Herzien of niet?
TIP
Herzien of niet?
Beste,
In augustus 2008 hebben wij een hypothecaire lening afgesloten met variabele rentevoet formule 5/5/5 max +2% -onbeperkt.
De toenmalige rentevoet was 5%
Nu zijn we reeds bijna 15 jaar verder en al 2 (5jaarlijkse) herberekeningen , met een huidige rentevoet van 1,11%, wat een aanzienlijk verschil is in maandelijkse aflossingen dan in het begin.
juli dit jaar hebben we terug een 5jaarlijkse herberekening en krijg schrik na wat je hoort ivm de inflatie en de stijgende rentes.
Ik kan bij mijn huidige bank de hypotheek voor de resterende 15 jaar laten vastzetten aan 3,88%. Dit is een maandelijkse meerkost van 150 euro en terug veel interest en minder kapitaalaflossing per maand. Alsook een vergoeding die we daarvoor moeten betalen van 500 euro.
Nu twijfel ik heel hard of we de hypotheek moeten vastzetten of zo laten. Bedrag Hypotheek was in 2008 160000 euro.
Het openstaand kapitaal bedraagt momenteel 98000 euro.
Kan er mij iemand inzichten geven aub, heb dringend advies nodig, omdat we niet lang meer krijgen om de herziening te tekenen.
Mvg en alvast bedankt, Mieke.
In augustus 2008 hebben wij een hypothecaire lening afgesloten met variabele rentevoet formule 5/5/5 max +2% -onbeperkt.
De toenmalige rentevoet was 5%
Nu zijn we reeds bijna 15 jaar verder en al 2 (5jaarlijkse) herberekeningen , met een huidige rentevoet van 1,11%, wat een aanzienlijk verschil is in maandelijkse aflossingen dan in het begin.
juli dit jaar hebben we terug een 5jaarlijkse herberekening en krijg schrik na wat je hoort ivm de inflatie en de stijgende rentes.
Ik kan bij mijn huidige bank de hypotheek voor de resterende 15 jaar laten vastzetten aan 3,88%. Dit is een maandelijkse meerkost van 150 euro en terug veel interest en minder kapitaalaflossing per maand. Alsook een vergoeding die we daarvoor moeten betalen van 500 euro.
Nu twijfel ik heel hard of we de hypotheek moeten vastzetten of zo laten. Bedrag Hypotheek was in 2008 160000 euro.
Het openstaand kapitaal bedraagt momenteel 98000 euro.
Kan er mij iemand inzichten geven aub, heb dringend advies nodig, omdat we niet lang meer krijgen om de herziening te tekenen.
Mvg en alvast bedankt, Mieke.
Re: Herzien of niet?
laten vastzetten aan 3,88% + 500 betalen
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
-
- Hero Member
- Contacteer:
Op welke maand van referteindex zit je te wachten? April? Aangezien ECB de rentes nog maar eens heeft opgetrokken, is de kans groot dat je meer dan die 3,88% zal betalen inderdaad, dus vastklikken. Nadien kan je nog altijd vervroegd aflossen. Wat misschien eerder een oplossing kan zijn nu: kan je niet vervroegd een goed deel al aflossen?
Beste,
Bedankt voor de reacties. Ik heb inmiddels de hypotheek reeds vastgezet.
Bedankt voor de reacties. Ik heb inmiddels de hypotheek reeds vastgezet.
Ik zou het zo laten, vermits de rente maximaal 2% kan stijgen, ga je de komende 5 jaar op max 3,11% uitkomen, sowieso goedkoper dan die vaste met 3,88% en bijhorende kosten. Na deze 5 jaar zit je al 20 jaar ver in de aflossingen en is het deel af te lossen intresten al aanzienlijk afgenomen. Goed mogelijk dat de rente over 5 jaar er weer helemaal anders uitziet, in elk geval verwacht de markt over 5 jaar een lagere rente dan vandaag het geval is (inverted tot vlakke yieldcurve)
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
De +2% is van de start hyotheekrente. Dus kan max naar 7%. Ik heb al getekend, want mijn bericht werd niet doorgevoerd op het forum en de deadline was eergisteren.
-
- Full Member
- Contacteer:
Maximaal 2% is in deze wel 7% indien oorspronkelijke rentevoet 5% was... Ik zou ook zekerheid kiezen en nu vastleggen, weg onzekerheid, terug gemoedsrust en akkoord, wat meer te betalen, maar met niets doen zal je wss nog meer betalen en geen gemoedsrust hebben. Mochten we ooit terug een dalende rente krijgen zal het miss ooit terug de moeite zijn om te herzien, maar dat is dan te bekijken.
Het had niks uitgemaakt als je bij variabel was gebleven en de referteindex zou naar 3.00 % stijgen wat wel aannemelijk gaat zijn zou je op een 3.36 uitgekomen zijn.
Nu betaal je nog 0.50% extra plus 500 euro dossierkost weg.
Referteindex aug 2008 = 4.636
Referteindex jan 2023 = 2.586
Dus 5.000% + ( aannemelijk 3.000%) - oude referteindex = 4,636 maakt een 3.36%
Dus referteindex zou nog tot 3.5% moeten gaan tegen juli om op hetzelfde uit te komen als waar je nu voor getekend hebt.
Of zit ik grandioos mis?
Nu betaal je nog 0.50% extra plus 500 euro dossierkost weg.
Referteindex aug 2008 = 4.636
Referteindex jan 2023 = 2.586
Dus 5.000% + ( aannemelijk 3.000%) - oude referteindex = 4,636 maakt een 3.36%
Dus referteindex zou nog tot 3.5% moeten gaan tegen juli om op hetzelfde uit te komen als waar je nu voor getekend hebt.
Of zit ik grandioos mis?
Lijkt mij juist, al zou ik van 3,5% uitgaan, tussen januari en juli gaat de ECB de rente wellicht 1% verhoogd hebben. De bank zal ook wel van dat scenario uitgaan en vandaar de 3,88% als voorstel.
5% + 3,5% - 4,636% = 3,86%
5% + 3,5% - 4,636% = 3,86%