Nieuwe Vlaamse regering
-
- Sr. Member
- Contacteer:
Re: Nieuwe Vlaamse regering
Sprak met een vader van 2 kinderen.Tarbo schreef: ↑18 januari 2023, 18:58 Als amateur paleontoloog en natuurgids ben ik thuis in de klimaatmaterie. Ik volg de IPCC rapporten op, verdiep me in de lectuur en zie ook de veranderingen in de natuur om me heen. En het is dramatisch.
Maar ik vind dit beleid ook dramatisch. Het is nu in allerijl proberen een klimaatneutraal beleid op poten te zetten maar dit gaat echt ten koste van de mensen (vooral jongeren denk ik dan) die een huis willen kopen. En ook voor verhuurders.
Ik maak mij zorgen om de toekomst.
Hij antwoordde: ik betwijfel of mijn kinderen hier nog iets zullen kunnen opbouwen, ze zullen naar het buitenland moeten.
De overheid heeft jarenlang niets gedaan, nu moet het natuurlijk allemaal snel gaan. Typisch Vlaams, typisch Belgisch.
De overheid zou beter iets doen om de mensen die vooruit willen niet tegen te werken: afschaffen vergunningsplicht zonnepanelen op gevels, aanmoedigen zeer kleine zonnepaneel installaties, aanmoedigen en makkelijk maken om kleine windmolens te plaatsen... enz.
De overheid zou beter iets doen om de mensen die vooruit willen niet tegen te werken: afschaffen vergunningsplicht zonnepanelen op gevels, aanmoedigen zeer kleine zonnepaneel installaties, aanmoedigen en makkelijk maken om kleine windmolens te plaatsen... enz.
bankiers + politici + accountants + juristen = 20.000 miljard euro in belastingparadijzen
In Oekraine zijn er momenteel nog genoeg dingen voor je kinderen die ze kunnen opbouwen.
In het buitenland hebben ze natuurlijk geen problemen met inflatie, energie, oorlog, recessie, migratie en klimaat.KomaanBeurs schreef: ↑19 januari 2023, 00:47 Hij antwoordde: ik betwijfel of mijn kinderen hier nog iets zullen kunnen opbouwen, ze zullen naar het buitenland moeten.
Die waarden zijn goed... Of die waren goed. Maar hier ga je absoluut geen A-label mee behalen.Charlesvdw schreef: ↑18 januari 2023, 20:44Het topic zou beter een correctere naam krijgen bv "voorwaarden energiezuinigheid woningen: eisen Vlaamse regering".Kevva schreef: ↑18 januari 2023, 10:56 Dat je woningen die een E of F-label hebt renoveert, lijkt me ergens wel logisch. Maar ze zijn hierin veel te streng.
Alles naar een A-label krijgen tegen 2050 is gewoon onhaalbaar! Dan spreken we over renovatiekosten van minstens 150.000 euro (want je moet rekenen dat zowel je vloer/chape er uit moet als je dak en je vervangt best ook je ramen door HR+++ want je haalt het anders die waarde niet).
En om even een voorbeeld te geven:
Mensen met HR+ ramen (U-waarde tussen 1,3 en 1,6) zijn nu al achterhaald en wetende dat ze die ramen 10 jaar geleden nog massaal staken. Je moet ze dus quasi nu al gaan vervangen als je vandaag een woning koopt en je een label C wil behalen.
Ik zelf heb ramen HR++ (U-waarde: 1,1) maar ik weet nu al dat diegene die achter mij komt ook kosten mag gaan maken. Ze zitten er nog maar 4 jaar in.
HR+++ (U-waarde tussen 0,5 en 0,9) is vandaag de norm!
Maar hou rekening dat je onder je vloer ook minstens 15cm isolatie nodig hebt (en geen PUR want dat is de grootste vuiligheid na asbest dat er bestaat)
...
Mijn woning uit 2009 heeft 1,1 HR glas, 14 cm gespoten PUR in de vloer, 10 cm PUR in de muren en dak 12 cm PUR, die kan toch niet plots niet meer energiezuinig zijn ?
Als jij je huis verkoopt is de kans groot dat de koper mag gaan investeren. Die ramen kunnen bv. al vervangen worden door een HR++
Vloer en muren uitbreken vind ik drastisch en zeker omdat er een dikke laag isolatie tussen zit.
Maar voor hetzelfde geld verplichten ze ons in 2030 om alle PUR uit onze huizen te verwijderen. Je mag dat categoriseren in het rijtje met asbest.
Dat zijn ook mannen met witte pakjes die dat mogen uitbreken en je recycleert dat ook niet zomaar! Veel succes als je een huis koopt die vol met PUR zit!
Zonet EPB-certificaat van 2016 eens nagekeken. Met de waarde van 91kwh/m2/jaar valt ons huis zelfs met de huidige 2050 normen nog steeds in categorie A.
Dit is voor een vrijstaande woning, zónder zonnepanelen of warmtepomp. Wel ventilatiesysteem D. Muurisolatie 10cm, vloerisolatie 10cm, schuin dakisolatie 24cm, U-waarde ramen 1,06.
Ik ben zeker geen expert, maar zo onhaalbaar lijkt me die EPC A nu ook weer niet?
Dit is voor een vrijstaande woning, zónder zonnepanelen of warmtepomp. Wel ventilatiesysteem D. Muurisolatie 10cm, vloerisolatie 10cm, schuin dakisolatie 24cm, U-waarde ramen 1,06.
Ik ben zeker geen expert, maar zo onhaalbaar lijkt me die EPC A nu ook weer niet?
- VincentVega
- Sr. Member
- Contacteer:
De GroenenKomaanBeurs schreef: ↑19 januari 2023, 00:26Renovatie is Vlaamse beslissing.Orakel van Brakel schreef: ↑18 januari 2023, 20:53 Mijn pa heeft een paar jaar geleden nog een premie gekregen om 10cm dakisolatie te plaatsen. Qua verbruik merkt hij er niets van. En qua meerwaarde... een koper zal die 10cm nog mogen vervangen om aan de nieuwe normen te voldoen. Echt absurd dat hij er een paar jaar geleden nog een premie voor kreeg.
Ze blijven maar absurde beslissingen nemen. 10j geleden kreeg je nog een eco bonus voor een diesel. Binnenkort mag je er niet meer mee in de stad rijden.
België is echt een apenland.
Dieselverbod begon in Antwerpen.
Tijd om de ogen te openen wie wat aanricht.
Europa
Schoonheid en poëzie als reactie op de lelijkheid
- VincentVega
- Sr. Member
- Contacteer:
De Waalse politici (Arena, Tarabella ...) doen het nog beter: zij gaan naar QatarKomaanBeurs schreef: ↑19 januari 2023, 00:31Verwachten ze in Brussel om beloond te worden dan?
Vlaming zit in 18 graden en in het Vlaams parlement zitten ze in hemdje.
Schoonheid en poëzie als reactie op de lelijkheid
Ik kan me niet uitspreken over deze specifieke anekdote, maar globaal genomen is de werkelijkheid het tegenovergestelde. Onze kinderen en kleinkinderen zullen het op werkelijk alle vlakken vele malen beter hebben dan wij.KomaanBeurs schreef: ↑19 januari 2023, 00:47 Sprak met een vader van 2 kinderen.
Hij antwoordde: ik betwijfel of mijn kinderen hier nog iets zullen kunnen opbouwen, ze zullen naar het buitenland moeten.
https://youtube.com/shorts/5q8YKROGP4A?feature=share
"You need to buy the umbrella before it starts to rain."
Ik denk net van niet. De volgende generaties zullen het slechter hebben dan wij:
- opwarming van de aarde met als gevolg extreme weerfenomenen, hongersnood en massale migratie vauit Afrika naar Europa
- meer pandemieën
- meer oorlogen
- achteruitgang van de democratie
- meer dictators
- nationalisme in plaats van internationale samenwerking
- polarisatie van de samenleving
- ontploffing van de schuldentijdbom
- algemene achteruitgang van de welvaart
Dat is exact wat alle voorgaande generaties ook dachten. In de Middeleeuwen dacht men aan het absolute eindpunt te staan op vlak van technologische ontwikkeling. In elke periode kun je talloze voorbeelden aanhalen van zaken die slecht gaan, een mogelijke dreiging vormen etc. En uiteraard gaat niet alles in een rechte lijn. Tijdens de 2de wereldoorlog (wat op macro-schaal eigenlijk nog maar gisteren was) werd een dieptepunt in onze beschaving bereikt. Maar globaal gezien wordt de wereld een steeds betere plek. We kunnen wel klagen, maar we rijden wel in auto's met airco, ons voedsel is met een overmaat aan keuzemogelijkheden overvloedig beschikbaar, hoofdpijn los je op door een aspirientje in te nemen, sattelietnavigatie, internet, TV, noem maar op... We beseffen niet in wat voor luxe we leven.
Eén vonk in dit schitterende en welvarende Europa (inclusief de EU) en alles ligt in as; en daar sta je dan met jouw "luxe".Gudrun schreef: ↑19 januari 2023, 10:58Dat is exact wat alle voorgaande generaties ook dachten. In de Middeleeuwen dacht men aan het absolute eindpunt te staan op vlak van technologische ontwikkeling. In elke periode kun je talloze voorbeelden aanhalen van zaken die slecht gaan, een mogelijke dreiging vormen etc. En uiteraard gaat niet alles in een rechte lijn. Tijdens de 2de wereldoorlog (wat op macro-schaal eigenlijk nog maar gisteren was) werd een dieptepunt in onze beschaving bereikt. Maar globaal gezien wordt de wereld een steeds betere plek. We kunnen wel klagen, maar we rijden wel in auto's met airco, ons voedsel is met een overmaat aan keuzemogelijkheden overvloedig beschikbaar, hoofdpijn los je op door een aspirientje in te nemen, sattelietnavigatie, internet, TV, noem maar op... We beseffen niet in wat voor luxe we leven.
Dat is exact wat niet klopt. Er zullen altijd ongelijkheden zijn. En je gaat mij niet horen zeggen dat dat rechtvaardig is. Maar zelfs de allerarmsten in de toekomst zullen het beter hebben dan onze voorouders.
Laatst gewijzigd door Gudrun op 19 januari 2023, 11:51, 1 keer totaal gewijzigd.
Ja, onze maatschappij, onze democratie, onze economie etc is kwetsbaar. Maar om dan te gaan ongefundeerd doemdenken, dat vind ik niet nodig. Ik geloof evenzeer in vooruitgang, technologische innovatie etc die de wereld een betere plaats maken.