depositorekening federale overheid
TIP
Gebruik onze tools
spaarrentes vergelijken
- Simulatie van uw rendement
- Vergelijk kredietwaardigheid
Re: depositorekening federale overheid
Geef mij maar een gewone staatsbon. Dan weet je hoeveel rente je krijgt, wanneer en hoelang, al is het wat minder. Transparantie is ook veel waard.
Die depositorekening is een hype op Spaargids net zoals de coöperatieven tien jaar geleden. Er was bekend geraakt dat de coöperatieven tot 6% dividend mochten uitkeren, waarop iedereen terstond aandelen van coöperatieven kocht. Maar toen kwam er een coöperatieve in de problemen (Groenkracht) en andere keerden geen 6% dividend meer uit. Iedereen was even snel om zijn aandelen van coöperatieven weer te dumpen.
Haha, denk je echt dat wanneer de korte termijn rente weer zakt, dat banken de rente op spaarboekjes niet gaan laten zakken? Nee, zolang de OLO op 1 jaar een halve procent positief blijft, gaat dit product bruto meer rente opleveren dan een spaarboekje. In juli vorig jaar bracht de deposito reeds 0,4% op en in november al 2%, pas dan zijn sommige banken hun rente een heel klein beetje gaan verhogen.spaarfreakje schreef: ↑28 januari 2023, 00:55 Maar in 2024, nee dan is het vet van de soep voor dit product vrees ik, omdat de rentes dan opnieuw dalend zullen worden.
Het doel van centraal banken is ongeveer 2% inflatie. Aan die 2% inflatie is helemaal geen 2% rente gekoppeld, net zo min dat 2% rente een doelstelling zou zijn. Kan goed zijn dat de 2% inflatie bereikt wordt terwijl de rente op 5% staat. Inflatie is economie gedreven en met de korte termijn rente trachten centraal banken de inflatie bij te sturen. Sommigen gaan er van uit dat wanneer de inflatie weer de 2% benaderd dat de rente weer naar 0% zal evolueren, ik ga er van uit dat centraal banken pas aan verlagen gaan denken wanneer de inflatie enkele kwartalen onder die 2% duikt en dan nog enkel wanneer de economie weer nood heeft aan liquiditeit. Ze zouden, zeker in de EU, wel gek zijn om in 2023 al de rente te verlagen.spaarfreakje schreef: ↑28 januari 2023, 00:55 Doel is immers een inflatie van rond de 2% met daaraan gekoppeld kleine 2% rente...
En wat is daar verkeerd aan? Zelfs al zijn die coöperatieven en de depositorekening maar enkele jaren een interessante investering, dan nog is dat geen reden om ze links te laten liggen. Alsof termijn rekeningen, kasbons, spaarboekjes, fondsen, enz... wel allemaal op elk moment een interessante investering zijn en blijvenYaris schreef: ↑28 januari 2023, 08:33 Die depositorekening is een hype op Spaargids net zoals de coöperatieven tien jaar geleden. Er was bekend geraakt dat de coöperatieven tot 6% dividend mochten uitkeren, waarop iedereen terstond aandelen van coöperatieven kocht. Maar toen kwam er een coöperatieve in de problemen (Groenkracht) en andere keerden geen 6% dividend meer uit. Iedereen was even snel om zijn aandelen van coöperatieven weer te dumpen.
ik begrijp het probleem niet; alles is duidelijk. Maandelijks weet je de rente (voor een maand); ongelimiteerde bescherming (want het is de overheid) en altijd meer dan op de bank.
't werd tijd dat wij ook eens kunnen profiteren zoals de banken kunnen bij de ECB. Weet je dat de banken nu miljarden (aan de huidige 2% van het ECB is dat 92 miljard !!!!!!!!!!!!!!!!Euro (12 miljard voor Belgie)) krijgen voor al dat geld op hun spaarboekjes en dat om niks te doen. Spaargeld notabene dat niet van hen is maar van de spaarders. De spaarder krijgt daar peanuts voor terug van de banken. Ze beschouwen ons als monkeys.
Laatst gewijzigd door Lukske op 28 januari 2023, 10:18, 3 keer totaal gewijzigd.
banken mogen burgers beroven, burgers mogen geen banken beroven
- Superspaarder
- Sr. Member
- Contacteer:
Misschien is de depositorekening momenteel een hype. Ik denk toch dat de depositorekening een interessante diversificatie is.Yaris schreef: ↑28 januari 2023, 08:33 Die depositorekening is een hype op Spaargids net zoals de coöperatieven tien jaar geleden. Er was bekend geraakt dat de coöperatieven tot 6% dividend mochten uitkeren, waarop iedereen terstond aandelen van coöperatieven kocht. Maar toen kwam er een coöperatieve in de problemen (Groenkracht) en andere keerden geen 6% dividend meer uit. Iedereen was even snel om zijn aandelen van coöperatieven weer te dumpen.
Bogleheads portefeuille : Aandelen : IWDA (70%) + EMIM (15%) + ZPRS (15%) / Vaste rente : Tak 21 + LTS + Obligaties + Spaarrekening / Mix : PSP.
Depositierekening met aandelen vergelijken, zwaar uit de lucht gegrepen.
Als geld op de depositierekening 'verdwijnt' is het teken dat België failliet is.Ja hallo
Heeft niks met hype te maken. Het is, in een periode van stijgende rente, de beste plaatst om geld te parkeren waarbij je niet veel risico wilt nemen.
Hoeveel bracht de laatste staatbon op? Ik dacht 2% bruto op 5 jaar? Belachelijk als je kijkt naar het alternatief. Er zijn zelfs termijnrekeningen die beter doen.
De overheid die meer rente betaalt dan de banken? Hoe kan dit? Ik vraag voor een vriend...
Een perfect antwoord op mijn vraag.
Belgie heeft continu geld nodig, en leent continu. Zij lenen aan de olo rente.
De e-deposito's zijn een eenvoudige snelle manier om te lenen aan die olo rente.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Belgie is dus failliet. Als de overheid meer betaalt dan de banken is dit onhoudbaar. Of niet? Oh nee, na de bankencrisis, waar de Overheid de banken gered heeft, gaan nu de banken de Overheid redden? Correct toch?
Nee hoor. België is niet failliet. Ik zal even een oude post van mij bovenhalen.
Yaris schreef: ↑27 november 2022, 08:31 België is niet virtueel bankroet. België zal volgens mij nooit bankroet gaan. Dat zou betekenen dat ze de pensioenen en ambtenarenlonen niet meer kunnen uitbetalen. Dat zie ik nooit gebeuren. Ze zullen er wel een mouw aan passen.
Voor zover ik weet is België nog nooit in gebreke gebleven bij de terugbetaling van een schuld. Banken daarentegen zijn wel al failliet gegaan. Vooralsnog geniet België kredietwaardigheid bij mij en ook bij de internationale ratingbureaus.
RATINGBUREAU ACTUELE RATING
Fitch Ratings AA- bevestigd, outlook stabiel (16.09.2022)
Standard & Poors AA bevestigd, outlook stabiel (16.09.2022)
Moody's Aa3 bevestigd, outlook stabiel (26.11.2021)
DBRS AA bevestigd, outlook stabiel (12.08.2022)
Japanese Credit Rating Agency AAA bevestigd, outlook stabiel (25.03.2022)
Rating and Investment Information, Inc. AA+ bevestigd, outlook stabiel (28.06.2021)
Creditreform AA bevestigd, outlook negatief (24.06.2020)
Oh Yaris, dan ben ik even blij dat jij en de internationale ratingbureaus dit zo zien.Yaris schreef: ↑28 januari 2023, 21:45 Nee hoor. België is niet failliet. Ik zal even een oude post van mij bovenhalen.
Yaris schreef: ↑27 november 2022, 08:31 België is niet virtueel bankroet. België zal volgens mij nooit bankroet gaan. Dat zou betekenen dat ze de pensioenen en ambtenarenlonen niet meer kunnen uitbetalen. Dat zie ik nooit gebeuren. Ze zullen er wel een mouw aan passen.
Voor zover ik weet is België nog nooit in gebreke gebleven bij de terugbetaling van een schuld. Banken daarentegen zijn wel al failliet gegaan. Vooralsnog geniet België kredietwaardigheid bij mij en ook bij de internationale ratingbureaus.
RATINGBUREAU ACTUELE RATING
Fitch Ratings AA- bevestigd, outlook stabiel (16.09.2022)
Standard & Poors AA bevestigd, outlook stabiel (16.09.2022)
Moody's Aa3 bevestigd, outlook stabiel (26.11.2021)
DBRS AA bevestigd, outlook stabiel (12.08.2022)
Japanese Credit Rating Agency AAA bevestigd, outlook stabiel (25.03.2022)
Rating and Investment Information, Inc. AA+ bevestigd, outlook stabiel (28.06.2021)
Creditreform AA bevestigd, outlook negatief (24.06.2020)
Al die A-ratings hierboven duiden op goede kwaliteit van de uitstaande schulden.
https://www.debtagency.be/nl/datafederalstaterating
-
- Hero Member
- Contacteer:
https://en.wikipedia.org/wiki/Credit_ra ... ime_crisisYaris schreef: ↑28 januari 2023, 22:10 Al die A-ratings hierboven duiden op goede kwaliteit van de uitstaande schulden.