De Beurs vandaag
TIP
Re: De Beurs vandaag
Je hebt zelfs die wijzer niet nodig. Kijk gewoon naar het gemiddeld sentiment van enkele forumleden op dit forum en dan weet je genoeg. Om enkele voorbeelden te geven van specifieke topics: VGP, Colruyt, Sofina, ...
Een algemene vraag:
Wat is er gebeurd in 2008 met Ageas? Het is toen gezakt van 170 naar 10.
Is dat puur te wijten geweest aan de financiële crisis of is er toen ook wat anders gebeurd?
De andere hoofdrolspelers/banken zijn ook gezakt, maar niet zo fel. Zijn ook veel meer hersteld op 15 jaar precies.
Wat is er gebeurd in 2008 met Ageas? Het is toen gezakt van 170 naar 10.
Is dat puur te wijten geweest aan de financiële crisis of is er toen ook wat anders gebeurd?
De andere hoofdrolspelers/banken zijn ook gezakt, maar niet zo fel. Zijn ook veel meer hersteld op 15 jaar precies.
-
- Verbannen Gebruiker
Ageas heette toen Fortis. Daarin zaten o.a. Fortis Bank en verzekeringsactiviteiten. Fortis Bank werd zwaar getroffen door de bankencrisis, en daarbovenop omdat ze met 2 andere banken ABN AMRO hadden willen overnemen aan een veel te dure prijs. De Nederlandse overheid heeft toen de Nederlandse tak gered (overgenomen van Fortis), en de Belgische overheid het Belgische deel van Fortis bank (ook overgenomen van Fortis). Binnen Fortis bleven enkel de verzekeringsactiviteiten over, wat maar een klein deel was van wat het oorspronkelijk was. Fortis Bank werd dan verkocht door de Belgische staat aan BNP Paribas. Het overblijvende Fortis veranderde zijn naam in Ageas omdat de merknaam Fortis behoorde aan Fortis Bank. Ageas heeft jarenlang, tot nu eigenlijk, nog rommel moeten opruimen die ook binnen Ageas was gebleven, o.a. leningen en rechtszaken die tegen hen (als juridische opvolger van het toenmalige Fortis) aangespannen waren door aandeelhouders.
Het exacte verhaal is veel ingewikkelder maar nu heb je een idee.
Laatst gewijzigd door huisjetuintjefiets op 17 februari 2023, 09:21, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- Hero Member
- Contacteer:
Idd, Frankrijk heeft toen nog eens goed kunnen lachen met de Belgen. Als je ziet hoeveel winst BNP nu binnenharkt...
België heeft al veel aan het buitenland verkocht waarmee we in onze eigen voet geschoten hebben.
-
- Hero Member
- Contacteer:
Oké, dus mensen die echt in Ageas (toen Fortis) zaten hebben nog steeds redelijk wat verlies.huisjetuintjefiets schreef: ↑17 februari 2023, 09:15Ageas heette toen Fortis. Daarin zaten o.a. Fortis Bank en verzekeringsactiviteiten. Fortis Bank werd zwaar getroffen door de bankencrisis, en daarbovenop omdat ze met 2 andere banken ABN AMRO hadden willen overnemen aan een veel te dure prijs. De Nederlandse overheid heeft toen de Nederlandse tak gered (overgenomen van Fortis), en de Belgische overheid het Belgische deel van Fortis bank (ook overgenomen van Fortis). Binnen Fortis bleven enkel de verzekeringsactiviteiten over, wat maar een klein deel was van wat het oorspronkelijk was. Fortis Bank werd dan verkocht door de Belgische staat aan BNP Paribas. Het overblijvende Fortis veranderde zijn naam in Ageas omdat de merknaam Fortis behoorde aan Fortis Bank. Ageas heeft jarenlang, tot nu eigenlijk, nog rommel moeten opruimen die ook binnen Ageas was gebleven, o.a. leningen en rechtszaken die tegen hen (als juridische opvolger van het toenmalige Fortis) aangespannen waren door aandeelhouders.
Het exacte verhaal is veel ingewikkelder maar nu heb je een idee.
Ik dacht dat de aandelen eventueel gesplitst werden ofzo.
Er was ook een omgekeerde splitsing. Voor elke 10 aandelen fortis, kreeg je 1 nieuw aandeel fortis.
Ik herinner me nog dat ik er gekocht had in volle val aan 11 EUR na een interne brief die naar alle werknemers van Fortis werd gestuurd door Lippens en Votron dat het allemaal niet zo erg was en dat wie nu kocht, 10% dividendrendement kon pakken (Mijn frank had moeten vallen doordat er nergens een logo of een naam van een bestuurder op die brief stond).
Nadien bijgekocht aan 65ct en kort nadien alles buiten aan 3.50 eur, een koers die Ageas lang niet gezien heeft.
Maar over die periode valt nog verl te vertelken
Ik herinner me nog dat ik er gekocht had in volle val aan 11 EUR na een interne brief die naar alle werknemers van Fortis werd gestuurd door Lippens en Votron dat het allemaal niet zo erg was en dat wie nu kocht, 10% dividendrendement kon pakken (Mijn frank had moeten vallen doordat er nergens een logo of een naam van een bestuurder op die brief stond).
Nadien bijgekocht aan 65ct en kort nadien alles buiten aan 3.50 eur, een koers die Ageas lang niet gezien heeft.
Maar over die periode valt nog verl te vertelken
Je hebt het toch nu niet over onze beste vriend, Guy konijnentand?Orakel van Brakel schreef: ↑17 februari 2023, 09:24En degene die het hebben verkocht kregen er telkens een mooi EU postje voor als beloning.
De golden cross staat er op de S&P500, voor wat het waard is.
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Ja hoor, nu maar eens kijken of weerstand steun wordt/blijft.
50 daags gemiddelde biedt voorlopig steun.
Steun op het 200-daags gemiddelde op de SPX. Als dat niet houdt zal spaargids van weleer met interessante spaarformules zeker terugkomen
Een aandeel dat niet vaak besproken wordt hier is JNJ.(Opgericht: januari 1886)
Zonder enige reden de laatste weken toch overdreven afgestraft lijkt me.
Natuurlijk hangt het talkproces hen nog boven het hoofd.
Zonder enige reden de laatste weken toch overdreven afgestraft lijkt me.
Natuurlijk hangt het talkproces hen nog boven het hoofd.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.