Staatsbons 2023
TIP
Gebruik de spaargids tools effectenrekening vergelijken
- private banking
-
- Verbannen Gebruiker
Re: Staatsbons 2023
Zoals om het even welke obligatie met coupon 0% en uitgifteprijs 100% of daarboven.Yaris schreef: ↑24 februari 2023, 14:20Hoe kom je daarbij? Een staatsbon waarop je geen RV moet betalen.contextbinder schreef: ↑24 februari 2023, 13:59 Bijkomende vraag voor de staatsbon - begrijp ik het goed dat als deze boven de uitgifteprijs worden uitgegeven je geen RV moet betalen?
Dus zowat alle Belgische staatsobligaties en staatsbons die in 2020-2022 zijn uitgegeven.
Vandaar dat die op de secundaire markt 1% netto meer opbrengen dan de nieuwe. Overal te koop.
-
- Sr. Member
- Contacteer:
Antwoord op je vraag: "Bijkomende vraag voor de staatsbon - begrijp ik het goed dat als deze boven de uitgifteprijs worden uitgegeven je geen RV moet betalen? Waar kan je precies de uitgifteprijs zien bij onderstaande?"'contextbinder schreef: ↑24 februari 2023, 13:59 Ik ben helaas een complete leek in staats -bonds, obligaties - zowel voor mezelf als voor mijn ouders op zoek naar iets meer rendement, anders dan aandelen.
Wat denken jullie van onderstaande obligatie, hoe de investment grade te beoordelen, hoe zit dat met belastingen?
https://www.oblis.be/nl/bond/volkswagen ... eur-554691
Bijkomende vraag voor de staatsbon - begrijp ik het goed dat als deze boven de uitgifteprijs worden uitgegeven je geen RV moet betalen? Waar kan je precies de uitgifteprijs zien bij onderstaande?
https://www.boerse-frankfurt.de/bond/be ... -000-20-27
En dan de praktische kant: Heb het nog niet gevraagd maar wellicht kan ik deze kopen via Saxo, eventueel ook Belfius, BNPP, Argenta, Lynx en Keytrade mogelijk.
Je betaalt geen RV op het verschil tussen de uitgifteprijs en de terugbetalingsprijs voor deze zerocoupon-obligatie.
-
- Sr. Member
- Contacteer:
Op je vraag wat betreft de praktische kant: kies voor KBC of bolerocontextbinder schreef: ↑24 februari 2023, 13:59 Ik ben helaas een complete leek in staats -bonds, obligaties - zowel voor mezelf als voor mijn ouders op zoek naar iets meer rendement, anders dan aandelen.
Wat denken jullie van onderstaande obligatie, hoe de investment grade te beoordelen, hoe zit dat met belastingen?
https://www.oblis.be/nl/bond/volkswagen ... eur-554691
Bijkomende vraag voor de staatsbon - begrijp ik het goed dat als deze boven de uitgifteprijs worden uitgegeven je geen RV moet betalen? Waar kan je precies de uitgifteprijs zien bij onderstaande?
https://www.boerse-frankfurt.de/bond/be ... -000-20-27
En dan de praktische kant: Heb het nog niet gevraagd maar wellicht kan ik deze kopen via Saxo, eventueel ook Belfius, BNPP, Argenta, Lynx en Keytrade mogelijk.
Yep! Daarom dat ik als Spaargidser toch liever een obligatie met een (half) jaarlijkse coupon heb. Dat mag wel niet ten koste van het netto rendement gaan natuurlijk.
De grootbanken hebben (willen) nog altijd niet begrepen dat er een publiek is voor kasbons of termijnrekeningen op 3 jaar.
Ik heb op de huidige staatsbon niet ingetekend omdat de rente in maart/april toch weer verhoogd wordt. Kans is dus 99% zeker dat die rente op de staatsbon ook omhoog gaat. Dan kun je beter je geld een maand op je spaarrekening laten staan en op de volgende staatsbon intekenen.
-
- Verbannen Gebruiker
Nee, want de rendementsberekening houdt rekening met jaarlijkse kapitalisatie. Het is dus alsof elk jaar het geld opnieuw aan dezelfde rentevoet belegd wordt met telkens de jaarlijkse rente erbij. Alsof de rente elk jaar aan dezelfde rentevoet herbelegd wordt.
Als een rendement van 2,8% geafficheerd wordt voor een zero coupon van 5 jaar, ga je daarom minder betalen voor de obligatie dan 100 - 5*2,8%.
Het is dus alsof elke jaarlijkse coupon van 2,8% herbelegd wordt aan die 2,8%.
Hetzelfde rendement halen met een obligatie die wel coupons uitkeert, met hetzelfde risico, zelfde karakteristieken, is onmogelijk. Omwille van de 30% roerende voorheffing en omdat je niet kunt herbeleggen aan diezelfde rentevoet voor periodes die steeds korter worden.
huisjetuintjefiets schreef: ↑24 februari 2023, 17:11Nee, want de rendementsberekening houdt rekening met jaarlijkse kapitalisatie. Het is dus alsof elk jaar het geld opnieuw aan dezelfde rentevoet belegd wordt met telkens de jaarlijkse rente erbij. Alsof de rente elk jaar aan dezelfde rentevoet herbelegd wordt. Maar het blijft wel dood geld.
Als een rendement van 2,8% geafficheerd wordt voor een zero coupon van 5 jaar, ga je daarom minder betalen voor de obligatie dan 100 - 5*2,8%.
Het is dus alsof elke jaarlijkse coupon van 2,8% herbelegd wordt aan die 2,8%. Een (half) jaarlijkse coupon kan ik ook herbeleggen. Het toekomstige rendement kan hoger/gelijk/lager zijn, dat is idd een variabele factor.
Hetzelfde rendement halen met een obligatie die wel coupons uitkeert, met hetzelfde risico, zelfde karakteristieken, is onmogelijk. RISICO is idd het key-word. Ook redelijk subjectief natuurlijk.Omwille van de 30% roerende voorheffing en omdat je niet kunt herbeleggen aan diezelfde rentevoet voor periodes die steeds korter worden. Dat bepaalt de markt of dit mogelijk is of niet. Een zekerheid, zoals jij het stelt, is het echter niet.
-
- VIP member
- Contacteer:
Ingetekend op 3 en 10 jaar en betalen met Bancontact is ook zalig
Ik snap niet wat mensen tegen Staatsbons op 10 jaar hebben. Je krijgt jaarlijks 2,1 euro per 100 euro gedurende 10 jaar. Als je echt geld nodig hebt en er van af wilt, kan je ze nog altijd verkopen op de secundaire markt he
Ik snap niet wat mensen tegen Staatsbons op 10 jaar hebben. Je krijgt jaarlijks 2,1 euro per 100 euro gedurende 10 jaar. Als je echt geld nodig hebt en er van af wilt, kan je ze nog altijd verkopen op de secundaire markt he
Beginnersvraag: is daar wel voldoende vraag en aanbod van voor aankopen van bvb 50k?huisjetuintjefiets schreef: ↑24 februari 2023, 14:26Zoals om het even welke obligatie met coupon 0% en uitgifteprijs 100% of daarboven.
Dus zowat alle Belgische staatsobligaties en staatsbons die in 2020-2022 zijn uitgegeven.
Vandaar dat die op de secundaire markt 1% netto meer opbrengen dan de nieuwe. Overal te koop.
Alvast bedankt voor de reactie!
@huisjetuintjefiets: staatsbons voor het grote publiek zullen altijd rente geven anders zou niemand erop intekenen. De staat is met de uitgifte ervan moeten stoppen omdat de rente te laag was en er geen belangstelling meer was. Op die rente moet uiteraard RV betaald worden.
-
- Verbannen Gebruiker
Inderdaad, je hebt gelijk. Ze zijn een paar jaar gestopt en bij uitgiftes was er steeds een rente.
50.000 in één keer is misschien veel voor Belgische staatsobligaties. Ik koop obligaties altijd per 10.000, en doe dan aankopen na elkaar.
Op de website van de beurs zie je de geboden prijs en de gevraagde prijs, en de aantallen die gevraagd en geboden worden. Je ziet dus ook verschil in geboden prijs en gevraagde prijs. Als die marge klein is, is de obligatie zeer liquide, en is er geen probleem qua aanbod.
Obligaties van bedrijven zijn veel minder liquide. Staatsobligaties van US, Duitsland, ..., obligaties EU, supranationale banken, ... zijn heel liquide.
De prijzen schommelen (omgekeerd) mee met de marktrentes, en veranderen dus ook. Ik werk steeds met een limietprijs.
Bedankt voor de reactie! Stel ik erg op prijs!
https://www.oblis.be/nl/node/554496
Franse staatsbon.Meer dan 3 percent netto opbrengst.Over twee jaar terugbetaald.
Franse staatsbon.Meer dan 3 percent netto opbrengst.Over twee jaar terugbetaald.