depositorekening federale overheid
TIP
Gebruik onze tools
spaarrentes vergelijken
- Simulatie van uw rendement
- Vergelijk kredietwaardigheid
Re: depositorekening federale overheid
Ook maar een kleine moeite om in januari 2024 even de interesten laten uit te betalen of vermits lagere rente alles op te vragen.
-
- Hero Member
- Contacteer:
Dat is een totaal ander product (deposito's korte termijn TEN HOOGSTE 12md), uitgegeven door een andere entiteit nl Het Agentschap van de Schuld van de NBB en niet de Thesaurie van het MinFin he.
En voor bedragen van een veelvoud van 1000 euro en minstens 250.000 euro....spaarfreakje schreef: ↑26 januari 2023, 16:08 Dat is een totaal ander product (deposito's korte termijn TEN HOOGSTE 12md), uitgegeven door een andere entiteit nl Het Agentschap van de Schuld van de NBB en niet de Thesaurie van het MinFin he.
En met een ander doelpubliek: ION's (instellingen van openbaar nut), dus niet voor burgers.
Deposito's op korte termijn zijn hoofdzakelijk bestemd voor instellingen van openbaar nut (ION).
Samengevat: heeft niks met e-Depo van de DCK te maken
Deposito's op korte termijn zijn hoofdzakelijk bestemd voor instellingen van openbaar nut (ION).
Samengevat: heeft niks met e-Depo van de DCK te maken
Klopt, waarschijnlijk is dat te ingewikkeld en mogelijk willen ze ook op die manier het aantal bewegingen op die rekening beperken. Het is dan ook geen gewone spaarrekening maar een depositorekening en DCK is geen bank maar een depositokas.
Ik denk dat je dus best als je bvb. in december 2022 een storting hebt gedaan je jaarlijks in januari de intresten opvraagt en elders belegt (en de hoofdsom op de rekening aanhoudt indien dat dan nog gunstig zou zijn).
Voor rekeningen waarvan de minimumduur van 12 maanden op een ander moment verloopt (bv. stortingen in januari 2023) loop je op die manier gedurende 11 maanden "intrest op intrest" mis want pas in februari 2024 staat de hoofdsom 12 maanden op rekening en pas in januari 2025 wordt de intrest berekend voor 23 maanden en enkel op de hoofdsom, en kan deze ook opgevraagd worden. Of je kan vanaf februari 2024 de rekening volledig afsluiten zodat je de hoofdsom + intresten vroeger ontvangt. Maar bij een opening van een nieuwe rekening moet je dan opnieuw die minimumtermijn van 12 maanden doorlopen.
m-peeters schreef: ↑26 januari 2023, 14:14 Informatie hierover van de DCK zelf:
De Deposito- en Consignatiekas berekent rente op alle borgtochten in contanten met een looptijd van ten minste één jaar.
De rentevoet is een gemiddelde rentevoet die maandelijks wordt herzien op basis van het dagelijks rendement van overheidsobligaties (OLO's) op de secundaire markt met een resterende looptijd van één jaar, zoals dagelijks gepubliceerd door de Nationale Bank van België.
Ter indicatie: de in de maand januari berekende en toegepaste rentevoet bedraagt 2,40% (2,80% in februari). De rentevoet voor de vorige maanden is beschikbaar in het volgende bestand (PDF, 101.01 KB) (This hyperlink opens a new window).
De DCK berekent de rente jaarlijks op 1 januari. De rente wordt ofwel eenmaal per kalenderjaar op verzoek van de begunstigde uitbetaald, ofwel op het moment van de volledige terugbetaling van de borgtocht. Deze interesten worden niet gekapitaliseerd.
Belangrijke verduidelijking: de door DCK uitgekeerde rente is onderworpen aan roerende voorheffing, waarvan het tarief momenteel 30% bedraagt. De heffing van roerende voorheffing op rentevoeten geldt voor alle categorieën borgtochten, behalve voor faillissementen.
De toegepaste rentevoet voor februari bedraagt 2.80% bruto (=1.96% netto).
m-peeters schreef: ↑26 januari 2023, 10:15De depositorekening e-Depo is pas populair geworden tegen het jaareinde van 2022. De meeste nieuwe inleggen zijn in de loop van december 2022 of januari 2023 gebeurd. Ik zou graag de huidige cijfers wel eens willen zien. Het aantal particulieren zal fors gestegen zijn, veronderstel ik.
Maar ik maak me geen illusies, de meeste mensen kennen het niet of blijven er gemakkelijkheidshalve (of veiligheidshalve) vanaf en parkeren hun spaargeld gewoon op een spaarrekening bij een grootbank.
Maar stel dat momenteel 20 000 depositorekeningen zijn en er 4 miljard van particulieren opstaat. Denk niet dat die grootbanken daar echt gelukkig van worden?
Er staat in totaal ongeveer 300 miljard euro op de Belgische spaarrekeningen, 4 miljard is dan amper 1,33% van het totale spaartegoed.Kevva schreef: ↑26 januari 2023, 22:35m-peeters schreef: ↑26 januari 2023, 10:15
De depositorekening e-Depo is pas populair geworden tegen het jaareinde van 2022. De meeste nieuwe inleggen zijn in de loop van december 2022 of januari 2023 gebeurd. Ik zou graag de huidige cijfers wel eens willen zien. Het aantal particulieren zal fors gestegen zijn, veronderstel ik.
Maar ik maak me geen illusies, de meeste mensen kennen het niet of blijven er gemakkelijkheidshalve (of veiligheidshalve) vanaf en parkeren hun spaargeld gewoon op een spaarrekening bij een grootbank.
Maar stel dat momenteel 20 000 depositorekeningen zijn en er 4 miljard van particulieren opstaat. Denk niet dat die grootbanken daar echt gelukkig van worden?
Los daarvan, die 4 miljard en 20.000 depositorekeningen is vermoedelijk een grove overschatting. In oktober 2022 waren er nog maar enkele honderden depositorekeningen. En om aan 4 miljard euro te komen zou er op elk van die 20.000 rekeningen gemiddeld 200.000 euro moeten staan …
Maar ik ben ook wel benieuwd hoeveel depositorekeningen en voor welk totaalbedrag er nu bestaan bij de DCK. Ik hoop dat ze binnenkort die cijfers eens vrijgeven …
Ik interpreteer dit als volgt:De DCK berekent de rente jaarlijks op 1 januari. De rente wordt ofwel eenmaal per kalenderjaar op verzoek van de begunstigde uitbetaald, ofwel op het moment van de volledige terugbetaling van de borgtocht. Deze interesten worden niet gekapitaliseerd.
Op 1 januari xxxx wordt de berekening gemaakt hoeveel rente je verworven hebt.
De eerste berekening hierbij is nagaan wanneer het dossier in orde was (dus dat DCK het geld ontvingen heeft). Is dat <12 maanden dan verschijnt er niets want je hebt nergens recht op (je moet nl. 12 maanden je geld laten staan). Is het meer dan 12 maanden, dan wordt die rente van de afgelopen 12 maanden bijgeschreven.
Maar dat neemt niet weg dat je nog geen rente verwerft, die wordt wel al berekend.
Even concretiseren: Wie vandaag (26 januari 2023) geld stort. De looptijd mag je maar rekenen vanaf 1 februari 2023.
- Berekening 1 januari 2024 - > 11 maanden in e-depo (dus nog niet rechthebbend)
- 1 februari 2024 - > 12 maanden in e-depo. Je kun het geld opvragen ook al staat er €0 aan vergaarde rente. Je zal die toch krijgen. De rente bestaat uit een optelsom van alle brutorentes - 30% RV / 12 maanden
- 1 januari 2025 - > Berekening van de rente. Langer dan 12 in e-depo? Ja, dan verschijnt de vergaarde rente in je account. Beslis je om dan je geld op te vragen optelsom van alle brutorentes - 30% RV / 23 maanden
Stel dat je beslist dat je op 1 februari 2028 afhaalt Dan heb je er exact 5 jaar in gezeten.
Dan zullen ze alle maandrentes optellen, daar trekken ze 30% RV van af en gaan ze vervolgens die waarde delen door 60 (60 maanden).
Met “vrijgeven” bedoel ik “publiceren”.
Ik ga geen moeite doen om de DCK te contacteren om mijn grondwettelijke rechten op te eisen en uit te oefenen. Ik hoop dat binnenkort de cijfers ergens in de krant of op de site van DCK verschijnen.
Ik ben nogal aan de luie kant …
Ik ga geen moeite doen om de DCK te contacteren om mijn grondwettelijke rechten op te eisen en uit te oefenen. Ik hoop dat binnenkort de cijfers ergens in de krant of op de site van DCK verschijnen.
Ik ben nogal aan de luie kant …
Iemand zin om een Excelbestand te maken en beschikbaar te stellen (of voort wil bouwen op die van mij)? Maakt het makkelijk om voor ons allen de rente op te volgen want ik merk dat velen hier ingestapt zijn in de loop van december en januari.
-
- Hero Member
- Contacteer:
De laatste alinea klopt niet.Kevva schreef: ↑26 januari 2023, 23:25Ik interpreteer dit als volgt:De DCK berekent de rente jaarlijks op 1 januari. De rente wordt ofwel eenmaal per kalenderjaar op verzoek van de begunstigde uitbetaald, ofwel op het moment van de volledige terugbetaling van de borgtocht. Deze interesten worden niet gekapitaliseerd.
Op 1 januari xxxx wordt de berekening gemaakt hoeveel rente je verworven hebt.
De eerste berekening hierbij is nagaan wanneer het dossier in orde was (dus dat DCK het geld ontvingen heeft). Is dat <12 maanden dan verschijnt er niets want je hebt nergens recht op (je moet nl. 12 maanden je geld laten staan). Is het meer dan 12 maanden, dan wordt die rente van de afgelopen 12 maanden bijgeschreven.
Maar dat neemt niet weg dat je nog geen rente verwerft, die wordt wel al berekend.
Even concretiseren: Wie vandaag (26 januari 2023) geld stort. De looptijd mag je maar rekenen vanaf 1 februari 2023.
- Berekening 1 januari 2024 - > 11 maanden in e-depo (dus nog niet rechthebbend)
- 1 februari 2024 - > 12 maanden in e-depo. Je kun het geld opvragen ook al staat er €0 aan vergaarde rente. Je zal die toch krijgen. De rente bestaat uit een optelsom van alle brutorentes - 30% RV / 12 maanden
- 1 januari 2025 - > Berekening van de rente. Langer dan 12 in e-depo? Ja, dan verschijnt de vergaarde rente in je account. Beslis je om dan je geld op te vragen optelsom van alle brutorentes - 30% RV / 23 maanden
Stel dat je beslist dat je op 1 februari 2028 afhaalt Dan heb je er exact 5 jaar in gezeten.
Dan zullen ze alle maandrentes optellen, daar trekken ze 30% RV van af en gaan ze vervolgens die waarde delen door 60 (60 maanden).
ELK jaar wordt de rente (op de hoofdsom) BEREKEND op 1 januari en toegevoegd aan het beschikbare saldo (maar niet aan de hoofdsom):
dus op 1 januari 2026 wordt ook rente over 12mnd berekend en toegevoegd, op 1 januari 2027 opnieuw rente over 12 mnd enz.
Je kan éénmaal per kalenderjaar de rentes opvragen die op die manier berekend werden maar geen bijkomende tussentijdse rentes, tenzij je het dossier volledig afsluit.
Momenteel te voorbarig om een excel op lange termijn op te stellen, omdat in 2024 dit product niet meer interessant zal blijken te zijn, volgens mijn mening.
Het beste was idd gestort te hebben tegen eind december 2022 maar elke nog komende maand in 2023 kan nog goed zijn.
Niets belet je om in maart opnieuw een dossier te openen enz.
Men moet zich ook niet houden aan max 100 000, in feite is de 'staatswaarborg' hier dus 'onbeperkt'...
Maar in 2024, nee dan is het vet van de soep voor dit product vrees ik, omdat de rentes dan opnieuw dalend zullen worden.
Doel is immers een inflatie van rond de 2% met daaraan gekoppeld kleine 2% rente...
Die renteberekening is toch maar heel onduidelijk hoor!
Had graag een Excel gemaakt om het wat op te volgen.
Die OLO zie ik eigenlijk toch wel stijgen richting 3,5% à 4% hoor. Ook in 2024-2025.
Had graag een Excel gemaakt om het wat op te volgen.
Die OLO zie ik eigenlijk toch wel stijgen richting 3,5% à 4% hoor. Ook in 2024-2025.