Capaciteitstarief
Re: Capaciteitstarief
Het is meer om te kiezen in welk tijdsvenster je programmeerbare verbruikers gaat inzetten. Je kan namelijk vaatwas, wasmachine, thuisbatterij en EV allemaal programmeren, die laatste ook qua vermogen. Als het energiegedeelte gratis is, dan ga je enkel nog het capaciteitstarief overhouden. En zeker wie een batterij heeft zal zijn kwartuurpieken zeer goed kunnen drukken. Op een winderige nacht zoals afgelopen nacht kan je die batterij dan rustig vol laten lopen.
De kans dat het een vermogenspiek wordt is klein, want dat valt samen met het 'koken' tijdsvenster. In dat venster ga je normaal nooit de goedkoopste elek.tarieven vinden. Meest waarschijnlijk is 1 tot 4 u 's nachts en 13 tot 16 u 's middags. Dat laatste vooral op zonnige dagen. Mogelijks beiden als er voldoende wind is.
74% aandelen, 16% obligaties, 10% cash
Zou wel eens goed kunnen zijn dat energieproducenten veel lobbywerk over de vloer krijgen om via die weg hun huisbatterijen te slijten bij dynamisch tarief.
Kan ook rechtreeks gebruikt worden met zelfde slimme sturing op verbruikers.
Die verbruikers worden dag nadien dan meestal ook niet meer gebruikt.
Wat bij anderen in huisbatterij komt wordt dag nadien toch ook verbruikt.
Dat blijft in beide situaties blauw-blauw.
Het verschil van paar 100 kwh daar ga ik zeker geen dure technisch gevoelige huisbatterij voor kopen.
Kan ook rechtreeks gebruikt worden met zelfde slimme sturing op verbruikers.
Die verbruikers worden dag nadien dan meestal ook niet meer gebruikt.
Wat bij anderen in huisbatterij komt wordt dag nadien toch ook verbruikt.
Dat blijft in beide situaties blauw-blauw.
Het verschil van paar 100 kwh daar ga ik zeker geen dure technisch gevoelige huisbatterij voor kopen.
Verbruikers in winter piek modus.
24:00 uur tot 3 uur elektrische boiler (1,8 kw piek)
3:15 tot 5 uur jacuzzi (2,75 kwpiek)
7 uur tot 19:00 uur WPL/L ( 1,9 kw piek)
8 uur afwasmachine (0,7kw piek)
14 uur wasmachine ( 1,5kw piek)
16 uur droogkast. (2,2 kw piek)
18 uur kookplaten. ( 2,9 kw piek)
19 uur WP af en houtkachel aan.
19:15 jacuzzi naar 40 Gr (2,75 kw piek)
20 uur werking 1 uur jacuzzi (3 kw piek)
Nooit meer dan 2 verbruikers.
In zomer totaal andere setting.
Alles tussen 9 uur en 20 uur verspreid of 3 zware verbruikers op bij 8 kw PV productie.
24:00 uur tot 3 uur elektrische boiler (1,8 kw piek)
3:15 tot 5 uur jacuzzi (2,75 kwpiek)
7 uur tot 19:00 uur WPL/L ( 1,9 kw piek)
8 uur afwasmachine (0,7kw piek)
14 uur wasmachine ( 1,5kw piek)
16 uur droogkast. (2,2 kw piek)
18 uur kookplaten. ( 2,9 kw piek)
19 uur WP af en houtkachel aan.
19:15 jacuzzi naar 40 Gr (2,75 kw piek)
20 uur werking 1 uur jacuzzi (3 kw piek)
Nooit meer dan 2 verbruikers.
In zomer totaal andere setting.
Alles tussen 9 uur en 20 uur verspreid of 3 zware verbruikers op bij 8 kw PV productie.
Hier is de piek 4.53 en dan hou ik nog rekening met het plannen en opzetten van (warmtepomp)droger, vaatwaaser draait s'nachts tenzij het echt niet anders kan, wasmachine doorgaans overdags als de zon schijnt ( zonnepanelen ).
Ik werk s'nachts dus kan ook al de dingen voorbereiden ivm het eten wat al voor te bereiden valt maar zoontje heeft ASS met bijhorende eetprobleem waardoor de Airfryer hier bijna dagelijks opstaat.
wat maakt dat de Airfryer icm inductievuur geen goed doet.
Ik denk dat gezinnen met opgroeiende kinderen allemaal met een piek tussen de 4 en 5 zal zitten.( waar ze doorgaans het geld ook al gaan halen ).
Achja in mijn geval een 60€ meer dat kan er met allerhande belastingen ook nog wel bij
Ik werk s'nachts dus kan ook al de dingen voorbereiden ivm het eten wat al voor te bereiden valt maar zoontje heeft ASS met bijhorende eetprobleem waardoor de Airfryer hier bijna dagelijks opstaat.
wat maakt dat de Airfryer icm inductievuur geen goed doet.
Ik denk dat gezinnen met opgroeiende kinderen allemaal met een piek tussen de 4 en 5 zal zitten.( waar ze doorgaans het geld ook al gaan halen ).
Achja in mijn geval een 60€ meer dat kan er met allerhande belastingen ook nog wel bij
Jaarpiek is een vast bedrag per kw piekvermogen en bij veel verbruik geeft het een gunstiger faktuur dan vroeger.
Maar bij weinig verbruik geeft het een meerprijs dan vroeger.
Maar bij weinig verbruik geeft het een meerprijs dan vroeger.
Laatst gewijzigd door odbc op 30 januari 2023, 14:47, 1 keer totaal gewijzigd.
Mijn piek zonder meerkost ligt op 0,78kWh.
We letten al 2 maanden op ons verbruik zodat we zeker daar niet over gaan.
Ineens op zaterdag 28 januari (14u15-14u30) heb ik een piekverbruik van 0,88kWh terwijl ik niet thuis was.
De vaatwasmachine draaide toen wel omdat ik wist dat we niet thuis waren (normaal draait de vaatwas pas rond 23u). Het is mij dan ook een beetje vreemd dat ik net dan een piekverbruik heb.
Het lijkt me nu alsof ze nog snel voor de maand januari wilden cashen bij diegenen die nog geen meerkost geboekt hadden.
We letten al 2 maanden op ons verbruik zodat we zeker daar niet over gaan.
Ineens op zaterdag 28 januari (14u15-14u30) heb ik een piekverbruik van 0,88kWh terwijl ik niet thuis was.
De vaatwasmachine draaide toen wel omdat ik wist dat we niet thuis waren (normaal draait de vaatwas pas rond 23u). Het is mij dan ook een beetje vreemd dat ik net dan een piekverbruik heb.
Het lijkt me nu alsof ze nog snel voor de maand januari wilden cashen bij diegenen die nog geen meerkost geboekt hadden.
Klopt, maar heb ook aandacht voor hoofd- en kleine letters.
De eenheid van piekverbruik of -vermogen is Kw (kilowatt), terwijl kWh (kilowattuur) een eenheid van arbeid uitdrukt of, populair uitgedrukt, een hoeveelheid energie. Als men een machine met een vermogen van 1 kW één uur lang laat draaien of werken, dan heeft men een energie van 1 kWh verbruikt.
Ik vraag me nog steeds af hoe ik er in hemelsnaam in geslaagd ben om zo'n hoog verbruik te hebben afgelopen zaterdag terwijl niemand thuis was?
Alles stond uit! Heb ook navraag gedaan bij mijn vrouw en ze zei ook direct 'We waren in Brugge en enkel de vaatwas stond aan op eco-stand toen we vertrokken zijn'.
Alles stond uit! Heb ook navraag gedaan bij mijn vrouw en ze zei ook direct 'We waren in Brugge en enkel de vaatwas stond aan op eco-stand toen we vertrokken zijn'.
0,88 kW is toch geen piek? das nog altijd super laag. of bedoel je 8kW?Kevva schreef: ↑30 januari 2023, 17:54 Ik vraag me nog steeds af hoe ik er in hemelsnaam in geslaagd ben om zo'n hoog verbruik te hebben afgelopen zaterdag terwijl niemand thuis was?
je rekent verkeerd he, het is 40 euro per kW pér JAAR. dus 5kw= 200 euro /12= 16,6 euro per maand; 7kW = 280 per jaar of 23,3 in de maand.karine schreef: ↑10 januari 2023, 11:51 Zouden ze in Brussel eigenlijk wel weten met wat ze bezig zijn ??
Van de regering moet iedereen een warmtepomp plaatsen en met een elektrische wagen gaan rijden.
Kostprijs maandpiek per kilowatt : 40,4 euro (op deze moment)
Piekvermogen warmtepomp : gemiddelde maandpiek 5,51 kW.==>€226/maand netvergoeding
Piekvermogen elektrische auto : een gemiddelde maandpiek van 7 kW zorgt==>€283/maand netvergoeding
(Legt je beperkte afstanden af? Dan volstaat een laadpunt met een vermogen van 4 kW)==>€162/maand netvergoeding
desalniettemin een idioot systeem, maar toch. juist is juist