Nieuwe Vlaamse regering
Re: Nieuwe Vlaamse regering
Vooral dat laatste is een probleem, er is geen zekerheid, nu moet er bij aankoop verplicht naar minimum D (EPC) gerenoveerd worden, je kan er van op aan dat die norm binnen enkele jaren naar C gaat enz... Je zal dus maar braaf je pas aangekochte woning renoveren naar de huidige norm om binnen enkele jaren weer niet te voldoen aan de dan geldende regeltjes. Iedere keer dat de normen verscherpen kan je gelijk tienduizenden euro's afboeken op de waarde van je woning. Wie nu nog staat te roepen dat zijn woning nog voldoet aan de D norm gaat binnen enkele jaren ook prijs hebben. En dan zwijgen we nog maar over de waarde van zo een EPC attest.
500 * 2,29 * 27 = circa 30915 euro per gezin (als de cijfers kloppen). We gaan daardoor jaarlijks besparen en winnen aan comfort. Doen!vortex schreef: ↑22 januari 2023, 08:34Juist ja, als we de cijfers mogen geloven.... Dat ze hier dan maar voor die 500 euro per jaar mijn muren en vloer komen isoleren en nieuwe ramen, een ventilatie systeem, warmtepompen, zonnepanelen en een thuis batterij komen plaatsen. Vrees dat het eerder tussen €100.000 en €150.000 zal kosten om heel misschien 500 euro per jaar te besparen op de energie kost. En dat zal zo voor het gros van de open en halfopen Vlaamse lintbebouwing het geval zijn.Spaarplan schreef: ↑22 januari 2023, 02:24 Als we de cijfers mogen geloven gaat het over een investering van circa 500 euro per jaar per inwoner. Een behoorlijk bedrag maar we krijgen er ook veel voor terug. Hoe dan ook, we hebben geen keuze. Energiearmoede en alle andere problemen kunnen we missen als kiespijn. Beter laat dan nooit.
bankiers + politici + accountants + juristen = 20.000 miljard euro in belastingparadijzen
100.000 investeren voor een besparing van 500 euro/jaar, levert een terug verdien tijd op van 200 jaar op.Spaarplan schreef: ↑22 januari 2023, 11:28500 * 2,29 * 27 = circa 30915 euro per gezin (als de cijfers kloppen). We gaan daardoor jaarlijks besparen en winnen aan comfort. Doen!vortex schreef: ↑22 januari 2023, 08:34
Juist ja, als we de cijfers mogen geloven.... Dat ze hier dan maar voor die 500 euro per jaar mijn muren en vloer komen isoleren en nieuwe ramen, een ventilatie systeem, warmtepompen, zonnepanelen en een thuis batterij komen plaatsen. Vrees dat het eerder tussen €100.000 en €150.000 zal kosten om heel misschien 500 euro per jaar te besparen op de energie kost. En dat zal zo voor het gros van de open en halfopen Vlaamse lintbebouwing het geval zijn.
500 * 1 * 27 = 13500, volstaat niet om te voldoen aan de norm in 2050, zelfs niet om aan de huidige norm te voldoen.
Doen? Vrees van niet, zal hier wel wat CO2 neutrale bomen opstoken zodat er plaats vrij komt om nieuwe bomen aan te planten die dan kunnen gebruikt worden om de CO2 uitstoot van vliegtuigen en industrie mee af te kopen. Op de plaats van één grote boom kunnen ze met gemak 20 van die nieuwe boompjes planten waarvoor per boom op 40kg CO2 per jaar gerekend wordt, als dat geen rendabele greenwashing is....
-
- Sr. Member
- Contacteer:
Had België dit gedaan, had ik evenveel kritiek gegeven.
Deze keer is de politiek te ver gegaan.
Moeizaam een huis verwerven om het kapitaal verloren te zien gaan door de politiek?
Van de Vlamings huis blijf je af!
Deze keer is de politiek te ver gegaan.
Moeizaam een huis verwerven om het kapitaal verloren te zien gaan door de politiek?
Van de Vlamings huis blijf je af!
-
- Sr. Member
- Contacteer:
Niemand haalt het eruit. Die 100k is weggegooid geld. Tegen 2050 inderdaad opnieuw EXTRA renovatie nodig.vortex schreef: ↑22 januari 2023, 11:48100.000 investeren voor een besparing van 500 euro/jaar, levert een terug verdien tijd op van 200 jaar op.
500 * 1 * 27 = 13500, volstaat niet om te voldoen aan de norm in 2050, zelfs niet om aan de huidige norm te voldoen.
Doen? Vrees van niet, zal hier wel wat CO2 neutrale bomen opstoken zodat er plaats vrij komt om nieuwe bomen aan te planten die dan kunnen gebruikt worden om de CO2 uitstoot van vliegtuigen en industrie mee af te kopen. Op de plaats van één grote boom kunnen ze met gemak 20 van die nieuwe boompjes planten waarvoor per boom op 40kg CO2 per jaar gerekend wordt, als dat geen rendabele greenwashing is....
Blij te lezen dat hier mensen met gezond verstand zitten.
-
- Sr. Member
- Contacteer:
Tegen 2050 moet het A zijn en wees maar zeker dat A+++++++++++++++ eraan komt.vortex schreef: ↑22 januari 2023, 11:23Vooral dat laatste is een probleem, er is geen zekerheid, nu moet er bij aankoop verplicht naar minimum D (EPC) gerenoveerd worden, je kan er van op aan dat die norm binnen enkele jaren naar C gaat enz... Je zal dus maar braaf je pas aangekochte woning renoveren naar de huidige norm om binnen enkele jaren weer niet te voldoen aan de dan geldende regeltjes. Iedere keer dat de normen verscherpen kan je gelijk tienduizenden euro's afboeken op de waarde van je woning. Wie nu nog staat te roepen dat zijn woning nog voldoet aan de D norm gaat binnen enkele jaren ook prijs hebben. En dan zwijgen we nog maar over de waarde van zo een EPC attest.
-
- Sr. Member
- Contacteer:
Ik raad iedereen af lintbebouwing te kopen.
Woon je er en ben je jong? Verkoop het en ga naar kern.
Wanneer weet ik niet, maar lintbebouwing zal klappen krijgen met aanzienlijke waardevermindering tot gevolg.
Politici kopen nu al massaal panden in de kern. Ze kennen geen schroom meer.
Wanneer weet ik niet, maar lintbebouwing zal klappen krijgen met aanzienlijke waardevermindering tot gevolg.
-
- Sr. Member
- Contacteer:
Zal combinatie zijn van koolstoftaks en strengere Vlaamse eisen.pukkie007 schreef: ↑22 januari 2023, 10:56Niet alle situaties zijn hetzelfde natuurlijk. Jij met je woning van 15 jaar oud >< iemand met een hoevestijl met begin jaren '80. Die laatste leeft in een comfortabele woning, maar deze is totaal niet conform aan de huidige normen. De bewoner leeft beter zijn woning helemaal op ( tenzij je er straks op militaire wijze wordt uitgezet of enkele megaboetes in de digitale brievenbus ontvangt), dan er nu 120.000 euro in te steken. Die 120.000 is dan ook nog geen garantie naar de toekomst want de overheid is nu niet de meest te vertrouwen partij als het gaat om regels te behouden.VincentVega schreef: ↑22 januari 2023, 09:58
Wie nu een huis heeft dat al een aantal jaren oud is (dat van mij is ongeveer 15 jaar oud) die zal sowieso toch moeten renoveren tegen 2050, ongeacht of de overheid bepaalde criteria oplegt of niet.
En het zijn minimumvereisten op het vlak van energiezuinig wonen. Zo streng zijn de eisen niet, mijn 15 jaar oude woning voldoet aan de eisen ...
Veel paniekzaaierij voor niks ...
Dit jaar ga ik zp leggen, minstens 2kW. Het jaar daarop nogeens minstens 3kW en een batterij. Het jaar nadien een kleine windmolen. Mijn totale energierekening zal van nu 900 euro naar (in het slechtste geval) 0 euro gaan in twee jaar. Als ik toch nog een elektrische auto zou kopen komen er nog extra zp bij.
bankiers + politici + accountants + juristen = 20.000 miljard euro in belastingparadijzen
- VincentVega
- Sr. Member
- Contacteer:
Drama queen!KomaanBeurs schreef: ↑22 januari 2023, 12:04 Ik raad iedereen af lintbebouwing te kopen.
En vanwaar die focus op lintbebouwing? In de regelgeving wordt nergens een onderscheid gemaakt tussen lintbebouwing en centrum. Enkel in jouw hoofd …
Laatst gewijzigd door VincentVega op 22 januari 2023, 13:44, 1 keer totaal gewijzigd.
Schoonheid en poëzie als reactie op de lelijkheid
- VincentVega
- Sr. Member
- Contacteer:
2050 … dat is nog ruim 27 jaar.pukkie007 schreef: ↑22 januari 2023, 10:56Niet alle situaties zijn hetzelfde natuurlijk. Jij met je woning van 15 jaar oud >< iemand met een hoevestijl met begin jaren '80. Die laatste leeft in een comfortabele woning, maar deze is totaal niet conform aan de huidige normen. De bewoner leeft beter zijn woning helemaal op ( tenzij je er straks op militaire wijze wordt uitgezet of enkele megaboetes in de digitale brievenbus ontvangt), dan er nu 120.000 euro in te steken. Die 120.000 is dan ook nog geen garantie naar de toekomst want de overheid is nu niet de meest te vertrouwen partij als het gaat om regels te behouden.VincentVega schreef: ↑22 januari 2023, 09:58
Wie nu een huis heeft dat al een aantal jaren oud is (dat van mij is ongeveer 15 jaar oud) die zal sowieso toch moeten renoveren tegen 2050, ongeacht of de overheid bepaalde criteria oplegt of niet.
En het zijn minimumvereisten op het vlak van energiezuinig wonen. Zo streng zijn de eisen niet, mijn 15 jaar oude woning voldoet aan de eisen ...
Veel paniekzaaierij voor niks ...
Ik ben sowieso van plan om tegen dan renovatiewerken te doen aan mijn huis, ongeacht of de overheid minimumeisen oplegt of niet. En dat zal nog meer gelden voor wie een fermette van de jaren 1980 heeft. Van 1980 tot 2050, dat is ruim 70 jaar. Denk je echt dat huizen een eeuwig leven beschoren zijn zonder renovaties …
De eisen vind ik trouwens vrij laag. Ik zal de lat voor mezelf hoger leggen …
Schoonheid en poëzie als reactie op de lelijkheid
Een dikke proficiat!VincentVega schreef: ↑22 januari 2023, 13:43 De eisen vind ik trouwens vrij laag. Ik zal de lat voor mezelf hoger leggen …
-
- Hero Member
- Contacteer:
Muurisolatie van 1m dik?VincentVega schreef: ↑22 januari 2023, 13:43 De eisen vind ik trouwens vrij laag. Ik zal de lat voor mezelf hoger leggen …
Man toch.KomaanBeurs schreef: ↑22 januari 2023, 12:04 Ik raad iedereen af lintbebouwing te kopen.
Als iets goedkoper wordt, is het interessanter in aankoop, als je jong bent heb je nog tijd genoeg heb je
A potentieel een goedkoper pand en meer budget om te renoveren als je nog moet kopen.
B nog tijd genoeg om te renoveren als je al hebt aangekocht.
Volgens mij zit je niet in die categorie maar heb je ergens 5 slechtgeisoleerde huizen die je binnenkort niet meer verhuurd krijgt of in waarde hebt zien dalen en spreek je eerder voor jezelf dan voor potentieel verarmde jongeren. Hoop dat er hier niet te veel in trappen in wat je zegt.
Beter sparen voor een antidrone systeem dan mijn woning verbeteren, ik respecteer wel dat je het echt gelooft wat je zegt en het verdedigt. Helaas weinig flexibiliteit in je denken.
Volledig correct. Zelfs een investering van 50.000 euro verdien je niet terug op 20 jaar. Daarom ook dat ik zei dat je realistisch moet blijven?
Als je renoveert met de gedachte om het terug te verdienen. Vergeet het dan maar!
Collega op mijn werk ook. Hij twijfelde of hij een diepvries moest kopen met een A-label (1600 euro) of eentje met een B-label (900 euro). Ik zei hem ook dat het verschil 700 euro is. Een diepvries gaat gemiddeld maar 10 jaar mee.
Haal je dat er uit? Het verschil tussen een A en B-label scheelt hem 20 à 25 euro energie op jaarbasis!
Hij heeft het B-label verkozen. Als de diepvries 20 jaar haalt dan kan de duurdere netto gezien (goedkoper zijn). Maar ik ken geen toestellen die 20 jaar halen. We leven in een consumptiemaatschappij!