ETF portefeuille
TIP
-
- Full Member
- Contacteer:
Re: ETF portefeuille
Klopt, ik dacht dat het misschien nog ergens te vinden voor het ingeven van een order. DBZB is 0,12%. Wel niet enkel Europese overheidsobligaties. EUNA ook 0,12 als je niet voor overheidsobligaties wil gaan.Yaris schreef: ↑23 februari 2023, 07:16Wanneer je een order ingeeft krijg je voor de bevestiging van je intekening een overzicht van je transactie waar ook de beurstaks op staat.mickeymouse schreef: ↑23 februari 2023, 06:57 Waar kan je bij Bolero zien of de TOB van een ETF 1,32 of 0,12 is?
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Ha, bedankt!borgie schreef: ↑23 februari 2023, 07:12Er is ook nog IE00BMYHQM42 - SPDR® Bloomberg Euro Government Bond UCITS ETF (Acc). Noteert primair op Amsterdam met ticker GOVA. Dis en Acc variant zijn beide niet geregistreerd in België.EarthNvstr1 schreef: ↑22 februari 2023, 21:13 Blijkbaar is de selectie nogal aan de magere kant bij Bolero als je A'dam of Parijs en 0,12 TOB wil.
En (enkel) Acc beschikbaar bij Bolero, idd. met 0,12% TOB.
Precies wel weinig handel.
Dat is wat de meeste ETF providers doen: optimised sampling. Het is nog altijd fysieke replicatie maar niet noodzakelijk met alle effecten van de index.
Port 1: IWDA (80%) - EMIM (10%) - IUSN (10%)
Port 2: IWDA (50%) - JPGL (15%) - ZPRV (18%) - ZPRX (7%) - 5MVL (10%)
Port 2: IWDA (50%) - JPGL (15%) - ZPRV (18%) - ZPRX (7%) - 5MVL (10%)
Obligatiefondsen bezitten maar zelden al de effecten van de index die ze volgen. Lees de prospectus om te verstaan hoe ze echt de index volgen.
(Ook aandelenfondsen zullen zelden vermelden dat ze volledige fysieke replicatie doen. Op deze manier vermijden fondsen (die proberen om de hele index exact te volgen) problemen als ze om een of andere reden niet de volledige index kunnen volgen)
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Ik heb (met wat hulp van borgie) er dus 3 gevonden bij Bolero op A'dam of Parijs en met 0,12% TOB:
Code: Selecteer alles
ISIN Name Inc Class Region Type TER SIZEm€ #Comp %C/I Cur Repl Lend Inception Domicile Xetra A'dam Parijs Milaan
LU1650490474 Lyxor Euro Government Bond (DR) UCITS ETF - Acc Acc Bonds Europe EZ Gov IG 0,14 880 377 EUR P OS No 8/12/2003 Luxemburg LYQ1 MTX EMG
IE00BMYHQM42 SPDR Bloomberg Euro Government Bond UCITS ETF (Acc) Acc Bonds Europe EZ Gov IG 0,10 728 426 EUR P OS No 20/11/2020 Ireland GOVA GOVA
IE00B3DKXQ41 iShares Euro Aggregate Bond ESG UCITS ETF Dis S Bonds World EUR Agg IG ESG 0,16 1.527 3.840 EUR P OS Yes 6/03/2009 Ireland EUN4 IEAG IEAG
Laatst gewijzigd door EarthNvstr1 op 23 februari 2023, 19:35, 1 keer totaal gewijzigd.
Opgepast met obligatie ETF's ze zouden bij renteverhogingen voor liquiditeitsproblemen kunnen zorgen in tegenstelling tot hun ondersteuning tijdens covid-crisis. Lees het FT artikel: https://www.ft.com/content/d13d2c2f-041 ... 331be05f9a
Bond ETFs suck liquidity out of market in a crisis, academics say
Paper contradicts prevailing view that exchange traded funds help find fixed-income buyers and sellers in times of stress.
Bond ETFs are generally perceived as innovations that have enhanced liquidity and aided price discovery during market ruptures, offering a superior option than attempting to trade in the underlying bonds.
The potential problem stems from the creation and redemption baskets that ETF issuers trade with market makers known as authorised participants (APs) in order to handle inflows to, or outflows from, their ETFs.
Volgens mij is er wel een verschil als het een slecht jaar was voor obligaties. De rente komt dan in uw tracker maar wordt niet belast omdat die verrekend wordt met de minwaarden van de obligaties. Als uw obligaties in waarde gedaald zijn met 3% en je hebt 3% rente ontvangen dan is er geen belasting verschuldigd omdat je geen meerwaarde hebt gerealiseerd.Yaris schreef: ↑23 februari 2023, 06:23 Begrijp ik het goed dat het op fiscaal vlak geen verschil maakt of je een obligatie-etf hebt die distribuerend of kapitaliserend is? Want dividenden worden belast aan 30% (RV) maar de meerwaarde bij kapitalisatie ook (meerwaardetaks/Reynderstaks). Dus alle opbrengsten worden gelijk belast, welke soort etf je ook hebt.
Ik lees toch wel wat enthousiasme over obligaties op het forum. Ik begrijp (mogelijks/vermoedelijk door gebrek aan kennis) dit enthousiasme niet. De ontvangen dividenden zijn vergelijkbaar met een termijnrekening, er is wel kans op meerwaarde maar als buy en hold belegger lijkt de huidige rentevoet op zeer lange termijn nu toch ook geen uitzonderlijke kans…. Wat zie ik toch over het hoofd (vanuit LT perspectief als buy and hold belegger) Zien jullie een dergelijke investering trouwens op LT (enkele decennia) of eerder KT (enkele jaren)?
Is de verwachting ivm de (toepasselijke) rente of de (toepasselijke) inflatie veranderd sinds je aankoop? Dit zal de prijsevolutie van het fonds verklaren.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
De yield op obligaties is volgens mij toch wat hoger dan die van een termijnrekening. Obligaties worden vaak ook aangekocht met de veronderstelling dat ze een 2de handprijs met omgekeerde correlatie hebben tot aandelen. In een portefeuille met veel aandelen kan dat tijdens slechte beurstijden wat helpen om de pijn te verzachten. In 2022 bleek deze veronderstelling alvast niet op te gaan. Gezien obligaties een behoorlijke prijscorrectie hebben ondergaan groeit het vermoeden dat die omgekeerde correlatie zich zal herstellen.Gunter123 schreef: ↑23 februari 2023, 12:12 Ik lees toch wel wat enthousiasme over obligaties op het forum. Ik begrijp (mogelijks/vermoedelijk door gebrek aan kennis) dit enthousiasme niet. De ontvangen dividenden zijn vergelijkbaar met een termijnrekening, er is wel kans op meerwaarde maar als buy en hold belegger lijkt de huidige rentevoet op zeer lange termijn nu toch ook geen uitzonderlijke kans…
Of om het simpel te stellen:
- voor een portefeuille die bestaat uit een goed gediversieieerde mix van aandelen en obligaties valt heus wel wat te zeggen.
- gezien obligaties een relatief forsere correctie dan aandelen hebben ondergaan is het niet onlogisch om vooral obligaties bij te kopen en zo de balans tussen aandelen en obligaties te herstellen of bij te stellen.
Wat maakt 1,32% beurstaks uit op een belegging die je tien jaar bijhoudt? Zijn de beurstaks en transactiekosten je voornaamste bekommernis bij het zoeken naar een etf? Waarom wil je erin beleggen als je het een klucht vindt?EarthNvstr1 schreef: ↑22 februari 2023, 21:13 Blijkbaar is de selectie nogal aan de magere kant bij Bolero als je A'dam of Parijs en 0,12 TOB wil.
Wat een klucht toch eigenlijk, die ETF's.
Je klaagt over 1.32 procent tob maar de torenhoge kosten bij Bolero zijn dan weer geen probleem.
Je kunt ze ook bij Degiro kopen, als je deze neemt uit de kernselectie betaal je geen transactiekosten, dat compenseert dan de tob.
Je kunt ze ook bij Degiro kopen, als je deze neemt uit de kernselectie betaal je geen transactiekosten, dat compenseert dan de tob.
Voor sommige mensen is taksen vermijden het hoogste doel. Ze nemen nog liever een slechte belegging waarop ze geen taksen moeten betalen dan een goede belegging waarop ze wel taksen moeten betalen maar waarvan de opbrengst de taksen ruim compenseert.
En de 30% RV die de staat afroomt, zal die het verschil ook niet maken?EarthNvstr1 schreef: ↑22 februari 2023, 21:13 ik veronderstel dat Bolero nog eens 2% afroomt op het dividend in geval van DIS ETF, maar goed, die 2% zal het verschil nu ook weer niet maken