Wat is uw YTD?
TIP
Re: Wat is uw YTD?
Wacht eens even, waarom ligt het nulpunt niet in begin 2022?
het ging toch enkel over het laatste jaar?
Kwam de conclusie dan niet meer goed uit ofzo?
het ging toch enkel over het laatste jaar?
Kwam de conclusie dan niet meer goed uit ofzo?
Als je de grafiek bekijkt zie je dat YTD de MSCI world index omhoog is gegaan en Aramco naar beneden.
Maar dat is niet het punt. Jij hebt hier Aramco aangebracht omdat je iets wil bewijzen. Wat was dat?
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Dat een tracker niet alle aandelen bevat en dus ook niet het gemiddelde is.
Wat jij in een van je vorige posts hebt bevestigd, dus we zijn akkoord, nu de rest nog
Met IWDA, EMIM en IUSN ga je er toch dicht bij zijn. Niemand heeft gezegd dat het alle aandelen bevat. Wel dat het ongeveer het gemiddelde zal zijn van alle beleggers samen die beleggen in vrij verhandelbare aandelen (voor kosten).
Er zijn overigens veel ETF’s die op basis van optimised sampling werken en dus ook niet alle aandelen die tot de index effectief aanhouden. Dat is prima: het is niet de bedoeling al de aandelen van de wereld te bezitten, maar het globale rendement te benaderen.
Active stockpicking is gewoon een heel stuk moeilijker dan dat je het laat uitschijnen. Het is bijna onmogelijk beter te doen dan de algemene markt, en dat in alle marktomstandigheden. Terwijl een goeie return halen juist een heel stuk makkelijker is dan je laat uitschijnen.Denfi schreef: ↑6 februari 2023, 18:02 Dus geef je al op voorhand op?
Of je selecteerd een aantal bedrijven met een goed track record ivm dividend door heen de decennia.
Komt er dan toch een dividend verlaging, dan gooi je het aandeel eruit en zoek je een ander.
Ieder doet wat hij wilt bij een (tijdelijke) stagnering maar dat is mijn tactiek voor 50% van port. De rest zou gaan in ETF.
"You need to buy the umbrella before it starts to rain."
Stockpicking is echt niet zo moeilijk...Gudrun schreef: ↑8 februari 2023, 12:57
Active stockpicking is gewoon een heel stuk moeilijker dan dat je het laat uitschijnen. Het is bijna onmogelijk beter te doen dan de algemene markt, en dat in alle marktomstandigheden. Terwijl een goeie return halen juist een heel stuk makkelijker is dan je laat uitschijnen.
Komaan, 1 uur in je bed naar het plafond staren, 30 minuten naar het juiste bedrijf zoeken, en 2 minuten om het effectief te kopen.
Als dat veel werk is....
Meer dan voldoende voor een degelijk rendement, maar je kan het natuurlijk ook zelf veel moeilijker maken, het is maar hoe je er jezelf bij voelt.
Ik kan perfect een aandeel kopen en alles beslissen op 15 minuten tijd als het moet...
En dat is perfect ok
Trouwens, als je -10% vorig jaar een goeie return vond...
Ik vind dat persoonlijk niet eigenlijk, maar iedereen zijn wensen.
Als je de lat zo laag legt, is het niet moeilijk dat je het altijd goed doet in je hoofd
Bij mij persoonlijk ligt de lat op +2% per jaar ofzo (maar dus ook in "dalende markten")
2% beter dan de markt? Of 2% in zowel stijgende als dalende markten? Want dat laatste is nogal eenvoudig... Koop een obligatie. Je spreekt hier niet echt meer over de markt verslaan als je constant 2% returns wil, dan doe je véél slechter dan de markt, en zo'n portfolio samenstellen zal inderdaad wel lukken als je niet te veel aandelen toevoegt...Aerolla schreef: ↑8 februari 2023, 13:05 Stockpicking is echt niet zo moeilijk...
Komaan, 1 uur in je bed naar het plafond staren, 30 minuten naar het juiste bedrijf zoeken, en 2 minuten om het effectief te kopen.
Als dat veel werk is....
Meer dan voldoende voor een degelijk rendement, maar je kan het natuurlijk ook zelf veel moeilijker maken, het is maar hoe je er jezelf bij voelt.
Ik kan perfect een aandeel kopen en alles beslissen op 15 minuten tijd als het moet...
En dat is perfect ok
Trouwens, als je -10% vorig jaar een goeie return vond...
Ik vind dat persoonlijk niet eigenlijk, maar iedereen zijn wensen.
Als je de lat zo laag legt, is het niet moeilijk dat je het altijd goed doet in je hoofd
Bij mij persoonlijk ligt de lat op +2% per jaar ofzo (maar dus ook in "dalende markten")
Stockpicking doen op 15 minuten tijd, ben je nu serieus? Als het zo eenvoudig was, zou iedereen stinkend rijk zijn. Hoe kan je op 15 minuten tijd een grondige analyse van een jaarrekening doen? En een vergelijking met sectorgenoten? En rekening houden met de macrotrends? En kijken hoe het bedrijf evolueert? En kijken hoe het bedrijf werkelijk onderliggend geleid wordt, niet enkel de jaarrekening? Als je dat op 15 minuten doet, doe je het niet grondig. Naar wat ik me heb laten vertellen duurt een grondige NPV analyse van een bedrijf makkelijk enkele weken voor ervaren mensen...
Picaro schreef: ↑8 februari 2023, 13:37
Stockpicking doen op 15 minuten tijd, ben je nu serieus? Als het zo eenvoudig was, zou iedereen stinkend rijk zijn. Hoe kan je op 15 minuten tijd een grondige analyse van een jaarrekening doen? En een vergelijking met sectorgenoten? En rekening houden met de macrotrends? En kijken hoe het bedrijf evolueert? En kijken hoe het bedrijf werkelijk onderliggend geleid wordt, niet enkel de jaarrekening? Als je dat op 15 minuten doet, doe je het niet grondig. Naar wat ik me heb laten vertellen duurt een grondige NPV analyse van een bedrijf makkelijk enkele weken voor ervaren mensen...
En waarom moet je dat allemaal doen?
Dat is een foute assumptie die je maakt...
Macrotrends zijn wel heel erg belangrijk voor mij, maar dat is niet tijdrovend ook... (dat is gewoon uit je raam kijken of een wandeling maken, als je wilt zien wat er leeft in de wereld...)
Hoe mijn portefeuille werkt: ik spreid per sector en regio, ik weet wat voor aandeel ik wil kopen, maar niet persee welk.
Maar dat laatste is ook niet relevant, ik heb bijvoorbeeld aandelen van shell, maar als dat in de plaats BP of Total is, is dat voor mijn port even goed... Dat zou enkel verschil maken na de komma anyway. (en kan je gewoonweg niet voorspellen)
Het belangrijkste voor mij is dat er sectorieel wordt gespreid, zodat elke mogelijke gebeurtenis in de wereld is afgedekt.
Daarna is het gewoon een bedrijf zoeken dat niet in een abnormale situatie zit, of je tenminste ervan bewust zijn.
Ok, ik ben mijn port nu iets te simpel aan het voorstellen, maar diepgaand bedrijfsspecifiek onderzoek is tijdsverspilling, dat hoeft zeker niet langer dan 30 minuten te duren per bedrijf... Tenzij je meer dan 500.000€ investeert per aandeel, wat ik niet doe
Het is veel complexer aangezien ik uitga van een soort sensitivity analysis, maar HEEL kort door de bocht
Jullie moeten ook kosten en baten tegenover elkaar zetten, NIEMAND van ons heeft een portefeuille die weken onderzoek verantwoordt...
Daarom heb ik ook voor mezelf moeite met ETF's, omdat ze moeilijker voorspelbaar zijn om te weten wat er gebeurd als gebeurtenis A zich voordoet. (doordat er zoveel inzit)
En dat weet ik graag over mijn port...
Als nog maar de helft van wat je schrijft waar is, dan moet ik toegeven dat je briljant bent. Nog beter dan Buffett, Munger Pabrai, Spier en Greenblatt tesamen.Aerolla schreef: ↑8 februari 2023, 13:05 Stockpicking is echt niet zo moeilijk...
Als dat veel werk is....
En dat is perfect ok
(...)
Spier en Pabrai kopiëren is ook niet moeilijk, koop voor de helft van uw vermogen BRK-B en koop met de rest uw globale tracker.
Voila je zit al goed voor jaren outperformance.
Voila je zit al goed voor jaren outperformance.
75% aandelen, 15% obligaties, 10% cash
Nog maar gewoon het feit dat jij weet wat er gaat gebeuren met jouw individuele aandelen is informatie die reeds verwerkt zit in de prijs van het aandeel.
Ik ben alvast niet te beroerd om toe te geven beperkte kennis te hebben, geen competitief voordeel te hebben tov de andere beleggers, en heel veel belangrijke gebeurtenissen niet heb voorzien. Voor de volledigheid geeft ik er een paar:
- het failliet van Lehman Brothers
- een pandemie
- een oorlog in Oekraine
- een inflatie van meer dan 10%
- fraude bij Wirecard
Daar heb ik het toch helemaal niet over?
Ik heb het over: wat gebeurt er met mijn aandeel als olie met 10% stijgt? en wat gebeurt er als het daalt? Idem voor goud, inflatie, USD,.....
Dat moet je toch weten als je je portefeuille wilt kennen? Dat vind IK belangrijk aan mijn eigen portefeuille, als jij dat niet belangrijk vindt, your choice
Ik begrijp je maar al tegoed ,Aerolla ! (je even ter hulp schieten)
Deze manier van beleggen heeft trouwens een naam. Beleggen vanuit een vogelperspectief.
Je kijkt vanop een afstand naar de wereld . En van daaruit neem je beleggingsbeslissingen.
Deze manier van beleggen heeft trouwens een naam. Beleggen vanuit een vogelperspectief.
Je kijkt vanop een afstand naar de wereld . En van daaruit neem je beleggingsbeslissingen.