ETF portefeuille
TIP
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Re: ETF portefeuille
Nu blijkt Bolero 1,32% TOB te rekenen.EarthNvstr1 schreef: ↑20 februari 2023, 21:07 Recent ben ik dus (nog maar eens) bezig geweest met te onderzoeken voor welke bonds ETF ik zou gaan, vermits ik denk dat de tijd voor een obligatie fonds zowat rijp is.
En stel je voor: ik kom dus uit op EGOV
LU1437018598 Amundi Index J.P. Morgan EMU Government Investment Grade UCITS ETF DR EUR (C)
Blijkbaar is de DIS variant geregisteerd in België. Zucht.
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Blijkbaar is de selectie nogal aan de magere kant bij Bolero als je A'dam of Parijs en 0,12 TOB wil.
Dan kom ik uit op:
Ofwel ACC:
LU1650490474 Lyxor Euro Government Bond (DR) UCITS ETF - EZ Gov IG (MTX op Parijs)
Ofwel DIS:
IE00B3DKXQ41 iShares Euro Aggregate Bond ESG UCITS ETF - World EURO Agg IG ESG (IEAG op A'dam)
Wat een klucht toch eigenlijk, die ETF's.
Edit: en ik veronderstel dat Bolero nog eens 2% afroomt op het dividend in geval van DIS ETF, maar goed, die 2% zal het verschil nu ook weer niet maken
Dan kom ik uit op:
Ofwel ACC:
LU1650490474 Lyxor Euro Government Bond (DR) UCITS ETF - EZ Gov IG (MTX op Parijs)
Ofwel DIS:
IE00B3DKXQ41 iShares Euro Aggregate Bond ESG UCITS ETF - World EURO Agg IG ESG (IEAG op A'dam)
Wat een klucht toch eigenlijk, die ETF's.
Edit: en ik veronderstel dat Bolero nog eens 2% afroomt op het dividend in geval van DIS ETF, maar goed, die 2% zal het verschil nu ook weer niet maken
Laatst gewijzigd door EarthNvstr1 op 22 februari 2023, 21:38, 1 keer totaal gewijzigd.
Wat denk je van VAGE of VAGF?
Is 0.12% taks en te koop op Dtsl bij Bolero.
Ikzelf overweeg deze maar de hedge kosten houden me nog wat tegen …
Grts,
Gunther
Is 0.12% taks en te koop op Dtsl bij Bolero.
Ikzelf overweeg deze maar de hedge kosten houden me nog wat tegen …
Grts,
Gunther
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Duitsland
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Ha ;-)
Te hoge TK bij Bolero ...
EarthNvstr1 schreef: ↑22 februari 2023, 21:13 Blijkbaar is de selectie nogal aan de magere kant bij Bolero als je A'dam of Parijs en 0,12 TOB wil.
Hedging 'kosten' komen 'komen overeen' met het verschil in rente dat je ontvangt
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Bedankt voor de info! Maar dat is reeds een aanzienlijke kost op dit moment als ik me niet vergis. (Een tweetal procent)
Bijkomend zit ik met de bedenking is het mogelijks rendement het risico waard voor mijn stabiel gedeelte…? Schat ik het goed in dat na de hedge kost er een verwachte rente is van een 3%.
Je krijgt bijna evenveel op een e-depo of termijnrekening volgens mij zonder risico… zie ik (buiten mogelijke meerwaarde van obligatie etf) iets over het hoofd?
Bijkomend zit ik met de bedenking is het mogelijks rendement het risico waard voor mijn stabiel gedeelte…? Schat ik het goed in dat na de hedge kost er een verwachte rente is van een 3%.
Je krijgt bijna evenveel op een e-depo of termijnrekening volgens mij zonder risico… zie ik (buiten mogelijke meerwaarde van obligatie etf) iets over het hoofd?
E-depo is voor de moment 2.8% dus ja, inderdaad niet veel verschil. Uw obligatietracker kan je wel op elk moment verkopen. Bij e-depo verlies je al je rente als je het geen jaar laat staan. Maar het is waar, het is een zeer interessant alternatief.
Dit is wel een zeer uitzonderlijke situatie. Normaal gezien brengt een obligatietracker met gemiddelde looptijd van 7 jaar wel een pak meer op dan kortlopend papier (e-depo). Deze “yield curve inversion” zal wel gedaan zijn binnen dit en een paar maanden.
Begrijp ik het goed dat het op fiscaal vlak geen verschil maakt of je een obligatie-etf hebt die distribuerend of kapitaliserend is? Want dividenden worden belast aan 30% (RV) maar de meerwaarde bij kapitalisatie ook (meerwaardetaks/Reynderstaks). Dus alle opbrengsten worden gelijk belast, welke soort etf je ook hebt.
Dat klopt. RV op obligaties enkel te vermijden via aankoop individuele obligaties onder pari. Zo zijn er momenteel veel omwille van de gestegen rente.Yaris schreef: ↑23 februari 2023, 06:23 Begrijp ik het goed dat het op fiscaal vlak geen verschil maakt of je een obligatie-etf hebt die distribuerend of kapitaliserend is? Want dividenden worden belast aan 30% (RV) maar de meerwaarde bij kapitalisatie ook (meerwaardetaks/Reynderstaks). Dus alle opbrengsten worden gelijk belast, welke soort etf je ook hebt.
-
- Full Member
- Contacteer:
Waar kan je bij Bolero zien of de TOB van een ETF 1,32 of 0,12 is?
Er is ook nog IE00BMYHQM42 - SPDR® Bloomberg Euro Government Bond UCITS ETF (Acc). Noteert primair op Amsterdam met ticker GOVA. Dis en Acc variant zijn beide niet geregistreerd in België.EarthNvstr1 schreef: ↑22 februari 2023, 21:13 Blijkbaar is de selectie nogal aan de magere kant bij Bolero als je A'dam of Parijs en 0,12 TOB wil.
Port 1: IWDA (80%) - EMIM (10%) - IUSN (10%)
Port 2: IWDA (50%) - JPGL (15%) - ZPRV (18%) - ZPRX (7%) - 5MVL (10%)
Port 2: IWDA (50%) - JPGL (15%) - ZPRV (18%) - ZPRX (7%) - 5MVL (10%)
Wanneer je een order ingeeft krijg je voor de bevestiging van je intekening een overzicht van je transactie waar ook de beurstaks op staat.mickeymouse schreef: ↑23 februari 2023, 06:57 Waar kan je bij Bolero zien of de TOB van een ETF 1,32 of 0,12 is?