Wat is jouw brutoloon?
Re: Wat is jouw brutoloon?
Ja. Ik heb in heel mijn leven maar één sollicitatiegesprek gehad. Ik wist niet hoeveel anderen verdienden en dat interesseerde mij ook niet. Maar ik ben aangenomen.Orakel van Brakel schreef: ↑15 februari 2023, 21:31 Dus jij gaat blind naar een sollicitatiegesprek of naar een evaluatiegesprek?
Ik heb al veel evaluatiegesprekken gehad. Ik weet echter van geen enkele collega hoeveel hij/zij verdient. Dat hoef ik niet te weten.
-
- Hero Member
- Contacteer:
Ik was tot 10j geleden ook zo. Tot ik er achter kwam dat een collega 30% meer verdiende, ondanks dat ik veel meer billable uren boekte. Ik heb direct mijn ontslag ingediend. En 10j later heb ik mijn loon bijna verdubbeld.
Proficiat. Als je streven is zoveel mogelijk te verdienen heb je dat goed aangepakt.
Met die instelling is ook niets mis. Het is pas een probleem als mensen gaan raden naar iemands loon, of nog erger, verkeerde bedragen rond bazuinen. Ik weet ook niet van elke collega en overste wat ze verdienen. Maar als ik het zou willen weten, verwacht ik wel een eerlijk antwoord.
-
- Hero Member
- Contacteer:
Ik voelde mij een grote dommerik toen ik hoorde dat mijn collega 30% meer kreeg. Wetende dat ik ouder was, meer ervaring had, meer projecten deed, meer uren klopte, meer uren factureerde, enz... dat was een goeie les. En het zal mij nu niet meer overkomen.
Het gaat er mij niet om zo veel mogelijk te verdienen. Maar om correct verloond te worden. En daarvoor moet je niet enkel vertrouwen op je werkgever.
En hoeveel denk je dat er liegen over hoeveel ze verdienen???? Om gelijk welke reden dan...
Vragen kost niets, maar het loon krijgen dat je wil is ander paar mouwen...Orakel van Brakel schreef: ↑15 februari 2023, 21:16Bij u zal het missch de werkgever zijn die het loon bepaalt... en dat aan de laagste trap.ludo schreef: ↑15 februari 2023, 21:06 - Begin je ergens nieuw, zal het meestal aan de laagste trap zijn.
- Je werkgever bepaald je loonschaal.
- Wil niet zeggen omdat je collega méér verdiend dat jij evenveel betaald wordt, verschillende factoren zullen dat bepalen..
Dus met ander woorden, je bent er géén zak mee voorruit als je weet wat iemand zijn brutto loon is..
Ik had eigen zaak, en bepaalde dus mijn eigen loonzakje..
Inderdaad orakel, ik ben ook vertrokken om die redenOrakel van Brakel schreef: ↑15 februari 2023, 21:55Ik voelde mij een grote dommerik toen ik hoorde dat mijn collega 30% meer kreeg. Wetende dat ik ouder was, meer ervaring had, meer projecten deed, meer uren klopte, meer uren factureerde, enz... dat was een goeie les. En het zal mij nu niet meer overkomen.
Het gaat er mij niet om zo veel mogelijk te verdienen. Maar om correct verloond te worden. En daarvoor moet je niet enkel vertrouwen op je werkgever.
De IT is een specifieke branche, en zeker bij detacheringsbedrijven, bodyshops of zogenaamde consultancybureaus.
Toen ik in die branche actief was, spraken we van luxehoeren (niet pejoratief bedoeld voor die beroepsklasse ), maar ik zal het hier verder bij consultants houden.
Een goede verkoper bekomt een goed tarief bij de klant voor een consultant. De consultants die hun marktwaarde kennen en zo ook betaald willen worden zijn zoals de produkten met rode prijzen bij de Colruyt. Er wordt gewoon minder winst op gemaakt, beter minder winst dan geen winst. Diegene die hun marktwaarde niet kennen zijn de cashcows, er waren er velen die gedurende 10 of 20 jaar, jaar na jaar minder netto overhouden aan hun inspanning dan hun pooier.
Toen ik in die branche actief was, spraken we van luxehoeren (niet pejoratief bedoeld voor die beroepsklasse ), maar ik zal het hier verder bij consultants houden.
Een goede verkoper bekomt een goed tarief bij de klant voor een consultant. De consultants die hun marktwaarde kennen en zo ook betaald willen worden zijn zoals de produkten met rode prijzen bij de Colruyt. Er wordt gewoon minder winst op gemaakt, beter minder winst dan geen winst. Diegene die hun marktwaarde niet kennen zijn de cashcows, er waren er velen die gedurende 10 of 20 jaar, jaar na jaar minder netto overhouden aan hun inspanning dan hun pooier.
-
- Hero Member
- Contacteer:
Idd, ik ben een paar jaar consultant geweest. Aan een veel te laag loon. Dat voorval met mijn collega die 30% meer bleek te hebben, heeft mijn ogen doen opengaan. Ik had het 5j eerder moeten weten. Met wat ik laten liggen heb aan loon, kon ik al een schoon autooke gekocht hebben.ronnie schreef: ↑16 februari 2023, 08:38 De IT is een specifieke branche, en zeker bij detacheringsbedrijven, bodyshops of zogenaamde consultancybureaus.
Toen ik naar mijn baas stapte om uitleg te vragen, bood hij direct 15% opslag. Wat nog altijd veel te weinig was. Soit, al had hij 50% meer geboden, ik was het er sowieso afgebold. Gewoon omdat ik me in de zak gezet voelde. En mijn ontslagbrief zat al klaar in mijn achterzak. Toen hij begon te jammeren dat hij mij niet kwijt wilde, heb ik mijn brief op tafel gegooid. Paar weken later had ik elders 25% loon extra, betere auto, enz... sindsdien verander ik om de paar jaar van job. Scheelt telkens 10 á 15% aan loon.
Zolang dat streven niet te koste gaat van iets anders, is daar niets mis mee. Ik snap dat jij als aandeelhouder wenst dat zoveel mogelijk kapitaal in de onderneming blijft, maar een werknemer mag toch ook iets hebben?
"You need to buy the umbrella before it starts to rain."
Als consultant kun je toch veel beter een eigen bvba oprichten en de facturen rechtsreeks bij jouw laten vertrekken? De consultancy-provider kan wat mij betreft nog altijd optreden als agentschap om leveranciers aan klanten te koppelen, maar waarom zou dat een werkgever moeten zijn? Dan combineer je de slechte eigenschappen van het consultancy werk met de nadelen van een werkgever.Orakel van Brakel schreef: ↑16 februari 2023, 10:22 Idd, ik ben een paar jaar consultant geweest. Aan een veel te laag loon. Dat voorval met mijn collega die 30% meer bleek te hebben, heeft mijn ogen doen opengaan. Ik had het 5j eerder moeten weten. Met wat ik laten liggen heb aan loon, kon ik al een schoon autooke gekocht hebben.
(...)
-
- Hero Member
- Contacteer:
Ik ben al lang geen consultant meer, ik zit nu intern. Het zou financieel wsl nu nog altijd interessanter zijn als zelfstandige, maar ik ben op een leeftijd gekomen dat ik vrije tijd en gemak boven loon plaats. Ik denk nu eerder aan werk afbouwen dan loon opbouwen. Missch dat ik nog wel eens van job verander, maar dan zal dat zijn om aan bijna dezelfde pree een dagske minder te werken.Gudrun schreef: ↑16 februari 2023, 11:23Als consultant kun je toch veel beter een eigen bvba oprichten en de facturen rechtsreeks bij jouw laten vertrekken? De consultancy-provider kan wat mij betreft nog altijd optreden als agentschap om leveranciers aan klanten te koppelen, maar waarom zou dat een werkgever moeten zijn? Dan combineer je de slechte eigenschappen van het consultancy werk met de nadelen van een werkgever.Orakel van Brakel schreef: ↑16 februari 2023, 10:22 Idd, ik ben een paar jaar consultant geweest. Aan een veel te laag loon. Dat voorval met mijn collega die 30% meer bleek te hebben, heeft mijn ogen doen opengaan. Ik had het 5j eerder moeten weten. Met wat ik laten liggen heb aan loon, kon ik al een schoon autooke gekocht hebben.
(...)
Maar als je inkomen hoog is kun je sowieso makkelijk beslissen om minder te werken. Bijvoorbeeld tussen elk project een periode van 3 maanden vakantie inlassen. Nergens staat geschreven dat je als zelfstandige 80 uur per week moet werken. Sterker nog, als ik bijvoorbeeld elke maand 3 weken verlof wil, dan zou ik niet weten hoe je dit anders kunt doen dan als zelfstandige. Een werkgever zou niet blij worden van zulk plan.Orakel van Brakel schreef: ↑16 februari 2023, 11:28 Ik ben al lang geen consultant meer, ik zit nu intern. Het zou financieel wsl nu nog altijd interessanter zijn als zelfstandige, maar ik ben op een leeftijd gekomen dat ik vrije tijd en gemak boven loon plaats. Ik denk nu eerder aan werk afbouwen dan loon opbouwen. Missch dat ik nog wel eens van job verander, maar dan zal dat zijn om aan bijna dezelfde pree een dagske minder te werken.