ETF portefeuille
TIP
Re: ETF portefeuille
Zoals de discussie rond de 0% staatsbons duidelijk toont, kan een 0% obligatie een groter rendement hebben dan een obligatie met een 2,6% of 3% coupon.
De coupon zelf is van ondergeschikt belang; het totaal rendement telt.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Nee hoor, je snapt er echt de ballen van. Iedereen die de afgelopen 5 jaar obligaties gekocht heeft en die bijhoud tot vervaldag zal een positief rendement hebben. Iedereen die de afgelopen 5 jaar in IEAG zat heeft een negatief rendement
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Enkel als je onoprecht de huidige stand van je portefeuille fout berekend.vortex schreef: ↑24 februari 2023, 19:07Nee hoor, je snapt er echt de ballen van. Iedereen die de afgelopen 5 jaar obligaties gekocht heeft en die bijhoud tot vervaldag zal een positief rendement hebben. Iedereen die de afgelopen 5 jaar in IEAG zat heeft een negatief rendement
Schermafdruk van 2023-02-24 19-05-42.png
Waarom denk je dat het merendeel van de obligaties vandaag onder pari noteren?
Elke belegger die correct de huidige waarde van zijn obligaties in rekening brengt heeft hetzelfde resultaat als aan fonds.
Elke obligatie in de portefeuille zal vandaag minder waard zijn dan de aankoopprijs, omdat de rente gestegen is.
Als de belegger telkens zijn dividenden en uitbetalingen herbelegd zal hij exact hetzelfde resultaat halen als een fonds met dezelfde obligaties.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Natuurlijk kan dat, maar dat was de discussie niet.
Je schreef wel dat een coupon van ondergeschikt belang was bij een obligatie. Nu gaat het ineens over een 0% staatsbon. Punten en komma's laat je weg zoveel je wil. Maar schrijf geen (onbewuste) onwaarheden.
Voor een obligatie houder is het onder pari gaan van zijn obligatie geen verlies zolang hij niet verkoopt. Als hij bijhoudt tot vervaldag heeft hij exact het YTM rendement dat bij aankoop al vast lag. Met andere woorden het onder pari noteren wordt vanzelf en met zekerheid weer goedgemaakt naarmate de vervaldag nadert. Een obligatie houder weet exact wat zijn belegging gaat opbrengen en tot wanneer ze loopt.B7H4long schreef: ↑24 februari 2023, 19:18 Enkel als je onoprecht de huidige stand van je portefeuille fout berekend.
Waarom denk je dat het merendeel van de obligaties vandaag onder pari noteren?
Elke belegger die correct de huidige waarde van zijn obligaties in rekening brengt heeft hetzelfde resultaat als aan fonds.
Elke obligatie in de portefeuille zal vandaag minder waard zijn dan de aankoopprijs, omdat de rente gestegen is.
Als de belegger telkens zijn dividenden en uitbetalingen herbelegd zal hij exact hetzelfde resultaat halen als een fonds met dezelfde obligaties.
Een obligatie ETF houder die "nooit" verkoopt gaat pas weer neutraal staan wanneer de markt rente ooit weer eens op het niveau komt van het instapmoment. Hij heeft niet de zekerheid op koers herstel die een obligatie houder wel heeft en weet niet welk rendement hij zal halen.
Leer het verschil tussen een obligatie en een obligatie ETF zou ik zeggen.
Zo is het. Daardoor staat iShares € Aggregate Bond ESG UCITS ETF (of andere obligatiefondsen/etf's) vandaag heel laag maar heeft het ook een groot stijgingspotentieel aangezien elke obligatie op zijn vervaldag terug op zijn oorspronkelijke waarde komt.
Een obligatiebelegger? Mag ik kiezen welke obligatie? Deze bvb ?
https://www.boerse-berlin.de/index.php/ ... 423074AF08
Je moet echt opletten wat je schrijft!
Je weet toch dat obligaties in een ETF nooit tot vervaldag in het portfolio blijven? Een ETF heeft een voorop gestelde duration, dat wil zeggen dat obligaties die te ver afwijken van die duration vervangen worden door exemplaren met een wat langere looptijd. Is ook de reden dat de yield van obligaties in ETF's zo laag is, de afgelopen jaren zijn heel wat stukken met hogere rente vervangen door recentere stukken met lage rente.
Ik weet niet waarom je een USD bedrijfsobligatie probeert te vergelijken met dit fonds?pukkie007 schreef: ↑24 februari 2023, 19:48Een obligatiebelegger? Mag ik kiezen welke obligatie? Deze bvb ?
Er zijn voortdurend obligaties die op hun vervaldag komen en die de beheerder kan vervangen door nieuwe obligaties met een lange looptijd.
Ah, je weet het nog steeds niet? Of is het komedie? Jij was het die 'een' obligatie ff ging vergelijken met uw ETF ...B7H4long schreef: ↑24 februari 2023, 20:08Ik weet niet waarom je een USD bedrijfsobligatie probeert te vergelijken met dit fonds?pukkie007 schreef: ↑24 februari 2023, 19:48
Een obligatiebelegger? Mag ik kiezen welke obligatie? Deze bvb ?
Mij lijkt dat obligatie-ETF’s vooral dienen om te speculeren op rente-wijzigingen, niet om een vast rendement te garanderen. Dat beweren fondsbeheerders overigens ook niet.
Ik heb al spaarrekeningen, termijnrekeningen en staatsbons om me een vast rendement te garanderen. Om te diversifiëren ga ik er nog een obligatie-etf bij nemen. Ik heb tijd en geduld. De centrale banken gaan de rente niet nog jaren blijven verhogen.
Als je de duration van het fonds weet en de YTM zal je het wel ongeveer weten. De markt rente moet ook niet terug op het niveau komen van het instapmoment om terug neutraal te staan.vortex schreef: ↑24 februari 2023, 19:44 Een obligatie ETF houder die "nooit" verkoopt gaat pas weer neutraal staan wanneer de markt rente ooit weer eens op het niveau komt van het instapmoment. Hij heeft niet de zekerheid op koers herstel die een obligatie houder wel heeft en weet niet welk rendement hij zal halen.
bv een bond etf met duration van 7 jaar waarbij de YTM 1% is en waarbij de rente op 1 jaar tijd 2,5% stijgt en ook op dat niveau blijft zal na 5,5 jaar terug neutraal staan.