Nieuwe Vlaamse regering
Re: Nieuwe Vlaamse regering
Dit dus.
Met wat geluk haal ik de 70. Das dus nog minder dan 20 jaar. Ik zal mijn geld wel gebruiken om leuke dingen te doen ipv te renoveren om een paar 100 euro per jaar te besparen. Je haalt het er nooit of te nimmer uit. En als ik boetes krijg betaal ik ze met de glimlach.
Met wat geluk haal ik de 70. Das dus nog minder dan 20 jaar. Ik zal mijn geld wel gebruiken om leuke dingen te doen ipv te renoveren om een paar 100 euro per jaar te besparen. Je haalt het er nooit of te nimmer uit. En als ik boetes krijg betaal ik ze met de glimlach.
Ik zou die fermette nooit renoveren. Ofwel verkocht ik ze aan de prijs van de dag ofwel brak ik ze helemaal af. Men had nooit renovaties van oude woningen mogen aanmoedigen. Afbreken en opnieuw bouwen naar de norm van de dag ware beter geweest. De meeste van die fermettes zijn oerdegelijk gebouwd, ze hebben vaak nog de eerste keuken, badkamer, vloer, ramen, ... Allemaal oud, maar zeker niet versleten. Vooral uit de mode.VincentVega schreef: ↑22 januari 2023, 13:43
2050 … dat is nog ruim 27 jaar.
Ik ben sowieso van plan om tegen dan renovatiewerken te doen aan mijn huis, ongeacht of de overheid minimumeisen oplegt of niet. En dat zal nog meer gelden voor wie een fermette van de jaren 1980 heeft. Van 1980 tot 2050, dat is ruim 70 jaar. Denk je echt dat huizen een eeuwig leven beschoren zijn zonder renovaties …
De eisen vind ik trouwens vrij laag. Ik zal de lat voor mezelf hoger leggen …
Wie daar nu 120k euro tegenaan gooit, die kan in 2037 nog eens zo'n budget uittrekken voor een volgend rondje nieuwe normen. En vooral daar pas ik voor.
Zonnepanelen alleen al brengen meer dan 500 euro op per jaar dus al die quatsch die hier verkocht wordt is dus, juist ja quatsch. En ge had je collega moeten zeggen dat hij een A label diepvries voor minder dan 900 euro moest zoeken.Kevva schreef: ↑22 januari 2023, 15:28Volledig correct. Zelfs een investering van 50.000 euro verdien je niet terug op 20 jaar. Daarom ook dat ik zei dat je realistisch moet blijven?
Als je renoveert met de gedachte om het terug te verdienen. Vergeet het dan maar!
Collega op mijn werk ook. Hij twijfelde of hij een diepvries moest kopen met een A-label (1600 euro) of eentje met een B-label (900 euro). Ik zei hem ook dat het verschil 700 euro is. Een diepvries gaat gemiddeld maar 10 jaar mee.
Haal je dat er uit? Het verschil tussen een A en B-label scheelt hem 20 à 25 euro energie op jaarbasis!
Hij heeft het B-label verkozen. Als de diepvries 20 jaar haalt dan kan de duurdere netto gezien (goedkoper zijn). Maar ik ken geen toestellen die 20 jaar halen. We leven in een consumptiemaatschappij!
Die 100 000 euro verdien je idd niet terug in je elektriek. Die verdien je terug door een combinatie van dat en de waarde van je huis die stijgt. Het geld zie je pas als je verkoopt, net zoals je in aandelen geen winst hebt tot de dag dat je ze effectief verkoopt.
-
- Hero Member
- Contacteer:
Het is een moeilijke keuze.pukkie007 schreef: ↑22 januari 2023, 17:20 Ik zou die fermette nooit renoveren. Ofwel verkocht ik ze aan de prijs van de dag ofwel brak ik ze helemaal af. Men had nooit renovaties van oude woningen mogen aanmoedigen. Afbreken en opnieuw bouwen naar de norm van de dag ware beter geweest. De meeste van die fermettes zijn oerdegelijk gebouwd, ze hebben vaak nog de eerste keuken, badkamer, vloer, ramen, ... Allemaal oud, maar zeker niet versleten. Vooral uit de mode.
Wie daar nu 120k euro tegenaan gooit, die kan in 2037 nog eens zo'n budget uittrekken voor een volgend rondje nieuwe normen. En vooral daar pas ik voor.
Niks doen is geen optie:
Ik had een huis met epc label E. Ik heb nooit echt in energierenovaties geloofd en dus nooit iets aangepast aan het huis. Enkel de 30j oude ketel vervangen toen die de geest gaf. Toen ik een voorschot kreeg van 450 ipv 250 euro, heb ik het niet aangepast en de temp van 20 naar 18 aangepast. Een paar maand later kreeg ik een voorschot van 750 euro. Ik heb het op 250 laten staan en de temp op 15 gezet. Ik heb het niet rap koud, maar 15... dat is toch verre van aangenaam. Elke maand 250 euro dokken om te zitten bibberen van de koude met 2 pullen boven elkaar onder een dekentje... dan gaat ge toch twijfelen of ge wel goed bezig zijt. En de verkoopwaarde zakt serieus met de nieuwe regels als je niet renoveert.
Renoveren is geen optie.:
Ik ben dan offertes gaan opvragen en dat was om van te bleiten. Plafonds verwijderen op 4 kamers + de overloop, dakisolatie plaatsen op de kamers + overloop + zolder, en nieuwe plafonds steken alleen al was 15k. Dan heb je nog geen isolatie in de muren en vloeren, oude ramen en deuren, geen zonnepanelen, ... Het had gemakkelijk 100k geweest in totaal. Dat haal je er niet uit. En naar EPC D is doenbaar. Maar A haal je nooit. Waarom nu dan toch de moeite doen naar D te gaan? Tegen dat je die investering er uit hebt, moet je naar A gaan. En dan zit je nog in een oude badkamer, keuken, ...
Platsmijten is geen optie:
Dagprijs van een fermette vd jaren 80 is toch nog een pak hoger dan de grondwaarde..
Verkopen en iets recent zoeken is wat ik gekozen heb:
Ik heb dan maar verkocht en zoek nu iets recents. Dat is de goedkoopste optie. In mijn zoektocht naar een huis heb ik al mooie dingen gezien. Niet alleen facturen van minder dan 100 euro per maand. Maar ook veel comfort dat ik niet had. Automatische poort, slot dat via app open gaat, temp regeling per kamer, internetaansluiting in elke kamer, ... kleinigheden allemaal, maar ik had ze niet in mijn jaren 80 kot. En alles strak en fris.
Goede keuze.
Nu hopen dat je volgende woning conform is bij aankoop en zo blijft tot 2050. Anders zit je toch weer met verbouwingen.
Nu hopen dat je volgende woning conform is bij aankoop en zo blijft tot 2050. Anders zit je toch weer met verbouwingen.
... 2050. Is dit zo voor altijd vastgetimmerd? Afwachten, met Vlaanderen en de "EU". Vlaanderen gaat de wereld redden; NIET waar. De "maatregelen" die nu van kracht zijn of zullen worden, kunnen per pennentrek weer aangepast worden. Mijn mening.
Bereken je besparing(en) online:
www.isolatiekompas.be
20 tips:
https://www.knack.be/nieuws/belgie/ener ... aard-zijn/
www.isolatiekompas.be
20 tips:
https://www.knack.be/nieuws/belgie/ener ... aard-zijn/
bankiers + politici + accountants + juristen = 20.000 miljard euro in belastingparadijzen
Het gaat niet alleen over het terugverdienen van de investering via de energiefactuur, comfort is ook een belangrijk onderdeel van je woning. Voor de bewoner en voor de waarde van de woning. Gelukkig hebben sommigen het toch door.
Isolatie werkt bovendien ook voor geluid. Mijn buurvrouw in haar fatsoenlijke fermette kan met oordopjes slapen wanneer de lokale jeugdbeweging weer een tentenfuif organiseert. En ondanks dat ze half doof is, davert ze (met de nodige overdrijving) van een passerende Harley bijna uit haar bed. Daar hebben wij allemaal geen last van.
Prima toch, diegene die het van je kopen, hebben wel nog tijd en ruimte om die werken te doen (hopelijk voor hen).Orakel van Brakel schreef: ↑22 januari 2023, 17:52Het is een moeilijke keuze.pukkie007 schreef: ↑22 januari 2023, 17:20 Ik zou die fermette nooit renoveren. Ofwel verkocht ik ze aan de prijs van de dag ofwel brak ik ze helemaal af. Men had nooit renovaties van oude woningen mogen aanmoedigen. Afbreken en opnieuw bouwen naar de norm van de dag ware beter geweest. De meeste van die fermettes zijn oerdegelijk gebouwd, ze hebben vaak nog de eerste keuken, badkamer, vloer, ramen, ... Allemaal oud, maar zeker niet versleten. Vooral uit de mode.
Niks doen is geen optie:
Ik had een huis met epc label E. Ik heb nooit echt in energierenovaties geloofd en dus nooit iets aangepast aan het huis. Enkel de 30j oude ketel vervangen toen die de geest gaf. Toen ik een voorschot kreeg van 450 ipv 250 euro, heb ik het niet aangepast en de temp van 20 naar 18 aangepast. Een paar maand later kreeg ik een voorschot van 750 euro. Ik heb het op 250 laten staan en de temp op 15 gezet. Ik heb het niet rap koud, maar 15... dat is toch verre van aangenaam. Elke maand 250 euro dokken om te zitten bibberen van de koude met 2 pullen boven elkaar onder een dekentje... dan gaat ge toch twijfelen of ge wel goed bezig zijt. En de verkoopwaarde zakt serieus met de nieuwe regels als je niet renoveert.
Renoveren is geen optie.:
Ik ben dan offertes gaan opvragen en dat was om van te bleiten. Plafonds verwijderen op 4 kamers + de overloop, dakisolatie plaatsen op de kamers + overloop + zolder, en nieuwe plafonds steken alleen al was 15k. Dan heb je nog geen isolatie in de muren en vloeren, oude ramen en deuren, geen zonnepanelen, ... Het had gemakkelijk 100k geweest in totaal. Dat haal je er niet uit. En naar EPC D is doenbaar. Maar A haal je nooit. Waarom nu dan toch de moeite doen naar D te gaan? Tegen dat je die investering er uit hebt, moet je naar A gaan. En dan zit je nog in een oude badkamer, keuken, ...
Platsmijten is geen optie:
Dagprijs van een fermette vd jaren 80 is toch nog een pak hoger dan de grondwaarde..
Verkopen en iets recent zoeken is wat ik gekozen heb:
Ik heb dan maar verkocht en zoek nu iets recents. Dat is de goedkoopste optie. In mijn zoektocht naar een huis heb ik al mooie dingen gezien. Niet alleen facturen van minder dan 100 euro per maand. Maar ook veel comfort dat ik niet had. Automatische poort, slot dat via app open gaat, temp regeling per kamer, internetaansluiting in elke kamer, ... kleinigheden allemaal, maar ik had ze niet in mijn jaren 80 kot. En alles strak en fris.
Ik zeg ook niet dat iedereen dat massaal moet doen. Kijk naar je situatie en handel er naar, perfect zoals jij gedaan hebt. Gewoon staan roepen dat alles schandalig is en dat jongeren niks meer gaan kunnen doen, is gewoon zeverderij. Alles altijd in 1 keer willen en onrealistisch zijn, dat gaat idd niet lukken maar met een plan en soms eens iets opofferen (lees eens minder op reis en restaurant) kan veel. Een vliegreis kost bijna evenveel als je spouw opvullen en nog 2 vliegreizen later is ook je dak geisoleerd als die makkelijk bereikbaar is. Het is maar waar de prio ligt voor een beperkt aantal jaren.
Ik vermoed dat de andere gewesten ook maatregelen gaan treffende om de klimaatdoelstellingen te halen.
Is er al bekend wat die daar gaan doen?
Is er al bekend wat die daar gaan doen?
Het kan zijn dat je een boete krijgt van enkele honderden euro's. En dan kun je wel stellen dat de boete goedkoper is dan de renovatie.Trivium schreef: ↑22 januari 2023, 16:50 Dit dus.
Probleem is gewoon dat je verplicht wordt om alsnog die renovatie uit te voeren.
Ook niet helemaal waar. Ik heb destijds een huis gekocht voor 350.000 in Gent. Ik heb er voor 160.000 euro aan gerenoveerd in 2019.DriesLe schreef: ↑22 januari 2023, 17:26Zonnepanelen alleen al brengen meer dan 500 euro op per jaar dus al die quatsch die hier verkocht wordt is dus, juist ja quatsch. En ge had je collega moeten zeggen dat hij een A label diepvries voor minder dan 900 euro moest zoeken.Kevva schreef: ↑22 januari 2023, 15:28
Volledig correct. Zelfs een investering van 50.000 euro verdien je niet terug op 20 jaar. Daarom ook dat ik zei dat je realistisch moet blijven?
Als je renoveert met de gedachte om het terug te verdienen. Vergeet het dan maar!
Collega op mijn werk ook. Hij twijfelde of hij een diepvries moest kopen met een A-label (1600 euro) of eentje met een B-label (900 euro). Ik zei hem ook dat het verschil 700 euro is. Een diepvries gaat gemiddeld maar 10 jaar mee.
Haal je dat er uit? Het verschil tussen een A en B-label scheelt hem 20 à 25 euro energie op jaarbasis!
Hij heeft het B-label verkozen. Als de diepvries 20 jaar haalt dan kan de duurdere netto gezien (goedkoper zijn). Maar ik ken geen toestellen die 20 jaar halen. We leven in een consumptiemaatschappij!
Die 100 000 euro verdien je idd niet terug in je elektriek. Die verdien je terug door een combinatie van dat en de waarde van je huis die stijgt. Het geld zie je pas als je verkoopt, net zoals je in aandelen geen winst hebt tot de dag dat je ze effectief verkoopt.
Ik heb het achteraf laten schatten en die leutigaard van een makelaar kwam af dat het maar 280.000 euro waard was. Ik heb niet veel meer gezegd en heb hem de deur getoond! (De grond is al meer waard dan wat hij voorstelde)
Hij had achteraf nog het lef om te bellen of ik er al eens kon over nadenken.
Een ander heeft het ingeschat op 480.000 euro (wat naar mijn normen nog te weinig is maar goed. Het kwam al meer naar de 520.000 euro dat ik in gedachten had).
Conclusie: Wat je er in investeert haal je er niet noodzakelijk terug uit.
Klopt ... maar dat hangt af van de investering.Kevva schreef: ↑23 januari 2023, 13:43Ook niet helemaal waar. Ik heb destijds een huis gekocht voor 350.000 in Gent. Ik heb er voor 160.000 euro aan gerenoveerd in 2019.DriesLe schreef: ↑22 januari 2023, 17:26
Zonnepanelen alleen al brengen meer dan 500 euro op per jaar dus al die quatsch die hier verkocht wordt is dus, juist ja quatsch. En ge had je collega moeten zeggen dat hij een A label diepvries voor minder dan 900 euro moest zoeken.
Ik heb het achteraf laten schatten en die leutigaard van een makelaar kwam af dat het maar 280.000 euro waard was. Ik heb niet veel meer gezegd en heb hem de deur getoond! (De grond is al meer waard dan wat hij voorstelde)
Een ander heeft het ingeschat op 480.000 euro (wat naar mijn normen nog te weinig is maar goed. Het kwam al meer naar de 520.000 euro dat ik in gedachten had).
Een investering die het comfort verhoogt (bv. ligbad ombouwen tot inloopdouche) of de energiefactuur verlaagt (bv. zonnepanelen of isolatie) die verhoogt de waarde van een woning.
Een investering die hieraan niet voldoet maar die jij doet omdat jij het leuk of belangrijk vindt, die verhoogt niet per se de waarde van de woning. Een zwembad bijvoorbeeld heeft voor geen meerwaarde. Integendeel, voor mij is dat een minwaarde want ik moet nog kosten maken om het uit te breken en/of te vullen (met zand welteverstaan). Ook te dure investeringen (bv. een peperdure keuken) verhoogt niet altijd de waarde van de woning met het gedane investeringsbedrag.
Ok, je zit natuurlijk al in een hoog segment te vissen waar er wellicht al minder mensen aan kunnen en dan kan ik me dat voorstellen Kevva. Maar bekijk het zo, ik vermoed dat je daar toch een aantal jaren wil wonen. Pakt 20 jaar en je elektriciteitsfactuur heb doen dalen met die renovatie. Voor 40 000 euro ga je geen 20 jaar huren eerder 5 jaar als je geluk hebt en je hebt minder uitgegeven aan energie.Kevva schreef: ↑23 januari 2023, 13:43Ook niet helemaal waar. Ik heb destijds een huis gekocht voor 350.000 in Gent. Ik heb er voor 160.000 euro aan gerenoveerd in 2019.DriesLe schreef: ↑22 januari 2023, 17:26
Zonnepanelen alleen al brengen meer dan 500 euro op per jaar dus al die quatsch die hier verkocht wordt is dus, juist ja quatsch. En ge had je collega moeten zeggen dat hij een A label diepvries voor minder dan 900 euro moest zoeken.
Hoe langer je er blijft en mss tussentijds nog wat aanpast klein of groot, hoe beter dat plaatje er uit gaat zien.
Plus in een grootstedelijke markt als Gent, zou ik een schatting niet vertrouwen die gaat uit van de volumes etc. Ik ken natuurlijk je pand en je renovaties niet. Een goeie keuken vervangen door een topkeuken ga je idd er niet uit halen bvb. In een huis zit altijd een stukje voorkeur en smaak investeringen die je idd niet terug gaat verdienen. Dat zal in mijn huis ook zo zijn.
Mocht alles in het leven een verdienmodel zijn, zou er geen armoede zijn, we geven nu eenmaal geld uit in ruil voor wat we belangrijk, noodzakelijk of leuk vinden en dat verdienen we vaak niet terug en sommigen kunnen zichzelf zelfs in die drie categorieën niet voorzien helaas. Maar doen alsof deze maatregel integraal er gaat voor zorgen dat we dit allemaal niet meer gaan kunnen is gewoon sterk overdreven.
- VincentVega
- Sr. Member
- Contacteer:
Aan mijn muurisolatie moet ik niks veranderen. De "onmenselijk zware geldverslindende eisen van de overheid" leggen 0.024W/m2K isolatievermogen op als norm (tegen 2050). Dat heb ik nu al ...Orakel van Brakel schreef: ↑22 januari 2023, 14:43Muurisolatie van 1m dik?VincentVega schreef: ↑22 januari 2023, 13:43 De eisen vind ik trouwens vrij laag. Ik zal de lat voor mezelf hoger leggen …
Ter info, met amper 9 à 10 cm degelijke muurisolatie kom je al aan die minimumnorm ...
Soort muurisolatie W/mK Dikte
XPS muurisolatie ( Polystyreen ) 0,034 W/m²K 12 cm
EPS muurisolatie ( Polystyreen ) 0,038 W/m²K 13 cm
PUR muurisolatie ( Polyurethaan ) 0,028 W/m²K 10 cm
PIR muurisolatie ( Polyisocyanuraat ) 0,021 W/m²K 8 cm
Resol schuim muurisolatie ( Phenolf.) 0,025 W/m²K 9 cm
Glaswol muurisolatie ( Minerale wol ) 0,036 W/m²K 13 cm
Rotswol muurisolatie ( Minerale wol ) 0,039 W/m²K 13 cm
Cellulose 0,038 W/m²K 13 cm
Veel gezeik en drama voor niks ...
Schoonheid en poëzie als reactie op de lelijkheid