De Beurs vandaag
TIP
-
- Sr. Member
- Contacteer:
Re: De Beurs vandaag
Orakel van Brakel schreef: ↑19 januari 2023, 12:19Ik ben mijn kot aan het leegmaken voor de verhuis. Mijn ex heeft amper iets meegenomen. Ik zit met een hoop brol nu. Al 10x naar het containerpark gereden en de stapel rommel zakt amper. Ik had me voorgenomen vanaf nu kleiner en cleaner te leven. Geen materiële rommel meer. Maar hoe meer ik weg smijt, hoe meer brol mijn nieuw lief binnen brengt.
Toch wel een onderwerp die velen bezig houdt,en terecht. Ondanks de oproep dat het off-topic is,blijven de reacties binnenstromen.
Vlaanderen draait al 3 decennia op de vastgoedmarkt,immobilien en "den bouw".
Door de inflatie en oplopende rentevoeten komt dit alles nu tot stilstand,misschien zelfs in te storten.
Dit zou voor vlaanderen de ondergang betekenen ! Dit wil men kost wat kost vermijden en neemt men dus een draconische wetgeving aan met verplichte energie renovatie en in 2050 ieder huis energie-neutraal.
Zoals hier al iemand schreef,een pure politieke beslissing.Ik zal zelfs nog meer zeggen : lobby werk van de bouw-en vastgoedindustrie !
Vlaanderen draait al 3 decennia op de vastgoedmarkt,immobilien en "den bouw".
Door de inflatie en oplopende rentevoeten komt dit alles nu tot stilstand,misschien zelfs in te storten.
Dit zou voor vlaanderen de ondergang betekenen ! Dit wil men kost wat kost vermijden en neemt men dus een draconische wetgeving aan met verplichte energie renovatie en in 2050 ieder huis energie-neutraal.
Zoals hier al iemand schreef,een pure politieke beslissing.Ik zal zelfs nog meer zeggen : lobby werk van de bouw-en vastgoedindustrie !
Verplichte energetische renovatie voor gebouwen die verkocht worden.
Niet als je blijft wonen waar je woont. Dan kan niemand je iets opleggen (behalve dan misschien als er in de straat een gescheiden riolering aangelegd wordt, dan moet je mee doen)
Ondertussen zullen bestaande woningen in waarde blijven dalen in verhouding tot nieuwere woningen die energiezuiniger zijn, dat klopt. Daar was ik 15 jaar geleden al van overtuigd.
Uiteindelijk zal het de bedoeling zijn dat woningen volledig circulair worden. Ieder stukje materiaal zal moeten kunnen hergebruikt worden.
De huidige lompigheid van de bouwsector is totaal achterlijk.
Niet als je blijft wonen waar je woont. Dan kan niemand je iets opleggen (behalve dan misschien als er in de straat een gescheiden riolering aangelegd wordt, dan moet je mee doen)
Ondertussen zullen bestaande woningen in waarde blijven dalen in verhouding tot nieuwere woningen die energiezuiniger zijn, dat klopt. Daar was ik 15 jaar geleden al van overtuigd.
Uiteindelijk zal het de bedoeling zijn dat woningen volledig circulair worden. Ieder stukje materiaal zal moeten kunnen hergebruikt worden.
Vastgoed boeit meer dan de beurs.
-
- Full Member
- Contacteer:
Die verplichting tegen 2050 geldt inderdaad enkel bij verkoop en nieuwbouw. Ze kunnen ook niet anders als je kijkt naar de lamentabele staat van overheidsgebouwen.
-
- Hero Member
- Contacteer:
Ben jij niet een beetje achterlijk? Als ik jouw reactie lees blijk jij toch nul besef te hebben van de huidige situatie. Mijn mening en gedacht.Woz schreef: ↑19 januari 2023, 13:44 Verplichte energetische renovatie voor gebouwen die verkocht worden.
Woz slaat anders spijkers met koppen hoor. Het is een klok die je nog niet veel hebt horen luiden. Maar dat komt nog, Sammy.
Ze zijn nog jong he pukkie. Ze geloven nog blindelings wat hen voorgekauwd wordt. Het verstand komt (bij de meeste toch) wel met de jaren.
Zoals woz zegt blijven wij lekker zitten in onze niet gerenoveerde woning. En wanneer ik het loodje zal leggen zal het me een zorg wezen wat er met dat huis en de grond gebeurd. Voor mijn part planten ze er patatten in.
Zoals woz zegt blijven wij lekker zitten in onze niet gerenoveerde woning. En wanneer ik het loodje zal leggen zal het me een zorg wezen wat er met dat huis en de grond gebeurd. Voor mijn part planten ze er patatten in.
-
- Full Member
- Contacteer:
Voor mij mogen ze die nieuwbouwhuizen ook hebben. Jaarfactuur elektriciteit:350 euro. Geen zonnepanelen maar gewoon zuinig leven. Verplichting in nieuwbouw voor ventilatie die je constant elektriciteit kost. Mij niet gezien.
Return portefeuille edelmetalen sinds 2016: 450%
Constant elektriciteit inderdaad op stand 1 waar het standaard op staat, wel de dikke 8 watt. Stand 2 is 19 watt en stand 3 is 32 watt (dat is gebruikt als de badkamer actief in gebruik is in de winter, anders vochtig, zoals bij iedereen zeker). Ik heb het al jaren en ik heb dan ook het JAARverbruik gemeten, de volle 92 kW, met andere woorden peanuts. Het is in huis ook altijd lekker fris. De vochtigheid is op goed peil, moet nooit geen ramen open zetten en toch is het lekker fris binnen. Mijn Telenet modem doet al 12 watt in IDLE.koenvhaver schreef: ↑19 januari 2023, 23:33 Voor mij mogen ze die nieuwbouwhuizen ook hebben. Jaarfactuur elektriciteit:350 euro. Geen zonnepanelen maar gewoon zuinig leven. Verplichting in nieuwbouw voor ventilatie die je constant elektriciteit kost. Mij niet gezien.
Jij hebt dan liever die lelijke raamroosters terug, die thermisch zo lek zijn als een mandje? Ooit al eens in een huis geweest wat niet verlucht werd. Ik tegenwoordig met de hoge energieprijzen wel, zeer onaangenaam...
Wow, da's zo'n 550 kWh per jaar (volgens v-test van vreg)koenvhaver schreef: ↑19 januari 2023, 23:33Jaarfactuur elektriciteit:350 euro. Geen zonnepanelen maar gewoon zuinig leven.
Met 550 kWh per jaar heb ik enkel de diepvriezer, de koelkast, de tv+digicorder(*), de internetmodem(*) en de laptop(*).
Heb je niet wat tips?
Heb je een diepvriezer? koelkast? elektrisch fornuis? wasmachine? droogkast?
(*) bij deze gaat 's nachts de stekker eruit
Hier geen ventilatiesysteem, noch raamroosters.
Verluchten is hier het raam openen en eerst even snuiven of er geen kachelrook van 1 van de buren te ruiken is
Ik vermoed dat je met een ventilatiesysteem die rook gewoon binnentrekt?
Onze buren hebben een kachel,de wind uit de kachel staat vaak righting onze ventilatie ingang, maar die is wel hoger.
Op de 5 jaar dat we hier wonen hebben we er 1 keer iets van gemerkt, dus dat is vrij beperkt
Als dat problematisch zou zijn, zijn er ook speciale filters voor, maar wij hebben dus de "normale" filters.
Hier is het helaas niet beperkt.
Kostelijk zo te zien:Als dat problematisch zou zijn, zijn er ook speciale filters voor, maar wij hebben dus de "normale" filters.
415 euro aanschaf filterbox
minstens 300 euro/jaar voor de filters
(prijzen excl btw)
https://vasco.eu/files/downloads/techni ... box_nl.pdf
https://vasco.eu/files/downloads/techni ... 012023.pdf