Wat is uw YTD?
TIP
Re: Wat is uw YTD?
1) Je blijft het maar hebben over bedrijfJES... Komaan.
MSCI heeft net aangekondigd 2 extra Belgische bedrijven op te nemen, waaronder Inclusio, met een (totale) market cap van 100 MEUR.
Voor de "free-float" (vaag begrip) van Lotus vind ik 50%, dus 2.4 BEUR
De free-float market cap van Lotus is dus minstens 25x groter dan die van Inclusio.
Het is niet de omvang die Lotus uit de index houdt. Het is omdat MSCI Lotus niet "investible" vindt.
2) de omvang van die bedrijven doet er niet toe bij de redenering die ik maak: de "Market" is verschillend.
Paar %, kan je dat enigszins onderbouwen? Of is het buikgevoel.Die zullen heel weinig impact hebben als ze worden opgenomen volgens market cap. Misschien een paar % van de index.
Fine, ik denk ook niet dat ik dat ergens heb beweerd? Zou best kunnen dat de retail belegger vooral in de kleine illiquide bedrijfjes zit. Ik heb geen idee. Merk op dat ik het in mijn posts heb over de gemiddelde actieve belegger, niet de gemiddelde actieve retail belegger.el perro schreef: ↑10 februari 2023, 00:44 Een doorsnee retail belegger zit ook echt niet voor 99% in de IMI-market. Die zit net overwogen in het niet-IMI deel.
ETFs, fondsen en institutionelen zitten immers niet in kleine/illiquide of andere speciale aandelen.
Als je zoals ik 3/4 buiten de "IMI-market" beleg, heeft de te verwachten return quasi nog weinig verband met de passieve IMI-market return. Outperformance is dan ook niks bijzonders.
[/quote]
Niet enkel de particuliere belegger.
Vermits de indexbeleggers bedrijven buiten de index negeren, en dus voor 0% in het kapitaal zitten,
is de "gemiddelde actieve belegger" (ttz niet-indexbelegger) automatisch overwogen in die bedrijven.
Simpele wiskunde.
Mutatis mutandis voor particuliere niet-indexbelegger in de echt kleine, illiquide bedrijven.
Je hebt dit klassieke passieve argument gemaakt:Fine, ik denk ook niet dat ik dat ergens heb beweerd?
Je kan dat argument maken t.o.v. actieve fondsen
T.o.v. particuliere niet-indexbelegger valt het uit elkaar. Duidelijk verschillende markt, zoals ik hier nu toch in het lang en het breed heb aangetoond.
Ik denk niet dat die kleine bedrijven veel verschil gaan maken, nee. Ze zijn in Belgie al klein (je hebt zelf gezegd dat Lotus ochot 1% van de markt is en dat is nog 1 van de grotere in je rijtje), laat staan als je tegenover de wereldindex kijkt. Maar misschien heb jij wel een onderbouwing dat het een groot verschil maakt? En misschien kan je dan ook direct je onderbouwing meegeven dat particuliere niet-indexbeleggers vooral in kleine, illiquide bedrijven beleggen.
Puur filosofisch: waarom zou je eigenlijk zoveel mogelijk de beursgenoteerde bedrijven willen schaduwen?
I mean, er is toch geen enkele fysische betekenis om dat te doen...
Mocht elk bedrijf ter wereld beursgenoteerd zijn, dan zou ik het snappen (ik zou het nog steeds dom vinden want dat is per definitie cyclisch. )
Maar nu is er zelfs geen rationele reden...
Je doet het gewoon...omdat het kan...
Ik denk dat veel mensen gewoon de misvatting volgen dat spreiden betekent zoveel mogelijk aandelen hebben.
I mean, er is toch geen enkele fysische betekenis om dat te doen...
Mocht elk bedrijf ter wereld beursgenoteerd zijn, dan zou ik het snappen (ik zou het nog steeds dom vinden want dat is per definitie cyclisch. )
Maar nu is er zelfs geen rationele reden...
Je doet het gewoon...omdat het kan...
Ik denk dat veel mensen gewoon de misvatting volgen dat spreiden betekent zoveel mogelijk aandelen hebben.
Omdat beleggen in de aandelenbeurs een risicoklasse is met een hoog verwacht rendement. Door een grote spreiding schakel je het idiosyncratisch risco uit.
Wat is spreiden dan volgens jou? Voor mij is spreiden: je geld verdelen over verschillende
- banken
- assetklassen
- bedrijven
- regio's
- sectoren
- looptijden
Laatst gewijzigd door Yaris op 11 februari 2023, 07:40, 1 keer totaal gewijzigd.
Bedankt vidar, ik heb weer bijgeleerd.vidar schreef: ↑11 februari 2023, 07:14Omdat beleggen in de aandelenbeurs een risicoklasse is met een hoog verwacht rendement. Door een grote spreiding schakel je het idiosyncratisch risco uit.
En ook nog verschillende instap- en uitstapmomenten.
Wat zijn die index beleggers toch ongelofelijk binair, een argument dat het onnodig is om in elk beurs genoteerd bedrijf belegd te zijn, wordt verworpen met een argument dat beleggen in één of enkele aandelen een idiosyncratisch risico inhoudtvidar schreef: ↑11 februari 2023, 07:14Omdat beleggen in de aandelenbeurs een risicoklasse is met een hoog verwacht rendement. Door een grote spreiding schakel je het idiosyncratisch risco uit.
Uiteraard is spreiding evident en noodzakelijk maar er zit nog iets tussen één of twee aandelen hebben of er meer dan 1600 willen hebben. Ieder moet maar voor zichzelf uitmaken welke impact een positie in zijn portefeuille mag hebben, voor mijzelf is dat binnen de asset aandelen bv nooit meer dan 10%, ik heb dus tussen de tien en twintig aandelen wat voor mij meer dan voldoende spreiding en opvolging is.
Ik zie net als Aerolla ook geen nut om belegd te zijn in duizenden aandelen, waarbij je bv voor 5 eurocent belegd bent in de kleinste bedrijven. Zelfs wanneer zo een 5 cent belegging de volgende Amazon wordt en 5000% of meer in waarde stijgt, heeft dat geen noemenswaardige impact op je port. Trouwens de spreiding binnen zo een wereld index volgens marktkapitalisatie houdt ook een zeker idiosyncratisch risico in, je zit immers zwaar overwogen in dollar en mega caps die momenteel bijna allemaal tech aandelen zijn. Er is met andere woorden voor de euro consument een niet te onderschatten wisselkoers risico en een sector risico.
Ja, dat is ook mijn definitie.
Maar stel dat je 90% tech, 1% vastgoed, 1% retail, 1% energy,.... bezit, ben je dan aan het spreiden?
En er is toch niks dat garandeert dat de verhouding van een wereldwijde ETF goed zit? (zoals in dit geval, alleen niet zo extreem als in wat ik nu aanhaal als voorbeeld)
Weeral een goed argument voor individuele aandelen
-
- Hero Member
- Contacteer:
Als mijn indivuele aandelen kelderen, dan gebeurt met ETF's hetzelfdeOrakel van Brakel schreef: ↑11 februari 2023, 09:57Als je individuele aandelen kelderen, mag je je billen spreiden.
alleen moeten die er nog kosten voor betalen ^^
+1vortex schreef: ↑11 februari 2023, 08:55 Uiteraard is spreiding evident en noodzakelijk
...
Trouwens de spreiding binnen zo een wereld index volgens marktkapitalisatie houdt ook een zeker idiosyncratisch risico in, je zit immers zwaar overwogen in dollar en mega caps die momenteel bijna allemaal tech aandelen zijn. Er is met andere woorden voor de euro consument een niet te onderschatten wisselkoers risico en een sector risico.
Maar dit is weer de zoveelste actief vs passief discussie waarmee een topic wordt vervuild
We hebben het tenminste nog over de beurs. In andere beursdraadjes is de discussie al erger ontspoord.
Ook weer iets typisch, index beleggers zitten hier alweer meerdere pagina's hun evangelie te verkondigen, blijkbaar geen probleem, tot vortex met één post hun argumentatie doorprikt, dan is het direct topic vervuilingBae1 schreef: ↑11 februari 2023, 10:39+1vortex schreef: ↑11 februari 2023, 08:55 Uiteraard is spreiding evident en noodzakelijk
...
Trouwens de spreiding binnen zo een wereld index volgens marktkapitalisatie houdt ook een zeker idiosyncratisch risico in, je zit immers zwaar overwogen in dollar en mega caps die momenteel bijna allemaal tech aandelen zijn. Er is met andere woorden voor de euro consument een niet te onderschatten wisselkoers risico en een sector risico.
Maar dit is weer de zoveelste actief vs passief discussie waarmee een topic wordt vervuild