depositorekening federale overheid
TIP
Gebruik onze tools
spaarrentes vergelijken
- Simulatie van uw rendement
- Vergelijk kredietwaardigheid
Re: depositorekening federale overheid
Pfff, ben je nu nog steeds niet geïnformeerd of verspreid je opzettelijk desinformatie? Voor borgtochten bestaan en een reeks borgtochten met elk een specifiek doel. De e-deposito rekening kun je zelfs niet als borgtocht gebruiken. De e-deposito rekening is nog maar recent ingevoerd om bedrijven en particulieren de mogelijkheid te geven om zonder kosten en zonder negatieve intrest geld te parkeren bij de overheid. De e-depo rekening heeft dus wel degelijk als enige doel dat burgers en bedrijven er hun geld veilig en zonder kosten kunnen bewaren.
@Kevva: er is geen risico. Dat geld is altijd opvraagbaar. De overheid heeft inkomsten genoeg en kan altijd wel ergens geld vandaan halen. Dat zou hetzelfde zijn alsof de overheid zou zeggen: "Sorry, ons geld zit in de Oosterweelverbinding. Vanaf nu betalen we nu geen pensioenen meer uit."
-
- Verbannen Gebruiker
Belgie moet zich permanent financieren voor 470 miljard. Dat geld is ook ogenblikkelijk weg. Als de OLO aan het einde is, of de e-depo wordt opgevraagd, dan halen ze gewoon nieuw geld op.
Zolang er op e-depo geen 100 miljard staat, geen reden tot ongerustheid.
Maar jouw redenering klopt wel: als de Belgen plots hun 300 miljard spaargeld zouden opvragen bij de banken, en dat allemaal in obligaties steken, dan komen alle banken in de problemen.
100 000 000 000 euro aan een bruto rentevoet van 2,80%huisjetuintjefiets schreef: ↑29 januari 2023, 11:41Belgie moet zich permanent financieren voor 470 miljard. Dat geld is ook ogenblikkelijk weg. Als de OLO aan het einde is, of de e-depo wordt opgevraagd, dan halen ze gewoon nieuw geld op.
Zolang er op e-depo geen 100 miljard staat, geen reden tot ongerustheid.
Maar jouw redenering klopt wel: als de Belgen plots hun 300 miljard spaargeld zouden opvragen bij de banken, en dat allemaal in obligaties steken, dan komen alle banken in de problemen.
- Overheid: 0,84% netto aan RV = 840 000 000 euro
- Particulier: 1,96% netto = 1 960 000 000 euro
-
- Verbannen Gebruiker
Ja, mijn 100 miljard was verkeerd. Er wordt maar een klein deel op 1 jaar gefinancierd. De meeste leningen lopen veel langer.Kevva schreef: ↑29 januari 2023, 11:55
100 000 000 000 euro aan een bruto rentevoet van 2,80%
- Overheid: 0,84% netto aan RV = 840 000 000 euro
- Particulier: 1,96% netto = 1 960 000 000 euro
Veel Belgische leningen zijn op 10 jaar en op veel bestaande daarvan krijgt Belgie geld want negatieve rentevoet.
In huidige omstandigheden is dat niet waar meer door stijging rentevoeten. Zie rentecurve van de OLO.
Rentecurve is negatief: hoger op korte termijn dan lange termijn. Zal niet blijven duren.
Daar ben ik ook benieuwd naar. Zou er buiten Spaargids enige interesse voor die depositorekening bijgekomen zijn sinds de vermelding ervan in de pers?
Als de DCK gesloten wordt voor particuliere deposito's, zal dat niet zozeer zijn doordat die voor de overheid een probleem vormen, maar door lobbywerk van banken. Je kan je inderdaad de vraag stellen of het de taak is van de overheid om een dergelijk product dat sterk lijkt op een spaarrekening (met voorwaarden) aan te bieden. Particulieren een mooie interest bieden deed men altijd via de staatsbons, waar banken overigens ook iets aan verdienen (indien via hen aangekocht).
De overheid heeft zeker geen rechtstreekse reclame gemaakt, bij mijn weten, zoals in het verleden met de staatsbons. Ik vernam het via de standaard en kwam toen hier even kijken of er interesse was. Hoe zijn de kranten hiervan op de hoogte gebracht?
Er heeft een journalist van De Tijd een artikel aan gewijd en toen is het nieuws door andere kranten overgenomen.
Belgen houden van spaarboekjes en deze rente is al lang zeer laag dus vanaf 1 Persoon van een krant het te weten komt dat er een mooi alternatief is, schrijft deze een artikel. Week erna staat het in alle kranten, je hoeft het dus maar aan 1 journalist te vertellen.
Risico ligt lager dan een spaarboekje. Als België dreigt failliet te gaan, zal men wel iets uitvinden van belasting zodat die 300 miljard op spaarboekjes kan gebruikt worden voor de schulden van de overheid.
Risico ligt lager dan een spaarboekje. Als België dreigt failliet te gaan, zal men wel iets uitvinden van belasting zodat die 300 miljard op spaarboekjes kan gebruikt worden voor de schulden van de overheid.
-
- Sr. Member
- Contacteer:
Ik informeerde ernaar bij mijn boekhouder en die viel uit de lucht. Nochtans vrij groot kantoor. Het moet zijn dat ze er nog niet van gehoord hadden via andere klanten.
Irony is wasted on the dumb. Oscar Wilde.
Wie op Spaargids had ervan geweten als er niet iemand een draadje over had gestart?
Indien je je geld meer dan 1 jaar kan missen is het een veel beter alternatief dan een spaarrekening.
Voor januari 2023 bedraagt de brutorente 2,30%.
Waar krijg je op dit ogenblik 1,61%?
Voor januari 2023 bedraagt de brutorente 2,30%.
Waar krijg je op dit ogenblik 1,61%?
-
- Newbie
- Contacteer:
Iemand enig idee hoelang het duurt eer het geld er effectief opstaat?
Ik zou morgen maandag 30/1 een dossier maken en dan in de namiddag een afspraak maken via mijn Argentakantoor en een instantstorting gaan doen, want mijn limiet in de app is te laag en kan die blijkbaar niet zelf verhogen
Ben ik dan nog op tijd voor rente van februari denk je? Of verlies ik een maand?
Ik zou morgen maandag 30/1 een dossier maken en dan in de namiddag een afspraak maken via mijn Argentakantoor en een instantstorting gaan doen, want mijn limiet in de app is te laag en kan die blijkbaar niet zelf verhogen
Ben ik dan nog op tijd voor rente van februari denk je? Of verlies ik een maand?
Limiet kan je bij Argenta zelf verhogen tot max. 25.000 euro. Gaat niet via app maar wel op pc.