Wat is uw YTD?
TIP
-
- Newbie
- Contacteer:
Re: Wat is uw YTD?
Wat een afgang voor een taalnazi als ik! Diep beschaamd...BeireBierblik schreef: ↑7 februari 2023, 12:37 Is het juiste spreekwoord niet "de rogge in de hooiberg vinden"?
Komaan, die uitspraak is al een miljoen keer onderuit gehaald (wegens verschillende redenen), laten we gewoon stoppen met die te herhalen...
Hoe koppig kan je aan foute dingen blijven vasthouden
-
- Hero Member
- Contacteer:
Jullie gekibbel zet me wel aan het denken.
Waar ik rotsvast van overtuigd ben (of was):
1)Stockpicking is beter dan trackers
2)Ritjes maken is beter dan buy and hold
3)Buy when people are fearful and sell when they are greedy
Maar als ik naar de prestaties van mijn portefeuille kijk:
1)Ik heb aandelen die op giga winst staan. En ik heb er die op giga verlies staan. Ik heb jarenlang een tracker AEX gehad, mijn zoontje heeft de zijne nog. Die doet het veel beter dan het gemiddelde van mijn handpicked stocks.
2)Mijn ritjes hebben me veel opgebracht. Bruto. Als ik de kosten optel, slik ik toch effe. En ik heb aandelen bij mij favorieten staan waar ik een vijftal keer 10% op genomen heb. Maar die intussen wel 10x hoger noteren.
3)Meestal zit ik al met veel geld op de beurs bij een dip. En durf dan amper bij te kopen. Het plukje dat ik dan bijkoop gaat daarna keihard omhoog. Procentueel. Maar in Euro is het de moeite niet en denk ik... waarom ben ik niet all-in gegaan.
Conclusie?
Ik denk dat ik een groot deel van mijn geld in een termijnrekening moet steken. En wachten tot er iets gebeurt. Poetin die een bom gooit, zombie apocalypse, ... dan all-in gaan in een simpele tracker.
En met een klein deel van mijn centen doen wat ik nu doe. Bedrijven uitkiezen die er binnen 10j nog zullen zijn. En daar opties op schrijven. Gedekt uiteraard.
Jullie mening?
Edit:
Mijn YTD 6,19%
Mijn zoontje 8,6%
Waar ik rotsvast van overtuigd ben (of was):
1)Stockpicking is beter dan trackers
2)Ritjes maken is beter dan buy and hold
3)Buy when people are fearful and sell when they are greedy
Maar als ik naar de prestaties van mijn portefeuille kijk:
1)Ik heb aandelen die op giga winst staan. En ik heb er die op giga verlies staan. Ik heb jarenlang een tracker AEX gehad, mijn zoontje heeft de zijne nog. Die doet het veel beter dan het gemiddelde van mijn handpicked stocks.
2)Mijn ritjes hebben me veel opgebracht. Bruto. Als ik de kosten optel, slik ik toch effe. En ik heb aandelen bij mij favorieten staan waar ik een vijftal keer 10% op genomen heb. Maar die intussen wel 10x hoger noteren.
3)Meestal zit ik al met veel geld op de beurs bij een dip. En durf dan amper bij te kopen. Het plukje dat ik dan bijkoop gaat daarna keihard omhoog. Procentueel. Maar in Euro is het de moeite niet en denk ik... waarom ben ik niet all-in gegaan.
Conclusie?
Ik denk dat ik een groot deel van mijn geld in een termijnrekening moet steken. En wachten tot er iets gebeurt. Poetin die een bom gooit, zombie apocalypse, ... dan all-in gaan in een simpele tracker.
En met een klein deel van mijn centen doen wat ik nu doe. Bedrijven uitkiezen die er binnen 10j nog zullen zijn. En daar opties op schrijven. Gedekt uiteraard.
Jullie mening?
Edit:
Mijn YTD 6,19%
Mijn zoontje 8,6%
Laatst gewijzigd door Orakel van Brakel op 7 februari 2023, 13:29, 1 keer totaal gewijzigd.
Het is hier al meermaals uitgelegd en jullie hebben het reeds al moeten toegeven dat het niet klopt...
Wil je ons opnieuw martelen om het opnieuw uit te moeten leggen?
Komaan, gebruik de zoekfunctie ofzo
Wij hebben ook wel andere dingen te doen
Volgens mij zit het probleem in het "all-in gaan".Orakel van Brakel schreef: ↑7 februari 2023, 13:26
Jullie mening?
Wanneer doe je dat?
Bepaal je het moment (de koers) van te voren?
Doe je het in de emotie van een schokkende gebeurtenis?
Denk je dat je dan niet twijfelt?
Volgens mij is je principe goed (laag instappen), maar heb je een methode nodig om te bepalen wanneer het laag genoeg is en met welke stappen (één of meer...?) je dan instapt.
Daar worstelde ik ook mee; zie mijn draadje: "Model om te beleggen...".
Kun je mij dan wat op weg helpen met een goed zoek-criterium, of een link naar het relevant topic? In een zee van discussies is het soms moeilijk een specifiek onderwerp terug te vinden. Ik lees hier ook niet elke dag alles dus het kan perfect zijn dat een dergelijke discussie volledig onder mijn aandacht geglipt is.
-
- Hero Member
- Contacteer:
Het hoeft niet de laagste koers te zijn. Dat het de dagen er na nog een paar procent lager gaat is dan maar zo.JosTM schreef: ↑7 februari 2023, 13:38 Volgens mij zit het probleem in het "all-in gaan".
Wanneer doe je dat?
Bepaal je het moment (de koers) van te voren?
Doe je het in de emotie van een schokkende gebeurtenis?
Denk je dat je dan niet twijfelt?
Volgens mij is je principe goed (laag instappen), maar heb je een methode nodig om te bepalen wanneer het laag genoeg is en met welke stappen (één of meer...?) je dan instapt.
Daar worstelde ik ook mee; zie mijn draadje: "Model om te beleggen...".
Dan kan je nog lang wachten. En wanneer zoiets gebeurt heb je waarschijnlijk andere problemen dan je afvragen waarin je gaat beleggen.Orakel van Brakel schreef: ↑7 februari 2023, 13:26 Ik denk dat ik een groot deel van mijn geld in een termijnrekening moet steken. En wachten tot er iets gebeurt. Poetin die een bom gooit, zombie apocalypse, ... dan all-in gaan in een simpele tracker.
Jullie mening?
Die discussies bestaan enkel in het hoofd van Aerolla.sintorama schreef: ↑7 februari 2023, 13:41Kun je mij dan wat op weg helpen met een goed zoek-criterium, of een link naar het relevant topic? In een zee van discussies is het soms moeilijk een specifiek onderwerp terug te vinden. Ik lees hier ook niet elke dag alles dus het kan perfect zijn dat een dergelijke discussie volledig onder mijn aandacht geglipt is.
Korte samenvatting: zijn trackers omvatten niet alle bedrijven, dus zeggen dat ze het gemiddelde vormen, is de facto al niet mogelijk.
Het grootste beursgenoteerd bedrijf ter wereld (Aramco) behoort zelfs niet tot je tracker... (echt waar, zo extreem fout is je stelling...)
Dus je kwam vorig jaar in de lachwekkende situatie (omdat Aramco nogal baat heeft bij hoge olie en gasprijzen) dat "de markt" (waar geen percentage van bestaat, of toch niemand me dit kan vertellen) vermoedelijk veel beter heeft gepresteerd dat trackers die hier aanzien worden voor het gemiddelde.
En daarnaast heb je dan nog los daarvan het feit dat trackers kosten hebben , waardoor een tracker nooit het gemiddelde kan halen (maar eigenlijk is een tracker de beste garantie om onder het gemiddelde te presteren) (mocht een tracker al het gemiddelde zijn, quod non).
Dus een tracker is rationeel gezien je beste garantie op underperformance
Heel korte samenvatting...
Dat ging sneller dan de verschillende topics terug te vinden
Het grootste beursgenoteerd bedrijf ter wereld (Aramco) behoort zelfs niet tot je tracker... (echt waar, zo extreem fout is je stelling...)
Dus je kwam vorig jaar in de lachwekkende situatie (omdat Aramco nogal baat heeft bij hoge olie en gasprijzen) dat "de markt" (waar geen percentage van bestaat, of toch niemand me dit kan vertellen) vermoedelijk veel beter heeft gepresteerd dat trackers die hier aanzien worden voor het gemiddelde.
En daarnaast heb je dan nog los daarvan het feit dat trackers kosten hebben , waardoor een tracker nooit het gemiddelde kan halen (maar eigenlijk is een tracker de beste garantie om onder het gemiddelde te presteren) (mocht een tracker al het gemiddelde zijn, quod non).
Heel korte samenvatting...
Dat ging sneller dan de verschillende topics terug te vinden
-
- Hero Member
- Contacteer:
In de 25j dat ik op de beurs zit, zijn er al veel dipjes geweest.
Milleniumbug, 9/11, kredietcrisis, corona, Oekraïne, ... er zijn zo veel kansen. Dus zo lang hoef je niet te wachten.
En de vraag waarin te beleggen... dat worden dan index trackers.
Het gaat uiteraard over vrij verhandelbare aandelen. Trouwens Aramco zit in EMIM via de IKSA tracker gebaseerd op market cap van vrij verhandelbare aandelen.Aerolla schreef: ↑7 februari 2023, 14:16 Korte samenvatting: zijn trackers omvatten niet alle bedrijven, dus zeggen dat ze het gemiddelde vormen, is de facto al niet mogelijk.
En toch presteren trackers vaak beter dan hun onderliggende index. Dat heb ik je ook al verschillende keren verteld.Aerolla schreef: ↑7 februari 2023, 14:16 En daarnaast heb je dan nog los daarvan het feit dat trackers kosten hebben , waardoor een tracker nooit het gemiddelde kan halen (maar eigenlijk is een tracker de beste garantie om onder het gemiddelde te presteren) (mocht een tracker al het gemiddelde zijn, quod non).
Dipjes wel, maar is dat genoeg om all-in te gaan? Er zijn veel mensen die eeuwig wachten op de grote crash en dan te bang zijn om in te stappen als er echt iets serieus gebeurt.Orakel van Brakel schreef: ↑7 februari 2023, 14:30 In de 25j dat ik op de beurs zit, zijn er al veel dipjes geweest.
Milleniumbug, 9/11, kredietcrisis, corona, Oekraïne, ... er zijn zo veel kansen. Dus zo lang hoef je niet te wachten.
En de vraag waarin te beleggen... dat worden dan index trackers.
Aramco is vrij verhandelbaar...
Binnenkort zelfs misschien in Hong Kong (laat ons hopen)
En nee, Aramco is niet vertegenwoordigd in ENIM, toch zeker niet aan het correcte gewicht.
Net zelf gecheckt, grootste positie in ENIM is tsmc...
Volgens de logica zou het grootste bedrijf ter wereld volgens market cap de facto het grootste gewicht moeten hebben in elke tracker verdeeld volgens market cap...
Dat gezegd zijnde, trackers maken op basis van market cap is ook nogal onlogisch vanuit het standpunt van de belegger gezien, maar dat is een totaal andere discussie. (er is natuurlijk wel een superlogische verklaring voor, die ik snap)
Eigenlijk, als je ECHT de markt wil volgen volgens marktcap (wat velen hier willen doen, om een of andere vreemde reden), moet je naast je trackers ook een hele grote positie in olie-aandelen kopen om het gebrek te simuleren. (en een pak individuele aandelen natuurlijk, want niet alleen Aramco is het probleem)
Slechts 1% van Aramco is vrij verhandelbaar. Al de rest is in handen van de staat van Saudi Arabie.Aerolla schreef: ↑7 februari 2023, 15:07 Aramco is vrij verhandelbaar...
Binnenkort zelfs misschien in Hong Kong (laat ons hopen)
En nee, Aramco is niet vertegenwoordigd in ENIM, toch zeker niet aan het correcte gewicht.
Net zelf gecheckt, grootste positie in ENIM is tsmc...
Volgens de logica zou het grootste bedrijf ter wereld volgens market cap de facto het grootste gewicht moeten hebben in elke tracker verdeeld volgens market cap...