Investeren? Investeren in….?
-
- Full Member
- Contacteer:
Investeren? Investeren in….?
Hallo,
Al een paar maanden speelt er iets mijn hoofd…maar heb eigenlijk geen flauw idee in welke richting we ons zouden moeten informeren…
Daarom hoop ik op deze manier wat betere inzichten te krijgen.
Profiel:
Vrij klassieke situatie
42 en 44 jaar oud
2 kinderen (14j en 9j)
Gemiddeld inkomen
Lening woning:
Kleinste deel van lening 1 jaar geleden afgelopen
Het andere deel binnen loopt binnen 3,5jaar af.
Geen andere leningen lopen.
Ca 100 000 à 125 000 euro aan spaargeld kunnen beschikbaar stellen voor …
We houden een bedrag op onze spaarrekening waar we ons veilig bij voelen en waar we nog steeds willen van leven (reizen, uitstappen, kinderen die ev gaan studeren, aankoop auto, kosten woning, …)
We hebben beleggingen maar niet heel veel. Wij hebben er weinig kaas van gegeten en is dus niet “ons ding”)
Door oa de inflatie en het aflopen van onze lening denken we eraan ev actie te ondernemen, vooral in functie van onze kinderen, die we later wensen (beter) te ondersteunen als ze hun eigen vleugels uitslaan. We zijn dus niet op jacht naar de hoogste winsten en wensen vooral nog te leven zonder ons alles te moeten ontzeggen.
De klassiekers waar ik dan aan denk:
-Bouwgrond aankopen
-Appartement aanschaffen en verhuren
-2de woning aanschaffen en verhuren
-Vakantiewoning aanschaffen en verhuren (persoonlijk hebben we geen zin om 2 of meerdere keren per jaar persé naar een appartement in Spanje of aan de kust te gaan zitten)
-Ev meer beleggingen alhoewel we daar terughoudend tegenover staan
-Niets en verder sparen… (en dus koopkracht verliezen)
De vraag is of het in ons situatie wel mogelijk is om zo’n type investering aan te gaan (mits uiteraard opnieuw te gaan lenen)?
Wat zijn jullie adviezen?
Hebben jullie ev andere ideeën?
Welke actie hebben jullie ondernomen?
Mvg R.
Al een paar maanden speelt er iets mijn hoofd…maar heb eigenlijk geen flauw idee in welke richting we ons zouden moeten informeren…
Daarom hoop ik op deze manier wat betere inzichten te krijgen.
Profiel:
Vrij klassieke situatie
42 en 44 jaar oud
2 kinderen (14j en 9j)
Gemiddeld inkomen
Lening woning:
Kleinste deel van lening 1 jaar geleden afgelopen
Het andere deel binnen loopt binnen 3,5jaar af.
Geen andere leningen lopen.
Ca 100 000 à 125 000 euro aan spaargeld kunnen beschikbaar stellen voor …
We houden een bedrag op onze spaarrekening waar we ons veilig bij voelen en waar we nog steeds willen van leven (reizen, uitstappen, kinderen die ev gaan studeren, aankoop auto, kosten woning, …)
We hebben beleggingen maar niet heel veel. Wij hebben er weinig kaas van gegeten en is dus niet “ons ding”)
Door oa de inflatie en het aflopen van onze lening denken we eraan ev actie te ondernemen, vooral in functie van onze kinderen, die we later wensen (beter) te ondersteunen als ze hun eigen vleugels uitslaan. We zijn dus niet op jacht naar de hoogste winsten en wensen vooral nog te leven zonder ons alles te moeten ontzeggen.
De klassiekers waar ik dan aan denk:
-Bouwgrond aankopen
-Appartement aanschaffen en verhuren
-2de woning aanschaffen en verhuren
-Vakantiewoning aanschaffen en verhuren (persoonlijk hebben we geen zin om 2 of meerdere keren per jaar persé naar een appartement in Spanje of aan de kust te gaan zitten)
-Ev meer beleggingen alhoewel we daar terughoudend tegenover staan
-Niets en verder sparen… (en dus koopkracht verliezen)
De vraag is of het in ons situatie wel mogelijk is om zo’n type investering aan te gaan (mits uiteraard opnieuw te gaan lenen)?
Wat zijn jullie adviezen?
Hebben jullie ev andere ideeën?
Welke actie hebben jullie ondernomen?
Mvg R.
-
- Hero Member
- Contacteer:
Re: Investeren? Investeren in….?
Ik zou eerst in de woning investeren. Vb: Missch liggen er nog geen zonnepanelen op?
Stel dat er daarna nog 100k over schiet, dan 50k in beurs (tracker) en 50k in termijnrekening of kasbon.
Stel dat er daarna nog 100k over schiet, dan 50k in beurs (tracker) en 50k in termijnrekening of kasbon.
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
De vraag is natuurlijk zodanig breed, en zonder veel meer inzicht te hebben in uw persoonlijke situatie, risico-appetijt en dergelijke meer is het zeer moeilijk hier een passend antwoord op te formuleren. Elke investering heeft zijn specifieke voor- en nadelen.
Wat ik zou aanraden is het volgende:
- vergeet investeren in een bouwgrond: er zijn immers geen recurrente inkomsten en dus is de investering speculatie op een meerwaarde bij verkoop.
- vergeet investeren in een vakantiehuis
- indien je interesse zou hebben in het investeren in vastgoed voor verhuur: lees dan "Investeren in Vastgoed" van Thomas Valkeniers (https://www.borgerhoff-lamberigts.be/sh ... n-vastgoed).
- indien je interesse zou hebben in investeren op de beurs/obligaties: lees dan "The simple path to wealth" van J.L. Collins (https://www.amazon.nl/Simple-Path-Wealt ... 1533667926)
Wat ik zou aanraden is het volgende:
- vergeet investeren in een bouwgrond: er zijn immers geen recurrente inkomsten en dus is de investering speculatie op een meerwaarde bij verkoop.
- vergeet investeren in een vakantiehuis
- indien je interesse zou hebben in het investeren in vastgoed voor verhuur: lees dan "Investeren in Vastgoed" van Thomas Valkeniers (https://www.borgerhoff-lamberigts.be/sh ... n-vastgoed).
- indien je interesse zou hebben in investeren op de beurs/obligaties: lees dan "The simple path to wealth" van J.L. Collins (https://www.amazon.nl/Simple-Path-Wealt ... 1533667926)
"You need to buy the umbrella before it starts to rain."
Het mogelijk rendement van vastgoed is een onbekende. Denk ook na over de kosten en de last die je daarmee hebt.
Je kan ook in papieren vastgoed investeren als je graag in vastgoed investeert, maar het gedoe er rond wil vermijden. Er is in de belgische GVV's keuze voor elk soort vastgoed. Er is ook bv Vonovia (Duits residentieel vastgoed), probleem is dan wel dat je dubbele dividendbelasting betaalt...
Het grootste gedeelte van je fortuin zit blijkbaar al in (Belgisch?) vastgoed. Het is dus geen slecht idee om te diversifiëren.
Aandelen (inb. aandelenfondsen) zijn daarnaast bijna de enige belegging waarvan je kan verwachten dat ze de inflatie zullen volgen.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik zou sowieso van vakantiehuizen en bouwgronden wegblijven. Eerste wordt er waarschijnlijk iemand anders dan jij rijk. Tweede, omdat dit niets 'opbrengt'.
Indien beleggen zou ik voor een klein deel een ETF nemen (IWDA + IEMA). Wordt uitgebreid besproken op het forum. Gewoon maandelijks bedrag erin steken en er verder niet naar kijken. Niet teveel geld zodat je er niet wakker van ligt als het zakt. Paar 100€ per maand, naargelang je dat veel of weinig geld vindt.
Met het groter bedrag huis/appartement kopen en verhuren is ook interessant. Hetgeen dit vaak interessant maakt is indien je een deel kan lenen van de bank. En als je genoeg eigen middelen hebt, kan het maandelijks dan een paar 100€ opleveren, maar anders moet je ervan uitgaan dat je 15/20/25 jaar de huurinkomsten de kosten en lening dekken en pas nadien je er iets aan hebt. Hetgeen voor mij ok is, maar voor sommigen is dit niet altijd de wens.
Indien beleggen zou ik voor een klein deel een ETF nemen (IWDA + IEMA). Wordt uitgebreid besproken op het forum. Gewoon maandelijks bedrag erin steken en er verder niet naar kijken. Niet teveel geld zodat je er niet wakker van ligt als het zakt. Paar 100€ per maand, naargelang je dat veel of weinig geld vindt.
Met het groter bedrag huis/appartement kopen en verhuren is ook interessant. Hetgeen dit vaak interessant maakt is indien je een deel kan lenen van de bank. En als je genoeg eigen middelen hebt, kan het maandelijks dan een paar 100€ opleveren, maar anders moet je ervan uitgaan dat je 15/20/25 jaar de huurinkomsten de kosten en lening dekken en pas nadien je er iets aan hebt. Hetgeen voor mij ok is, maar voor sommigen is dit niet altijd de wens.
Studentenkot: minder grote inleg nodig dan bij een huis
ETF: aangezien je niet veel weet over beleggen.
ETF: aangezien je niet veel weet over beleggen.
Ik zou een vrij nieuw appartement kopen om direct te kunnen verhuren. Ben je straks de verhuur beu of is het niet meer rendabel dan heb je al één woonst voor je kinderen.
Er worden idd heel veel appartementen bijgebouwd de laatste jaren, maar dat zal nodig zijn ook. Huizen worden quasi onbetaalbaar en gaan ook minder en minder verhuurd worden. Een nieuw 2-huizen-onder-1-kap kost momenteel 600.000 euro, waanzin!
Er worden idd heel veel appartementen bijgebouwd de laatste jaren, maar dat zal nodig zijn ook. Huizen worden quasi onbetaalbaar en gaan ook minder en minder verhuurd worden. Een nieuw 2-huizen-onder-1-kap kost momenteel 600.000 euro, waanzin!
Mijn eigen ervaring die niet per se representatief is of statistisch altijd de juiste :
Beleggingsfondsen hebben me het laatste jaar (let's say 15 maanden) niets opgebracht, enkel verlies.
ETF (ik had er 1) : amper opbrengst.
Beste resultaat heb ik gehaald door aandelen te kopen en verkopen op kortere termijn. Geen grote bedragen. Beetje leren met beetjes in plaats van alles inzetten.
Verhuren : altijd miserie, eerlijk gezegd. Je moet weten dat je zal moeten werken voor je opbrengst en je moet ook sterk in je schoenen staan tegen je huurder.
Iedereen moet voor zichzelf maar beslissen wat hij wel of niet ziet zitten.
Beleggingsfondsen hebben me het laatste jaar (let's say 15 maanden) niets opgebracht, enkel verlies.
ETF (ik had er 1) : amper opbrengst.
Beste resultaat heb ik gehaald door aandelen te kopen en verkopen op kortere termijn. Geen grote bedragen. Beetje leren met beetjes in plaats van alles inzetten.
Verhuren : altijd miserie, eerlijk gezegd. Je moet weten dat je zal moeten werken voor je opbrengst en je moet ook sterk in je schoenen staan tegen je huurder.
Iedereen moet voor zichzelf maar beslissen wat hij wel of niet ziet zitten.
Ik geef Haelewyn gelijk: verhuur is niet voor iedereen weggelegd. Het is niet dé oplossing.
Korte ritjes maken doe ik al jaren. Ik ben geen believer van constante groei zonder de bijhorende dips. Jaarrendementen van 20 tot ? procent zijn hier nooit geweest, verliezen van >2% ook niet.
Door de beursaversie van TS zouden kortlopende obligaties ( ja hier ben ik weer) mss een optie zijn. Trackers, losse aandelen en fondsen lijken me sowieso af te vallen voor hem/haar/x.
Korte ritjes maken doe ik al jaren. Ik ben geen believer van constante groei zonder de bijhorende dips. Jaarrendementen van 20 tot ? procent zijn hier nooit geweest, verliezen van >2% ook niet.
Door de beursaversie van TS zouden kortlopende obligaties ( ja hier ben ik weer) mss een optie zijn. Trackers, losse aandelen en fondsen lijken me sowieso af te vallen voor hem/haar/x.
Het laatste jaar was slecht voor breed gespreide aandelenfondsen/ETF's. Zulke producten moet je voor de langere termijn aanhouden (>10 jaar) en niet beoordelen op zo'n korte periode.
Toen ik begon met beleggen in aandelen-ETF's in 2015 stond ik na een jaar ook in het rood. Maar die aankopen van toen staan nu op 80% winst (zelfs met het slechte jaar 2022). Ik ben ook blijven bijkopen tijdens de dip en sommige van die aankopen staan op meer dan 100% winst nu.
Uiteraard moet je wel tegen de schommelingen kunnen en dat is niet voor iedereen weggelegd. Tijdens de coronacrash daalde IWDA bv 30% op korte tijd. Afgelopen jaar een verlies van 13,5%.
-
- Full Member
- Contacteer:
Bedankt voor de reacties!
Een zaligmakende advies had ik niet verwacht.
Ik merk dat er al enkele me toch eerder naar beleggingen sturen, iets waar we zoals gezegd weinig kaas van gegeten hebben en iets waar de interesse eerder klein in is. Ik zou het aan de bank kunnen overlaten, maar dat zijn dan net diegene die veel winst gaan afromen.
De negatieve verhalen van verhuren zijn ons niet onbekend, maar ik ga ervan uit dat veelal de negatieve ervaringen naar buiten komen ipv de mensen die minder slechte ervaringen hebben. Ik zat een beetje met de naïeve gedachte dat je (ondanks de ev miserie) wel een huis kon schenken aan uw kinderen.
Een zaligmakende advies had ik niet verwacht.
Ik merk dat er al enkele me toch eerder naar beleggingen sturen, iets waar we zoals gezegd weinig kaas van gegeten hebben en iets waar de interesse eerder klein in is. Ik zou het aan de bank kunnen overlaten, maar dat zijn dan net diegene die veel winst gaan afromen.
De negatieve verhalen van verhuren zijn ons niet onbekend, maar ik ga ervan uit dat veelal de negatieve ervaringen naar buiten komen ipv de mensen die minder slechte ervaringen hebben. Ik zat een beetje met de naïeve gedachte dat je (ondanks de ev miserie) wel een huis kon schenken aan uw kinderen.
-
- Hero Member
- Contacteer:
Ik zou het voorlopig toch al op een termijnrekening zetten. Dan kan je intussen nadenken wat je er mee gaat doen in de toekomst. Houd er wel rekening mee dat je voor een termijnrekening te openen naar de bank moet en ze daar sowieso gaan proberen u vanalles aan te smeren. Best van zodra je binnenkomt zeggen dat je daar geen woord over wil horen.
Ik verhuur een aantal woningen en heb (hout vasthouden) geen negatieve ervaringen. Soms is de oven stuk en koop je een nieuwe. Soms lekt de kraan en stuur je een loodgieter. Als je al het huurgeld direct uitgeeft, zal dit waarschijnlijk pijn doen, maar als ik uw verhaal lees, lijkt u een rationeel persoon. Leg een deel in een potje voor de dag dat er een grote kost opduikt. Er is nu eenmaal een kost aan verhuren waar je je op moet en KAN voorbereiden. En uw gedachte is niet naïef. Op het einde van de rit is het krediet afbetaald en kan je het huis aan je kinderen geven.Ranter the 2nd schreef: ↑6 februari 2023, 19:03 De negatieve verhalen van verhuren zijn ons niet onbekend, maar ik ga ervan uit dat veelal de negatieve ervaringen naar buiten komen ipv de mensen die minder slechte ervaringen hebben. Ik zat een beetje met de naïeve gedachte dat je (ondanks de ev miserie) wel een huis kon schenken aan uw kinderen.
Enkele tips:
- Verhuur woningen die in orde zijn;
- Zorg goed voor je huurders, repareer wat stuk is, behandel ze als mensen; Er moet niet altijd een winnaar en een verliezer zijn, beide kunnen winnen aan een goede relatie.
- Zie het als een lange termijn investering. Vaak zie je de vruchten van je investering pas veel later. Je hebt wel huurinkomsten, maar daar staan vaak taksen, onderhoudskosten, kredieten en investeringen tegenover. Dus het is een lange termijn verhaal. Probeer het cash positief te houden of neutraal. Als je snel rijk wilt worden, is verhuren misschien niet je ding.
- Lieg niet tegen jezelf. Je gaat het huis uit 1880 niet renoveren voor 50.000 eur. Vergeet ook niet de verloren huurinkomsten niet mee te tellen tijdens de 2 jaar dat u aan het renoveren bent.
- Doe zoveel mogelijk zelf: zelf kraan vervangen kost 100 eur, laten doen kost 300 eur; zelf verhuren kost 50 eur op immoweb, laten verhuren is een stuk meer. Ik heb geen idee hoeveel, maar ik vermoed 1 maand huur?
- Zorg ervoor dat je woning aantrekkelijk is, zodat je de huurder kan kiezen uit een hoop kandidaten en niet eender wie moet nemen. Dit kan door enerzijds door een aantrekkelijke woning te hebben en anderzijds door de prijs aantrekkelijk te houden.
- Let op voor gelukzoekers: valse loonfiches, etc. Vaak als het te goed klinkt om waar te zijn, is het te goed om waar te zijn. Vervalsingen zijn vaak ook heel doorzichtig als je goed kijkt.
- Lig niet wakker van kosten die niet te vermijden zijn: KI, taksen, belastingen, etc. Veel mensen hoor ik hierover klagen, maar dit zijn de regels van het spel. Dit wil niet zeggen dat je er blind voor moet zijn. Indien het KI heel hoog is, zal dit een heel grote negatieve impact op de opbrengst zijn: enerzijds door de jaarlijkse onroerende voorheffing en anderzijds door een extra belastings inkomen op je belastingsbrief.
- Doe geen 'domme investeringen'. Vraag je altijd af of een investering ook iets opbrengt. Koop goede kwaliteit aan een redelijke prijs. Een perfect voorbeeld is een douchestang. Je kan hier van 100€ tot 3000 eur uitgeven, maar uiteindelijk doen die allemaal hetzelfde. Koop wel degelijk materiaal, maar koop niet de laatste trend. Een huurder is vaak sneller tevreden dan 'jijzelf', omdat zij dit zien als een tijdelijke woonplaats. Soms kan een laagje verf wonderen doen, en een hele keukenrenovatie vermijden.