De Beurs vandaag
TIP
-
- Verbannen Gebruiker
Re: De Beurs vandaag
Ik heb Yaris gemeld aan de moderatoren.KomaanBeurs schreef: ↑18 januari 2023, 15:48 Dit is niet fijn. Yaris lijkt een goed persoon.
Tijd voor de virtuele knuffel.
Hopelijk is het niet waar wat Platin mij liet weten. Iedereen die met Yaris discussieert wordt geblokkeerd.
Platin zelf is geblokkeerd sinds hij me dit liet weten. Ze lezen blijkbaar ook PM.
In regio's waar weinig vraag is en waar de persoon in kwestie dan niet eens meer deftig op zijn of haar werk geraakt door de afstand of gebrekkig openbaar vervoer? :pAristobuddha schreef: ↑18 januari 2023, 10:12
Huizen voor 150k die niet gerenoveerd moeten worden veronderstel ik dan? In welke regio is dat?
Zelf extreem veel geluk gehad en een huis kunnen komen voor 195.000, maar wel héél veel renovatiewerk aan (wij weten dus voor wat we sparen).
Ik kom er onnozel van als ik dan HLN hoor met 'gemiddelde Belg' heeft zoveel miljoen op spaarboekje staan.
Ik zie koppels rond mij die huizen kopen (uit noodzaak) van absurde prijzen en dan vastzitten aan een hypotheek die ze net kunnen betalen doordat ze beiden werken... maar er mag dan NIETS fout gaan.
-
- Sr. Member
- Contacteer:
Inderdaad. En er komt ooit een nieuwe recessie.Tarbo schreef: ↑18 januari 2023, 16:07In regio's waar weinig vraag is en waar de persoon in kwestie dan niet eens meer deftig op zijn of haar werk geraakt door de afstand of gebrekkig openbaar vervoer? :pAristobuddha schreef: ↑18 januari 2023, 10:12
Huizen voor 150k die niet gerenoveerd moeten worden veronderstel ik dan? In welke regio is dat?
Zelf extreem veel geluk gehad en een huis kunnen komen voor 195.000, maar wel héél veel renovatiewerk aan (wij weten dus voor wat we sparen).
Ik kom er onnozel van als ik dan HLN hoor met 'gemiddelde Belg' heeft zoveel miljoen op spaarboekje staan.
Ik zie koppels rond mij die huizen kopen (uit noodzaak) van absurde prijzen en dan vastzitten aan een hypotheek die ze net kunnen betalen doordat ze beiden werken... maar er mag dan NIETS fout gaan.
De renovatieverplichting van de Vlaamse regering nam onze kinderen en kleinkinderen elk koopperspectief af.
Opende een onderwerp Nieuwe Vlaamse regering om on topic te blijven.
-
- Sr. Member
- Contacteer:
Komaan, Yaris is altijd vriendelijk en voornaam.huisjetuintjefiets schreef: ↑18 januari 2023, 15:59Ik heb Yaris gemeld aan de moderatoren.KomaanBeurs schreef: ↑18 januari 2023, 15:48 Dit is niet fijn. Yaris lijkt een goed persoon.
Tijd voor de virtuele knuffel.
Hopelijk is het niet waar wat Platin mij liet weten. Iedereen die met Yaris discussieert wordt geblokkeerd.
Platin zelf is geblokkeerd sinds hij me dit liet weten. Ze lezen blijkbaar ook PM.
Cartoons zijn on topic en beschaafd.
Geef elkaar die knuffel.
-
- Verbannen Gebruiker
Ja, vraag maar aan Platin wat voor iemand Yaris is. Oei, het gaat niet. Platin is geblokkeerd omdat hij met Yaris in discussie ging.KomaanBeurs schreef: ↑18 januari 2023, 16:12Komaan, Yaris is altijd vriendelijk en voornaam.huisjetuintjefiets schreef: ↑18 januari 2023, 15:59
Ik heb Yaris gemeld aan de moderatoren.
Cartoons zijn on topic en beschaafd.
Geef elkaar die knuffel.
Ik knuffel liever een boa constrictor
Laat ons vanaf nu on-topic blijven. De rentevoeten hebben een top bereikt en zijn nu weer serieus gezakt. Meer dan 0,5% gezakt in euro en USD op 10 jaar
-
- Hero Member
- Contacteer:
Een deftig huis voor 150k zal idd 15j geleden zijn.Gudrun schreef: ↑18 januari 2023, 10:26En in welk jaartal?Aristobuddha schreef: ↑18 januari 2023, 10:12 Huizen voor 150k die niet gerenoveerd moeten worden veronderstel ik dan? In welke regio is dat?
Ik heb geen enkel probleem met mr Yaris.
-
- Hero Member
- Contacteer:
Mijn ouders wonen in een oud krot van de jaren 50. Ik probeer hun wijs te maken dat ze nu hun huis moeten verkopen en iets recents moeten kopen. Ik wil zelfs bijleggen. Maar 'ze zitten er goed' en willen niet weg. Binnen 20j erf ik dus een krot dat ik aan de straatstenen niet meer kwijt geraak. En tot dan zitten zij in een huis dat constant onderhoud en reparaties nodig heeft, met een veel te grote hof en in de kou om gas te besparen.
Ik heb echt schrik dat ik dat nog ga mogen verkopen voor de prijs van de grond.
enkele opmerkingen :Orakel van Brakel schreef: ↑18 januari 2023, 20:03Mijn ouders wonen in een oud krot van de jaren 50. Ik probeer hun wijs te maken dat ze nu hun huis moeten verkopen en iets recents moeten kopen. Ik wil zelfs bijleggen. Maar 'ze zitten er goed' en willen niet weg. Binnen 20j erf ik dus een krot dat ik aan de straatstenen niet meer kwijt geraak. En tot dan zitten zij in een huis dat constant onderhoud en reparaties nodig heeft, met een veel te grote hof en in de kou om gas te besparen.
-als uw ouders ergens niet weg willen is dat omdat ze van een huis een thuis gemaakt hebben , en emotionele waarde is voor hen veel belangrijker dan financiële waarde
-als zij in de kou willen zitten en reparaties betalen is dat hun probleem
-als jij zit te wachten op een mooie erfenis is dat niet hun probleem :-)
Ik vind dat ook nogal een egoïstisch verhaal. Dus je erfenis later is belangrijker dan hun geluk nu?
-
- Sr. Member
- Contacteer:
Het echte probleem is dat bij overdracht er verplicht gerenoveerd moet worden. Dat huis is NU waardeloos. De seconde dat Demir de renovatieverplichting oplegde naar EPC A tegen 2050, was het zover. Dat huis kon er nog lang staan met bescheiden reparaties. Nu is elk huis van toen rijp voor de sloop.Orakel van Brakel schreef: ↑18 januari 2023, 20:03Mijn ouders wonen in een oud krot van de jaren 50. Ik probeer hun wijs te maken dat ze nu hun huis moeten verkopen en iets recents moeten kopen. Ik wil zelfs bijleggen. Maar 'ze zitten er goed' en willen niet weg. Binnen 20j erf ik dus een krot dat ik aan de straatstenen niet meer kwijt geraak. En tot dan zitten zij in een huis dat constant onderhoud en reparaties nodig heeft, met een veel te grote hof en in de kou om gas te besparen.
Die hof is tof voor de kleinkinderen en hun hond. En die gasprijs zakt al.
-
- Hero Member
- Contacteer:
Het probleem is dat ze overdreven zuinig leven. Ze komen amper buiten, zitten in het donker in de koude. Mijn ma draagt kledij die ik er 25j geleden heb laten liggen. Er hebben hun living half gehalveerd met lakens die ze aan de muur hebben vastgenageld. Wassen zich 1x per week met water dat ze op de stoof hebben gewarmd. Een stoof die ze doen branden met alles wat ze te vinden van afval. Onlangs nog een discussie gehad dat ze moeten opletten wat ze opstoken. Maar geen probleem, want mijn bejaarde moeder met knieprothese kruipt nog het dak op om de schouw te kuisen. Ipv iemand 100 euro te betalen om dat te doen. Neen, ze riskeert liever haar leven.tooQt schreef: ↑18 januari 2023, 23:37enkele opmerkingen :Orakel van Brakel schreef: ↑18 januari 2023, 20:03
Mijn ouders wonen in een oud krot van de jaren 50. Ik probeer hun wijs te maken dat ze nu hun huis moeten verkopen en iets recents moeten kopen. Ik wil zelfs bijleggen. Maar 'ze zitten er goed' en willen niet weg. Binnen 20j erf ik dus een krot dat ik aan de straatstenen niet meer kwijt geraak. En tot dan zitten zij in een huis dat constant onderhoud en reparaties nodig heeft, met een veel te grote hof en in de kou om gas te besparen.
-als uw ouders ergens niet weg willen is dat omdat ze van een huis een thuis gemaakt hebben , en emotionele waarde is voor hen veel belangrijker dan financiële waarde
-als zij in de kou willen zitten en reparaties betalen is dat hun probleem
-als jij zit te wachten op een mooie erfenis is dat niet hun probleem :-)
Ze kijken enkel naar kost en niet naar opbrengst. Ik heb hun 20j geleden gezegd dat ze een nieuw huis moesten kopen ipv dat krot. Hadden ze toen 25k extra betaald voor een nieuw, dan hadden ze nu een huis dat 100k meer waard was. Zelfs nu ik voorstel om het verschil op te leggen met een nieuw, willen ze niet. Gaat niet om een thuisgevoel. Gaat om de angst ook maar 1 Euro te moeten 'verkwisten'. Als ze nu dat huis verkopen, krijgen ze er 200k voor. Als zij 50k bijleggen en ik 100k, hebben ze een deftig huis waar ze zelf genieten van hebben. En mijn zoontje kan het binnen 15j verkopen of verhuren. Maar neen...
Mij gaat het er om dat ze 1)op hun gemak zitten, 2)ik geen gezever heb later, 3)ik hun gezaag over elke cent die ze bespaard hebben niet meer hoef te horen.
Idem met hun auto. Ding is zeker 15j oud. Blijven rijden tot hij geen hol meer waard is. Heb voor hun een andere auto willen kopen. Ze willen niet.
Voor wie is dat een probleem? Zij voelen zich er goed bij. Het is een levenshouding die ze waarschijnlijk al als kind hebben aangeleerd. Je kunt dat overdreven of onnodig vinden maar je kunt ze niet meer veranderen, hoe goed je het ook met hen voorhebt. Laat ze leven op hun manier.
-
- Verbannen Gebruiker
Ja, maar is toch een ferme daling, zeker in USDhuisjetuintjefiets schreef: ↑18 januari 2023, 14:12Ze blijven in elk geval zakken:
- Belgische 2,53%
- Amerikaanse 3,47%
In 1 dag naar
- Amerikaanse 3,33%
En komende van 4,2%
Ik zou me daar niet te druk over maken. Ze zouden meer comfort krijgen in UW ogen, ze willen misschien liever rustig wonen in hun oud huis en genieten van hun hun eigen grote tuin, ook al is die straks bv verwilderd en is het huis versleten. In mijn ogen is een oud versleten huis meer waard dan een nieuwbouw appartement, alleen al voor de grond. En zo zullen er wel meer mensen denken. Denk maar aan de coronaperiode waar de mensen ineens groter wilden wonen. Wat is er overigens mis om met een wagen van pakweg 15 of 30j oud te rijden ? Goedkoper rijden bestaat niet , of ze moesten grote stukken krijgen aan de wagen.Orakel van Brakel schreef: ↑18 januari 2023, 20:03Mijn ouders wonen in een oud krot van de jaren 50. Ik probeer hun wijs te maken dat ze nu hun huis moeten verkopen en iets recents moeten kopen. Ik wil zelfs bijleggen. Maar 'ze zitten er goed' en willen niet weg. Binnen 20j erf ik dus een krot dat ik aan de straatstenen niet meer kwijt geraak. En tot dan zitten zij in een huis dat constant onderhoud en reparaties nodig heeft, met een veel te grote hof en in de kou om gas te besparen.