depositorekening federale overheid
TIP
Gebruik onze tools
spaarrentes vergelijken
- Simulatie van uw rendement
- Vergelijk kredietwaardigheid
Re: depositorekening federale overheid
De rentes vind je hier terug:
https://financien.belgium.be/nl/betalingen
Augustus 2021 0%
September 2021 0%
Oktober 2021 0%
November 2021 0%
December 2021 0%
Januari 2022 0%
Februari 2022 0%
Maart 2022 0%
April 2022 0%
Mei 2022 0%
Juni 2022 0%
Juli 2022 0,40%
Augustus 2022 0,40%
September 2022 0,60%
Oktober 2022 1,20%
November 2022 2%
December 2022 2,30%
Januari 2023 2,40%
https://financien.belgium.be/nl/betalingen
Augustus 2021 0%
September 2021 0%
Oktober 2021 0%
November 2021 0%
December 2021 0%
Januari 2022 0%
Februari 2022 0%
Maart 2022 0%
April 2022 0%
Mei 2022 0%
Juni 2022 0%
Juli 2022 0,40%
Augustus 2022 0,40%
September 2022 0,60%
Oktober 2022 1,20%
November 2022 2%
December 2022 2,30%
Januari 2023 2,40%
@Kevva. De historische rentes zijn mij bekend.
Vraag is eerder wat de OLO 1 jaar het komende jaar gaat doen. Wie kan daar licht op schijnen?
Vraag is eerder wat de OLO 1 jaar het komende jaar gaat doen. Wie kan daar licht op schijnen?
Staat nu net onder de 3%, ik verwacht nog +4% te zien dit jaar, ECB gaat sowieso nog rente verhogingen doorvoeren en een krimpend BBP gaat eveneens een hogere rente op Belgisch schuldpapier vragen.
Ik twijfel om geld van de getrouwheidsrekening over te schrijven naar dck... Pffff. Gestart begin december aan 1,2%, zou ik veel verliezen als ik dat zou doen? Luxeprobleem
-
- Full Member
- Contacteer:
Geplande renteverhoging van 50 basispunten in februari en vermoedelijk nog eens 50bp in maart.. je zou wel eens vlug gelijk kunnen hebben..
Hoe verwerft de deposito- en consignatiekas dan tegoeden? Investeren zij die ontvangen bedragen (bv. in de wapenindustrie, gaan ze zelf beleggen, ...)
Niets voor niets toch?
Niets voor niets toch?
Wel voor niets. De Deposito- en Consignatiekas is een dienst van de overheid, geen bank die winst wil maken.
Krijg zo stilaan toch het gevoel van 'te mooi om waar te zijn'...
DCK keert intrest uit. Dat moet van ergens komen.
De overheid moet dus een inkomst verwerven dat vele malen hoger ligt dan hetgeen ze uitkeert. Wapenindustrie is nu misschien wel overdreven maar ik zou ergens ook niet verschieten mochten ze er belangen in hebben en ergens inkomsten verwerven uit bv. wapen leveringen, trafiek van militair materieel naar bv. Oekraïne.
Of gebruiken ze het om de Oosterweeltunnel te bouwen en gaan ze later de rente betalen met de inkomsten uit de tol?
Ja, ze schenken het aan, oeps sorry investeren het in, FPIM, SRIW en GIMV. Via SRIW zit het 100% in FN Herstal.
Ook al het geld van die 82000 recordbank klanten, die op 2 september daar nog een rekening hadden, ging op in de begroting 2022 eens het op 5/9 bij de DCK aan kwam.
Neen, de DCK is geen bank of investeringsmaatschappij. Hun doel is de waarborgen te beheren, die staan geblokkeerd op die rekeningen tot de schuld/eigendom wordt opgeist, de schadevergoeding toegekend of het gerecht de definitieve uitspraak deed.
Anders was dat wetsvoorstel om de Russisch tegoeden te gebruiken voor de federale begroting niet nodig. Dat geld staat nu al bij het DCK.
Edit: Het wetsvoorstel van de EU is om dat in beslaggenomen Russisch geld in een fonds te steken voor investeringen en wederopbouw in Oekraïne.
Doet me denken aan de volkslening voor scholen in België die snel haar verminderde roerende voorheffing verloor.
Ook al het geld van die 82000 recordbank klanten, die op 2 september daar nog een rekening hadden, ging op in de begroting 2022 eens het op 5/9 bij de DCK aan kwam.
Neen, de DCK is geen bank of investeringsmaatschappij. Hun doel is de waarborgen te beheren, die staan geblokkeerd op die rekeningen tot de schuld/eigendom wordt opgeist, de schadevergoeding toegekend of het gerecht de definitieve uitspraak deed.
Anders was dat wetsvoorstel om de Russisch tegoeden te gebruiken voor de federale begroting niet nodig. Dat geld staat nu al bij het DCK.
Edit: Het wetsvoorstel van de EU is om dat in beslaggenomen Russisch geld in een fonds te steken voor investeringen en wederopbouw in Oekraïne.
Doet me denken aan de volkslening voor scholen in België die snel haar verminderde roerende voorheffing verloor.
De belastingen uiteraard. Miljoenen Belgen dragen af om de spaarders bij de Deposito- en Consignatiekas een hoge interest te geven.
Dat is een beetje zever hé. De overheid heeft (veel) schulden die gefinancierd moeten worden. De DCK vormt maar een fractie van de totale financieringbehoefte, en dit aan marktconforme rentes. Als de overheid de DCK afschaft, zal ze wel meer staatsbons, SKC’s of OLO’s uitgeven.
Nikske zever. Ik zeg niet dat de Deposito- en Consignatiekas het enige is waarvoor ze afdragen.
Ik heb ook een eDEPO geopend en een teststorting gedaan van 10 euro. Ik ga nu een groot bedrag bijzetten en heb daarvoor 'een bijkomende storting' aangevraagd.
Klopt het dat de gestructureerde mededeling hierbij exact dezelfde is van de vorige teststorting?
Klopt het dat de gestructureerde mededeling hierbij exact dezelfde is van de vorige teststorting?
Laatst gewijzigd door gentelle op 25 januari 2023, 12:02, 1 keer totaal gewijzigd.
De regel blijft, spreiden. Er is niets mee met een percentage van je te missen geld, over een periode van minimum één jaar, hier in te investeren.