Gedeeltelijke vervroegde terugbetalingen HYPOTHECAIR KREDIET
TIP
-
- Full Member
- Contacteer:
Re: Gedeeltelijke vervroegde terugbetalingen HYPOTHECAIR KREDIET
de wederbelegging wordt berekend op het bedrag dat je effectief stort... je mag wettelijk gezien storten zoveel je wil tenzij natuurlijk andere vermelding in uw kredietcontract (bij sommige banken kun je onder bepaalde regels en bij bepaalde bedragen wel 1x gratis bijstorten.. )
Per jaar kan je (zonder wederbeleggingsvergoeding te betalen) een maximum van 15% van het oorspronkelijk ontleend bedrag gratis terugstorten. Bijkomende voorwaarde is dat er 6 maand moet zitten tussen 2 opeenvolgende stortingen.
De banken kunnen zo een vervroegde gedeeltelijke terugbetaling niet weigeren.
Als ik een bedrag minder dan 15% laat simuleren om vervroegd terug te betalen, dan komt er nog steeds een wederbeleggingsvergoeding op. Ik denk dat deze regel niet echt wet is.AndreDW schreef: ↑16 augustus 2022, 08:35 Per jaar kan je (zonder wederbeleggingsvergoeding te betalen) een maximum van 15% van het oorspronkelijk ontleend bedrag gratis terugstorten. Bijkomende voorwaarde is dat er 6 maand moet zitten tussen 2 opeenvolgende stortingen.
Kijkt uw contract na, dat telt. Sumulatie is fictief
- Twijfelaar22
- Newbie
- Contacteer:
Wat schiet je ermee op? Zal voor iedereen anders liggen. Kijk ik op mijn ING account, dan krijg ik het volgende:
10.000 vervroegd afbetalen leverd of een korting van 90 Euro per maand op(10 jarige lening) of 3 maanden kortere looptijd.
Voor mijn gevoel moet ik een flink bedrag hebben om een nuttig gat te slaan. Elk jaar 10.000 zou zeker mooi zijn. Maar zoals het nu gaat met de inflatie, kan ik beter nog even wachten met terugbetalen en eerst andere prioriteiten starten, zoals warmtepomp aanleggen om ook te besparen.
Mocht je een laag leenbedrag hebben of een lang lopende lening, dan kan het al meer nut hebben. Al zou ik toch ook nog even met de inflatie meerijden.
10.000 vervroegd afbetalen leverd of een korting van 90 Euro per maand op(10 jarige lening) of 3 maanden kortere looptijd.
Voor mijn gevoel moet ik een flink bedrag hebben om een nuttig gat te slaan. Elk jaar 10.000 zou zeker mooi zijn. Maar zoals het nu gaat met de inflatie, kan ik beter nog even wachten met terugbetalen en eerst andere prioriteiten starten, zoals warmtepomp aanleggen om ook te besparen.
Mocht je een laag leenbedrag hebben of een lang lopende lening, dan kan het al meer nut hebben. Al zou ik toch ook nog even met de inflatie meerijden.
Ja, maar het gaat snel als je die 90€ spaart en zo elk jaar meer terugbetaalt. Zie fictief voorbeeld, maar na 4 jaar kan je al 33% extra sparen op een jaar:Twijfelaar22 schreef: ↑10 februari 2023, 19:23 10.000 vervroegd afbetalen leverd of een korting van 90 Euro per maand op(10 jarige lening) of 3 maanden kortere looptijd.
- Jaar 1 kan je 10.000€ sparen en terugbetalen -> levert 90€/maand op
- Jaar 2 kan je 11.080€ sparen en terugbetalen -> levert misschien 100€/maand op (=190€/maand in totaal)
- Jaar 3 kan je 12.280€ sparen en terugbetalen -> levert misschien 112€/ maand op (=302€/maand in totaal)
- Jaar 4 kan je 13.624€ sparen en terugbetalen -> ...
...