Leegstand
-
- Full Member
- Contacteer:
Leegstand
Ik heb een woning, door erfenis, die nu een jaar leegstaat.
Op dit moment betalen we maandelijks een voorschot voor elektriciteit en gas.
Ik las ergens dat je ook "leegstand" kan aanvragen.
Hoe werkt dit concreet ? Kan je dan nog "iets" van gas/elektriciteit gebruiken ?
In deze rubriek gaat het over "besparen". Bespaar ik dan ook effectief iets als we het gedurende X tijd op leegstand zouden zetten en zo ja, waarop ? Bestaat de mogelijkheid dat het ons meer zal kosten als we het later weer op "actief" zouden zetten ? Nog zaken waarmee ik rekening moet houden ?
Op dit moment betalen we maandelijks een voorschot voor elektriciteit en gas.
Ik las ergens dat je ook "leegstand" kan aanvragen.
Hoe werkt dit concreet ? Kan je dan nog "iets" van gas/elektriciteit gebruiken ?
In deze rubriek gaat het over "besparen". Bespaar ik dan ook effectief iets als we het gedurende X tijd op leegstand zouden zetten en zo ja, waarop ? Bestaat de mogelijkheid dat het ons meer zal kosten als we het later weer op "actief" zouden zetten ? Nog zaken waarmee ik rekening moet houden ?
Re: Leegstand
https://www.mijnenergie.be/blog/wat-met ... gle.com%2F
Voor de juiste cijfers moet je een energieleverancier raadplegen.
Voor de juiste cijfers moet je een energieleverancier raadplegen.
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Bij Eneco kan je dit aanvinken bij voorschotten aanpassen.
Betaal je 10 euro voor aardgas en 10 euro voor elektriciteit per maand.
En uw huidig contract blijft gelden.
Mogelijk kan dat bij andere leveranciers ook?
Betaal je 10 euro voor aardgas en 10 euro voor elektriciteit per maand.
En uw huidig contract blijft gelden.
Mogelijk kan dat bij andere leveranciers ook?
Opletten voor een leegstandsbelasting van de gemeente als je pand te lang leegstaat.
Ik zou eerder moeite stoppen om een keuze te maken wat je met de woning gaat doen. Een leegstaand huis kost alleen maar geld en is de start van verkrotting.
Breng al de erfgenamen bijeen en beslis om het te renoveren, verhuren of verkopen.
Breng al de erfgenamen bijeen en beslis om het te renoveren, verhuren of verkopen.
-
- Full Member
- Contacteer:
Huis is vier generaties in de familie geweest (gebouwd ergens rond 1875), staat op de lijst van vastgesteld erfgoed maar is langs de andere kant wellicht niet veel waard (volledig te renoveren, EPC zal torenhoog zijn), ... we zijn er nog niet uit.
Voorlopig nog geen bericht gekregen hieromtrent.
Dat voorschot op zich maakt me niks uit, ik vroeg me gewoon af of er bepaalde taksen, vergoedingen, ... wegvallen als het als "leegstand" staat genoteerd ?
Is het je dan wel toegestaan te renoveren? Want dan vernietig je het erfgoed. Ik heb eens gelezen van erfgoed dat te koop stond. De toekomstige koper moest het in stand houden zoals het was en mocht er niets aan veranderen.Abatoetnie schreef: ↑28 januari 2023, 10:37 gebouwd ergens rond 1875, staat op de lijst van vastgesteld erfgoed, volledig te renoveren
-
- Full Member
- Contacteer:
"Vastgesteld erfgoed" is geen "beschermd erfgoed".Yaris schreef: ↑28 januari 2023, 11:42Is het je dan wel toegestaan te renoveren? Want dan vernietig je het erfgoed. Ik heb eens gelezen van erfgoed dat te koop stond. De toekomstige koper moest het in stand houden zoals het was en mocht er niets aan veranderen.Abatoetnie schreef: ↑28 januari 2023, 10:37 gebouwd ergens rond 1875, staat op de lijst van vastgesteld erfgoed, volledig te renoveren
Mijn huis staat in de vastgestelde inventaris
Als je woning in een zogenoemde vastgestelde inventaris staat, is ze waardevol, maar geen beschermd erfgoed. Bij verkoop of verhuur moet je de koper of huurder informeren dat de woning opgenomen is in een vastgestelde inventaris. Weet je niet of je pand erin staat? Contacteer ons en wij zoeken het voor je uit.
Voor een renovatie of grondige verbouwing heb je zoals altijd een stedenbouwkundige vergunning van de gemeente nodig en ook als je het pand wilt slopen, moet je een vergunning vragen. De gemeente zal bij haar beslissing rekening houden met de erfgoedkundige waarde van je pand.
Goed om weten is ook dat je voor je pand een afwijking kunt vragen van de normen voor energieprestatie en binnenklimaat als dat nodig is om de erfgoedwaarde van het pand in stand te houden.
+1, en
Zonevreemde gebouwen uit de vastgestelde lijst kunnen gemakkelijker een nieuwe functie krijgen. Zo is het mogelijk dat een hoeve in agrarisch gebied een functie krijgt die niet agrarisch is (Besluit van 28 november 2003, artikel 10).
Zonevreemde gebouwen uit de vastgestelde lijst kunnen gemakkelijker een nieuwe functie krijgen. Zo is het mogelijk dat een hoeve in agrarisch gebied een functie krijgt die niet agrarisch is (Besluit van 28 november 2003, artikel 10).
Die nieuwe functie is dan gewoonlijk een disco of een paardenparenclub.
Abatoetnie schreef: ↑28 januari 2023, 10:37Huis is vier generaties in de familie geweest (gebouwd ergens rond 1875), staat op de lijst van vastgesteld erfgoed maar is langs de andere kant wellicht niet veel waard (volledig te renoveren, EPC zal torenhoog zijn), ... we zijn er nog niet uit.
Voorlopig nog geen bericht gekregen hieromtrent.
Dat voorschot op zich maakt me niks uit, ik vroeg me gewoon af of er bepaalde taksen, vergoedingen, ... wegvallen als het als "leegstand" staat genoteerd ?
Leegstand vergoedingen wegvallen ?
Ik betaal 3000 € leegstand per jaar voor een huis dat ik bezit .
1000 € voor onbebouwde bouwgrond en nog een 600 € Ki erbij.
Dat is 4600 € per jaar dat het leegstaat .
Met de index erbij zal het al boven de 5000 € zijn dit jaar .
En jij vraagt als er vergoedingen zullen wegvallen
![Cheesy :D](https://www.spaargids.be/forum/images/smilies/cheesy.gif)
Wat je gaat betalen hangt volledig af van de gemeente maar wegvallen moet je niet op rekenen .
-
- Full Member
- Contacteer:
Lees wat er staat !
Ik vraag of er bepaalde taksen of zaken wegvallen in de energierekening als je huis als "leeg" staat genoteerd of niet, als dit niet anders is dan bij een "niet-lege"-woning waarom zou ik dan de moeite doen om die optie te nemen, dat is mijn vraag en niks anders.
Wat denk je nu zelf !Abatoetnie schreef: ↑29 januari 2023, 00:16Lees wat er staat !
Ik vraag of er bepaalde taksen of zaken wegvallen in de energierekening als je huis als "leeg" staat genoteerd of niet, als dit niet anders is dan bij een "niet-lege"-woning waarom zou ik dan de moeite doen om die optie te nemen, dat is mijn vraag en niks anders.
Meter volledig laten afsluiten en melden dat u off grid zit. Maar zolang uw meter er hangt aangesloten of niet, u zal altijd voor 2,5kw piek capaciteitstarief betalen.Abatoetnie schreef: ↑29 januari 2023, 00:16Lees wat er staat !
Als het de bedoeling is om het pand te slopen - wat zeker niet evident zal zijn aangezien het op die lijst staat - dan best niet alleen de meter afsluiten, maar ook volledig laten wegnemen.odbc schreef: ↑29 januari 2023, 08:43Meter volledig laten afsluiten en melden dat u off grid zit. Maar zolang uw meter er hangt aangesloten of niet, u zal altijd voor 2,5kw piek capaciteitstarief betalen.Abatoetnie schreef: ↑29 januari 2023, 00:16
Lees wat er staat !