onderhoudskosten, taks en gigantische restwaardes. Je moet natuurlijk wel aan het gebruiksprofiel voldoen (gemakkelijk kunnen opladen op werk of thuis).
Dit is wel alleen te verantwoorden als je de wagen full omnium verzekert gedurende de volledige periode.
Ook bij Tesla zijn daar zeer interessante formules (60 maanden, 2,99 %), en Model Y rijden met betaalbare maandlasten en met zeer lage gebruikskosten wordt plots zeer bereikbaar, zeker na de recente prijsverlagingen.
Uitsparen van benzinekost, een deel onderhoudskosten, taks en gigantische restwaardes. Je moet natuurlijk wel aan het gebruiksprofiel voldoen (gemakkelijk kunnen opladen op werk of thuis).
Dit is wel alleen te verantwoorden als je de wagen full omnium verzekert gedurende de volledige periode.
als je 300 euro per maand betaalt, heb je na 10 jaar 36.000 euro betaald. Zal wellicht bij de herziening binnen 3 jaar hoger zijn dan 300 euro, dus zal je zelfs een stuk meer betaald hebben dan 36.000 euro voor een wagen die nu 27.000 euro kost.
Voordeel is idd dat je om de 3 jaar met een nieuwe wagen rijdt. Ik rij normaal zo'n 15 jaar met dezelfde wagen.
Voordeel is idd dat je om de 3 jaar met een nieuwe wagen rijdt. Ik rij normaal zo'n 15 jaar met dezelfde wagen.
-
- Verbannen Gebruiker
Wie plezier heeft aan een nieuwe auto. Waarom niet? Niet alle spaargidsers denken dat ze op het eind van hun leven een overschrijving kunnen doen van hun bezittingen naar de hemel, de hel of het vagevuur. Nog geen zo een formulier gezien bij mijn broker
Ik heb nog nooit in mijn leven iets op afbetaling gekocht. Altijd gespaard tot ik genoeg geld had en dan pas gekocht. Ik heb niet het gevoel dat ik iets gemist heb. Tegenwoordig moeten ze het eerst hebben en dan pas betalen.
Het zijn nochtans de schuldenaren aan lage rentevoeten die de winnaars zijn van de recente inflatie.
Aan lage rentevoeten is er geen haar op mijn hoofd die er aan denkt om kapitaal te steken in iets wat ik kan financieren.
Mijn strategie is geld beschikbaar te houden voor wanneer de opportuniteiten zich voordoen.
Natuurlijk moeten de maandlasten beheersbaar blijven en daar schuilt natuurlijk een gevaar voor zij die daar niet kunnen mee omgaan.
Heb dit nu voor de 2e keer gedaan het gemak van een nieuwe wagen 4 a 5 jaar geen zorgen/gebreken want 5 jaar garantie ( uitgezonderd slijtageonderdelen ) enz...en in mijn geval is mijn auto catalogus 6000 euro duurder geworden.
Dus bij een totalloss of een eerdere inruil zal ik dit verschil al meteen kunnen gebruiken om mijn voorschot te verhogen.
Maar dit is gewoon persoonlijk voor iedereen.
Ook naar de toekomst toe omdat ik heel het hybride en EV verhaal rustig kan bekijken.
De garage is verplicht om mijn diesel terug te pakken na 59 maanden ook al is dit voor hun misschien een slechte zaak.
Als ik met mijn "eigen" geld nu een diesel koop moet ik maar hopen over 4 jaar wat ik er nog voor krijg.
Een auto blijft sowieso een slechte investering maar hier wel noodzakelijk met 2 fulltime Jobs.
M.
Dus bij een totalloss of een eerdere inruil zal ik dit verschil al meteen kunnen gebruiken om mijn voorschot te verhogen.
Maar dit is gewoon persoonlijk voor iedereen.
Ook naar de toekomst toe omdat ik heel het hybride en EV verhaal rustig kan bekijken.
De garage is verplicht om mijn diesel terug te pakken na 59 maanden ook al is dit voor hun misschien een slechte zaak.
Als ik met mijn "eigen" geld nu een diesel koop moet ik maar hopen over 4 jaar wat ik er nog voor krijg.
Een auto blijft sowieso een slechte investering maar hier wel noodzakelijk met 2 fulltime Jobs.
M.