Euronav (deel 2)
TIP
Re: Euronav (deel 2)
Na het afblazen van de fusie daalde de koers wel heel sterk.
Terwijl de economische vooruitzichten toch prima blijven.
Ik overweeg nog om bij te kopen.
Uiteindelijk niet gedaan wegens de patstelling op bestuurlijk niveau.
De moeilijke verstandhouding met beide hoofdaandeelhouders, de rechtszaken etc. zijn toch niet bevorderlijk voor het bedrijf, en slorpen aandacht management op.
Dus uiteindelijk gedaan wat meestal het beste is: niks
Achteraf bekeken wel een kans gemist.
Terwijl de economische vooruitzichten toch prima blijven.
Ik overweeg nog om bij te kopen.
Uiteindelijk niet gedaan wegens de patstelling op bestuurlijk niveau.
De moeilijke verstandhouding met beide hoofdaandeelhouders, de rechtszaken etc. zijn toch niet bevorderlijk voor het bedrijf, en slorpen aandacht management op.
Dus uiteindelijk gedaan wat meestal het beste is: niks
Achteraf bekeken wel een kans gemist.
Re: Euronav (deel 2)
Als je de filings van toen naast elkaar legt:
- Saverysen: https://www.sec.gov/Archives/edgar/data ... dex99b.htm
- Frederiksen: https://www.sec.gov/Archives/edgar/data ... _13d-a.htm (achteraan)
Handige jongen die Frederiksen.
Re: Euronav (deel 2)
Inderdaad een echte gangster, en de rechtzaak is ook al in het voordeel van Frontline uitgesproken.
Hoe krijgt hij het toch voor elkaar
Hoe krijgt hij het toch voor elkaar
Re: Euronav (deel 2)
De "rechtszaak" (1ste spoedarbitrage) betekent op zich niet veel en geeft geen uitspraak ten gronde. Zoals ik het meen te begrijpen gaat dat eerder over mogelijke tussentijdse bewarende maatregelen.. Integendeel, vraag me af of het dividend nu niet meer gelimiteerd is.
Euronav upcycle is nog maar net begonnen. Als CMB de raad van bestuur overneemt verkoop ik wel alles gezien het risico op "koers"wijziging. Al zullen die in de praktijk waarschijnlijk wel gaan voor wat het meeste opbrengt. Doch dan hangt CMB tech als een blok aan/in euronav.
Euronav upcycle is nog maar net begonnen. Als CMB de raad van bestuur overneemt verkoop ik wel alles gezien het risico op "koers"wijziging. Al zullen die in de praktijk waarschijnlijk wel gaan voor wat het meeste opbrengt. Doch dan hangt CMB tech als een blok aan/in euronav.
Re: Euronav (deel 2)
Er staat een nieuwe website online voor de Special General Meeting - incl. de laatste rapporten van analisten en media. Link terug te vinden op de bestaande website. Tegenwoordig kan je ook stemmen via Lumi platform - gratis en max 10min werk.
Re: Euronav (deel 2)
Ik heb al gestemd via Lumi.
Is gratis idd, en zij doen de admistratie, dus echt wel laagdrempelig.
Je kan zo stemmen t.e.m. 17 maart (closing date).
praktisch: https://a.storyblok.com/f/198738/x/11fb ... atform.pdf
Alle info: https://www.euronav-investors.com/nl
Gemakkelijkste is 'direct vote' en dan 'vote as per Board's recommendation'
(en dan evt. nog aanpassingen, naargelang hoe je wil stemmen)
Mijn broker (degiro) stond wel niet in de lijst van intermediaries
Hebt dat dan manueel ingevuld bij 'Intermediary: Other'
Dus afwachten of het administratief in orde komt en mijn stem geteld wordt.
Nu staat de "Approval status" op "pending".
Zoals bij iedereen, Lumi begint maar op 18 maart gegevens op te vragen bij brokers
Is gratis idd, en zij doen de admistratie, dus echt wel laagdrempelig.
Je kan zo stemmen t.e.m. 17 maart (closing date).
praktisch: https://a.storyblok.com/f/198738/x/11fb ... atform.pdf
Alle info: https://www.euronav-investors.com/nl
Gemakkelijkste is 'direct vote' en dan 'vote as per Board's recommendation'
(en dan evt. nog aanpassingen, naargelang hoe je wil stemmen)
Mijn broker (degiro) stond wel niet in de lijst van intermediaries
Hebt dat dan manueel ingevuld bij 'Intermediary: Other'
Dus afwachten of het administratief in orde komt en mijn stem geteld wordt.
Nu staat de "Approval status" op "pending".
Zoals bij iedereen, Lumi begint maar op 18 maart gegevens op te vragen bij brokers
Re: Euronav (deel 2)
Ondertussen is de status "Approved"
Werkt allemaal netjes!
Zo stemmen is een verademing i.v.m. de klassieke procedures!
Een aanrader.
Je kan nog tot en met morgen registreren.
Re: Euronav (deel 2)
zo maar eventjes $ 1,8 dividend!
Een flink stuk dan nog belastingvrij.
$1.8 * 202M aandelen = $ 360M, een smak geld toch wel.
Saverys & Frederiksen zijn ook de boite aan het overnemen.
Bij de vorige stemming over bestuurders was er compromis:
Saverys & Frederiksen elk 2 bestuurders, en van de oorspronkelijke 5 onafhankelijke bleven er 3 zitten.
Nu worden er van die 3 2 vervangen, Saverys & Frederiksen krijgen er elk een "onafhankelijke" bij.
Een flink stuk dan nog belastingvrij.
$1.8 * 202M aandelen = $ 360M, een smak geld toch wel.
Saverys & Frederiksen zijn ook de boite aan het overnemen.
Bij de vorige stemming over bestuurders was er compromis:
Saverys & Frederiksen elk 2 bestuurders, en van de oorspronkelijke 5 onafhankelijke bleven er 3 zitten.
Nu worden er van die 3 2 vervangen, Saverys & Frederiksen krijgen er elk een "onafhankelijke" bij.
Re: Euronav (deel 2)
CEO Hugo De Stoop stapt vandaag, juist één dag voor de algemene vergadering, op zie
https://m.gva.be/cnt/dmf20230516_92344928
En https://live.euronext.com/en/listview/c ... ase/112417
Ik denk dat Saverys en Frederiksen zich nog steeds aan hun strategie vasthielden.
Edit: naam CEO
https://m.gva.be/cnt/dmf20230516_92344928
En https://live.euronext.com/en/listview/c ... ase/112417
Ik denk dat Saverys en Frederiksen zich nog steeds aan hun strategie vasthielden.
Edit: naam CEO
Laatst gewijzigd door Tycoon op 16 mei 2023, 14:14, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Euronav (deel 2)
Zoals ik al zei: nemen de boite dus over hé
Stemming meerderheid tegen minderheid volgens De Tijd
Wat zeer ongebruikelijk is in een RvB
Hoewel strategie Saverys & Frederiksen volledig verschilt,
heeft Hugo De Stoop zich bij beiden niet populair gemaakt.
Ze zeggen nu ook: wij zijn de baas, niet de CEO.
Nu afwachten of ze onderling een of ander compromis kunnen vinden.
Hopelijk niet al te erg in het nadeel van de minderheidsaandeelhouder.
Ontslag van een competente CEO is alvast niet in ons voordeel.
Stemming meerderheid tegen minderheid volgens De Tijd
Wat zeer ongebruikelijk is in een RvB
Hoewel strategie Saverys & Frederiksen volledig verschilt,
heeft Hugo De Stoop zich bij beiden niet populair gemaakt.
Ze zeggen nu ook: wij zijn de baas, niet de CEO.
Nu afwachten of ze onderling een of ander compromis kunnen vinden.
Hopelijk niet al te erg in het nadeel van de minderheidsaandeelhouder.
Ontslag van een competente CEO is alvast niet in ons voordeel.
Re: Euronav (deel 2)
Inderdaad, afwachten. Hopelijk wordt het niet de splitsing.
Re: Euronav (deel 2)
Dat lijkt me nu net een realistische uitkomst
Maar ik zie daar niet direct grote nadelen aan?
Maar ik zie daar niet direct grote nadelen aan?
Re: Euronav (deel 2)
Ik zal toch eens moeten solliciteren als analistHet vertrek van Hugo De Stoop als CEO van Euronav was misschien niet helemaal onverwacht, zegt ING-analist Quirijn Mulder. Toch had hij een negatieve koersreactie verwacht. De Stoop ‘werd als een visionair gezien in de tankermarkt en iemand die een sleutelrol speelt in de consolidatie van die markt’.
‘Na twee eerdere fusies wilde hij fuseren met Frontline, wat waarschijnlijk een brug te ver was.’ Mulder verwijst naar CMB, dat een minderheidsbelang opbouwde, naar Frontline, dat vervolgens uit de combinatiedeal stapte, en naar De Stoop, die daarop een arbitrageprocedure tegen Frontline begon. Allemaal zaken die zijn positie ondermijnden.
De analist verwacht dat CMB en Frontline het voortaan voor het zeggen hebben bij Euronav, ‘wat mogelijk niet altijd in het belang van andere aandeelhouders zal zijn’.
‘De (tanker)markt blijft aantrekkelijk, maar nu de architect van Euronav weg is, neemt de onzekerheid over de toekomst van Euronavs strategie toe’, zegt Mulder. Hij behoudt zijn koopadvies en koersdoel van 15 euro.
Re: Euronav (deel 2)
Peter Georgiopoulos, gepokt en gemazeld in de sector (o.a. Genmar, Gener8 - overgenormen door Euronav),
is niet mals:
Peter Georgiopoulos: Frontline-Euronav wrangle ‘a battle of fiefdoms’
is niet mals:
Peter Georgiopoulos: Frontline-Euronav wrangle ‘a battle of fiefdoms’
Ouch.Tradewinds schreef: The attempted Frontline-Euronav merger was an “unprofessional” boardroom battle driven by ego and the defence of shipping fiefdoms, respected shipowner Peter Georgiopoulos has told TradeWinds.
The New York-based shipping entrepreneur said the industry’s push for consolidation in the fractured tanker sector had repeatedly foundered when senior figures faced losing their jobs.
...
“Everyone else sits and talks about consolidation. And then when they’re afraid of losing their jobs, all of a sudden, they don’t like consolidation,” he said.
“I’ll be honest with you, the whole Euronav thing, it’s one of the most unprofessional things I’ve ever seen in my life.”
...
Asked by TradeWinds last year how he would spend a theoretical $1bn windfall, Saverys said he would use it to secure $10bn of funding for five, 1m-tonne per year green ammonia plants in Africa.
Georgiopoulos said that he did not understand that strategy within the framework of Euronav. “You want to make it into an ammonia company, go start something new with new ships,” he said.
Mercurial Fredriksen
“And with Fredriksen… he’s mercurial. We know that.
“As much as everybody talks about consolidation and doing the right thing, I think everybody wants to protect their little fiefdoms.”
Re: Euronav (deel 2)
Ik zit er al een tijdje in en de koers staat hoger dan ooit.
Het bedrijf draait omzetten en winsten dankzij de oorlog in de Oekraïne en de noodzaak van Europa om ons afhankelijk te maken van brandstoffen uit de USA en Midden-Oosten.
De koers en dividenden swingen de pan uit. En zo zijn er nog een boel bedrijven die ineens zeer rendabel zijn.
Wie investeerde en investeert in deze bedrijven gaat goed verdienen zolang de oorlog duurt.
Spijt dat er een oorlog voor nodig is om te laten zien hoe afhankelijk we zijn (en blijven) van fossiele brandstoffen.
De groenen denken nog steeds dat we eraf kunnen, dat gaat nooit gebeuren zolang ze Uranium en synthetische brandstoffen ook (willen) bannen.
Er is nu eenmaal geen alternatief voor plofmotoren, kolen (staal industrie) en kernenergie. Hoe eerder men dit inziet hoe beter.
Tot die tijd blijf ik lekker verdienen aan bedrijven als Euronav.
Het zou pas een echt wereldwonder zijn als we de mensheid kunnen doen stoppen met oorlogen, onderdrukking en van dictatoriale types. Enig idee wat een Tank, F16, F35 etc uitstoten aan rommel op 1 dag? Die gegevens geven ze nooit vrij....
Het bedrijf draait omzetten en winsten dankzij de oorlog in de Oekraïne en de noodzaak van Europa om ons afhankelijk te maken van brandstoffen uit de USA en Midden-Oosten.
De koers en dividenden swingen de pan uit. En zo zijn er nog een boel bedrijven die ineens zeer rendabel zijn.
Wie investeerde en investeert in deze bedrijven gaat goed verdienen zolang de oorlog duurt.
Spijt dat er een oorlog voor nodig is om te laten zien hoe afhankelijk we zijn (en blijven) van fossiele brandstoffen.
De groenen denken nog steeds dat we eraf kunnen, dat gaat nooit gebeuren zolang ze Uranium en synthetische brandstoffen ook (willen) bannen.
Er is nu eenmaal geen alternatief voor plofmotoren, kolen (staal industrie) en kernenergie. Hoe eerder men dit inziet hoe beter.
Tot die tijd blijf ik lekker verdienen aan bedrijven als Euronav.
Het zou pas een echt wereldwonder zijn als we de mensheid kunnen doen stoppen met oorlogen, onderdrukking en van dictatoriale types. Enig idee wat een Tank, F16, F35 etc uitstoten aan rommel op 1 dag? Die gegevens geven ze nooit vrij....
Groeten Bas.
Top aandelen: Exmar, Ageas, Shell, BP, Chevron, Exxon Mobile, Total Industries, Golar LNG, Euronav, bPost, Proximus, Titan, KBC, Telefonica, Deutsche bank, UBS, AMD, Intel, Microsoft, Lockheed Martin, Var Energy, etc.
Top aandelen: Exmar, Ageas, Shell, BP, Chevron, Exxon Mobile, Total Industries, Golar LNG, Euronav, bPost, Proximus, Titan, KBC, Telefonica, Deutsche bank, UBS, AMD, Intel, Microsoft, Lockheed Martin, Var Energy, etc.