Regeling met vriendin
Regeling met vriendin
Mijn vriendin komt deze maand bij me inwonen. Zij heeft 12 jaar een app gehuurd. Mijn huis heb ik 3 jaar geleden alleen gekocht.
Mijn gedacht was haar een lage maandelijkse last te laten betalen €350+ gemeenschappelijke kosten delen.
Kosten aan het huis evt herstellingen zijn voor mijn rekening.
Zij gaat hiermee akkoord. Maar als wij het huis verkopen wil zij graag dat geld terug om dan te gebruiken voor de aankoop van de andere woning ( dit binnen 7 a 10 jaar ).
Zij is niet in de mogelijkheid om de helft in te kopen van mijn woning en ik verdien iets meer dan €1000 per maand extra.
Graag pols ik naar ervaringen hoe jullie zijn overeengekomen en wat de ideale oplossing is voor beide partijen.
Mijn gedacht was haar een lage maandelijkse last te laten betalen €350+ gemeenschappelijke kosten delen.
Kosten aan het huis evt herstellingen zijn voor mijn rekening.
Zij gaat hiermee akkoord. Maar als wij het huis verkopen wil zij graag dat geld terug om dan te gebruiken voor de aankoop van de andere woning ( dit binnen 7 a 10 jaar ).
Zij is niet in de mogelijkheid om de helft in te kopen van mijn woning en ik verdien iets meer dan €1000 per maand extra.
Graag pols ik naar ervaringen hoe jullie zijn overeengekomen en wat de ideale oplossing is voor beide partijen.
Re: Regeling met vriendin
350 euro is erg weinig. Beschouw dat als haar bijdrage voor het eten, licht en verwarming. Dat ze haar bijdragen later terug wil vind ik niet kunnen. Een huurder die zeven jaar iets huurt en dan iets koopt vraagt zijn huur ook niet terug aan de verhuurder. Als ze dat geld terugkrijgt heeft ze zeven jaar gratis op jouw kosten gewoond.
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Daarin kan je verschillende zienswijzen volgen:
1) Je hebt een beperkte meerkost van de extra inwoner (extra water/elec/gas). Maar je geniet er ook van dat een deel van je huishoudelijke taken nu gedaan worden. => je vraagt niets en deelt enkel de kosten van eten,.... => als er later iets gekocht word is alles nog 100% gescheiden
2) + je deelt bijkomstig de "lopende kosten" samen zoals: gas/elec/water. Voordelig voor jou ten opzichte van alleen wonen, en nog altijd zo goed als gratis wonen voor de extra inwoner. => nog altijd 100% gescheiden
3) + je gaat voor een maandelijkse last zoals je voorstelt. => de hoogte bepalen is niet makkelijk, als je niet overdrijft is dit zeker nog altijd veel voordelig voor de extra inwoner tov alleen huren. Toch kan het wrevel opwekken bij deze persoon, zeker indien deze het minst verdient. Uiteindelijk "sponsort" ze immers de andere partij & is ze geen "baas in eigen huis". => de vraag om, bij later bouwen, die betalingen (gedeeltelijk) terug te geven voor eigen inbreng is niet zo raar.
Mijn advies:
- als je er zelf warm bijzit, de liefde is (te) pril, je wil geen gedoe => toon je groot hart en ga voor optie 1 of 2? Eventueel voor een termijn van x-maanden waarna het 3) word.
- wat je ook kiest => doe dat best schriftelijk: een mailtje heen en weer volstaat.
- voorzie een termijn van vertrek als de relatie stukloopt (onmiddelijk buitengooien is niet menselijk)
- voorzie automatische "herzieningen" van de afspraak: wanneer je gaat kopen/bouwen/trouwen/er komen kinderen.
- eens er kinderen komen => smijt je gehele inkomen* vanaf dan gewoon samen. Berekenen wie wat moet is onbegonnen werk & weegt op de relatie.
*bestaand vastgoed/aandelen/spaargeld/.... mag uiteraard gescheiden blijven ;-)
1) Je hebt een beperkte meerkost van de extra inwoner (extra water/elec/gas). Maar je geniet er ook van dat een deel van je huishoudelijke taken nu gedaan worden. => je vraagt niets en deelt enkel de kosten van eten,.... => als er later iets gekocht word is alles nog 100% gescheiden
2) + je deelt bijkomstig de "lopende kosten" samen zoals: gas/elec/water. Voordelig voor jou ten opzichte van alleen wonen, en nog altijd zo goed als gratis wonen voor de extra inwoner. => nog altijd 100% gescheiden
3) + je gaat voor een maandelijkse last zoals je voorstelt. => de hoogte bepalen is niet makkelijk, als je niet overdrijft is dit zeker nog altijd veel voordelig voor de extra inwoner tov alleen huren. Toch kan het wrevel opwekken bij deze persoon, zeker indien deze het minst verdient. Uiteindelijk "sponsort" ze immers de andere partij & is ze geen "baas in eigen huis". => de vraag om, bij later bouwen, die betalingen (gedeeltelijk) terug te geven voor eigen inbreng is niet zo raar.
Mijn advies:
- als je er zelf warm bijzit, de liefde is (te) pril, je wil geen gedoe => toon je groot hart en ga voor optie 1 of 2? Eventueel voor een termijn van x-maanden waarna het 3) word.
- wat je ook kiest => doe dat best schriftelijk: een mailtje heen en weer volstaat.
- voorzie een termijn van vertrek als de relatie stukloopt (onmiddelijk buitengooien is niet menselijk)
- voorzie automatische "herzieningen" van de afspraak: wanneer je gaat kopen/bouwen/trouwen/er komen kinderen.
- eens er kinderen komen => smijt je gehele inkomen* vanaf dan gewoon samen. Berekenen wie wat moet is onbegonnen werk & weegt op de relatie.
*bestaand vastgoed/aandelen/spaargeld/.... mag uiteraard gescheiden blijven ;-)
Liefde maakt blijkbaar blind ...Yaris schreef: ↑23 januari 2023, 14:27 350 euro is erg weinig. Beschouw dat als haar bijdrage voor het eten, licht en verwarming. Dat ze haar bijdragen later terug wil vind ik niet kunnen. Een huurder die zeven jaar iets huurt en dan iets koopt vraagt zijn huur ook niet terug aan de verhuurder. Als ze dat geld terugkrijgt heeft ze zeven jaar gratis op jouw kosten gewoond.
Je hebt 100% gelijk, Yaris, maar het feit dat de TS denkt dat dit een eerlijke deal zou kunnen zijn, zegt al genoeg.
Als je het objectiveert, dan kom je volgens mij tot het volgende:
- zij is voor 1/2 huurder van de woning (ze koopt zich niet in, jij blijft voor de volle 100% eigenaar) - > wat is de normale huurprijs die je aan iemand anders zou vragen voor de huur van de volledige woning (bv. 1000 euro per maand)?
Daarvan moet ze dan 50% betalen (500 euro in dit geval).
- gemeenschappelijke kosten (gas, water, elektriciteit, internet-: 50% ten laste van haar.
- huishoudelijke kosten (eten, drinken en andere huishoudelijke inkopen): 50% ten laste van haar.
- kleding, schoenen en andere persoonlijke uitgaven: ieder voor zich.
- ze koopt zich niet in, dan kan ze zich ook niet laten "uitkopen" - > na 7 jaar krijgt ze niks, ze heeft 7 jaar lang "huur" betaald, jij bent 100% eigenaar.
Dat is de objectieve verdeling van kosten ... maar in de liefde spelen soms andere factoren mee ...
![Cheesy :D](https://www.spaargids.be/forum/images/smilies/cheesy.gif)
De bovenstaande, extreem individualistische, kijk op de zaak is op zich juist.
Of het een goede manier is om aan een relatie te beginnen is een andere.... Je trekt als "gegoede" partij (je hebt al een huis en een beter inkomen) dan immers nogal veel voordeel naar jou kant. Als ik die partner was sloot ik met zulk vorstel de relatie per direct af & ging ik alleen huren (zelf al is dat nog steeds duurder) en een betere partner zoeken.
Ik hou het dus bij mijn bovenstaande post
Of het een goede manier is om aan een relatie te beginnen is een andere.... Je trekt als "gegoede" partij (je hebt al een huis en een beter inkomen) dan immers nogal veel voordeel naar jou kant. Als ik die partner was sloot ik met zulk vorstel de relatie per direct af & ging ik alleen huren (zelf al is dat nog steeds duurder) en een betere partner zoeken.
Ik vind dat die vriendin juist veel voordeel naar haar kant trekt. Ze moet bijna niets bijdragen en wil haar bijdragen later dan nog eens terugvorderen. Ik zou met die vriendin oppassen.
-
- Hero Member
- Contacteer:
Ik trek binnenkort bij mijn vriendin in. Zij vraagt enkel de kosten te delen. Toch ga ik haar iets extra geven als een soort van huur. Ik vind dat niet meer dan normaal.
Goed voor jou, Orakel!Orakel van Brakel schreef: ↑23 januari 2023, 15:49 Ik trek binnenkort bij mijn vriendin in. Zij vraagt enkel de kosten te delen. Toch ga ik haar iets extra geven als een soort van huur. Ik vind dat niet meer dan normaal.
We kunnen hier allemaal onze mening geven maar uiteindelijk gaat het om wat jullie beiden overeenkomen en waar jullie beiden mee gelukkig zijn ...
Wat ik beschreef in mijn vorige bericht was de objectieve verdeling: 50/50. Maar in de liefde kan iets anders overeengekomen worden (zeker als er een onevenwicht is in inkomen en bezit).Lirec schreef: ↑23 januari 2023, 15:27 De bovenstaande, extreem individualistische, kijk op de zaak is op zich juist.
Als men iets anders overeenkomt en men is daar allebei mee akkoord ... so be it!
Wat jij voorstelt en wat de TS ons voorschotelt is een regeling sterk in het voordeel van 1 partij, nl. de vriendin. Huishuur betalen en die teruggestort krijgen als de huur stopt ... had ik vroeger maar zo'n huisbaas. Maar als de TS daar geen probleem, dan is dat OK.
PS:
- De relatie stopzetten omdat je partner een halve huursom vraagt en een 50/50 verdeling van de andere kosten, dat zegt veel over jezelf en de waarde die je aan de relatie hecht.
- Alleen gaan huren zal je ongeveer dubbel zo veel kosten (en je krijgt ook je huurgeld niet terug als je de huur stopzet).
- En een betere partner zoeken? Misschien zoek je beter een "sugar daddy" ...
Laatst gewijzigd door anonymous9433 op 23 januari 2023, 16:53, 1 keer totaal gewijzigd.
Wij doen het als volgt: Ik ben eigenaar van een woning en betaal de hypotheek alleen af. De kosten rechtstreeks verbonden aan het eigenaar zijn (zoals bijvoorbeeld kadastraal inkomen, brandverzekering) draag ik zelf. We leggen beiden een vast bedrag in op een gezamenlijke rekening voor de andere vaste kosten (water, elektriciteit, gas, internet), eten, huisdieren etc.
Investeringen in het huis (nieuw dak, regenwaterrecuperatie, herstelling van verwarming, zonnepanelen) etc draag ik. De voordelen zijn dan voor beiden (aangezien de maandelijke kosten dalen), ondanks feit dat ik de investering alleen doe.
Het merendeel van de LT/investeringskost ligt bij mij, doch zij draagt op een andere manier bij in het huishouden, waardoor dit voor ons werkt. Onze lonen zijn ook niet gelijk, noch werken we hetzelfde aantal uren per week.
Investeringen in het huis (nieuw dak, regenwaterrecuperatie, herstelling van verwarming, zonnepanelen) etc draag ik. De voordelen zijn dan voor beiden (aangezien de maandelijke kosten dalen), ondanks feit dat ik de investering alleen doe.
Het merendeel van de LT/investeringskost ligt bij mij, doch zij draagt op een andere manier bij in het huishouden, waardoor dit voor ons werkt. Onze lonen zijn ook niet gelijk, noch werken we hetzelfde aantal uren per week.
Dit laatste vind ik een fijn compromis. In een liefdesrelatie gaat het over meer dan financieel 50/50 te rekenen. Ook hier is er een aanzienlijk verschil tussen onze inkomens, deden wij alles 50/50 dan was 1 van ons beiden failliet.
Misschien moet de vriendin ook maar is een prijslijst ophangen in de slaapkamer als ze bij de TS intrekt. Als alles om geld draait in de relatie vind ik dat ze daar ook haar deel mag opvorderen.![Evil >:D](https://www.spaargids.be/forum/images/smilies/evil.gif)
Misschien moet de vriendin ook maar is een prijslijst ophangen in de slaapkamer als ze bij de TS intrekt. Als alles om geld draait in de relatie vind ik dat ze daar ook haar deel mag opvorderen.
![Evil >:D](https://www.spaargids.be/forum/images/smilies/evil.gif)
Oei, op enkele berichten gaan we van "suggar daddy" naar prostitutie ...Natal schreef: ↑23 januari 2023, 16:40 Dit laatste vind ik een fijn compromis. In een liefdesrelatie gaat het over meer dan financieel 50/50 te rekenen. Ook hier is er een aanzienlijk verschil tussen onze inkomens, deden wij alles 50/50 dan was 1 van ons beiden failliet.
Misschien moet de vriendin ook maar is een prijslijst ophangen in de slaapkamer als ze bij de TS intrekt. Als alles om geld draait in de relatie vind ik dat ze daar ook haar deel mag opvorderen.![]()
![Cheesy :D](https://www.spaargids.be/forum/images/smilies/cheesy.gif)
Dan gaat Carpe ook niet lang meer wegblijven.
![Lips Sealed :-X](https://www.spaargids.be/forum/images/smilies/lipsrsealed.gif)
![Grin ;D](https://www.spaargids.be/forum/images/smilies/grin.gif)
![Lips Sealed :-X](https://www.spaargids.be/forum/images/smilies/lipsrsealed.gif)
Servme zijn situatie is dus de 2) die ik in mijn post zette, maar dan iets mooier verwoord/verpakt. ;-)
Aan de reacties hierboven te zien gaan er vele anderen eerder voor de 50/50, zonder rekening te houden met de verschillende financiele situatie en draagkracht die duidelijk af te leiden was in de openingspost.
Ik weet met zekerheid welke 'soort' personen een gelukkigere/langdurigere relatie zal hebben hoor.....
Maar we zijn het eens dat ze een regeling moeten kiezen die ze beiden voor 100% onderschrijven....
Aan de reacties hierboven te zien gaan er vele anderen eerder voor de 50/50, zonder rekening te houden met de verschillende financiele situatie en draagkracht die duidelijk af te leiden was in de openingspost.
Ik weet met zekerheid welke 'soort' personen een gelukkigere/langdurigere relatie zal hebben hoor.....
Maar we zijn het eens dat ze een regeling moeten kiezen die ze beiden voor 100% onderschrijven....
Laatst gewijzigd door Lirec op 23 januari 2023, 16:57, 1 keer totaal gewijzigd.