Obligatie 3 jr
TIP
Gebruik de spaargids tools effectenrekening vergelijken
- private banking
Re: Obligatie 3 jr
Inderdaad niet gemakkelijk, daar heb ik me ook al vaak over geërgerd. De Bond Scanner binnen de TWS-omgeving van Interactive Brokers is nog handig, maar daar kun je geen gebruik van maken als niet-klant (ideaal is het overigens ook niet).
Hier kan je toch al aardig uitgebreid zoeken :
[https://www.boerse-frankfurt.de/bonds/search]
[https://www.boerse-frankfurt.de/bonds/search]
Goede input. Al een tijd geleden dat ik nog effectief obligaties kocht.huisjetuintjefiets schreef: ↑15 februari 2023, 19:52Er is geen RV op meerwaarde.
Er is alleen RV op verschil tussen uitgifteprijs en teruggaveprijs. De obligatie is boven pari uitgegeven, dus geen RV hier.
Bruto is dus netto.
Vooral opletten met Zero coupons dus.
Technisch is het verschil tussen uitgifte en terugbetalingsprijs, de meerwaarde waarop je wordt belast. Ze hadden het beter kapitaalwinstbelasting genoemd zoals capital gain tax in de VS en het VK. Dan was het duidelijk.Galactic schreef: ↑16 februari 2023, 07:48Goede input. Al een tijd geleden dat ik nog effectief obligaties kocht.huisjetuintjefiets schreef: ↑15 februari 2023, 19:52
Er is geen RV op meerwaarde.
Er is alleen RV op verschil tussen uitgifteprijs en teruggaveprijs. De obligatie is boven pari uitgegeven, dus geen RV hier.
Bruto is dus netto.
Vooral opletten met Zero coupons dus.
-
- Verbannen Gebruiker
Inderdaad.
Daarom is het nu het best obligaties te kopen die in 2020-2021 zijn uitgegeven, toen de rentevoeten negatief waren. Geen of bijna geen RV. Bruto is netto.
We moeten er dus van profiteren zolang ze er nog zijn. Scheelt minimum 1% netto rendement tov nieuwe obligaties.
Waarom opletten met zero-coupons? Het risico is me niet zo duidelijk.huisjetuintjefiets schreef: ↑16 februari 2023, 09:08Inderdaad.
Daarom is het nu het best obligaties te kopen die in 2020-2021 zijn uitgegeven, toen de rentevoeten negatief waren. Geen of bijna geen RV. Bruto is netto.
We moeten er dus van profiteren zolang ze er nog zijn. Scheelt minimum 1% netto rendement tov nieuwe obligaties.
Omdat de uitgifteprijs soms lager is als de prijs op vervaldag. Op die meerwaarde word je wel belast en zo kan het zelfs zijn dat je uiteindelijk verlies ( of amper winst) maakt.
-
- Verbannen Gebruiker
De persoon die de zero coupon in bezit heeft op het einde van de obligatie betaalt 30% roerende voorheffing op het verschil tussen uitgifteprijs en terugbetalingsprijs.
Een zero coupon die niet werd uitgegeven toen de rente 0 of heel klein was, is bijvoorbeeld uitgegeven aan 80%.
Als je zo een obligatie koopt op de secundaire markt, bijvoorbeeld een jaar voor vervaldag aan bijvoorbeeld 97%, en je houdt die bij tot vervaldag, betaal je de volledige roerende voorheffing, dus 30% van 100-80 of dus 6,7%.
Bedankt voor de heldere uitleg allebei. Wist niet dat er obligaties aan bv. 80% werden uitgegeven zie de ervan bedoeling en het risico nu wel.... weer wat bijgeleerd. Toch belangrijk om altijd die uitgifteprijs in het oog te houden.
Iemand nog een tip waar ik kan zien aan welke koers de obligaties zijn uitgegeven want lijkt toch niet zo makkelijk terug te vinden. Vb : XS2343821794
Bij Bolero en op https://markets.businessinsider.com/bon ... 2343821794 staat er 99,82%.
Duidelijke site.
Ook obligaties met coupon kunnen dus ook onder pari worden uitgegeven merk ik.
Maar deze impact is toch verwaarloosbaar bij beperkte bedragen en wanneer de uitgifte niet zoveel verschilt.(98-99%)
Voorbeeld :
ENBW INTL FINANCE 0.25% GTD SNR 19/10/30 EUR
Uitgifteprijs 99,842%
Verschil 0,158%==>op €10.000 €15,8==>30% RV==>€4,74 RV te betalen.
Maar deze impact is toch verwaarloosbaar bij beperkte bedragen en wanneer de uitgifte niet zoveel verschilt.(98-99%)
Voorbeeld :
Uitgifteprijs 99,842%
Verschil 0,158%==>op €10.000 €15,8==>30% RV==>€4,74 RV te betalen.
Laatst gewijzigd door karine op 17 februari 2023, 11:55, 1 keer totaal gewijzigd.
30% RV op de coupon, dus 7.5€ bij elke couponbetaling van 2023 tot en met 2029. Of 52.5€.karine schreef: ↑17 februari 2023, 11:45 Duidelijke site.
Maar deze impact is toch niet zo groot.
Voorbeeld :
Uitgifteprijs 99,842%
Hoeveel gaat mij dit aan belastingen kosten op een bedrag van bv €10.000 ?
30% RV op de meerwaarde (100-99.842) op vervaldag of 10000*0.158%*30% = 4.74€
Dus op vervaldag voor laatste coupon en mantel samen 12.24€.
Op vervaldag heb je in totaal 64.74€ roerende voorheffing betaald.
Voilà, één van de gemakkelijkere berekeningen. ( Alhoewel ik die van gisteren ook gemakkelijk vond ...
)
![Grin ;D](https://www.spaargids.be/forum/images/smilies/grin.gif)
Daar van die €4,74 was ik inmiddels ook wel achter maar je hebt natuurlijk ook nog steeds de 30% op coupons van de roverheid.
Maar, ik zie dat Bolero wanneer je de obligatie laat aflopen 0,05% aanrekent aan makelaarskosten en wanneer je deze vroeger afsluit dat 0,21% is.
Heeft het dan nog zin om de obligatie voor vervaldatum af te sluiten ?