Ervaringen met Interactive Brokers IBKR
TIP
Ervaringen met Interactive Brokers IBKR
Hier kunnen we onze ervaringen delen over Interactive brokers Ierland.
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
-
- Hero Member
- Contacteer:
Re: Ervaringen met Interactive Brokers IBKR
Buitenlandse Broker, dus rekening aangeven, alsook TOB. Voor mij is dat te veel gedoe.
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Alsook RV.Orakel van Brakel schreef: ↑22 februari 2023, 21:45 Buitenlandse Broker, dus rekening aangeven, alsook TOB. Voor mij is dat te veel gedoe.
Alsook inzage in transacties door FOD FIN ?
Goede broker. Betrouwbaar, ruim aanbod, lage tarieven (ook voor exotischere effecten). Ik vind het zelf alleszins een verademing om bij aankopen van ETF's niet te moeten nadenken over op welke beurs die genoteerd zijn of als ze in de kernselectie opgenomen zijn: tarieven zijn toch altijd ongeveer hetzelfde. Ook voor het aankopen van obligaties een goede broker gezien de (zeer) lage transactiekosten ten opzichte van alternatieven.
Verder inderdaad wel wat administratie, en bepaalde zaken zitten ook nogal complex in elkaar. Zo is het niet mogelijk om onmiddellijk effecten in vreemde valuta te kopen: je moet het bedrag eerst wisselen naar een valutarekening en dan pas de effectenaankoop uitvoeren. Daar tegenover staat wel dat de wisselkosten vast €2 bedragen, wat opnieuw potentieel veel goedkoper is dan alternatieven. (€10.000 wisselen bij Degiro kost €25, bij Bolero €50)
Verder inderdaad wel wat administratie, en bepaalde zaken zitten ook nogal complex in elkaar. Zo is het niet mogelijk om onmiddellijk effecten in vreemde valuta te kopen: je moet het bedrag eerst wisselen naar een valutarekening en dan pas de effectenaankoop uitvoeren. Daar tegenover staat wel dat de wisselkosten vast €2 bedragen, wat opnieuw potentieel veel goedkoper is dan alternatieven. (€10.000 wisselen bij Degiro kost €25, bij Bolero €50)
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Ja, inderdaad.
Dat zou ik eerder positief vinden.
Enig idee over "Alsook inzage in transacties door FOD FIN ?" ?
-
- Hero Member
- Contacteer:
Bedoel je aantal transacties? Die moet je toch zelf meegeven bij TOB aangifte?EarthNvstr1 schreef: ↑22 februari 2023, 22:04 Enig idee over "Alsook inzage in transacties door FOD FIN ?" ?
Op de CRS-fiche staan geen transacties, enkel jaartotalen. Ik weet niet of er nog andere inzage is.EarthNvstr1 schreef: ↑22 februari 2023, 22:04 Enig idee over "Alsook inzage in transacties door FOD FIN ?" ?
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
In de TOB aangifte vermeld je toch ook maar enkel een totaal bedrag ?Orakel van Brakel schreef: ↑22 februari 2023, 22:22Bedoel je aantal transacties? Die moet je toch zelf meegeven bij TOB aangifte?EarthNvstr1 schreef: ↑22 februari 2023, 22:04 Enig idee over "Alsook inzage in transacties door FOD FIN ?" ?
Ik bedoel de details van de transacties (via CRS bv. idd pmu), zodat ze kunnen bepalen of je TOB en/of personenbelasting aangifte realistisch is, waar ik overigens geen enkel probleem mee heb en wat ik zelfs zou verwachten dat de fiscus dat gewoon standaard doet/eist.
Waar het mij wél om te doen is: ze zouden met zicht op je transacties kunnen oordelen dat het om speculatief gedrag gaat, dat is nl. niet duidelijk/éénduidig bepaald en dus kan de fiscus dat anders zien dan dat je dat zelf redelijkerwijs ziet.
-
- Newbie
- Contacteer:
TLDR: aanrader als je je niet laat afschrikken door wat complexiteit.
Ik kan persoonlijk enkel vergelijken met Bolero. IBKR is veel uitgebreider en daardoor ook complexer. Het duurt best eventjes om je weg te vinden in de interface, de nodige documenten in te vullen, de verschillende testjes juist te beantwoorden, etc. Verder moet je ook wat bijkomende administratie doen: aangifte buitenlandse rekening bij NBB, elke 2 maand een TOB formulier invullen (gelukkig help tobcalc. com daarbij). Bolero is in vergelijking veel gelikter, in het Nederlands beschikbaar en heeft over het algemeen een duidelijkere interface.
Eenmaal je je voor een eerste keer door alles van IBKR hebt geworsteld vind ik het best een prima broker. Reken er wel snel een uurtje of 2-3 werk voor! Veel voordeliger ook dan alles wat je in Belgie vindt qua aanbod. Ik heb mijn pricing plan ingesteld op 'Tiered' omdat dit voor mij het voordeligst uitkomt. Als ik voor 2000 EUR een ETF koop die op Xetra of Euronext genoteerd staat betaal ik maar 1.5-2EUR aan kosten. Zelfs als je behoorlijk wat cash aanhoudt is deze broker interessant. Momenteel krijg je op alles boven de 10.000 EUR op je cash balans een (bruto) rente van 1,92%. Zet je dat om naar cash USD dan krijg je op alles boven de 10.000 USD een (bruto) rente van 4,08%
Ze hebben ook een mooie actie lopen voor nieuwe klanten waarmee je tot 200USD aan IBKR aandelen kan verdienen. Stuur gerust een PM als je de referral-link wil
Ik kan persoonlijk enkel vergelijken met Bolero. IBKR is veel uitgebreider en daardoor ook complexer. Het duurt best eventjes om je weg te vinden in de interface, de nodige documenten in te vullen, de verschillende testjes juist te beantwoorden, etc. Verder moet je ook wat bijkomende administratie doen: aangifte buitenlandse rekening bij NBB, elke 2 maand een TOB formulier invullen (gelukkig help tobcalc. com daarbij). Bolero is in vergelijking veel gelikter, in het Nederlands beschikbaar en heeft over het algemeen een duidelijkere interface.
Eenmaal je je voor een eerste keer door alles van IBKR hebt geworsteld vind ik het best een prima broker. Reken er wel snel een uurtje of 2-3 werk voor! Veel voordeliger ook dan alles wat je in Belgie vindt qua aanbod. Ik heb mijn pricing plan ingesteld op 'Tiered' omdat dit voor mij het voordeligst uitkomt. Als ik voor 2000 EUR een ETF koop die op Xetra of Euronext genoteerd staat betaal ik maar 1.5-2EUR aan kosten. Zelfs als je behoorlijk wat cash aanhoudt is deze broker interessant. Momenteel krijg je op alles boven de 10.000 EUR op je cash balans een (bruto) rente van 1,92%. Zet je dat om naar cash USD dan krijg je op alles boven de 10.000 USD een (bruto) rente van 4,08%
Ze hebben ook een mooie actie lopen voor nieuwe klanten waarmee je tot 200USD aan IBKR aandelen kan verdienen. Stuur gerust een PM als je de referral-link wil
Laatst gewijzigd door CyberThijs op 23 februari 2023, 09:19, 1 keer totaal gewijzigd.
Je kan ook gebruik maken IBKR via Mexem dan heb je heel wat minder administratie. Enkel aangeven als buitenlandes broker maar TOB en andere taksen worden automatich uitgevoerd. En ook zeer lage tarieven zoals IBKROrakel van Brakel schreef: ↑22 februari 2023, 21:45 Buitenlandse Broker, dus rekening aangeven, alsook TOB. Voor mij is dat te veel gedoe.
Ik kreeg de vraag van IBKR om de "Ireland Interest Tax Form 8-3-6" in te vullen. Onderaan vragen ze dat de "Tax authority" de gegevens bevestigd. Via MyMinfin kan je een document opvragen en dan samenvoegen met hun Taks form 8-3-6. MyMinfin< mijn interacties < mijn aanvragen van attesten < Fiscaal woonplaatsattest in België. Dit is de makkelijkste oplossing denk ik. Het document staat bij IBKR wel nog steeds met de tag “Received – being processed”. Dus nog even afwachten of het in orde is nu.
Elke 2 maand TOB, verklaar u nader? Koop je dan maandelijks of?CyberThijs schreef: ↑23 februari 2023, 09:18 TLDR: aanrader als je je niet laat afschrikken door wat complexiteit.
Ik kan persoonlijk enkel vergelijken met Bolero. IBKR is veel uitgebreider en daardoor ook complexer. Het duurt best eventjes om je weg te vinden in de interface, de nodige documenten in te vullen, de verschillende testjes juist te beantwoorden, etc. Verder moet je ook wat bijkomende administratie doen: aangifte buitenlandse rekening bij NBB, elke 2 maand een TOB formulier invullen.
En iedereen hier geeft het netjes aan?
50€ voor een FX transactie, serieus?
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Dat klopt. Idem voor Lynx.
Dat klopt niet volledig.
TOB wordt inderdaad afgehandeld, maar RV niet.
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Ik zou dat in ieder geval toch proper aangeven en betalen en zelfs elke maand. (indien transacties uiteraard)
Mogelijks zal je bij een broker met extreem lage TK wat meer transacties doen dan bij een broker met hogere TK.