Wat is uw YTD?
TIP
Re: Wat is uw YTD?
Tja, de Paper van Sharpe is toch gewone rekenkunde?el perro schreef: ↑12 februari 2023, 17:56 Probleem hier is dat enkelen menen absolute, onweerlegbare argumenten in pacht te hebben.
Nochtans is Economie een humane wetenschap. Net zoals o.a. sociologie, filosofie, rechten, psychologie, ...
Het is niet omdat je enkele statistieken kunt trekken op historische koersdata, dat economie opeens een exacte wetenschap wordt.
The Arithmetic of Active Management - William F. Sharpe
If "active" and "passive" management styles are defined in sensible ways, it must be the case that
(1) before costs, the return on the average actively managed dollar will equal the return on the average passively managed dollar and
(2) after costs, the return on the average actively managed dollar will be less than the return on the average passively managed dollar
These assertions will hold for any time period. Moreover, they depend only on the laws of addition, subtraction, multiplication and division. Nothing else is required.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Tuurlijk wel, als er onder de streep uitstroom is uit ETF's worden korfjes weer omgezet in aandelen, is gewoon het tegenovergestelde als instroom waarbij er korfjes gecreëerd worden.
De spread tussen bid en ask is je niet bekend? Of het feit dat een marktorder verkoop aan de bid prijs wordt uitgevoerd? En dat de bid in het orderboek lager is dan de ask? En dat in heel veel gevallen wanneer een marketmaker de bid en ask zet de bid onder en de ask boven de koers gezet wordt?
Op de vraag waarom je steevast de individuele actieve belegger als underdog tegenover de professionele actieve belegger zet, kan ik wel een antwoord geven ja, omdat je anti actief beleggen bent en zoveel mogelijk ETF zieltjes wilt winnen. Maar op de onmogelijke B7 logica dat professionele fondsbeheerders het voor kosten niet beter doen dan de markt en na kosten zelfs slechter en dat individuele beleggers het nog slechter doen dan de professionelen want beschikken niet over de ondersteunende teams en blablabla, maar dat alle actieven samen wel gelijk zijn aan de markt, daar kan ik geen antwoord op geven. En jij ook niet want je draait rond de hete brei.
Neen, de korfjes worden omgezet in aandelen indien de prijs van de korfjes lager is als de som van de prijs van de aandelen.
Het volume of de richting van de prijs van de korfjes is niet de trigger.
Het kan evengoed zijn dat de bid prijs hoger is dan de vorige prijs; basiscursus investeren.vortex schreef: ↑13 februari 2023, 18:33De spread tussen bid en ask is je niet bekend? Of het feit dat een marktorder verkoop aan de bid prijs wordt uitgevoerd? En dat de bid in het orderboek lager is dan de ask? En dat in heel veel gevallen wanneer een marketmaker de bid en ask zet de bid onder en de ask boven de koers gezet wordt?
Op de vraag waarom je steevast de individuele actieve belegger als underdog tegenover de professionele actieve belegger zet, kan ik wel een antwoord geven ja, omdat je anti actief beleggen bent en zoveel mogelijk ETF zieltjes wilt winnen. Maar op de onmogelijke B7 logica dat professionele fondsbeheerders het voor kosten niet beter doen dan de markt en na kosten zelfs slechter en dat individuele beleggers het nog slechter doen dan de professionelen want beschikken niet over de ondersteunende teams en blablabla, maar dat alle actieven samen wel gelijk zijn aan de markt, daar kan ik geen antwoord op geven. En jij ook niet want je draait rond de hete brei.
[/quote]
Alle actieven voor kosten gelijk aan de markt.
Alle actieve kosten samen zijn hoger dan passieve kosten; dus alle actieven samen lager resultaat dan de markt, en de passieven.
Tov de andere actieven zal het voor individuele beleggers moeilijk zijn om consistent een voordeel te halen tov professionele beleggers.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ja en wat veroorzaakt prijsverschil? juist ja netto uit of instroom in een ETF. Zo moeilijk te snappen is dat toch niet? Als er netto een miljoen ETF deelbewijzen aangekocht worden stijgt de prijs van de korfjes tov de aandelen en is het rendabel voor de AP om korfjes te creëren, idem voor het omgekeerde. Dat verdienmodel van die AP's is trouwens een verborgen kost die ETF beleggers ongemerkt betalen. Ongelofelijk dat een actief belegger de ETF goeroe moet uitleggen hoe creation redemption werkt.
Ja, dat kan maar weerlegt niet het feit dat een marktorder verkoop een neerwaarts effect oplevert en een marktorder aankoop een opwaarts effect, ook basiscursus.B7H4long schreef: ↑13 februari 2023, 19:15Het kan evengoed zijn dat de bid prijs hoger is dan de vorige prijs; basiscursus investeren.vortex schreef: ↑13 februari 2023, 18:33
De spread tussen bid en ask is je niet bekend? Of het feit dat een marktorder verkoop aan de bid prijs wordt uitgevoerd? En dat de bid in het orderboek lager is dan de ask? En dat in heel veel gevallen wanneer een marketmaker de bid en ask zet de bid onder en de ask boven de koers gezet wordt?
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
BeireBierblik schreef: ↑7 februari 2023, 12:37Is het juiste spreekwoord niet "de rogge in de hooiberg vinden"?
-
- Hero Member
- Contacteer:
Mijn ytd 7,2% en die van mijn zoon is 10,9%.
Hij heeft 9 aandelen + een AEX tracker. Vooral buy and hold. Telkens hij genoeg geld heeft opgespaard (nieuwjaar, verjaardag, ...) koop ik eens iets. Ik doe dus amper trades met zijn portefeuille. Ik koop ook enkel bedrijven waarvan ik denk dat ze binnen 20j nog bestaan.
Voor mezelf ben ik veel actiever. Maar dat brengt precies toch minder op. Vooral aan exotic stock picks heb ik me al een paar keer verbrand. Virgin Galactic, HMMJ, ... pump and dump rommel dus.
Ik ga wat meer op trackers focussen vanaf nu. Sowieso geen pump and dump rommel meer.
Hij heeft 9 aandelen + een AEX tracker. Vooral buy and hold. Telkens hij genoeg geld heeft opgespaard (nieuwjaar, verjaardag, ...) koop ik eens iets. Ik doe dus amper trades met zijn portefeuille. Ik koop ook enkel bedrijven waarvan ik denk dat ze binnen 20j nog bestaan.
Voor mezelf ben ik veel actiever. Maar dat brengt precies toch minder op. Vooral aan exotic stock picks heb ik me al een paar keer verbrand. Virgin Galactic, HMMJ, ... pump and dump rommel dus.
Ik ga wat meer op trackers focussen vanaf nu. Sowieso geen pump and dump rommel meer.
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Het lijkt dat je je documentatie eens moet updaten.B7H4long schreef: ↑1 januari 2023, 15:44Code: Selecteer alles
-0,9 -3,5 -0,9 x -17,1 -17,1 -5,9 -2,4 IEAG – Barclays Euro Aggregate bonds
Op 21 maart 2022 is de benchmark gewijzigd van Bloomberg Euro Aggregate Bond Index naar
Bloomberg MSCI Euro Aggregate Sustainable and Green Bond SRI Index.
Dat is een heel normale evolutie. Paradoxaal genoeg, hoe meer ervaren de belegger is, hoe MINDER hij/zij belegt in individuele aandelen. (Dit is de algemene trend -- zonder iedereen over dezelfde kam te willen scheren).Orakel van Brakel schreef: ↑20 februari 2023, 10:05 Ik ga wat meer op trackers focussen vanaf nu. Sowieso geen pump and dump rommel meer.
+13,4%
(MSCI World € excl. dividenden: +5,3%)
op peil gebleven dankzij grote cash-positie
in februari enkele dagen positie in Kering gehad met 4,8% winst en in Palo Alto Networks met 9,4% winst
eergisteren en gisteren Zebra aangekocht
gisteren Adobe aangekocht na koersdaling door geruchten dat het DOJ probeert de overname van Figma tegen te houden
beurzen kunnen nog makkelijk 10% lager
gros van kwaliteitsaandelen niet aantrekkelijk genoeg gewaardeerd voor mij
zeepbel in NVIDIA
AI-hype
beleggers blijven keer op keer hopen dat de rentestijgingen beperkt gaan blijven ondanks keer op keer tegengestelde signalen van de FED - zorgt voor jojo-effect op beurzen
(MSCI World € excl. dividenden: +5,3%)
op peil gebleven dankzij grote cash-positie
in februari enkele dagen positie in Kering gehad met 4,8% winst en in Palo Alto Networks met 9,4% winst
eergisteren en gisteren Zebra aangekocht
gisteren Adobe aangekocht na koersdaling door geruchten dat het DOJ probeert de overname van Figma tegen te houden
beurzen kunnen nog makkelijk 10% lager
gros van kwaliteitsaandelen niet aantrekkelijk genoeg gewaardeerd voor mij
zeepbel in NVIDIA
AI-hype
beleggers blijven keer op keer hopen dat de rentestijgingen beperkt gaan blijven ondanks keer op keer tegengestelde signalen van de FED - zorgt voor jojo-effect op beurzen
Aandelenportefeuille netto met 1222% gestegen sinds opstart in Nov '08. YTD bruto excl dividenden: +2,6% (tem 28 jun '24)
Momenteel: 42% IVU, WTW, Alfa, Rapid7, Salesforce, Aon; 58% cash
Momenteel: 42% IVU, WTW, Alfa, Rapid7, Salesforce, Aon; 58% cash
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Code: Selecteer alles
Year XIRR Weight
Total Cash M-Funds ETFs Stocks Coops P2P-BE P2P-nBE Crypto Total Cash M-Funds ETFs Stocks Coops P2P-BE P2P-nBE Crypto
YTD 3,24% 0,25% 2,94% 4,48% 5,52% 0,00% 0,46% 1,33% 9,79% 100,00% 9,93% 10,14% 7,87% 44,15% 6,55% 17,72% 2,93% 0,71%
Aandelen (ETFs): +6,12%
Cash: +0,08%
Pensioensparen: +3,28%
Totaal: +3,44%
Cash: +0,08%
Pensioensparen: +3,28%
Totaal: +3,44%
Port 1: IWDA (80%) - EMIM (10%) - IUSN (10%)
Port 2: IWDA (50%) - JPGL (15%) - ZPRV (18%) - ZPRX (7%) - 5MVL (10%)
Port 2: IWDA (50%) - JPGL (15%) - ZPRV (18%) - ZPRX (7%) - 5MVL (10%)
+2,89%
+4,68%YTD nog steeds zonder TAK21
Deze maand Brederode aangekocht.
Deze maand Brederode aangekocht.
25%ACKB - BFIT - BREB - COFB - COLR - ONTEX - PRX - SOF - SOLB - SYENS - UNA - VGP - WDP - WKL
16%IMIE - 15%SWRD&IWDA - 13%CSPX - 4%EMIM
21%Bonds - 2%IEGA - 4%CASH Updated 01/11/2024
16%IMIE - 15%SWRD&IWDA - 13%CSPX - 4%EMIM
21%Bonds - 2%IEGA - 4%CASH Updated 01/11/2024
-
- Hero Member
- Contacteer:
+ 5,88 excl. dividend
Code: Selecteer alles
1Week 1Mnd 3Mnd 6Mnd #YTD# 1Jr 3Jr 5Jr
1,6 1,8 9,8 x 12,0 3,7 10,5 5,3 SPDR® MSCI Europe Sm Cap Val Wtd ETF ...
-1,2 0,0 0,7 x 9,7 6,8 21,1 12,5 SPDR® MSCI USA Small Cap Val Wtd ETF ...
-1,4 -0,4 -2,5 x 4,7 -2,2 11,3 9,9 IWDA – MSCI world – wereld aandelen – ~75% van het geld dat wereldwijd in vrij verhandelbare aandelen belegd is
-0,7 -0,2 0,2 1,0 6,8 -0,9 11,8 8,9 Mijn groei portefeuille : Wereld aandelen met tilt naar Value en SC
-0,5 -0,8 -0,5 -0,2 4,1 -3,6 5,8 5,0 Mijn volledige portefeuille: 60 aandelen/30 vastrentend/10 Cash
-0,5 -2,5 -2,5 -3,3 -0,2 -12,5 -5,0 -1,7 Mijn stabiele vastrentende portefeuille
-1,3 -2,6 -4,9 x -0,6 -16,1 -6,7 -2,5 IEAG – Barclays Euro Aggregate bonds
-0,5 -2,5 -2,5 x -0,2 -12,9 -5,6 + VAGF – Wereld Aggregate Hedged Bonds
-1,7 -2,9 -1,5 -2,0 13,2 -10,9 21,6 20,62 Het B7H4long-A-aandelen fonds