Energieprijzen
Re: Energieprijzen
Waarom, zo pas nieuwbouw - verbouwing.bormsdivision@hotmail.com schreef: ↑21 maart 2022, 15:06 Ik heb zopas een nieuwe gasketel laten plaatsen + vloerverwarming.
Waarom nu pas alternatieven bekijken.
Estate Guru believer.
Ik heb een vraag over een oude promo van Luminus Optimal. Ik heb 1500kWh elektriciteit en 1500kWh gas gratis gekregen als promo. Bij de afrekening staat dit er op (gelukkig), maar aan een nogal lage eenheidsprijs. Weet iemand hoe ze dit berekenen? In de kleine lettertjes staat:
"Als nieuwe klant krijgt u 1.500 kWh gratis (op de energiekost) op uw afrekening voor het afsluiten van een Luminus Optimal Gas contract in augustus 2021. Dit bedrag wordt berekend adhv een gemiddeld tarief voor de energiekosten en wordt toegekend na 11 maanden."
Een gemiddeld tarief, blijkt nu wel nogal een onvoorspelbare promo te zijn. Heeft er iemand ervaring mee met dit soort promo van Luminus?
"Als nieuwe klant krijgt u 1.500 kWh gratis (op de energiekost) op uw afrekening voor het afsluiten van een Luminus Optimal Gas contract in augustus 2021. Dit bedrag wordt berekend adhv een gemiddeld tarief voor de energiekosten en wordt toegekend na 11 maanden."
Een gemiddeld tarief, blijkt nu wel nogal een onvoorspelbare promo te zijn. Heeft er iemand ervaring mee met dit soort promo van Luminus?
Wel het gaat enkel over de energiekost, niet over distributie, taksen en andere kosten. En ten tweede het gaat over de periode tussen augustus 2021 en augustus 2022, toen waren de energie prijzen wel aan het stijgen maar nog lang niet zo hoog als daarna. Hou er ook rekening mee dat er een load profiel wordt toegepast waardoor het gros van die 1500kWh in de winter van 21 op 22 valt, dus net voor de oorlog in Oekraïne.
Voor elektriciteit rekenen ze 7.0811c€/kWh, en gas 3.6504c€/kWh (allebei exclusief BTW 6%). Ik heb elke maand de prijzen bijgehouden, en kom wel steeds beduidend hoger voor die periode. Ik veronderstel dat de prijzen die ze aangeven, de energiekost is? Zo omschrijven ze het toch (1=energiekost, 2 etc andere kosten zoals taksen).
Is dat zo? Uit tariefkaart voor Optifix gas van augustus 2021 blijkt dat de energie kost voor gas toen c€4,13 incl BTW was, trek daar de toenmalige 21% BTW van af en er blijft c€3,26 over. Je kan die oude tariefkaarten terug vinden op mijn energie, als je veel tijd en goesting hebt kun je het zelf uitrekenen, zoek het gebruikte load profiel en kijk vanaf wanneer er 6% BTW in rekening gebracht is. Mij lijken die genoemde bedragen wel realistisch, sinds de zomer van 2022 zijn de energie prijzen pas echt sterk gaan stijgen, jouw kortingsperiode ligt daar nog voor, vandaar dat die tarieven zo laag lijken
Merci voor de info. Ik zal eens zien naar de oude tarieven. Ik heb me enkel gefocust op Optimal, nu is dat wel een van de duurdere. Met die promo´s leek het toen interessant. Ik ga mij terug focussen op leveranciers zonder teveel promo´s.
Was het niet 1500KWh in totaal bij optimal bestaande uit 500KWh electriciteit en 1000KWh gas. Zo herinner ik mij toch de kleine lettertjes van die promo. Weet dat nog omdat ik er over nadacht om mijn optifix daarvoor op te zeggen. Tot ik zag dat het maar 500KWh was voor electriciteit
Van augustus 2022 tot juli 2023 is het 10% op de energiekost bij optimal dacht ik. Of was het nu 5% en 10% vanaf het derde jaar op de energiekosten bij optimal volgens die oude promo. Omdat het contracten van onbepaalde duur zijn.
Edit dat was voor Comfy. ik vergiste mij toon ook al tussen beide zie posting.php?mode=quote&p=522989
Blijkbaar is er een probleem voor optimale contracten afgesloten via mijnenergie, zie https://www.reddit.com/r/belgium/commen ... _forceren/
De bedragen en kortingen die ze in 2023 toekennen staan in die screenshot.
Van augustus 2022 tot juli 2023 is het 10% op de energiekost bij optimal dacht ik. Of was het nu 5% en 10% vanaf het derde jaar op de energiekosten bij optimal volgens die oude promo. Omdat het contracten van onbepaalde duur zijn.
Edit dat was voor Comfy. ik vergiste mij toon ook al tussen beide zie posting.php?mode=quote&p=522989
Blijkbaar is er een probleem voor optimale contracten afgesloten via mijnenergie, zie https://www.reddit.com/r/belgium/commen ... _forceren/
De bedragen en kortingen die ze in 2023 toekennen staan in die screenshot.
Hier vind je grafiekjes met de maandelijkse groothandelsprijzen: Die groothandelsprijzen zijn eveneens zonder BTW. Wel in €/MWh, dus delen door 10 om c€/kWh te krijgenlch schreef: ↑12 februari 2023, 11:03 Voor elektriciteit rekenen ze 7.0811c€/kWh, en gas 3.6504c€/kWh (allebei exclusief BTW 6%). Ik heb elke maand de prijzen bijgehouden, en kom wel steeds beduidend hoger voor die periode. Ik veronderstel dat de prijzen die ze aangeven, de energiekost is? Zo omschrijven ze het toch (1=energiekost, 2 etc andere kosten zoals taksen).
De energieprijs was niet enkel deze zomer hoog, heel het jaar hoog. Is beginnen te stijgen net toen uw contract begon.
De gemiddelde energieprijs was véél hoger dan de korting die jij krijgt.
Aan de prijzen waarmee ze rekenen, vermoed ik dat ze voor de korting de energieprijs bij afsluiten contract gebruiken, juli 2021?
Vraag het eens bij Luminus.
Je kan evt. klacht indienen bij https://www.ombudsmanenergie.be/nl
Kan wel lang duren vrees ik.
voor de periode 22/05/22 tem 13/01/23 heb ik 234m³ gas verbruikt en heb ik bij Liminus hiervoor iets minder dan 1,7€/m³ betaald.lch schreef: ↑12 februari 2023, 11:03 Voor elektriciteit rekenen ze 7.0811c€/kWh, en gas 3.6504c€/kWh (allebei exclusief BTW 6%). Ik heb elke maand de prijzen bijgehouden, en kom wel steeds beduidend hoger voor die periode. Ik veronderstel dat de prijzen die ze aangeven, de energiekost is? Zo omschrijven ze het toch (1=energiekost, 2 etc andere kosten zoals taksen).
Ondertussen nieuw contract bij Engie (zou mijn goedkoopste alternatief zijn).
Login op de klantenzone en download de detailafrekening. Daar zie je hoe ze aan die gemiddelde prijs komen. Dat zie je niet op de standaardafrekening van 4 blz.lch schreef: ↑12 februari 2023, 11:03 Voor elektriciteit rekenen ze 7.0811c€/kWh, en gas 3.6504c€/kWh (allebei exclusief BTW 6%). Ik heb elke maand de prijzen bijgehouden, en kom wel steeds beduidend hoger voor die periode. Ik veronderstel dat de prijzen die ze aangeven, de energiekost is? Zo omschrijven ze het toch (1=energiekost, 2 etc andere kosten zoals taksen).
Bij Optimal verrekenen ze de gratis 1500kWh elektriciteit aan 33cent/kWh en die voor gas aan 14cent/kWh (exclu btw). Zie
juiste bedragen inclu. btw op https://www.luminus.be/-/media/general/ ... l-2023.pdf
https://www.luminus.be/nl/prive/elektri ... jslijsten/
Bevatte de tariefkaart waarop je intekende een gratis kWh promotie? Hier vind je een overzicht met de prijzen gebruikt in de berekening voor de kWh korting.
Ik heb van Luminus een vage mail gehad, dat de gemiddelde waarde berekend werd van februari 2022 tot januari 2023, en volgens mijn verbruik.
Ik heb teruggestuurd met de vraag voor een duidelijke berekening (en mijn berekend gemiddelde waarde erbij gezet), en ook de vraag over hun mededeling van het verrekenen van de promo (deze zijn ook veel hoger).
Ik heb plots geen openstaande factuur meer. De eindafrekening was 755€ bijbetalen, deze is plots geannuleerd (allee, zogezegd betaald en dan een annulatiefactuur). Ik hou jullie op de hoogte hoe het verder loopt
Ik heb teruggestuurd met de vraag voor een duidelijke berekening (en mijn berekend gemiddelde waarde erbij gezet), en ook de vraag over hun mededeling van het verrekenen van de promo (deze zijn ook veel hoger).
Ik heb plots geen openstaande factuur meer. De eindafrekening was 755€ bijbetalen, deze is plots geannuleerd (allee, zogezegd betaald en dan een annulatiefactuur). Ik hou jullie op de hoogte hoe het verder loopt
-
- Newbie
- Contacteer:
Aansluitend op de voorgaande berichten heb ik een vraag in verband met die promo's van Luminus, misschien weet hier iemand het antwoord.
Wij hebben een gasaansluiting enkel om te koken, en dus een laag jaarlijks gasverbruik. Nu is er bij Luminus ComfyFlex Gas voor nieuwe klanten een promo van 500 kWh cashback na 12 maanden. Mijn vraag hierbij is: indien je gedurende dit jaar minder dan 500 kWh verbruikt (bvb 300 kWh, om maar iets te zeggen), wordt dan toch de volledige promo van 500 kWh in rekening gebracht? Als ik de uitleg in de bijzondere voorwaarden er op na lees, lijkt dit alvast wel het geval te zijn...:
(**) Als nieuwe klant krijgt u een korting van 500 kWh voor het afsluiten van een Luminus ComfyFlex Gas contract in februari 2023. Deze korting wordt toegekend 12 maanden na startdatum
via een cashback, op voorwaarde dat er geen achterstallige betalingen zijn. Dit bedrag wordt berekend door de eenheidsprijs in €/kWh incl. BTW van de energiekost (=de energieformule van
toepassing op enkelvoudige meters met een Index-waarde gelijk aan de gemiddelde maandelijkse Index van de afgelopen 12 maanden op moment van uitbetaling, zoals vermeld in deze
bijzondere voorwaarden) te vermenigvuldigen met 500 kWh. Bij verhuis blijft deze korting enkel geldig indien u uw huidig contract meeneemt .
Of zijn er ergens nog kleine lettertjes verstopt die ik niet vind?
Wij hebben een gasaansluiting enkel om te koken, en dus een laag jaarlijks gasverbruik. Nu is er bij Luminus ComfyFlex Gas voor nieuwe klanten een promo van 500 kWh cashback na 12 maanden. Mijn vraag hierbij is: indien je gedurende dit jaar minder dan 500 kWh verbruikt (bvb 300 kWh, om maar iets te zeggen), wordt dan toch de volledige promo van 500 kWh in rekening gebracht? Als ik de uitleg in de bijzondere voorwaarden er op na lees, lijkt dit alvast wel het geval te zijn...:
(**) Als nieuwe klant krijgt u een korting van 500 kWh voor het afsluiten van een Luminus ComfyFlex Gas contract in februari 2023. Deze korting wordt toegekend 12 maanden na startdatum
via een cashback, op voorwaarde dat er geen achterstallige betalingen zijn. Dit bedrag wordt berekend door de eenheidsprijs in €/kWh incl. BTW van de energiekost (=de energieformule van
toepassing op enkelvoudige meters met een Index-waarde gelijk aan de gemiddelde maandelijkse Index van de afgelopen 12 maanden op moment van uitbetaling, zoals vermeld in deze
bijzondere voorwaarden) te vermenigvuldigen met 500 kWh. Bij verhuis blijft deze korting enkel geldig indien u uw huidig contract meeneemt .
Of zijn er ergens nog kleine lettertjes verstopt die ik niet vind?
Uw interpretatie lijkt me correct.
Let wel, met een schatting van 9 cent/kwh zal de korting volstaan om uw vaste vergoeding te betalen, maar ook niet veel meer.
Voor de volledigheid: korting slaat ook enkel op energie, niet op distributietarieven etc.
Let wel, met een schatting van 9 cent/kwh zal de korting volstaan om uw vaste vergoeding te betalen, maar ook niet veel meer.
Voor de volledigheid: korting slaat ook enkel op energie, niet op distributietarieven etc.
Ik heb van Luminus een antwoord gekregen:
"De Promo wordt 11 maanden na start contract toegekend. In uw geval was dat op 29/8/2022. We valoriseren de promo aan de gemiddelde prijs voor energiekosten van het product Optimal gas van toepassing in het kalenderjaar voorafgaand aan deze toekenning. We hebben de tabel op Luminus.be wat duidelijker proberen maken."
Ze hebben de tabel aangepast. Ik ga naar de ombudsdienst stappen. Heeft er iemand van jullie ervaring met de ombudsdienst voor energieklachten?
"De Promo wordt 11 maanden na start contract toegekend. In uw geval was dat op 29/8/2022. We valoriseren de promo aan de gemiddelde prijs voor energiekosten van het product Optimal gas van toepassing in het kalenderjaar voorafgaand aan deze toekenning. We hebben de tabel op Luminus.be wat duidelijker proberen maken."
Ze hebben de tabel aangepast. Ik ga naar de ombudsdienst stappen. Heeft er iemand van jullie ervaring met de ombudsdienst voor energieklachten?
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.