depositorekening federale overheid
TIP
Gebruik onze tools
spaarrentes vergelijken
- Simulatie van uw rendement
- Vergelijk kredietwaardigheid
Re: depositorekening federale overheid
Ja ja Yaris, ik geloof je toch. Je hoeft je niet te verantwoorden. Belgie is top! Daarom kunnen wij ook die ongelooflijke rente garanderen. "Go go go, Belgium"!Yaris schreef: ↑28 januari 2023, 22:10 Al die A-ratings hierboven duiden op goede kwaliteit.
https://www.debtagency.be/nl/datafederalstaterating
Iedereen hier is blij dat de staat zoveel rente geeft en jij moet weer zeuren.
Oei, ik hou van jou... zonder het te weten.
Die vraag stelde ik me ook. De Overheid moet dan zelf een veelvoud zien te verdienen anders houdt dit systeem geen stand en banken hebben een ander verdienmodel.
Vandaar de link... Onrechtstreeks wapenindustrie sponseren via FN Herstal?
-
- Newbie
- Contacteer:
Als ik in december 2022 geld gestort heb naar DCK krijg ik voor januari 2023 2,40% intrest bruto. In februari verhoogt de intrest naar 2,80%, krijg ik dan deze nieuwe intrestvoet vanaf februari of blijft de intrest van mijn originele stortingsdatum geldig?
-
- Verbannen Gebruiker
Elke overheid, elk bedrijf moet zich permanent financieren. Dus hebben ze constant obligaties of lening uitstaan, en moeten ze regelmatig nieuwe obligaties en leningen afsluiten.
Belgie ook. Als ze zich financieren op de markt, betalen ze voor obligaties op 1 jaar de marktrente van de OLO met resterende looptijd van 1 jaar.
Via e-depo gaan ze "leningen" aan bij particulieren en bedrijven aan dezelfde rentevoet. Waarom dus niet?
Als banken zich financieren met obligaties en leningen, betalen ze meer dan de OLO met zelfde looptijd.
Dus bewering dat Belgie meer betaalt dan banken klopt niet.
Dat is meer gedetailleerd uitgelegd wat hier al stond
Als België wist dat ze in de problemen zou komen met die E-Depo, dan had ze dit al afgesloten ofwel waren die rentes stukken lager geweest.
Ze kunnen evengoed staatsbonnen uitbrengen die maar 2,20% bruto/jaar opleveren (zoals de meeste banken doen).
De staat verdient natuurlijk wel peanuts aan die 30% roerende voorheffing dat ze inhouden. Het is niet veel maar op een bedrag van 20 miljoen euro zal dat wel aardig aantikken!
Als in februari die E-Depo stopgezet wordt voor particulieren, dan gaan er wel alarmbellen af.
Ze kunnen evengoed staatsbonnen uitbrengen die maar 2,20% bruto/jaar opleveren (zoals de meeste banken doen).
De staat verdient natuurlijk wel peanuts aan die 30% roerende voorheffing dat ze inhouden. Het is niet veel maar op een bedrag van 20 miljoen euro zal dat wel aardig aantikken!
Als in februari die E-Depo stopgezet wordt voor particulieren, dan gaan er wel alarmbellen af.
Die depositorekening is bedoeld voor borgtochten, niet als spaarrekening of om gelden op te halen.
Inderdaad, die ratings agencies hebben een enorme financiële macht, wellicht een nog grotere macht dan centraal banken. Door een land of regio te downgraden of een hogere rating toekennen oefenen ze een directe invloed uit op de rentes die landen moeten betalen. De vraag is of de huidige AA+ ratings eigenlijk wel passen bij landen die jaar op jaar met oplopende begrotingstekorten, vergrijzing, migratie, stijgende militaire uitgaven en dus met oplopende schulden zitten. Lijkt mij gewoon weer een kwestie van tijd en het effect van stijgende rente vooraleer er een reeks van downgrades volgt.Orakel van Brakel schreef: ↑28 januari 2023, 22:26 https://en.wikipedia.org/wiki/Credit_ra ... ime_crisis
-
- Verbannen Gebruiker
In de problemen komen met e-depo? Waar haal je dit vandaan? Hoe zou België in de problemen kunnen komen met e-depo?
Rentes kunnen niet lager, want dan steken de mensen hun geld in de OLO 1 jaar (als ze slim zijn)
Bekijk de rentecurve van de OLO.Ze kunnen evengoed staatsbonnen uitbrengen die maar 2,20% bruto/jaar opleveren (zoals de meeste banken doen).
Jouw vergelijking met de banken blijft verkeerd. Wil je correct vergelijking moet je de financiering van de banken vergelijken.
Waarom?Als in februari die E-Depo stopgezet wordt voor particulieren, dan gaan er wel alarmbellen af.
Als ze teveel geld zouden binnenkrijgen, kunnen ze dat inderdaad stopzetten. Maar dat zal niet gebeuren.
Vanwaar jouw idee van alarmbellen rond e-depo en in de problemen komen met e-depo?
Laatst gewijzigd door huisjetuintjefiets op 29 januari 2023, 11:29, 2 keer totaal gewijzigd.
Ik gebruik het als termijnrekening. Daar staat geld op waarvan ik weet dat ik ze de eerstkomende 12 maanden niet nodig heb.
Anderzijds kun je het inderdaad ook wel zien als spaarrekening...
Stel je voor dat particulieren voor 10 miljoen euro in die E-depo steken. De Overheid kan op haar beurt vrij beschikken over dat geld en investeert die in de Oosterweelverbinding.huisjetuintjefiets schreef: ↑29 januari 2023, 11:26In de problemen komen met e-depo? Waar haal je dit vandaan?
Rentes kunnen niet lager, want dan steken de mensen hun geld in de OLO 1 jaar (als ze slim zijn)
- > Dat geld is op dat moment weg.
Als 1 jaar later iedereen dat geld opvraagt, zorgt dat wel degelijk voor problemen want dat geld is er niet en het Oosterweelproject is nog niet opgeleverd en dus is er geen terugverdienmodel actief (TOL).
De overheid moet die 10 miljoen euro + rente dus ophoesten via een andere weg.
Of stel je voor dat Rusland de NAVO aanvalt en dat de regering zegt dat ze haar tegoeden ten volle zal gebruiken om het land te beschermen. Dan weet ik niet of jij morgen dat geld zal kunnen opvragen hoor. In die zin is het dus wel een risico.