Nieuwe Vlaamse regering
-
- Sr. Member
- Contacteer:
Re: Nieuwe Vlaamse regering
De EU legde ons milieunormen op. Hoe die normen gehaald moeten worden, wordt regionaal ingevuld. Vlaanderen schoof het op de burger, evenals Antwerpen. In die coalities zitten geen groenen voor zover ik weet.VincentVega schreef: ↑19 januari 2023, 09:28De GroenenKomaanBeurs schreef: ↑19 januari 2023, 00:26
Renovatie is Vlaamse beslissing.
Dieselverbod begon in Antwerpen.
Tijd om de ogen te openen wie wat aanricht.
Europa
-
- Sr. Member
- Contacteer:
Huis is 7 jaar oud. Ik voorspel dat het tegen 2050 gerenoveerd zal moeten worden door strengere Vlaamse eisen.Bae1 schreef: ↑19 januari 2023, 08:26 Zonet EPB-certificaat van 2016 eens nagekeken. Met de waarde van 91kwh/m2/jaar valt ons huis zelfs met de huidige 2050 normen nog steeds in categorie A.
Dit is voor een vrijstaande woning, zónder zonnepanelen of warmtepomp. Wel ventilatiesysteem D. Muurisolatie 10cm, vloerisolatie 10cm, schuin dakisolatie 24cm, U-waarde ramen 1,06.
Ik ben zeker geen expert, maar zo onhaalbaar lijkt me die EPC A nu ook weer niet?
-
- Sr. Member
- Contacteer:
Lap.Kevva schreef: ↑19 januari 2023, 06:09Die waarden zijn goed... Of die waren goed. Maar hier ga je absoluut geen A-label mee behalen.Charlesvdw schreef: ↑18 januari 2023, 20:44
Het topic zou beter een correctere naam krijgen bv "voorwaarden energiezuinigheid woningen: eisen Vlaamse regering".
Mijn woning uit 2009 heeft 1,1 HR glas, 14 cm gespoten PUR in de vloer, 10 cm PUR in de muren en dak 12 cm PUR, die kan toch niet plots niet meer energiezuinig zijn ?
Als jij je huis verkoopt is de kans groot dat de koper mag gaan investeren. Die ramen kunnen bv. al vervangen worden door een HR++
Vloer en muren uitbreken vind ik drastisch en zeker omdat er een dikke laag isolatie tussen zit.
Maar voor hetzelfde geld verplichten ze ons in 2030 om alle PUR uit onze huizen te verwijderen. Je mag dat categoriseren in het rijtje met asbest.
Dat zijn ook mannen met witte pakjes die dat mogen uitbreken en je recycleert dat ook niet zomaar! Veel succes als je een huis koopt die vol met PUR zit!
-
- Sr. Member
- Contacteer:
Irrelevante opmerking.VincentVega schreef: ↑19 januari 2023, 09:29De Waalse politici (Arena, Tarabella ...) doen het nog beter: zij gaan naar QatarKomaanBeurs schreef: ↑19 januari 2023, 00:31
Verwachten ze in Brussel om beloond te worden dan?
Vlaming zit in 18 graden en in het Vlaams parlement zitten ze in hemdje.
Is een probleem maar heeft niets te maken met deze schande.
-
- Sr. Member
- Contacteer:
- VincentVega
- Sr. Member
- Contacteer:
Toch wel relevant. Heel relevant zelf want zij vlogen daarheen omwille van de aangename lokale temperatuur daar. Om zo de hoge energierekeningen in Wallonië dus te ontlopen.KomaanBeurs schreef: ↑19 januari 2023, 12:35Irrelevante opmerking.VincentVega schreef: ↑19 januari 2023, 09:29
De Waalse politici (Arena, Tarabella ...) doen het nog beter: zij gaan naar Qatar
En tegelijkertijd krijgen ze nog een zak geld . Om hun energiefacturen te kunnen betalen …
Schoonheid en poëzie als reactie op de lelijkheid
Ah, daar is over nagedacht hoor. 1 of geen kind, dat was de deal. Sommigen willen precies kinderen voor hun plezier, vinden zwanger zijn leuk en gaan dan nog eens voor een rondje. Tot de baby's tieners worden, en de tieners de schoolbanken afkomen, dat beginnen ze eens na te denken en te tellen...KomaanBeurs schreef: ↑18 januari 2023, 14:07Vroeger moest dat huis niet afgebroken worden.
En wat als je 2 of 3 kinderen hebt?
Ik dacht echt dat ik de enige was die niet meedoet aan de ratrace van renovatie, vernieuwen omdat het opgelegd wordt en steeds weer de laastste normen halen. In 'de beurs vandaag' vond ik echter nog Gidsers die de waarde van hun woning helemaal afschrijven. Top!
95% van de gerenoveerde woningen in Vlaanderen zijn gewoon deels vernieuwde woningen. Na 5 of 10 jaar kan er dan nog eens wat vernieuwd worden, om dan nog eens 5 jaar later te beseffen dat ze nog steeds in een oud huis wonen. Goed voor de business maar niet slim en heel kostelijk.
Ik doe daar ook niet aan mee pukkie. Ze kunnen de boom in met hun premies voor dit en dat. Ik woon in mijn huis sedert 2000. Buiten een nieuwe badkamer en een nieuw terras buiten en wat schilderwerk heb ik nog nooit iets gerenoveerd. Ook geen zonnepanelen, warmtepomp of andere modeverschijnselen. Ik geniet op een andere manier van mijn geld. Daar heb ik meer plezier aan dan aan renoveren.
En mijn kinderen moeten maar zelf werken voor hun geld. Heb ik ook moeten doen. Ik ben Sinterklaas niet.
En mijn kinderen moeten maar zelf werken voor hun geld. Heb ik ook moeten doen. Ik ben Sinterklaas niet.
Ik heb centrale verwarming, maar ben te gierig en te koppig om ze te gebruiken. Er is hier brandhout voorhanden voor de volgende 5 jaar. Ja dat kost me redelijk wat tijd en ook de kettingzaag en de kliefmachine zijn niet gratis. Maar liever dit dan alle vloeren en muren te isoleren, nieuwe ramen te steken, een energieverslindende warmtepomp te installeren ( dan moet ik ook een kamer opofferen want ik heb momenteel geen technische ruimte), ... Zonnepanelen zijn geen optie ( ik zou ze ook niet willen) want de woning is omgeven door hoge bomen. Een windmolen zou ik ergens wel willen, maar de nadelen wegen niet op tegen het beetje energie dat het jaarlijks oplevert. Om dan binnen 10 jaar te horen te krijgen dat er weer wat veranderd dient te worden. Thnx, but no thnx. Nee, het is best goed zoals het nu is. 99% van de wereldbevolking is slechter af, mijn gedacht.
Oh ja, ik heb ook geen zolder, geen kelder en geen extra koten in de tuin. 3 van de 4 slaapkamers staan ook gewoon leeg, geen dozen, geen kasten, gewoon helemaal leeg. Alles wat we niet gebruiken, hebben we niet ... Orde in en om het huis is orde in je geest.
Oh ja, ik heb ook geen zolder, geen kelder en geen extra koten in de tuin. 3 van de 4 slaapkamers staan ook gewoon leeg, geen dozen, geen kasten, gewoon helemaal leeg. Alles wat we niet gebruiken, hebben we niet ... Orde in en om het huis is orde in je geest.
Wat is precies het probleem?KomaanBeurs schreef: ↑18 januari 2023, 14:07 Vroeger moest dat huis niet afgebroken worden.
En wat als je 2 of 3 kinderen hebt?
Wat als je 1 huis hebt, geen strenge regels inzake renovatie en 2 of 3 kinderen hebt? Dan zit je nog steeds met een probleem van verdeling van je eigendom na overlijden.
Oplossing: verkopen en het geld verdelen onder de kinderen. Zo eenvoudig is dat ...
Helaas heb ik onvoldoende plaats hier om genuanceerd en volledig onderbouw alle veranderingen toe te lichten met de juiste data en gegevens. Zet ons beiden aan de bar met een (paar) goeie trappisten en we kunnen er een avond mee vullen.RantingDuck schreef: ↑19 januari 2023, 06:51 Welke veranderingen? Hoe dramatisch? Wat zijn de oorzaken en, uiteraard, de consequenties van die oorzaken? Kwestie van toch aan juiste gevolgtrekking te doen.
Maar om een voorbeeld te geven: de toename van de temperatuur van het zeewater en de daarbij gekoppelde verzuring (opname CO2) zorgt voor afname van bepaalde populaties of migratie van bepaalde populaties (vb. de grijze garnaal). De prijzen worden niet enkel duurder door de brandstoffen van de lokale vissers hier maar ook door verminderde vangst(behalve als je garnalen koopt in de supermarkt waar ze van de grote industrieboten komen). Uiteraard zijn de roofdieren die leven van deze garnalen ook mee op migratie.
Verder zorgt de toename van bloeiseizoen voor extra algen wat op haar beurt weer leidt tot verkwalling. Extra kwallen en minder dieren die van deze kwallen leven (door overbevissing).
Door verstoring van het klimaat komen bepaalde bloemen/planten uit hun cyclus waardoor ze beschadigd worden. De winters worden natter maar warmer. In ons land neemt het aantal regendagen in de zomer af, maar de hoeveelheid regen die normaal op 60 dagen valt, of op 90 dagen, valt nu op slechts enkele dagen wat tot intensievere regenbuien leidt. Voeg daarbij ook de cultuur van nonchalance van de politiek om aan progressief waterbeleid te doen waardoor bepaalde gebieden in de miserie komen.
Plus de toenemende hitte in de zomer is niet zo goed voor de gezondheid hier. Ons klimaat is te vochtig voor dergelijke hitte.
Ik vertel het hier nu allemaal super summier zonder enige diepgang en zonder onderbouwing van cijfers en gegevens.
Mocht je graag boeken lezen dan raad ik het werk 'Hoezo klimaatverandering?' van Pier Vellinga aan. Deze ingenieur die ook betrokken is bij de deltawerken heeft zijn boek specifiek uitgewerkt rond de gevolgen voor onze streken in plaats van 'globaal'.
De toename van extreem rechts in de politiek zie ik vooral in partijen die het VB napraten uit angst kiezers aan hen te verliezen. Ik merk een bijna pathologische afkeer voor alles wat (extreem)links is. Alles is precies de schuld van SPA/Groen. Terwijl elke partij hier bij één of ander dossier wel een schuld draagt. Overal in Europa zie je her en der kleine milities Extreem Rechts opkomen. Maar ook aan extreem linkerzijde zie je dat fenomeen. Dat teruggrijpen naar extremen is enerzijds een teken van frustratie en dat er echt iets moet veranderen, maar anderzijds zal het enkel tot geweld leiden.RantingDuck schreef: ↑19 januari 2023, 06:51 Is dat de toename in de politiek? Dat is gewoon ene pot nat met al die anderen die wat anders vertellen maar gewoon hetzelfde doen.
Woke doet het debat ook geen goed. Voor mij maakt het echt niet uit of een jongen zich meisje voelt of andersom. En ons onderwijs moet open staan voor dergelijke zaken. Mensen moeten aanvaardt worden zoals ze zijn. De mens is een complex wezen en de psychiatrie zal ervan kunnen meespreken dat er nog teveel druk op mensen ligt. Het moet natuurlijk niet allemaal in ons gezicht gesmeerd worden zoals in de media wel eens gebeurd (vb. 'woke' elementen in Disney/Netflix, ...). Ik erger me vooral aan die extreme zijde die over alles valt en overal iets racistisch of seksistisch in zet.
Debatten op sociale media monden continu uit in schelden en verwijten. Dat vind ik ook jammer. Ik probeer op sociale media vooral te debatteren op een manier waarop die persoon bijvoorbeeld naast mij aan de toog zou zitten. Maar uiteraard kan ik niet bepalen hoe iemand iets interpreteert wat ik zeg.
Eigenlijk komt het er gewoon op neer alsof onze samenleving gek wordt.
Niet relevant. Die gasten en gastinnen betalen bij wijze van spreken "0" ? in woorden, NUL €. Op allerlei manieren zullen zij een "vergoeding" of "optimalisering" binnentrekken. PS... (Oei) Waalse rekeningen worden als sinds mensenheugenis doorgeschoven naar de "rijke Vlamingen".VincentVega schreef: ↑19 januari 2023, 13:00Toch wel relevant. Heel relevant zelf want zij vlogen daarheen omwille van de aangename lokale temperatuur daar. Om zo de hoge energierekeningen in Wallonië dus te ontlopen.KomaanBeurs schreef: ↑19 januari 2023, 12:35
Irrelevante opmerking.
En tegelijkertijd krijgen ze nog een zak geld . Om hun energiefacturen te kunnen betalen …
Het elektrische wordt gepromoot, onder het mom van CO2 of klimaat.
Ergens zit daar wel wat waarheid in, maar de grootste oorzaak zal wel het lobbiewerk zijn. Er zal wel iemand zijn zakken bij vullen.
Is het niet hypocriet hoe er weinig of niet gesproken wordt over al hetgeen er in de lucht wordt gedropt bij het vervaardigen van die eco-elektrische apparaten?
Die energieverslindende warmtepomp/airco wordt telkens gepromoot, maar mensen welke via accumulatie verwarmen zijn de pineut. Nochtans zal hun jaarlijks verbruik in veel gevallen kleiner zijn dan deze met warmtepomp.
Een bijkomend voordeel van accumulatie is dat dit minimum een 40 jaar (en meer) meegaat ZONDER onderhoud en GEEN vermindering van capaciteit! Hoeveel maal zul je een warmtepomp en/of zonnepanelen moeten vervangen gedurende 40 jaar? En, wanneer er veel stof (of saharazand) op de zonnepanelen ligt, verminderd het rendement en dienen die dus gereinigd te worden, wat niet steeds makkelijk is en ook zal kosten.
Ergens zit daar wel wat waarheid in, maar de grootste oorzaak zal wel het lobbiewerk zijn. Er zal wel iemand zijn zakken bij vullen.
Is het niet hypocriet hoe er weinig of niet gesproken wordt over al hetgeen er in de lucht wordt gedropt bij het vervaardigen van die eco-elektrische apparaten?
Die energieverslindende warmtepomp/airco wordt telkens gepromoot, maar mensen welke via accumulatie verwarmen zijn de pineut. Nochtans zal hun jaarlijks verbruik in veel gevallen kleiner zijn dan deze met warmtepomp.
Een bijkomend voordeel van accumulatie is dat dit minimum een 40 jaar (en meer) meegaat ZONDER onderhoud en GEEN vermindering van capaciteit! Hoeveel maal zul je een warmtepomp en/of zonnepanelen moeten vervangen gedurende 40 jaar? En, wanneer er veel stof (of saharazand) op de zonnepanelen ligt, verminderd het rendement en dienen die dus gereinigd te worden, wat niet steeds makkelijk is en ook zal kosten.
Grapjas!
bankiers + politici + accountants + juristen = 20.000 miljard euro in belastingparadijzen
De "EU" legt normen op die NIEMAND kan halen. Deze "normen" zijn duimschroeven die de burgers pijn doen; op termijn iedere burger. De geldhonger van deze bureaucraten is sinds de invoering van de € grenzeloos. Mijn mening en waarneming.KomaanBeurs schreef: ↑19 januari 2023, 12:31De EU legde ons milieunormen op. Hoe die normen gehaald moeten worden, wordt regionaal ingevuld. Vlaanderen schoof het op de burger, evenals Antwerpen. In die coalities zitten geen groenen voor zover ik weet.