depositorekening federale overheid
TIP
Gebruik onze tools
spaarrentes vergelijken
- Simulatie van uw rendement
- Vergelijk kredietwaardigheid
Re: depositorekening federale overheid
De depositorekening e-Depo is pas populair geworden tegen het jaareinde van 2022. De meeste nieuwe inleggen zijn in de loop van december 2022 of januari 2023 gebeurd. Ik zou graag de huidige cijfers wel eens willen zien. Het aantal particulieren zal fors gestegen zijn, veronderstel ik.
Maar ik maak me geen illusies, de meeste mensen kennen het niet of blijven er gemakkelijkheidshalve (of veiligheidshalve) vanaf en parkeren hun spaargeld gewoon op een spaarrekening bij een grootbank.
- VincentVega
- Sr. Member
- Contacteer:
Velen zijn niet vertrouwd met de maandelijks veranderlijke rentevoet van e-Depo. De meeste depositorekeningen zijn maar geopend vanaf het moment dat de rentevoet 2% of meer bedroeg.
En je moet niet teveel naar de oude rentevoeten uit het verleden kijken. Het zijn de huidige en toekomstige maandelijkse rentevoeten die tellen ...
Schoonheid en poëzie als reactie op de lelijkheid
VincentVega schreef: ↑26 januari 2023, 10:45spaarboekjes waar in die periode ook maar 0,15% netto bij de grootbanken dus ook dan al beter dan de meeste banken.
Het voordeel van op een zelfde dossier bij te storten is, dat je maar eenmaal de periode van één jaar moet doorlopen. Alle bijstortingen gelden dan per maand dat er bijkomt. Wil je dan afsluiten, krijg je voor dat jaar plus extra maanden bijstortingen, je intresten. Open je telkens een nieuw dossier, moet je telkens een jaar wachten.Sonja57 schreef: ↑25 januari 2023, 18:13 Voor elke nieuwe storting open ik een nieuw dossier, dat maakt het overzichtelijker mijn inziens.
Ik heb ook een dossier geopend waarop ik exact € 100 heb gestort met de bedoeling om dat na 13 maanden terug af te sluiten zodat ik makkelijk kan uitrekenen hoe het nu werkelijk zit met die rente voor alle zekerheid voordat ik in de toekomst grotere bedragen zou opnemen.
Als je daarentegen ieder jaar je intresten wil innen, dan kan dat telkens in januari van het jaar nadien op aanvraag. Hoe dat juist gaat is me ook niet duidelijk....
Dus als ik het goed begrijp bedoel je daarmee dat niet elk bijkomende storting in hetzelfde dossier een termijn van 1 jaar moet doorlopen om de rente te kunnen opnemen?
Als het zo is dan is inderdaad mijn werkwijze niet optimaal.
Als het zo is dan is inderdaad mijn werkwijze niet optimaal.
In de krant :
Er zit wel een addertje onder het gras: de rente wordt alleen uitbetaald op tegoeden die minstens een jaar op de rekening staan.
Volgens de Overheid :
Het geplaatste kapitaal wordt vergoed tegen een rente in functie van de overeengekomen looptijd. De betaling van deze rente gebeurt eenmalig, samen met de terugbetaling van het kapitaal. De rente wordt berekend op het geplaatste kapitaal. De berekeningsbasis voor het rentebedrag is Actual/360.
Wanneer de rentevoet negatief is, dan is de klant een rentebedrag verschuldigd. Op de eindvervaldag wordt het bedrag van de negatieve rente afgetrokken van het kapitaal dat het Agentschap moet terugbetalen.
Laatst gewijzigd door karine op 26 januari 2023, 13:58, 1 keer totaal gewijzigd.
Zo had ik het eigenlijk ook begrepen.
Informatie hierover van de DCK zelf:
De Deposito- en Consignatiekas berekent rente op alle borgtochten in contanten met een looptijd van ten minste één jaar.
De rentevoet is een gemiddelde rentevoet die maandelijks wordt herzien op basis van het dagelijks rendement van overheidsobligaties (OLO's) op de secundaire markt met een resterende looptijd van één jaar, zoals dagelijks gepubliceerd door de Nationale Bank van België.
Ter indicatie: de in de maand januari berekende en toegepaste rentevoet bedraagt 2,40% (2,80% in februari). De rentevoet voor de vorige maanden is beschikbaar in het volgende bestand (PDF, 101.01 KB) (This hyperlink opens a new window).
De DCK berekent de rente jaarlijks op 1 januari. De rente wordt ofwel eenmaal per kalenderjaar op verzoek van de begunstigde uitbetaald, ofwel op het moment van de volledige terugbetaling van de borgtocht. Deze interesten worden niet gekapitaliseerd.
Belangrijke verduidelijking: de door DCK uitgekeerde rente is onderworpen aan roerende voorheffing, waarvan het tarief momenteel 30% bedraagt. De heffing van roerende voorheffing op rentevoeten geldt voor alle categorieën borgtochten, behalve voor faillissementen.
De Deposito- en Consignatiekas berekent rente op alle borgtochten in contanten met een looptijd van ten minste één jaar.
De rentevoet is een gemiddelde rentevoet die maandelijks wordt herzien op basis van het dagelijks rendement van overheidsobligaties (OLO's) op de secundaire markt met een resterende looptijd van één jaar, zoals dagelijks gepubliceerd door de Nationale Bank van België.
Ter indicatie: de in de maand januari berekende en toegepaste rentevoet bedraagt 2,40% (2,80% in februari). De rentevoet voor de vorige maanden is beschikbaar in het volgende bestand (PDF, 101.01 KB) (This hyperlink opens a new window).
De DCK berekent de rente jaarlijks op 1 januari. De rente wordt ofwel eenmaal per kalenderjaar op verzoek van de begunstigde uitbetaald, ofwel op het moment van de volledige terugbetaling van de borgtocht. Deze interesten worden niet gekapitaliseerd.
Belangrijke verduidelijking: de door DCK uitgekeerde rente is onderworpen aan roerende voorheffing, waarvan het tarief momenteel 30% bedraagt. De heffing van roerende voorheffing op rentevoeten geldt voor alle categorieën borgtochten, behalve voor faillissementen.
Ja toch wel, bijstortingen moeten ook een jaar doorlopen, maar de vorige stortingen binnen het zelfde dossier hoeven geen meervoud van een jaar extra te doorlopen. Als je dan afsluit geldt enkel de datum van de laatste storting die je in het oog moet houden. Als je telkens een nieuw dossier aanmaakt, moet je telkens in het oog houden om dat na 1 jaar af te sluiten. Daarbij komt dat de intresten enkel in januari worden bepaald en uitbetaald op aanvraag.
Het hangt er dus allemaal van af hoe je dit wilt opvolgen. Als het geld enige tijd mag blijven staan, maakt het niet uit en is het gemakkelijker het in één dossier te laten. Je kan dan telkens in januari de intresten laten uitbetalen. Als je kort op de bal wil spelen kan je nieuwe dossiers openen en telkens sluiten na een jaar maar dat vraagt opvolging! Het probleem is dat e-depo je hier niet aan gaat herinneren.
Je kan ook beide manieren combineren, één dossier waar je bijstort en een ander dat ja na een jaar wil innen.
Dus dat wil zeggen dat de interesten niet automatisch jaarlijks worden gestort en dat je ze pas krijgt wanneer je je kapitaal terugvraagt, tenzij je er zelf uitdrukkelijk om vraagt? Evenmin krijg je interest op interest. Wat een systeem is dat?
-
- Hero Member
- Contacteer:
Enkelvoudige intrest hé.
Samengestelde intrest te moeilijk voor de Overheid
Samengestelde intrest te moeilijk voor de Overheid
Geen bank...
Als je de eigenschappen van een bank zoekt moet je je geld naar een bank brengen hé
Maar, niets houdt je tegen om zelf de intresten op te vragen en terug te storten.
Laatst gewijzigd door Ahrand op 26 januari 2023, 15:45, 1 keer totaal gewijzigd.
Het beste was ook in december te storten. Bij alle stortingen nu komt er nog eens een jaar bij vooraleer je je intresten kan opvragen..
Als je op de website kijkt is het ook niet duidelijk allemaal. Ook de terminologie die gebruikt wordt is heel weinig klantvriendelijk, eerder een taalgebruik dat je bij de notaris verwacht.
Als je op de website kijkt is het ook niet duidelijk allemaal. Ook de terminologie die gebruikt wordt is heel weinig klantvriendelijk, eerder een taalgebruik dat je bij de notaris verwacht.
-
- Hero Member
- Contacteer:
jv1 schreef: ↑26 januari 2023, 12:46Eigenlijk moet je vergelijken met de opbrengst van de beste spaarrekening van 2022. Dat was Santander Vision + met naar % omgerekend een gemiddelde opbrengst van 0,65%VincentVega schreef: ↑26 januari 2023, 10:45
spaarboekjes waar in die periode ook maar 0,15% netto bij de grootbanken dus ook dan al beter dan de meeste banken.
Ik verwacht dat 2023 een (heel) goed jaar voor de depositorekening van de federale overheid wordt, 2024 zullen de rentes alweer gaan dalen wellicht.
-
- Hero Member
- Contacteer:
Waar heb je dat gelezen?karine schreef: ↑26 januari 2023, 13:48 ...
Volgens de Overheid :
Het geplaatste kapitaal wordt vergoed tegen een rente in functie van de overeengekomen looptijd. De betaling van deze rente gebeurt eenmalig, samen met de terugbetaling van het kapitaal. De rente wordt berekend op het geplaatste kapitaal. De berekeningsbasis voor het rentebedrag is Actual/360.
Wanneer de rentevoet negatief is, dan is de klant een rentebedrag verschuldigd. Op de eindvervaldag wordt het bedrag van de negatieve rente afgetrokken van het kapitaal dat het Agentschap moet terugbetalen.
Bron?