depositorekening federale overheid
TIP
Gebruik onze tools
spaarrentes vergelijken
- Simulatie van uw rendement
- Vergelijk kredietwaardigheid
-
- Hero Member
- Contacteer:
Re: depositorekening federale overheid
heb er eentje aangemaakt voor mij en voor mijn echtgenote. Zal op het einde van de maand een paar serieuze stortingen doen.
Maar shht, maak er niet teveel reclame mee want als de massa er op springt gaat het weer gedaan zijn. Uiteindelijk is dit concurrentie tov de banken; en momenteel verdienen de banken weer miljarden (met niks te doen) aan die spaarboekjes omdat de ECB weer geld geeft aan die egoïstische instellingen en de banken het meeste in hun zakken houden.
Vroeger kregen de banken geld toe als ze leenden, nu krijgen ze geld met uw en mijn geld. Altijd bingo.
Maar shht, maak er niet teveel reclame mee want als de massa er op springt gaat het weer gedaan zijn. Uiteindelijk is dit concurrentie tov de banken; en momenteel verdienen de banken weer miljarden (met niks te doen) aan die spaarboekjes omdat de ECB weer geld geeft aan die egoïstische instellingen en de banken het meeste in hun zakken houden.
Vroeger kregen de banken geld toe als ze leenden, nu krijgen ze geld met uw en mijn geld. Altijd bingo.
banken mogen burgers beroven, burgers mogen geen banken beroven
Alles hier bijna gelezen, maar die zegt dit en die zegt dat....
Als ik dit zou openen, beter een groot bedrag in 1x storten of verspreid over verschillende maanden?
Als ik deze maand stort, wanneer kan ik afhalen zonder verlies van intrest?
Dank
Als ik dit zou openen, beter een groot bedrag in 1x storten of verspreid over verschillende maanden?
Als ik deze maand stort, wanneer kan ik afhalen zonder verlies van intrest?
Dank
Bedragen deze maand ontvangen door DCK brengen intrest op na 12 'volle' maanden dus vanaf 1 februari en kunnen opgevraagd worden vanaf 1 februari 2024. DCK berekend de intrest enkel met volle maanden. Wacht ook niet tot de laatste dag met storten deze maand, soms kan het 2/3 dagen duren en dan verlies je een volle maand aan intrest.
Bedragen gestort in verschillende maanden stort ik in aparte dossiers (rekening als je wilt), maakt het overzichtelijker volgens mij. Grote bedragen splits ik op in verschillende dossiers, vb 25, 50, 100 (nullen naar vermogen ...), voordeel daarvan is dat ik een dossier (of meerdere) kan sluiten als ik een bepaald bedrag nodig heb en zo dus direct de intrest ontvang, tenminste als dat bedrag 12 'volle' maanden erop staat.
Snap niet waarom je een groot bedrag over verschillende maanden zou spreiden, de intresten wijzigen elke maand en gelden enkel voor die maand.
het gras is altijd groener aan de overkant
De DCK bestaat al lang alleen is ze met de nieuwe E-DEPO toegankelijker voor de 'kleine' spaarder. Denk dus niet dat ze snel verdwijnen. En het kan ook werken als stok achter de deur voor de grootbanken om wat sneller hun intresten aan te passen ...Lukske schreef: ↑20 januari 2023, 09:41 Maar shht, maak er niet teveel reclame mee want als de massa er op springt gaat het weer gedaan zijn. Uiteindelijk is dit concurrentie tov de banken; en momenteel verdienen de banken weer miljarden (met niks te doen) aan die spaarboekjes omdat de ECB weer geld geeft aan die egoïstische instellingen en de banken het meeste in hun zakken houden.
ze nemen de 5 laatste bankwerkdagen van december en die van januari behalve de 5 laatste van januari
dus van vr 23 dec 2022 t/m wo 25 jan 2023
Met nog 4 bankwerkdagen te gaan staat die voorlopig op 2.83% wat wordt afgerond tot 2.80% (of 1.96% na aftrek 30%RV)
Ben je daar zeker van, dat de getrouwheidsperiode maar één keer moet doorlopen worden? En is het dan niet zo dat je enkel in januari je intresten kan opvragen voor het geheel van je stortingen? Als je die wil op een ander moment van het jaar, je dan het hele dossier moet afsluiten?vortex schreef: ↑8 januari 2023, 14:18 Best het geld gewoon laten staan en intrest opvragen wanneer die beschikbaar komt, die optie zul je pas zien in januari na minstens één vol jaar. Na een vol jaar is de intrest elke maand verworven, als je bv geld afhaalt na 18 maand, krijg je 18 maanden intrest, je moet met andere woorden maar een keer de "getrouwheidsperiode" doorlopen.
Ik heb mijn eerste storting in december gedaan en nu op hetzelfde dossier bijgestort in januari. Ik ben er eigenlijk nog niet uit of ik bij een nieuwe storting toch niet beter een nieuw dossier aanmaak, of een combinatie van beiden.
De applicatie van de e-depo's ligt plat in MyMinfin, het wordt populair
-
- Full Member
- Contacteer:
Wanneer iets te mooi is...
Vandaag nog eentje geopend rond 9u, geen problemen ondervonden
Staat in de voorwaarden! Je kan de intresten maar één keer per kalenderjaar/dossier opvragen!Denfi schreef: ↑11 januari 2023, 19:30En wat als je na die 18 maanden alleen de intrest opvraagd?Kan je daarna elke maand de intrest opvragen of moet je dan weer 12 maanden wachten?vortex schreef: ↑8 januari 2023, 14:18
Best het geld gewoon laten staan en intrest opvragen wanneer die beschikbaar komt, die optie zul je pas zien in januari na minstens één vol jaar. Na een vol jaar is de intrest elke maand verworven, als je bv geld afhaalt na 18 maand, krijg je 18 maanden intrest, je moet met andere woorden maar een keer de "getrouwheidsperiode" doorlopen.
Stel uw eerste storting werd op 31/12/2022 door DCK verwerkt. Je krijgt voor het eerst intrest op 1/1/2024 voor de periode van 1/1/2023-31/12/2023. Maar die wordt nog niet op uw rekening gestort, gewoon berekend. Op 1/7/2024 vraag je die intresten op. Je krijgt dan die op 1/1/2024 berekende intrest gestort. Dan kan je pas de volgende intrest op 1/1/2025 na de storting er van opvragen. Dat is de intrest van 2024. In de praktijk best pas uw volgende intrest op 2/1/2025 opvragen.
Zie https://financien.belgium.be/nl/betalingen
Als je de volledige rekening op 1/7/2024 sluit, krijg je 18 maanden intrest en kapitaal uitbetaald. Maar dan kan je geen nieuwe opvraging meer doen.
Open voor elke storting een nieuwe rekening en je kan nadat minstens 12 volledige maanden verstreken zijn je inbreng plus je intresten opvragen door de rekening of te sluiten.
Allemaal goed en wel, maar als je dan het geld meteen nog een jaar wil laten staan, kan je dan je interest alleen opvragen en een nieuwe rekening maken hiervoor? Want alles opvragen en er terug opzetten, is een maand interest verloren. Maar interest niet opvragen, zorgt ervoor dat je lineair i.p.v. exponentiële groei krijgt...
- Superspaarder
- Sr. Member
- Contacteer:
Ik vraag me af of e-depo veilig is : aanmelding met identiteitskaart en pin.
Op het werk gebruik ik ook de twee samen om mijn computer te openen en om documenten onder te tekenen.
Mijn bankkaart blijft altijd in mijn portfolio.
Is e-depo veilig?
Op het werk gebruik ik ook de twee samen om mijn computer te openen en om documenten onder te tekenen.
Mijn bankkaart blijft altijd in mijn portfolio.
Is e-depo veilig?
Bogleheads portefeuille : Aandelen : IWDA (70%) + EMIM (15%) + ZPRS (15%) / Vaste rente : Tak 21 + LTS + Obligaties + Spaarrekening / Mix : PSP.
Dat hangt van jou af: als je heel gemakkelijk je e-ID kwijtspeelt en ook nog eens je pincode op een papiertje genoteerd hebt en dat papiertje zit bij je e-ID: JA.Superspaarder schreef: ↑21 januari 2023, 17:56 Ik vraag me af of e-depo veilig is : aanmelding met identiteitskaart en pin.
Op het werk gebruik ik ook de twee om mijn computer te openen en om documenten onder te tekenen.
Is dat niet riskant ?
Anders niet … maar de mens is en blijft de zwakste schakel in de beveiliging.
PS: je kan ook op andere manieren aanloggen, via Itsme bvb.