ETF portefeuille
TIP
Re: ETF portefeuille
Waarom is dat niet genoeg?Johanzzzzzzzz schreef: ↑5 juli 2022, 16:45 Ik vind het een moeilijke. TSMC, Alibaba, Tencent en Amperex maken bijvoorbeeld maar 12,15% uit van de EMIM.
Alle beleggers samen bezitten zoveel van die bedrijven. Waarom wil jij meer? Is er iets dat jij weet en dat zij niet weten?
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Na mijn teleurstelling over MeManaged van MeDirect ben ik op zoek gegaan naar een goed alternatief. Ik wilde een etf met volgende kenmerken:Superspaarder schreef: ↑5 juli 2022, 05:37Het is ook een goede keuze :EarthNvstr1 schreef: ↑5 juli 2022, 00:43 Ik heb slechts 1 ETF: IE00B3YLTY66 SPDR MSCI ACWI IMI UCITS ETF (IMIE)
- Voordeel : IMIE = IWDA + EMIM + ZPRS
- Nadeel : IMIE is een beetje duurder (0,40%)
- Voordeel : IMIE kost "minder werk"
- wereldwijd
- uitsluitend aandelen, geen obligaties
- developed + emerging markets
- grote, middelgrote en kleine ondernemingen
- kapitaliserend
- in EUR
- verkrijgbaar bij Bolero of MeDirect
Meer kosten en minder rendement.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Verschillen? Er zijn juist meer gelijkenissen dan verschillen.
- Appels en peren zijn beide fruit.
- Appels en peren zijn beide te verkrijgen bij de groenteboer of supermarkt.
- Appels en peren zijn beperkt houdbaar.
- Een appel weegt gemiddeld net zo veel als een peer. (er gaan van allebei ongeveer zes in een kilo)
- Appels en peren zijn beide ongeveer even groot.
- Appels en peren worden gekweekt door gelijksoortige bedrijven.
- De prijs van appels en peren ligt op hetzelfde niveau.
- Appels en peren zijn eenvoudig mee te nemen.
- Appels en peren vervullen dezelfde behoefte bij de consumenten.
- Appels en peren groeien allebei aan bomen.
- Appels en peren zijn allebei gezond. Ze hebben dezelfde vitaminen.
- De vorm.
- De hardheid.
- De smaak.
- De boom: het uitzicht van de boom, de schors, het gebladerte en de vorm van de bloesems verschillen aanzienlijk.
- Superspaarder
- Sr. Member
- Contacteer:
Easyvest gebruikt IMIE voor het deel "aandelen" van zijn portefeuilles...
Laatst gewijzigd door Superspaarder op 20 februari 2023, 06:54, 1 keer totaal gewijzigd.
Bogleheads portefeuille : Aandelen : IWDA (70%) + EMIM (15%) + ZPRS (15%) / Vaste rente : Tak 21 + LTS + Obligaties + Spaarrekening / Mix : PSP.
- Superspaarder
- Sr. Member
- Contacteer:
1) Het belangrijkste is om te : 1° Werken 2° Sparen 3° Beleggen.
2) Cumulative return sinds het begin (16/05/2011) :
- IMIE : 141,98 %
- MSCI ACWI IMI index : 136,22 %
Bogleheads portefeuille : Aandelen : IWDA (70%) + EMIM (15%) + ZPRS (15%) / Vaste rente : Tak 21 + LTS + Obligaties + Spaarrekening / Mix : PSP.
Van een appel kan je een peer krijgen; van een peer enkel op je appel.Yaris schreef: ↑20 februari 2023, 06:09 Verschillen? Er zijn juist meer gelijkenissen dan verschillen.
Toegegeven, er zijn ook verschillen.
- Appels en peren zijn beide fruit.
- Appels en peren zijn beide te verkrijgen bij de groenteboer of supermarkt.
- Appels en peren zijn beperkt houdbaar.
- Een appel weegt gemiddeld net zo veel als een peer. (er gaan van allebei ongeveer zes in een kilo)
- Appels en peren zijn beide ongeveer even groot.
- Appels en peren worden gekweekt door gelijksoortige bedrijven.
- De prijs van appels en peren ligt op hetzelfde niveau.
- Appels en peren zijn eenvoudig mee te nemen.
- Appels en peren vervullen dezelfde behoefte bij de consumenten.
- Appels en peren groeien allebei aan bomen.
- Appels en peren zijn allebei gezond. Ze hebben dezelfde vitaminen.
- De vorm.
- De hardheid.
- De smaak.
- De boom: het uitzicht van de boom, de schors, het gebladerte en de vorm van de bloesems verschillen aanzienlijk.
Verschillen maken mij niets uit, enkel het rendement telt.
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Zeer juist!Superspaarder schreef: ↑20 februari 2023, 06:38 1) Het belangrijkste is om te : 1° Werken 2° Sparen 3° Beleggen.
Inderdaad. Mooie TD.Superspaarder schreef: ↑20 februari 2023, 06:38 2) Cumulative return sinds het begin (16/05/2011) :
- IMIE : 141,98 %
- MSCI ACWI IMI index : 136,22 %
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Vraagje: in Bolero zie ik een mooie grafiek met de evolutie van mijn totale portefeuille. Kan ik ook zo een grafiek oproepen met de evolutie van één positie in die portefeuille?
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Hoe weet je dat ?Superspaarder schreef: ↑20 februari 2023, 06:16Easyvest gebruikt IMIE voor het deel "aandelen" van zijn portefeuilles...
Zie easyvest-t31406-75.html?hilit=easyvest#p558579 (dat heb je daar nooit bevestigd, voor zover ik weet)
Recent ben ik dus (nog maar eens) bezig geweest met te onderzoeken voor welke bonds ETF ik zou gaan, vermits ik denk dat de tijd voor een obligatie fonds zowat rijp is.EarthNvstr1 schreef: ↑5 juli 2022, 00:43 Ik heb slechts 1 ETF: IE00B3YLTY66 SPDR MSCI ACWI IMI UCITS ETF (IMIE)
Omdat ik bij een "Belgische" broker wou blijven (is Bolero geworden) en om de transactiekosten met relatief beperkt budget aanvaardbaar te houden wou ik slechts 1 aandelen ETF maar wel "de hele wereld". IMIE trackt de MSCI ACWI IMI index, dat is developed+emerging markets en large/mid/small caps. Komt neer op pakweg 99% van "de markt".
Ik bekijk nog of ik op een gegeven moment een obligatie ETF ga toevoegen naast de aandelen ETF om te balanceren. Daar ben ik nog niet uit, alternatief is balanceren met andere assets buiten Bolero account, maar dat is wat omslachtiger.
En stel je voor: ik kom dus uit op EGOV
LU1437018598 Amundi Index J.P. Morgan EMU Government Investment Grade UCITS ETF DR EUR (C)
Ik heb een etf met inflatiegelinkte overheidsobligaties omdat ik dacht dat die met de inflatie de hemel in gingen schieten. Niet dus. Ik sta op verlies.