Site om TOB automatisch te berekenen voor buitenlandse brokers zoals Interactive Brokers en Trading 212
TIP
Re: Site om TOB automatisch te berekenen voor buitenlandse brokers zoals Interactive Brokers en Trading 212
Super, ik kijk ernaar uit!
Re: Site om TOB automatisch te berekenen voor buitenlandse brokers zoals Interactive Brokers en Trading 212
Dag iedereen, de nieuwste versie van tobcalc heeft de volgende nieuwe features:
- Duplicate transacties worden herkend en automatisch eruit gefiltered na bevestiging van de gebruiker dat dit ook effectief duplicates zijn. Dit is zeker handig bij Interactive Brokers csv's want ik heb gemerkt dat in hun csv's transacties vaak wel dubbel staan, geen idee waarom eigenlijk.
- Moesten bepaalde effecten in je transactiegeschiedenis niet herkend worden door tobcalc, dan zal tobcalc dit ook vermelden en zal je de gegevens van deze effecten zelf kunnen aanvullen. Handig voor mensen die traden met effecten die niet zo populair zijn of snel te vinden zijn online.
- Indien je vindt dat een tarief van tobcalc niet klopt, dan kan je dat nu manueel overriden. Bijvoorbeeld, tobcalc berekent nu een tarief van 1,32% voor VWCE. Als je hier niet mee eens bent, dan kan je dit aanpassen in de overrides tabel door het ISIN van VWCE in te vullen samen met het nieuwe tarief.
- Duplicate transacties worden herkend en automatisch eruit gefiltered na bevestiging van de gebruiker dat dit ook effectief duplicates zijn. Dit is zeker handig bij Interactive Brokers csv's want ik heb gemerkt dat in hun csv's transacties vaak wel dubbel staan, geen idee waarom eigenlijk.
- Moesten bepaalde effecten in je transactiegeschiedenis niet herkend worden door tobcalc, dan zal tobcalc dit ook vermelden en zal je de gegevens van deze effecten zelf kunnen aanvullen. Handig voor mensen die traden met effecten die niet zo populair zijn of snel te vinden zijn online.
- Indien je vindt dat een tarief van tobcalc niet klopt, dan kan je dat nu manueel overriden. Bijvoorbeeld, tobcalc berekent nu een tarief van 1,32% voor VWCE. Als je hier niet mee eens bent, dan kan je dit aanpassen in de overrides tabel door het ISIN van VWCE in te vullen samen met het nieuwe tarief.
Nu werkt de tool perfect voor mij (klant bij Interactive Brokers)! Binnen de minuut de aangifte (laten) invullen: het kan!
Wat ben ik blij met dit initiatief! Dankjewel samjmck!!!! Ik heb net een account geopend bij IBKR, maar durf nog niet beginnen te handelen. Ik heb enorm veel stress ivm het fiscale aspect en op welke instellingen ik moet letten bij IB. Ik ga voornamelijk in aandelen, ETF's en obligaties handelen. Ik heb in het verleden met Bolero, Keytrade en Binckbank gewerkt.
Geen probleem, ik werk nog steeds met Bolero voor grotere aankopen maar om US stocks te kopen blijft IBKR toch wel een van de goedkoopste optiesflan schreef: ↑10 februari 2023, 12:09 Wat ben ik blij met dit initiatief! Dankjewel samjmck!!!! Ik heb net een account geopend bij IBKR, maar durf nog niet beginnen te handelen. Ik heb enorm veel stress ivm het fiscale aspect en op welke instellingen ik moet letten bij IB. Ik ga voornamelijk in aandelen, ETF's en obligaties handelen. Ik heb in het verleden met Bolero, Keytrade en Binckbank gewerkt.
Mag ik vragen voor wat je juist Bolero en IBKR gebruikt en waarom?
Laatst gewijzigd door flan op 10 februari 2023, 13:47, 2 keer totaal gewijzigd.
Mocht je concrete vragen hebben, beantwoord ik die graag. Als je echt “enorm veel stress” hebt (en niet gewoon wat vragen of onzekerheden), vraag ik mij wel af of je niet beter bij een Belgische broker gaat die alles automatisch regelt.flan schreef: ↑10 februari 2023, 12:09 Wat ben ik blij met dit initiatief! Dankjewel samjmck!!!! Ik heb net een account geopend bij IBKR, maar durf nog niet beginnen te handelen. Ik heb enorm veel stress ivm het fiscale aspect en op welke instellingen ik moet letten bij IB. Ik ga voornamelijk in aandelen, ETF's en obligaties handelen. Ik heb in het verleden met Bolero, Keytrade en Binckbank gewerkt.
In grote lijnen komt het fiscaal op het volgende neer:
- op elke aankoop/verkoop van aandelen, ETF’s, obligaties dien je een beurstaks (meestal 0,12% of 0,35%) te betalen en tweemaandelijks aan te geven.
- op dividenden, coupons en meerwaarden van obligatiefondsen dient 30% roerende voorheffing betaald te worden. Aangifte hiervan in de jaarlijkse personenbelasting.
- eenmalig buitenlandse rekening aangeven bij het CAP, jaarlijks aanduiden dat je over een buitenlandse rekening beschikt in de personenbelasting
Dankjewel PMU voor de info. Ik zou het gezonde stress noemen . Zouden we niet beter een apart draadje openen over IB of buitenlandse brokers?
-
- Hero Member
- Contacteer:
1)kan je meer info geven over hoe, waar, wanneer je die TOB aangeeft? Ik heb een half jaar geleden een account geopend bij IBKR en dan eind november voor een klein bedrag VWCE gekocht als test. Nadien niet meer naar omgezien. Niet wetende dat die TOB manueel moest worden betaald.
2)wat moet ik doen om van die IBKR vanaf te geraken? Fiscaal gezien. Bestaan vd rekening is aangegeven. Nu wil ik die VWCE verkopen. En het fiscaal afronden. Dus aankoop en verkoop TOB aangeven. En die rekening stopzetten.
Ik ben veel te nonchalant om dit zelf te doen. En ga het dus bij Belgische brokers houden.
2)wat moet ik doen om van die IBKR vanaf te geraken? Fiscaal gezien. Bestaan vd rekening is aangegeven. Nu wil ik die VWCE verkopen. En het fiscaal afronden. Dus aankoop en verkoop TOB aangeven. En die rekening stopzetten.
Ik ben veel te nonchalant om dit zelf te doen. En ga het dus bij Belgische brokers houden.
-
- Hero Member
- Contacteer:
Ik heb via het tooltje dat hier gepost werd (waarvoor heel veel dank!) een pdf kunnen genereren.
1)Klopt het dat ik nu die pdf moet mailen naar CPIC.TAXDIV@minfin.fed.be ?
Wat moet er als mailsubject staan?
2)En dan het bedrag moet overschrijven naar BE39 6792 0022 9319?
Mededeling zo 'TOB - KBO-nummer of nationaal nummer (NN) - belastbare periode' moeten zijn, wordt dat dan dit formaat:
TOB - jj.mm.dd-123.45 - 11/2022
Mededeling zo 'TOB - KBO-nummer of nationaal nummer (NN) - belastbare periode' moeten zijn, wordt dat dan dit formaat:
Ja, dat klopt. Er is niets voorgeschreven voor de e-mail. Ik denk dat men alles gewoon manueel verwerkt daar.Orakel van Brakel schreef: ↑18 februari 2023, 09:34 Ik heb via het tooltje dat hier gepost werd (waarvoor heel veel dank!) een pdf kunnen genereren.
-
- Hero Member
- Contacteer:
Ok, thx.
Ook dikke merci aan topicstarter hier voor die file.
Wat een gedoe. Had ik geweten dat ik zelf TOB ging moeten aangeven/betalen, had ik geen IBKR genomen. Mezelf kennende ga ik dat sowieso altijd vergeten. Ik ben heel laks/nonchalant op dat vlak. Zo snel mogelijk die IBKR stopzetten dus.
Wat een gedoe. Had ik geweten dat ik zelf TOB ging moeten aangeven/betalen, had ik geen IBKR genomen. Mezelf kennende ga ik dat sowieso altijd vergeten. Ik ben heel laks/nonchalant op dat vlak. Zo snel mogelijk die IBKR stopzetten dus.
Je kunt het ook gewoon als een herhalende afspraak ik je agenda plaatsen, natuurlijk.Orakel van Brakel schreef: ↑18 februari 2023, 10:12 Ok, thx.
Bij een verkoop moet je inderdaad nogmaals de beurstaks betalen. Indien je de positie laat staan, heb je er in principe geen “last” meer van.
-
- Hero Member
- Contacteer:
Dat helpt niet veel bij mij. Er staan elke week todo's in mijn agenda die ik niet doe.
Mijn leven moet simpel zijn. Niet te veel todo's.
Haha ja, ik ben ook wel zo iemand. Meestal stuur ik die PDF door vlak na ik de transactie gemaakt heb, zo kan ik het zeker niet vergetenOrakel van Brakel schreef: ↑18 februari 2023, 12:29 Dat helpt niet veel bij mij. Er staan elke week todo's in mijn agenda die ik niet doe.