De Beurs vandaag
TIP
Re: De Beurs vandaag
Gun je bejaarde ouders toch gewoon een stressvrij leven.
Je kan altijd de erfenis weigeren indien het huis erven te duur is. Maar dan moet je wel de totale erfenis weigeren, volgens mij kan je niet mixen en matchen bij een erfenis.
Je kan altijd de erfenis weigeren indien het huis erven te duur is. Maar dan moet je wel de totale erfenis weigeren, volgens mij kan je niet mixen en matchen bij een erfenis.
Ik herken de situatie (helaas) bij mijn eigen vader. Maar die levensstijl komt van ook van zijn ouders die nog zuiniger leefden. Het feit dat bij zijn ouders de chauffage nooit mocht aanstaan, hij iedere dag boterhammen met choco moest eten, zijn moeder slaag kreeg omdat ze eens nieuwe schoenen kocht voor haar zelf, ... Het werd uiteindelijk een sport. Als de familie dan eens samen kwam was het dan vooral punt 3, die u beschrijft, dat aan bod kwam. Het opscheppen van mijn opa over iedere omgedraaide euro en de teleurstelling in de ogen van mijn oma omdat ze iedere euro voor nieuwjaar stiekem moest geven.Orakel van Brakel schreef: ↑19 januari 2023, 04:37Het probleem is dat ze overdreven zuinig leven. Ze komen amper buiten, zitten in het donker in de koude. Mijn ma draagt kledij die ik er 25j geleden heb laten liggen. Er hebben hun living half gehalveerd met lakens die ze aan de muur hebben vastgenageld. Wassen zich 1x per week met water dat ze op de stoof hebben gewarmd. Een stoof die ze doen branden met alles wat ze te vinden van afval. Onlangs nog een discussie gehad dat ze moeten opletten wat ze opstoken. Maar geen probleem, want mijn bejaarde moeder met knieprothese kruipt nog het dak op om de schouw te kuisen. Ipv iemand 100 euro te betalen om dat te doen. Neen, ze riskeert liever haar leven.tooQt schreef: ↑18 januari 2023, 23:37
enkele opmerkingen :
-als uw ouders ergens niet weg willen is dat omdat ze van een huis een thuis gemaakt hebben , en emotionele waarde is voor hen veel belangrijker dan financiële waarde
-als zij in de kou willen zitten en reparaties betalen is dat hun probleem
-als jij zit te wachten op een mooie erfenis is dat niet hun probleem :-)
Ze kijken enkel naar kost en niet naar opbrengst. Ik heb hun 20j geleden gezegd dat ze een nieuw huis moesten kopen ipv dat krot. Hadden ze toen 25k extra betaald voor een nieuw, dan hadden ze nu een huis dat 100k meer waard was. Zelfs nu ik voorstel om het verschil op te leggen met een nieuw, willen ze niet. Gaat niet om een thuisgevoel. Gaat om de angst ook maar 1 Euro te moeten 'verkwisten'. Als ze nu dat huis verkopen, krijgen ze er 200k voor. Als zij 50k bijleggen en ik 100k, hebben ze een deftig huis waar ze zelf genieten van hebben. En mijn zoontje kan het binnen 15j verkopen of verhuren. Maar neen...
Mij gaat het er om dat ze 1)op hun gemak zitten, 2)ik geen gezever heb later, 3)ik hun gezaag over elke cent die ze bespaard hebben niet meer hoef te horen.
Idem met hun auto. Ding is zeker 15j oud. Blijven rijden tot hij geen hol meer waard is. Heb voor hun een andere auto willen kopen. Ze willen niet.
Zolang beiden niet beter weten is het zeker zielig om aan te zien, maar een keuze die je (helaas) dient te respecteren denk ik. Ik kan ergens de frustratie naar investering en return begrijpen, maar langs de andere kant, is het huis waarin ze leven, niet eens van u, dus daar heeft u niets aan te zeggen (ook al zijn het uw ouders).
Persoonlijk zou ik geen enkele eurocent van mijn ouders aannemen. Dat ze het zelf allemaal opleven.
-
- Hero Member
- Contacteer:
Het is gewoon zielig. Ze worden door iedereen uitgelachen. Mijn ex is er op 12j tijd missch 5x geweest. Mijn nieuw lief 1x, voor ons volgend bezoekje is ze een hotel in de buurt aan het zoeken (het is de andere kant van België). Mijn zoontje gaat er tegen zijn zin naartoe.bryanv schreef: ↑19 januari 2023, 09:26Ik herken de situatie (helaas) bij mijn eigen vader. Maar die levensstijl komt van ook van zijn ouders die nog zuiniger leefden. Het feit dat bij zijn ouders de chauffage nooit mocht aanstaan, hij iedere dag boterhammen met choco moest eten, zijn moeder slaag kreeg omdat ze eens nieuwe schoenen kocht voor haar zelf, ... Het werd uiteindelijk een sport. Als de familie dan eens samen kwam was het dan vooral punt 3, die u beschrijft, dat aan bod kwam. Het opscheppen van mijn opa over iedere omgedraaide euro en de teleurstelling in de ogen van mijn oma omdat ze iedere euro voor nieuwjaar stiekem moest geven.Orakel van Brakel schreef: ↑19 januari 2023, 04:37
Het probleem is dat ze overdreven zuinig leven. Ze komen amper buiten, zitten in het donker in de koude. Mijn ma draagt kledij die ik er 25j geleden heb laten liggen. Er hebben hun living half gehalveerd met lakens die ze aan de muur hebben vastgenageld. Wassen zich 1x per week met water dat ze op de stoof hebben gewarmd. Een stoof die ze doen branden met alles wat ze te vinden van afval. Onlangs nog een discussie gehad dat ze moeten opletten wat ze opstoken. Maar geen probleem, want mijn bejaarde moeder met knieprothese kruipt nog het dak op om de schouw te kuisen. Ipv iemand 100 euro te betalen om dat te doen. Neen, ze riskeert liever haar leven.
Ze kijken enkel naar kost en niet naar opbrengst. Ik heb hun 20j geleden gezegd dat ze een nieuw huis moesten kopen ipv dat krot. Hadden ze toen 25k extra betaald voor een nieuw, dan hadden ze nu een huis dat 100k meer waard was. Zelfs nu ik voorstel om het verschil op te leggen met een nieuw, willen ze niet. Gaat niet om een thuisgevoel. Gaat om de angst ook maar 1 Euro te moeten 'verkwisten'. Als ze nu dat huis verkopen, krijgen ze er 200k voor. Als zij 50k bijleggen en ik 100k, hebben ze een deftig huis waar ze zelf genieten van hebben. En mijn zoontje kan het binnen 15j verkopen of verhuren. Maar neen...
Mij gaat het er om dat ze 1)op hun gemak zitten, 2)ik geen gezever heb later, 3)ik hun gezaag over elke cent die ze bespaard hebben niet meer hoef te horen.
Idem met hun auto. Ding is zeker 15j oud. Blijven rijden tot hij geen hol meer waard is. Heb voor hun een andere auto willen kopen. Ze willen niet.
Zolang beiden niet beter weten is het zeker zielig om aan te zien, maar een keuze die je (helaas) dient te respecteren denk ik. Ik kan ergens de frustratie naar investering en return begrijpen, maar langs de andere kant, is het huis waarin ze leven, niet eens van u, dus daar heeft u niets aan te zeggen (ook al zijn het uw ouders).
Persoonlijk zou ik geen enkele eurocent van mijn ouders aannemen. Dat ze het zelf allemaal opleven.
Soit, wat ik wou vertellen, maar wat blijkbaar niet goed overkwam is... dat wie nu een oud krot heeft, zich aan onbetaalbare investeringen mag verwachten de komende jaren. En dus beter nu iets nieuws kan kopen. Zeker als je het kan betalen, zoals mijn ouders (mits inbreng van mijn kant). Zelf heb ik mijn oud huis verkocht om een recenter te kopen. Opleg voor een 30j jonger huis is veel goedkoper dan het oude huis renoveren in mijn geval.
Mijn pa wil me trouwens zijn huis schenken. Ik heb al meerdere keren gezegd dat ik het niet wil en ook niet nodig heb. Vandaar ook mijn voorstel dat ik opleg voor een recent huis en we dat dan aan hun enig kleinkind schenken. Met behoud van vruchtgebruik voor hun natuurlijk.
Het is allemaal ferm off topic, maar bij deze my 2 cents.
Gans vlaanderen betaalt binnenkort de rekening voor ons Vlaams Erfgoed in de vorm van eeuwige koterijen en geklooi dat de naam renovatie krijgt. Ik heb heel wat plaatsen in de wereld bezocht en op verschillende continenten gewoond, maar nergens is er zoveel koterij als in Vlaanderen. Altijd maar die korte termijnvisie.
Hetzelfde met hoogbouw. In quasi elke stad in Vlaanderen verboden, terwijl dit echt wel een oplossing kan zijn. Maar dat mag niet voot het stadsbeeld. Liever hele wijken vol krotten...
Gans vlaanderen betaalt binnenkort de rekening voor ons Vlaams Erfgoed in de vorm van eeuwige koterijen en geklooi dat de naam renovatie krijgt. Ik heb heel wat plaatsen in de wereld bezocht en op verschillende continenten gewoond, maar nergens is er zoveel koterij als in Vlaanderen. Altijd maar die korte termijnvisie.
Hetzelfde met hoogbouw. In quasi elke stad in Vlaanderen verboden, terwijl dit echt wel een oplossing kan zijn. Maar dat mag niet voot het stadsbeeld. Liever hele wijken vol krotten...
Gierigheid kan een leven serieus beinvloeden. Je hebt zuinig zijn, gierig zijn, enheel gierig zijn, vooral dat laatste is funnest. Vaak moeten partners en/of familieleden, broers en zussen en vrienden (als die er nog zijn) het ook ondergaan bij die personen.
Ik heb 2 broers welke beide zeker 70-80.000 euro op de spaarrekening hebben. Maar ze doen nooit iets en zitten zelf te zeiken over een 10 cent verschil op een consumptie op cafe. Als ze 10 eurocent niet moeten uitgeven dan zullen ze het doen. Ze schuimen Aliexpress liever 2 uur af om maar niet 50 cent meer te moeten betalen enz... Een van die broers drinkt altijd maar 1 consumptie op cafe, ook al zit hij daar 4 uur
Je kan daar bijgevolg bijna niets mee doen, want het geeft altijd problemen... als je zo een ouders hebt is het even erg.
Ik heb 2 broers welke beide zeker 70-80.000 euro op de spaarrekening hebben. Maar ze doen nooit iets en zitten zelf te zeiken over een 10 cent verschil op een consumptie op cafe. Als ze 10 eurocent niet moeten uitgeven dan zullen ze het doen. Ze schuimen Aliexpress liever 2 uur af om maar niet 50 cent meer te moeten betalen enz... Een van die broers drinkt altijd maar 1 consumptie op cafe, ook al zit hij daar 4 uur
Je kan daar bijgevolg bijna niets mee doen, want het geeft altijd problemen... als je zo een ouders hebt is het even erg.
Ik heb dezelfde mening.
Voor mijn werk kom ik heel regelmatig in woningen die te koop staan. En ik inspecteer ze vanuit technisch standpunt.
90% is prul. Volledig strippen of afbreken is de enige goede keuze. Al de rest is verspilling van tijd en geld.
Eigenlijk is het enkel de hoeveelheid grond, de ligging én het recht om er te mogen op bouwen die een zekere waarde heeft.
Het materiaal waaruit een huis gebouwd is kan je meer vergelijken met een auto. Van zodra het gekocht is gaat de waarde er van jaar na jaar naar beneden. En je zal ook steeds meer moeten betalen om van die oude materialen af te komen. Asbest is hierin momenteel het beste voorbeeld. Maar dit zal ook het geval worden voor bijvoorbeeld bepaalde soorten kunststof, deze saneren zal steeds duurder worden.
Om nog maar te zwijgen van al die volgepropte kelders, zolders, berghokjes met allerhande materialen zoals oud speelgoed, elektrotoestellen, meubels,... waarvan de mensen blijkbaar de moed niet hebben om dat allemaal af te voeren zodat ze er vanaf zijn.
Als ik 1 tip mag geven die je heel veel geld kan besparen: gooi alles wat je niet meer nodig hebt zo snel mogelijk weg nu dat het nog relatief goedkoop kan.
Voor mijn werk kom ik heel regelmatig in woningen die te koop staan. En ik inspecteer ze vanuit technisch standpunt.
90% is prul. Volledig strippen of afbreken is de enige goede keuze. Al de rest is verspilling van tijd en geld.
Eigenlijk is het enkel de hoeveelheid grond, de ligging én het recht om er te mogen op bouwen die een zekere waarde heeft.
Het materiaal waaruit een huis gebouwd is kan je meer vergelijken met een auto. Van zodra het gekocht is gaat de waarde er van jaar na jaar naar beneden. En je zal ook steeds meer moeten betalen om van die oude materialen af te komen. Asbest is hierin momenteel het beste voorbeeld. Maar dit zal ook het geval worden voor bijvoorbeeld bepaalde soorten kunststof, deze saneren zal steeds duurder worden.
Om nog maar te zwijgen van al die volgepropte kelders, zolders, berghokjes met allerhande materialen zoals oud speelgoed, elektrotoestellen, meubels,... waarvan de mensen blijkbaar de moed niet hebben om dat allemaal af te voeren zodat ze er vanaf zijn.
Als ik 1 tip mag geven die je heel veel geld kan besparen: gooi alles wat je niet meer nodig hebt zo snel mogelijk weg nu dat het nog relatief goedkoop kan.
Ik kan uw redenering niet goed volgen mbt het volgende: "Het materiaal waaruit een huis gebouwd is kan je meer vergelijken met een auto. Van zodra het gekocht is gaat de waarde er van jaar na jaar naar beneden."Woz schreef: ↑19 januari 2023, 10:57 Ik heb dezelfde mening.
Je kunt het materiaal van een auto niet vergelijken met materiaal van een huis, lijkt mij. Dat uw auto drastisch zakt in totaal-waarde na aankoop is een een evidentie, roerend goed. old-timers nog buiten beschouwing gelaten. Maar wanneer m'n een huis, onroerend goed koopt, stijgt deze historisch gezien, nog steeds in waarde. Tenzij je natuurlijk teveel betaald voor uw vastgoed.
De grond, ligging en recht om te mogen er een huis te bouwen stijgt in waarde.
Het materiaal waaruit het huis gemaakt is daalt in waarde.
Het materiaal waaruit het huis gemaakt is daalt in waarde.
Juist, bedankt voor de verduidelijking. Ik stel mij vaak de vraag of het dan wel interessant is om "steeds" mee te moeten zijn met de huidige normen, standaarden, ... voor materiaal die ons, al dan niet verplicht, worden opgelegd door verschillende instanties. Als je spreekt over 90% strippen en afbreken. Die onderneming en nadien terug opbouwen kost ook handen vol geld.
-
- Hero Member
- Contacteer:
Ik ben mijn kot aan het leegmaken voor de verhuis. Mijn ex heeft amper iets meegenomen. Ik zit met een hoop brol nu. Al 10x naar het containerpark gereden en de stapel rommel zakt amper. Ik had me voorgenomen vanaf nu kleiner en cleaner te leven. Geen materiële rommel meer. Maar hoe meer ik weg smijt, hoe meer brol mijn nieuw lief binnen brengt.
Volgens mij hoef je niet steeds ’mee’ te zijn. Eens je een huis hebt en je vindt van jezelf dat je comfortabel en betaalbaar woont dan hoef je niets te doen.bryanv schreef: ↑19 januari 2023, 12:01Juist, bedankt voor de verduidelijking. Ik stel mij vaak de vraag of het dan wel interessant is om "steeds" mee te moeten zijn met de huidige normen, standaarden, ... voor materiaal die ons, al dan niet verplicht, worden opgelegd door verschillende instanties. Als je spreekt over 90% strippen en afbreken. Die onderneming en nadien terug opbouwen kost ook handen vol geld.
Niemand kan je iets opleggen. Ook de wet niet want die werkt niet met terugwerkende kracht.
Alleen moet je je er van bewust zijn dat het materiaal van je woning jaar na jaar daalt in waarde.
Weinig mensen doen dit maar ik denk dat het financieel het meest interessant is om pakweg om de 20 jaar je huis te verkopen. En dan met dat geld, opgedane levenservaring, nieuwe technieken,... opnieuw te beginnen.
-
- Sr. Member
- Contacteer:
Verstandige mensen.Orakel van Brakel schreef: ↑19 januari 2023, 04:37Het probleem is dat ze overdreven zuinig leven. Ze komen amper buiten, zitten in het donker in de koude. Mijn ma draagt kledij die ik er 25j geleden heb laten liggen. Er hebben hun living half gehalveerd met lakens die ze aan de muur hebben vastgenageld. Wassen zich 1x per week met water dat ze op de stoof hebben gewarmd. Een stoof die ze doen branden met alles wat ze te vinden van afval. Onlangs nog een discussie gehad dat ze moeten opletten wat ze opstoken. Maar geen probleem, want mijn bejaarde moeder met knieprothese kruipt nog het dak op om de schouw te kuisen. Ipv iemand 100 euro te betalen om dat te doen. Neen, ze riskeert liever haar leven.tooQt schreef: ↑18 januari 2023, 23:37
enkele opmerkingen :
-als uw ouders ergens niet weg willen is dat omdat ze van een huis een thuis gemaakt hebben , en emotionele waarde is voor hen veel belangrijker dan financiële waarde
-als zij in de kou willen zitten en reparaties betalen is dat hun probleem
-als jij zit te wachten op een mooie erfenis is dat niet hun probleem :-)
-
- Sr. Member
- Contacteer:
Als die mensen vrij oud zijn, hebben ze vaak elke frank omgedraaid.bryanv schreef: ↑19 januari 2023, 09:26Ik herken de situatie (helaas) bij mijn eigen vader. Maar die levensstijl komt van ook van zijn ouders die nog zuiniger leefden. Het feit dat bij zijn ouders de chauffage nooit mocht aanstaan, hij iedere dag boterhammen met choco moest eten, zijn moeder slaag kreeg omdat ze eens nieuwe schoenen kocht voor haar zelf, ... Het werd uiteindelijk een sport. Als de familie dan eens samen kwam was het dan vooral punt 3, die u beschrijft, dat aan bod kwam. Het opscheppen van mijn opa over iedere omgedraaide euro en de teleurstelling in de ogen van mijn oma omdat ze iedere euro voor nieuwjaar stiekem moest geven.Orakel van Brakel schreef: ↑19 januari 2023, 04:37
Het probleem is dat ze overdreven zuinig leven. Ze komen amper buiten, zitten in het donker in de koude. Mijn ma draagt kledij die ik er 25j geleden heb laten liggen. Er hebben hun living half gehalveerd met lakens die ze aan de muur hebben vastgenageld. Wassen zich 1x per week met water dat ze op de stoof hebben gewarmd. Een stoof die ze doen branden met alles wat ze te vinden van afval. Onlangs nog een discussie gehad dat ze moeten opletten wat ze opstoken. Maar geen probleem, want mijn bejaarde moeder met knieprothese kruipt nog het dak op om de schouw te kuisen. Ipv iemand 100 euro te betalen om dat te doen. Neen, ze riskeert liever haar leven.
Veel van hen hebben met dat geld hun kinderen geholpen.
Er komt een dag dat je zegt "gelukkig deden ze dat".
-
- Sr. Member
- Contacteer:
Dat komt er inderdaad aan he.Woz schreef: ↑19 januari 2023, 10:57 Ik heb dezelfde mening.
Blauw betalen.
Huizen evolueren naar een wegwerpartikel met hoge kosten om af te breken en te verwijderen.
Ik vermoed dat de grond van lintbebouwing ook waardeloos wordt over 20-30j.
-
- Sr. Member
- Contacteer:
Denk dat slimste is zo weinig mogelijk te betalen dat nog net voldoet.bryanv schreef: ↑19 januari 2023, 12:01Juist, bedankt voor de verduidelijking. Ik stel mij vaak de vraag of het dan wel interessant is om "steeds" mee te moeten zijn met de huidige normen, standaarden, ... voor materiaal die ons, al dan niet verplicht, worden opgelegd door verschillende instanties. Als je spreekt over 90% strippen en afbreken. Die onderneming en nadien terug opbouwen kost ook handen vol geld.
Restwaarde zal nul zijn.