afkopen levensverzekering
TIP
Weet welk ziekenfonds echt bij u past! Vergelijk gratis de verschillende ziekenfondsen.
-
- Newbie
- Contacteer:
afkopen levensverzekering
Hallo,
Wist niet zo goed waar k dit onderwerp moest plaatsen.
Ik vroeg me af of er mensen zijn met ervaring van het afkopen van een levensverzekering NA overlijden van de verzekeringsnemer.
Mijn moeder is overleden en had een levensverzekering. Een overeenkomst dat een vastgesteld bedrag word uitbetaald in 2030. Ik sta in het contract als begunstigde. Nu wilde ik deze verzekering afkopen maar nu zegt de verzekeraar dat dit niet kan, dat alleen de verzekeringnemer, mijn moeder, dit kan doen. Maar die is overleden...In de voorwaarden staat dat de verzekeringsnemer kan afkopen, maar niet wat er gebeurd als die dus overlijd.
De verzekeraar verwijst naar wet artk nummer 178:
art. 178 van de wet van 4 april 2014 betreffende de verzekeringen (BS 30 april 2014) , dat bepaalt:
Het recht van afkoop en het recht van reductie komen toe aan de verzekeringnemer. Die rechten kunnen noch door zijn echtgenoot noch door zijn schuldeisers worden uitgeoefend. De Koning bepaalt de voorwaarden waaronder zij bestaan en kunnen worden uitgeoefend. Na aanvaarding van de begunstiging is voor de uitoefening van het recht van afkoop de
toestemming van de begunstigde vereist
Ik wil eigenlijk alles gewoon afronden rondom mijn moeders overlijden....Omdat ik er geen verstand van heb, vroeg ik me dus af of ik dus echt geen recht heb tot afkopen na overlijden en of de verzekeraar hier in zijn gelijk staat.
Ik vroeg me af of er mensen zijn met ervaring van het afkopen van een levensverzekering NA overlijden van de verzekeringsnemer.
Mijn moeder is overleden en had een levensverzekering. Een overeenkomst dat een vastgesteld bedrag word uitbetaald in 2030. Ik sta in het contract als begunstigde. Nu wilde ik deze verzekering afkopen maar nu zegt de verzekeraar dat dit niet kan, dat alleen de verzekeringnemer, mijn moeder, dit kan doen. Maar die is overleden...In de voorwaarden staat dat de verzekeringsnemer kan afkopen, maar niet wat er gebeurd als die dus overlijd.
art. 178 van de wet van 4 april 2014 betreffende de verzekeringen (BS 30 april 2014) , dat bepaalt:
Het recht van afkoop en het recht van reductie komen toe aan de verzekeringnemer. Die rechten kunnen noch door zijn echtgenoot noch door zijn schuldeisers worden uitgeoefend. De Koning bepaalt de voorwaarden waaronder zij bestaan en kunnen worden uitgeoefend. Na aanvaarding van de begunstiging is voor de uitoefening van het recht van afkoop de
Ik wil eigenlijk alles gewoon afronden rondom mijn moeders overlijden....Omdat ik er geen verstand van heb, vroeg ik me dus af of ik dus echt geen recht heb tot afkopen na overlijden en of de verzekeraar hier in zijn gelijk staat.
Re: afkopen levensverzekering
Om welke soort levensverzekering gaat het hier? Terugbetaling premies, terugbetaling verworven reserves, zuivere levensverzekering?
Op basis van uw uitleg, lijkt het om een zuivere levensverzekering te gaan. Indien de verzekerde dan overlijdt voor de uitbetalingsdatum (2030) dan ben je het geld gewoon kwijt. De verzekeraar krijgt de premies dan aangezien een uitbetaling bij leven niet meer mogelijk is.
Indien er een dekking overlijden in zat, dan zou de verzekeraar ofwel een kapitaal overlijden uitkeren, de premies terugstorten of de verworven reserve betalen, afhangend van de gekozen formule. Maar aangezien ze hier verwijzen naar art. 178, vrees ik er een beetje voor.
Op basis van uw uitleg, lijkt het om een zuivere levensverzekering te gaan. Indien de verzekerde dan overlijdt voor de uitbetalingsdatum (2030) dan ben je het geld gewoon kwijt. De verzekeraar krijgt de premies dan aangezien een uitbetaling bij leven niet meer mogelijk is.
Indien er een dekking overlijden in zat, dan zou de verzekeraar ofwel een kapitaal overlijden uitkeren, de premies terugstorten of de verworven reserve betalen, afhangend van de gekozen formule. Maar aangezien ze hier verwijzen naar art. 178, vrees ik er een beetje voor.
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Voor mijn part zijn er maar 3 verzekeringen die enig nut hebben en jezelf afsluit. Brand - familiale en auto verzekering.
Al de rest van verzekeringen is volgens mij gewoon legale oplichting..
Al de rest van verzekeringen is volgens mij gewoon legale oplichting..
-
- Newbie
- Contacteer:
Het is een zuivere levensverzekering bestaande uit 2 kapitalen. 1 kapitaal dat word uitbetaald bij overlijden en 1 gegarandeerd kapitaal dat word uitgekeerd op een vastgelegde datum (in dit geval 2030). Dit bedrag word uitgekeerd ook als de verzekeringsnemer niet meer in leven in. Dan gaat het naar de begunstigde. Het gegarandeerde kapitaal kan worden afgekocht door de verzekeringsnemer. Dat bevestigd de verzekeraar ook. Maar als deze overlijd, zoals in dit geval, dan kan (volgens de verzekeraar) de verzekering niet worden afgekocht door de begunstigde of door erfgenaam? Het kan dan door niemand worden afgekocht. En als ik ze vraag waarom niet, verwijzen ze naar art 178. Maar het kan toch niet zo zijn dat de verzekeringsnemer overlijd, er helemaal niks meer gedaan kan worden? Iemand, begunstigde of erfgenaam, moet dan toch recht hebben op afkoop? Dit is wat ik probeer uit te zoeken.NS2SN schreef: ↑22 januari 2023, 17:59 Om welke soort levensverzekering gaat het hier? Terugbetaling premies, terugbetaling verworven reserves, zuivere levensverzekering?
In de voorwaarden staat dat afkoop mogelijk is door de verzekeringsnemer. Maar er staat niks over afkoop na overlijden.
-
- Newbie
- Contacteer:
Een groepsverzekering die door jouw werkgever betaald wordt en die aan jou uitbetaald wordt bij jouw pensioen of aan jouw nabestaanden bij jouw overlijden is ook heel interessant.
-
- Hero Member
- Contacteer:
Uw moeder is de verzekeringNEMER.BlueThunder023 schreef: ↑22 januari 2023, 12:42 Hallo,
Wie is de VERZEKERDE persoon? M.a.w. wie moet in 2030 nog in leven zijn, opdat een uitkering zou gebeuren?
Als u dat bent, zal u in 2030 de uitkering ontvangen, omdat u ook als BEGUNSTIGDE in het contract staat.
-
- Newbie
- Contacteer:
in het contract staat dat het bedrag wordt uitgekeerd gegarandeerd, ook al is de verzekeringsnemer niet meer in leven. dan gaat het naar de begunstige (en dat ben ik).spaarfreakje schreef: ↑22 januari 2023, 20:11Uw moeder is de verzekeringNEMER.BlueThunder023 schreef: ↑22 januari 2023, 12:42 Hallo,
Wie is de VERZEKERDE persoon? M.a.w. wie moet in 2030 nog in leven zijn, opdat een uitkering zou gebeuren?
Als u dat bent, zal u in 2030 de uitkering ontvangen, omdat u ook als BEGUNSTIGDE in het contract staat.
Dat het bedrag aan mij wordt uitgekeerd in 2030 staat al vast. dit heeft de verzekeraar ook bevestigd. Maar dit is het probleem niet. Het probleem is dat ik het wil afkopen en dat dit niet mag. Omdat ze zeggen dat alleen de verzekeringsnemer (mijn moeder) dit mag doen. Maar ik wil dus weten of de begunstige of erfgenaam die rechten overneemt bij overlijden.
Misschien al eens vertellen over welke maatschappij het gaat.BlueThunder023 schreef: ↑22 januari 2023, 12:42 Hallo,
Mijn moeder is overleden en had een levensverzekering. Een overeenkomst dat een vastgesteld bedrag word uitbetaald in
Mischien hier leden met ervaring daar.
Zao, waar zit je, man?
Persoonlijk vind ik het weer sneu dat je aan de wensen van je eigen moeder 'wil prutsen'. Maar dat was de vrag niet, hé?
Persoonlijk vind ik het weer sneu dat je aan de wensen van je eigen moeder 'wil prutsen'. Maar dat was de vrag niet, hé?
Als hetgeen topicopener schrijft correct is, kan hij niks doen é. Voorwaarden van het contract bepalen dat handelingen enkel door verzekeringsnemer gesteld kunnen worden. Niet door begunstigde en/of eender welke andere partij.
Wachten dus. A la limite zou hij bij een bank een financiering kunnen krijgen als voorschot op deze vrijgave, maar is ook niet evident. Mogelijks wel doenbaar als dat een reserve is bij bv Axa -> aankloppen bij Axa bank die dan blokkering op dat contract zetten.
Komt er gewoon op neer dat begunstigde eigenlijk de backup is voor de centen hier, a priori was het de verzekeringsnemer die ervan uitging wel einddatum te halen... Centen zouden sowieso nooit vervroegd naar hem gekomen zijn, dus eigenlijk is situatie status qua gebleven.
Wachten dus. A la limite zou hij bij een bank een financiering kunnen krijgen als voorschot op deze vrijgave, maar is ook niet evident. Mogelijks wel doenbaar als dat een reserve is bij bv Axa -> aankloppen bij Axa bank die dan blokkering op dat contract zetten.
Komt er gewoon op neer dat begunstigde eigenlijk de backup is voor de centen hier, a priori was het de verzekeringsnemer die ervan uitging wel einddatum te halen... Centen zouden sowieso nooit vervroegd naar hem gekomen zijn, dus eigenlijk is situatie status qua gebleven.
-
- Newbie
- Contacteer:
Rare opmerking....het was namelijk niet de bedoeling dat mijn moeder zou overlijden he. Bedoeling was dat ze nog in leven zou zijn en dan een leuk bedrag zou ontvangen op die datum.
Ik persoonlijk vind het prettiger om alle financiele zaken omtrent haar overlijden af te ronden. Heeft ook te maken met verwerking.
Het was niet haar wens dat ik niet aan het geld zou komen voor die datum. Haar wens was waarschijnlijk geweest om nog zelf in leven te zijn en van het geld te kunnen genieten.
Kun je eerst even nadenken voordat je zo´n opmerking plaatst???
-
- Newbie
- Contacteer:
Naar aanleiding van je laatste zin: in principe was het de bedoeling dat ze inderdaad in leven zou zijn en niet het geld vervroegd zou opnemen. en dus zou wachten tot 2030.zao schreef: ↑23 januari 2023, 12:09 Als hetgeen topicopener schrijft correct is, kan hij niks doen é. Voorwaarden van het contract bepalen dat handelingen enkel door verzekeringsnemer gesteld kunnen worden. Niet door begunstigde en/of eender welke andere partij.
Maar mocht ze dat hadden gewild, had ze wel het bedrag mogen afkopen.
Zao, to the rescue! Zalig toch zulke forumleden.BlueThunder023 schreef: ↑23 januari 2023, 12:10Rare opmerking....het was namelijk niet de bedoeling dat mijn moeder zou overlijden he. Bedoeling was dat ze nog in leven zou zijn en dan een leuk bedrag zou ontvangen op die datum.
Ik persoonlijk vind het prettiger om alle financiele zaken omtrent haar overlijden af te ronden. Heeft ook te maken met verwerking.
Het was niet haar wens dat ik niet aan het geld zou komen voor die datum. Haar wens was waarschijnlijk geweest om nog zelf in leven te zijn en van het geld te kunnen genieten.
Kun je eerst even nadenken voordat je zo´n opmerking plaatst???
En ja, ik heb er over nagedacht. Dat doe ik bij alles wat ik schrijf. Ik dacht dat je mij en/of Zao zou bedanken. Fout gedacht dus.
-
- Hero Member
- Contacteer:
Ja maar als u de begunstigde bent van het contract, zou u het in 2030 krijgen, ook al was uw moeder toen nog in leven.BlueThunder023 schreef: ↑23 januari 2023, 12:10 ...het was namelijk niet de bedoeling dat mijn moeder zou overlijden he. Bedoeling was dat ze nog in leven zou zijn en dan een leuk bedrag zou ontvangen op die datum.
...
Als verzekeringNEMER mocht ze het wel net voordien afgekocht hebben.
Als u de begunstigde bent, was het haar bedoeling hoe dan ook het u in 2030 te geven, tenzij ze het eerder zou afkopen (maar dan zou de verzekeraar wel een extra afkoopvergoeding gevraagd hebben hoor).