ETF portefeuille
TIP
Re: ETF portefeuille
En tel daar ook nog de verborgen kosten bij die de AP's binnenrijven op obligatie ETF's.Tycoon schreef: ↑23 februari 2023, 10:19 Opgepast met obligatie ETF's ze zouden bij renteverhogingen voor liquiditeitsproblemen kunnen zorgen in tegenstelling tot hun ondersteuning tijdens covid-crisis. Lees het FT artikel: https://www.ft.com/content/d13d2c2f-041 ... 331be05f9a
En de zeer lage gemiddelde rente op de bonds en obligatie's in ETF's, bv AGGH: 2,15%; IEAG: 1,41%; VAGF; 2,5%: enz...
En centraal banken die nog steeds in rente verhogingsmodus zitten.
De auteurs vermelden zelf:vortex schreef: ↑23 februari 2023, 17:47 En tel daar ook nog de verborgen kosten bij die de AP's binnenrijven op obligatie ETF's.
En de zeer lage gemiddelde rente op de bonds en obligatie's in ETF's, bv AGGH: 2,15%; IEAG: 1,41%; VAGF; 2,5%: enz...
En centraal banken die nog steeds in rente verhogingsmodus zitten.
De discussie in deze tread is gefocussed op overheidsobligaties, en die zijn bovendien bij nature zeer liquide.ETFs embed the hidden cost only when they modify the creation
process to accommodate illiquid assets such as corporate bonds.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Blijft hoe dan ook zeer belangrijke en nuttige informatie voor wie in obligatie ETF's wenst te beleggenB7H4long schreef: ↑23 februari 2023, 18:02De auteurs vermelden zelf:vortex schreef: ↑23 februari 2023, 17:47 En tel daar ook nog de verborgen kosten bij die de AP's binnenrijven op obligatie ETF's.
En centraal banken die nog steeds in rente verhogingsmodus zitten.De discussie in deze tread is gefocussed op overheidsobligaties, en die zijn bovendien bij nature zeer liquide.ETFs embed the hidden cost only when they modify the creation
process to accommodate illiquid assets such as corporate bonds.
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Ik merk dat enthousiasme toch vooral voor obligaties, niet zozeer obligatiefondsen (waar het hier over gaat, in het kader van een ETF portefeuille).Gunter123 schreef: ↑23 februari 2023, 12:12 Ik lees toch wel wat enthousiasme over obligaties op het forum. Ik begrijp (mogelijks/vermoedelijk door gebrek aan kennis) dit enthousiasme niet. De ontvangen dividenden zijn vergelijkbaar met een termijnrekening, er is wel kans op meerwaarde maar als buy en hold belegger lijkt de huidige rentevoet op zeer lange termijn nu toch ook geen uitzonderlijke kans…. Wat zie ik toch over het hoofd (vanuit LT perspectief als buy and hold belegger) Zien jullie een dergelijke investering trouwens op LT (enkele decennia) of eerder KT (enkele jaren)?
Een beetje zoals het enthousiasme voor e-Depo tegenwoordig en het enthousiasme voor (gereglementeerde) spaar- en termijnrekeningen zeker ?
Persoonlijk word ik er niet wild van (integendeel), noch van spaar- en termijnrekeningen, noch van e-Depo, noch van obligaties en noch van obligatiefondsen.
Voor mij past de zoektocht naar een geschikte obligatie ETF gewoon in de diversificatie van mijn ETF port, die momenteel enkel uit aandelen bestaat.
Laatst gewijzigd door EarthNvstr1 op 23 februari 2023, 19:59, 2 keer totaal gewijzigd.
Het lijkt vooral weer een "splinter in het oog" reactie.
Corporate bonds zijn notoir illiquide, voor elke belegger; individueel, via fondsen en ook via ETFs.
Elke oplossing hiervoor heeft zijn voor en nadelen, en kosten.
Een post zoals hierboven, dan nog in een niet-van-toepassing thread, lijkt me onoprecht.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Wie zegt dat ik die 10 jaar zal/wil bijhouden ?
De kosten zijn uiteraard 1 van de aspecten waar ik naar kijk, ja, maar niet "het belangrijkste".
De klucht is (en zucht was) vooral het wel/niet geregistreerd zijn in België, op de koop toe dan nog dat compartimenten gedoe.
Waarom zou ik een ETF nemen met 1,32% TOB als ik evengoed een gelijkaardige ETF kan nemen met 0,12% TOB ?
In totaal 0,24% tegenover 2,64% vind ik toch wel de moeite, ja.
-
- Hero Member
- Contacteer:
Vind ik ook wel de moeite. Sommige zitten hier te melken over 0,05% meer of minder op een termijnrekening, maar 2,64% kosten op een etf vinden ze de moeite niet. Om de kosten van uw ETF terug te verdienen moet je hetzelfde bedrag al een paar jaar missen op een termijnrekening...
Volkomen mee eens, absurd gewoon, verschil tussen 1,32% en 0,12%....Orakel van Brakel schreef: ↑23 februari 2023, 21:05 Vind ik ook wel de moeite. Sommige zitten hier te melken over 0,05% meer of minder op een termijnrekening, maar 2,64% kosten op een etf vinden ze de moeite niet. Om de kosten van uw ETF terug te verdienen moet je hetzelfde bedrag al een paar jaar missen op een termijnrekening...
Is het vandaag de dag nog steeds interessant om in een ETF zoals IEAG (iShares Aggregate Bond UCITS ETF EUR (Dist)) te stappen? Of laten jullie die even links liggen?
Blijft hoe dan ook zeer belangrijke en nuttige informatie voor wie in obligatie ETF's wenst te beleggenB7H4long schreef: ↑23 februari 2023, 19:53
Het lijkt vooral weer een "splinter in het oog" reactie.
Corporate bonds zijn notoir illiquide, voor elke belegger; individueel, via fondsen en ook via ETFs.
Elke oplossing hiervoor heeft zijn voor en nadelen, en kosten.
Een post zoals hierboven, dan nog in een niet-van-toepassing thread, lijkt me onoprecht.
Zie hier voor belangrijke en nuttige informatie aangaande ETF's zoals IEAG. De obligaties die in IEAG zitten brengen gemiddeld slechts 1,5% op en dat met een gemiddelde looptijd van 7,5 jaar. Met andere woorden voor de jaarlijkse coupon moet je het al zeker niet doen, kun je beter een termijn rekening of een bond kopen, brengt meer op met minder risico. Eventueel zou je met een ETF zoals IEAG kunnen speculeren op een toekomstige rente daling maar volgens sommigen zit de verwachting van de markt al in de koers ingerekend
Weer een zeer onoprechte post.
De coupons zijn maar van ondergeschikt belang bij het bepalen van het rendement van obligaties.
(zie ook discussie rond 0% staatbons in andere threads vandaag.
https://www.ishares.com/ch/individual/en/products/251725/ishares-euro-aggregate-bond-ucits-etf schreef:Weighted Av YTM (as of 23/Feb/2023) 3.39%
Misschien wist je het al maar het rendement van een ETF zoals IEAG wordt enerzijds bepaald door de gemiddelde rente opbrengst van onderliggende obligaties en anderzijds door de evolutie van de marktrente met dezelfde duration. Dus om mijn eerder antwoord nog eens in zijn geheel aan te halen; voor de jaarlijkse coupon hoef je het al niet te doen, die wordt immers bepaald door de gemiddelde rente van onderliggende obligaties minus kosten. Voor de eventuele koers winst ben je afhankelijk van de marktrente op 7 jaar, die moet zakken opdat de koers van IEAG zou stijgen.
Ja LOL, van een onoprechte post gesproken! Is het uit domme onwetendheid of misleid je hier opzettelijk de lezers?B7H4long schreef: ↑24 februari 2023, 17:45https://www.ishares.com/ch/individual/e ... -ucits-etfWeighted Av YTM (as of 23/Feb/2023) 3.39%
Kijk misschien eens naar wat die ETF werkelijk uitkeert en wat het werkelijk rendement van afgelopen jaren is.
De jongste uitkeringen op jaarbasis komen op €0,87 met een koers van €104 is dat een schamele 0,84% en daar moet nog 30% RV vanaf. Van die 1,5% gemiddelde rente opbrengst blijft precies niet te veel over hé En leer het verschil tussen een obligatie houder die de zekere YTM krijgt indien hij bijhoudt tot vervaldag, terwijl een ETF houder enkel een stuk van de onderliggende rente opbrengst krijgt en eventueel een onzekere koerswinst. En dan het rendement van de afgelopen 5 jaar. Was echt een top beleggingske
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
En een obligatiebelegger die over die 5 jaar, zijn dividenden en uitbetaling zou herbelegd hebben zou vandaag een gelijkaardig resultaat hebben.