Zichtrekening voor kind
TIP
Gebruik de spaargids tools gratis zichtrekeningen
- Simulator zichtrekeningen
Re: Zichtrekening voor kind
Wil de voordelen van een elfjarige wel eens vernemen als die de beschikking over een zichtrekening met bankkaart heeft... Wat kan of doet die ermee .
Een spaarrekening kan ik wel snappen, .
Een spaarrekening kan ik wel snappen, .
Keer uw vraag maar om. Wat kan of doet je kind met cash?
Met een bankkaart kan je als ouder perfect zien waar het geld wordt uitgegeven.
Met een bankkaart kan je als ouder perfect zien waar het geld wordt uitgegeven.
Ik vind het een goed idee om een kind op tijd te leren met een bankkaart / zichtrekening om te gaan en vooral om te leren dat niet alles wat er op gestort wordt op moet.
Verder moet elke ouder dat voor zichzelf weten...
Wat anderen er over denken maakt niets uit.
Is elf jaar op tijd Heel je leven zal je allerlei zaken moeten leren er mee on te gaan.. Het veranderd gedurig...haelewyn schreef: ↑17 januari 2023, 17:49 Ik vind het een goed idee om een kind op tijd te leren met een bankkaart / zichtrekening om te gaan en vooral om te leren dat niet alles wat er op gestort wordt op moet.
Denk dat er dus nog tijd genoeg is.....
Geef een kind cash zakgeld om met geld te leren omgaan..
Wil ze de kost niet geven de volwassenen die met een bankkaart meer geld uitgeven dan nodig is, waardoor midden maand het geld al op is.. Is al meer dan eens aangetoond dat je met cash een veel beter overzicht hebt van je uitgave..met een bankkaart geef je geld uit tot er op de betaal display verschijnt """ ontoereikend saldo """
Tot het kind geld afhaalt aan de automaat natuurlijk, dan ben je de controle kwijt. Dan kan je thuis de discussie opstarten waarom het kind überhaupt cash moest afhalen. En het spel zit zo al vroeg op de wagen. Ik ben er dus tegen, maar daar heeft niemand iets aan natuurlijk.
Het ergste is dat men raad vraagt, zegt blij te zijn met het goede advies om daarna die raad toch in de wind te slaan. ( Niet specifiek hier van toepassing voor alle duidelijkheid.) En later het zaakje afdoen als een futuliteit... Ik blijf er 'horens van krijgen'.
Ik heb 2 kinderen, nu bijna 11 en 12.
Vorig jaar heb ik bij Argenta 2 extra zichtrekeningen geopend op mijn naam. Ik heb elk kind een kaart gegeven, met hun naam op de achterkant (waar je normaal je handtekening moet zetten). Deze rekeningen kunnen niet onder nul. Ik kan alles volgen op mijn app, de kinderen kunnen, terwijl ik ernaast zit, ook al hun verrichtingen volgen op mijn app. Zelf hebben ze geen app.
Beide krijgen elk 3 euro per week 'zakgeld' op hun rekening. Daar moeten ze netflix en eventuele belwaarde voor hun gsm van betalen.
Alle geld dat ze voor sint/kerst/verjaardag/andere krijgen gaat ook op die kaart.
Mijn jongste heeft op dit moment 2 maal zoveel als de oudste. Hij koopt er in mijn ogen 'zotte' dingen (robux) mee, maar het is 'zijn' geld. Ik temper hem wel, en hij doet niet alles daaraan op, maar dat is voor hem belangrijk en af en toe laat ik hem robux kopen (ik koop die via mijn creditkaart, en haal dan het bedrag van zijn rekening).
De oudste gaat af en toe met vriendinnetjes naar de lokale winkel en koopt daar dan chips of iets dergelijks. Zij wil in tegenstelling tot de jongste wel elke maand belwaarde op haar gsm (die belwaarde zet ik erop en haal dan het geld van haar rekening).
Zo leren ze toch al iets van budgeteren/niet alles te kopen als je er goesting in hebt.
In mijn ogen is het niet meer dan normaal dat ze af en toe iets 'zot' doen. Dat is de reden dat ik ze die kaart heb gegeven. Om te oefenen en af en toe een fout te maken. Beter nu dan wanneer ze 16 of ouder zijn.
Ook heb ik ze al gezegd dat ze die kaart en/of code niet aan vriendjes moegen geven, want dan zijn ze alles kwijt.
Voorlopig hebben ze via de geldautomaat nog geen geld afgehaald, maar het gaat in principe wel. Ze betalen nu nog alles met de kaart.
Ik zou dus zeggen: Doen! Geeft ze de kans om fouten te maken!
Vorig jaar heb ik bij Argenta 2 extra zichtrekeningen geopend op mijn naam. Ik heb elk kind een kaart gegeven, met hun naam op de achterkant (waar je normaal je handtekening moet zetten). Deze rekeningen kunnen niet onder nul. Ik kan alles volgen op mijn app, de kinderen kunnen, terwijl ik ernaast zit, ook al hun verrichtingen volgen op mijn app. Zelf hebben ze geen app.
Beide krijgen elk 3 euro per week 'zakgeld' op hun rekening. Daar moeten ze netflix en eventuele belwaarde voor hun gsm van betalen.
Alle geld dat ze voor sint/kerst/verjaardag/andere krijgen gaat ook op die kaart.
Mijn jongste heeft op dit moment 2 maal zoveel als de oudste. Hij koopt er in mijn ogen 'zotte' dingen (robux) mee, maar het is 'zijn' geld. Ik temper hem wel, en hij doet niet alles daaraan op, maar dat is voor hem belangrijk en af en toe laat ik hem robux kopen (ik koop die via mijn creditkaart, en haal dan het bedrag van zijn rekening).
De oudste gaat af en toe met vriendinnetjes naar de lokale winkel en koopt daar dan chips of iets dergelijks. Zij wil in tegenstelling tot de jongste wel elke maand belwaarde op haar gsm (die belwaarde zet ik erop en haal dan het geld van haar rekening).
Zo leren ze toch al iets van budgeteren/niet alles te kopen als je er goesting in hebt.
In mijn ogen is het niet meer dan normaal dat ze af en toe iets 'zot' doen. Dat is de reden dat ik ze die kaart heb gegeven. Om te oefenen en af en toe een fout te maken. Beter nu dan wanneer ze 16 of ouder zijn.
Ook heb ik ze al gezegd dat ze die kaart en/of code niet aan vriendjes moegen geven, want dan zijn ze alles kwijt.
Voorlopig hebben ze via de geldautomaat nog geen geld afgehaald, maar het gaat in principe wel. Ze betalen nu nog alles met de kaart.
Ik zou dus zeggen: Doen! Geeft ze de kans om fouten te maken!
Laatst gewijzigd door Wimpie1 op 17 januari 2023, 20:25, 2 keer totaal gewijzigd.
Geef je kind wekelijks cash zakgeld. Kan er niet meer opgedaan worden dan dat je geeft..
Ben je als ouder vet mee als je bemerkt dat de rekening ineens leeg is omdat hij alles met zijn ""bankkaart "" opgedaan heeft..
of zich heeft laten verleiden om zijn bankrekening te laten gebruiken als geldezel...
https://www.febelfin.be/nl/press-room/g ... -voor-geld
Laatst gewijzigd door ludo op 18 januari 2023, 03:26, 2 keer totaal gewijzigd.
Nogmaals, onzin. Je kan op de jongerenrekening zelf wekelijkse limieten stellen, automatische overschrijvingen naar een spaarboekje creëren en het spaarboekje éénrichtingsverkeer maken. Maar het is net de bedoeling dat het kind zelf leert sparen.
Meegaan met de tijd mensen, dit zat reeds in mijn opvoeding >15 jaar geleden.
Ik begrijp sommige tegenhangers hun standpunten wel, maar tegenwoordig kun je zoveel grendels zetten op een zicht/spaarrekening waardoor het juist een leerrijke omgeving kan zijn voor kinderen. En wie weet, leer je zelf ook nog wat bij.
Aan topic starter, leer eerst het kind de wereld en waarde van cash geld en op latere leeftijd de digitale wereld van geld.
U hebt het kind toch ook leren stappen in plaats van direct te lopen.
11 jaar of 16 jaar daar zit een wereld van verschil op in koop gedrag.
TIP van verstandige grootouder.
U hebt het kind toch ook leren stappen in plaats van direct te lopen.
11 jaar of 16 jaar daar zit een wereld van verschil op in koop gedrag.
TIP van verstandige grootouder.
Ik denk dat een kind beter de waarde van geld leert verstaan wanneer het briefjes en munten weggeeft dan wanneer het met een kaart betaalt.
Open een zicht- en spaarrekening op zijn naam. Dan heb je geen problemen als dit zich ooit voordoet: https://economie.fgov.be/nl/themas/cons ... derjarigen
Bij een volmacht op uw rekening zal de rechtbank mogelijk beslissen dat hij het in uw naam heeft afgesloten.
Testaankoop staat vol met klachten van ouders die moeten opdraaien voor de aankopen van hun minderjarige kinderen.
Nu hoop ik dat je dat nooit meemaakt.
Maar zal vroeger in de jaren 70 ook zo geweest zijn alleen was dat minder bekend. Toen had het kind geen zichtrekening nodig en openden ze gewoon een spaarrekening op zijn naam. Had die genoeg zakgeld bijeen gespaard in zijn spaarpot dan kon die aan het loket een deel storten op zijn spaarrekening soms zonder de ouder(s). Afhalen was iets anders en moest steeds met ouder(s) en soms zelfs met goedkeuring van de vrederechter.
Nu is de zichtrekening de spaarpot van vroeger. Cash was vroeger de beste manier om met geld leren om te gaan, maar sinds de afrondingsregels niet meer aangewezen als echte spaargidser. Je gaat het kind dan al leren dat het goed is om 2 cent weg te geven. Kan ook wel leuk zijn om uit te leggen dat hij steeds moet zorgen dat hij in totaal op 2 cent of 7 cent na de komma uitkomt zodat ze naar benden moeten afronden. Zie https://economie.fgov.be/nl/themas/verk ... alingen-de
Bij een volmacht op uw rekening zal de rechtbank mogelijk beslissen dat hij het in uw naam heeft afgesloten.
Testaankoop staat vol met klachten van ouders die moeten opdraaien voor de aankopen van hun minderjarige kinderen.
Nu hoop ik dat je dat nooit meemaakt.
Maar zal vroeger in de jaren 70 ook zo geweest zijn alleen was dat minder bekend. Toen had het kind geen zichtrekening nodig en openden ze gewoon een spaarrekening op zijn naam. Had die genoeg zakgeld bijeen gespaard in zijn spaarpot dan kon die aan het loket een deel storten op zijn spaarrekening soms zonder de ouder(s). Afhalen was iets anders en moest steeds met ouder(s) en soms zelfs met goedkeuring van de vrederechter.
Nu is de zichtrekening de spaarpot van vroeger. Cash was vroeger de beste manier om met geld leren om te gaan, maar sinds de afrondingsregels niet meer aangewezen als echte spaargidser. Je gaat het kind dan al leren dat het goed is om 2 cent weg te geven. Kan ook wel leuk zijn om uit te leggen dat hij steeds moet zorgen dat hij in totaal op 2 cent of 7 cent na de komma uitkomt zodat ze naar benden moeten afronden. Zie https://economie.fgov.be/nl/themas/verk ... alingen-de