Staatsbons 2023
TIP
Gebruik de spaargids tools effectenrekening vergelijken
- private banking
-
- VIP member
- Contacteer:
Re: Staatsbons 2023
Ik heb er nog gekocht tegen 0,60% bruto Wel maar een beperkt bedrag, maar die jaarlijkse rente uitbetaling is om te lachen... Juist genoeg om wat velletjes mee te kopen om de kont mee af te vegenYaris schreef: ↑25 februari 2023, 07:42 @huisjetuintjefiets: staatsbons voor het grote publiek zullen altijd rente geven anders zou niemand erop intekenen. De staat is met de uitgifte ervan moeten stoppen omdat de rente te laag was en er geen belangstelling meer was. Op die rente moet uiteraard RV betaald worden.
Franse staatsbon: is daar geen dubbele roerende voorheffing op?
Nee.Is uitgegeven aan 101 %.Dus is ook boven pari.En tevens een nulcoupon.
Is er iemand hier die bij BNNP is?Zo ja,zou je dan volgend isin nummer in pc banking eens willen invoeren.Bij mij vind hij deze niet.Doe ik iets verkeerd?
ISIN: FR0014007TY9
ISIN: FR0014007TY9
Dag,
Ik ben pogingen aan het ondernemen om wat staatsobligaties bij te kopen met korte looptijd (ongeveer 2 jaar) met 0% coupon. De europese en franse staatsobligaties die ik op het oog heb hebben echter een redelijk laag volume en een redelijke spread... de aankooporders blijven dus maar wat hangen.
Iemand nog een staatsobligatie met een looptijd van bij benadering 1.5 - 3 jaar met 0% coupon en uitgegeven boven pari op het oog waarbij er voldoende volume is?
Alvast bedankt !
Grts,
Gunther
Ik ben pogingen aan het ondernemen om wat staatsobligaties bij te kopen met korte looptijd (ongeveer 2 jaar) met 0% coupon. De europese en franse staatsobligaties die ik op het oog heb hebben echter een redelijk laag volume en een redelijke spread... de aankooporders blijven dus maar wat hangen.
Iemand nog een staatsobligatie met een looptijd van bij benadering 1.5 - 3 jaar met 0% coupon en uitgegeven boven pari op het oog waarbij er voldoende volume is?
Alvast bedankt !
Grts,
Gunther
Hoeveel heb je er al gekocht, en hoeveel wil je er in totaal kopen? En met welke reden?
Koop er 1 of 2 en stop er wat meer geld in.
- risico spreiding bestaat 'in principe' niet bij deze kort-lopende staatsobligaties.
- je hoeft er niet zoveel tijd in te steken.
- rendementen zijn quasi allemaal gelijk.
- minder transactiekosten.
- risico spreiding bestaat 'in principe' niet bij deze kort-lopende staatsobligaties.
-
- Verbannen Gebruiker
2 jaar is nogal kort in EUR, rekening houdend met de kosten en de spread, zelfs al koop je goedkoper dan de vraagkoers.
Ik heb deze gekocht eind vorig jaar, nog 3 jaar te gaan. Rentevoeten zijn ondertussen wat gestegen dus nu goedkoper.
Europese unie EU000A284451, tot 2025, 0%, uitgegeven in 2020, eerste koers was boven 102%, zal dus boven pari uitgegeven zijn (ik vond nergens de uitgifteprijs, maar ik heb ze toch gekocht).
-
- Sr. Member
- Contacteer:
Voor uitgifteprijs zie: https://markets.businessinsider.com/bon ... 000a284451huisjetuintjefiets schreef: ↑6 maart 2023, 14:082 jaar is nogal kort in EUR, rekening houdend met de kosten en de spread, zelfs al koop je goedkoper dan de vraagkoers.
Ik heb deze gekocht eind vorig jaar, nog 3 jaar te gaan. Rentevoeten zijn ondertussen wat gestegen dus nu goedkoper.
Europese unie EU000A284451, tot 2025, 0%, uitgegeven in 2020, eerste koers was boven 102%, zal dus boven pari uitgegeven zijn (ik vond nergens de uitgifteprijs, maar ik heb ze toch gekocht).
Bedankt voor de tip ... ook voor deze staat een order pending ... maar volume is wel erg laag dus weinig succes met de uitvoer...huisjetuintjefiets schreef: ↑6 maart 2023, 14:082 jaar is nogal kort in EUR, rekening houdend met de kosten en de spread, zelfs al koop je goedkoper dan de vraagkoers.
Grts,
Gunther
Dag,pukkie007 schreef: ↑6 maart 2023, 13:24 Hoeveel heb je er al gekocht, en hoeveel wil je er in totaal kopen? En met welke reden?
Bedoeling is om 12% van investeerbaar vermogen te investeren in obligaties, momenteel zit ik op ongeveer 1%. Reden is "stabiel gedeelte van de porteuille".
Graag zou ik een staatsobligatie willen toevoegen met een kortere looptijd (1.5-3jaar) met 0% coupon, uitgeven boven pari. Heb voorlopig enkel looptijd tot 2027 en 2031 in portefeuille.
Spijtig genoeg lijken de volumes me eerder laag en de spread redelijk groot op de door mij geselecteerde obligaties, als iemand eentje kent met een dergelijke looptijd en voldoende volume?
Grts,
Gunther
-
- Verbannen Gebruiker
Dan de prijs een beetje hoger zetten. Blijft 3% netto per jaar. E-depo moet de komende 3 jaar gemiddeld 4,3% bruto geven om dit te verbeteren.
Obligaties zijn veel minder liquide dan aandelen. Dat heeft een kost. En timing is even moeilijk als met aandelen. Ik heb nog nooit een prijs halverwege de bid-ask moeten zetten om de aankoop te laten doorgaan, en het voorbije half jaar heb ik meer dan 30 aankopen gedaan. Ik focus me op het uiteindelijke rendement, en niet op de kosten. Dat helpt de gemoedsrust :-)
Enkel US staatsobligaties en enkele supranationale instellingen hebben zeer kleine spreads maar dat is in USD.
Waar bestellen jullie die obligaties, zowel bij fortis als bij keytrade kan ik deze niet terugvinden. Ik heb het over de eu obligatie die hierboven vermeld staat.
Bedankt voor de feedback !huisjetuintjefiets schreef: ↑6 maart 2023, 16:10Dan de prijs een beetje hoger zetten. Blijft 3% netto per jaar. E-depo moet de komende 3 jaar gemiddeld 4,3% bruto geven om dit te verbeteren.
Obligaties zijn veel minder liquide dan aandelen. Dat heeft een kost. En timing is even moeilijk als met aandelen. Ik heb nog nooit een prijs halverwege de bid-ask moeten zetten om de aankoop te laten doorgaan, en het voorbije half jaar heb ik meer dan 30 aankopen gedaan. Ik focus me op het uiteindelijke rendement, en niet op de kosten. Dat helpt de gemoedsrust :-)
Enkel US staatsobligaties en enkele supranationale instellingen hebben zeer kleine spreads maar dat is in USD.
-
- Verbannen Gebruiker
Bij keytrade bieden ze online eigenlijk geen obligaties meer aan behalve nog een zeer beperkte en oninteressante lijst. De beurs van Luxemburg heeft hun systeem aangepast en Keytrade wou niet volgen, vertelden ze mij.
Je moest daarna bellen naar de obligatiedesk, sinds een paar maand. Tot vorige week maandag kwam je rechtstreeks terecht bij iemand die je hielp. Je kreeg dan telefonisch een koers, eigenlijk de vraag-koers + kosten erbij. Dus redelijk duur, maar redelijk vlot.
Sinds half vorige week is het anders. Je moet nu passeren bij de gewone helpdesk. Je wacht lang tot je iemand aan de lijn hebt. Je geeft de Isin codes. Dan belt een trader jou later terug.
Zeer omslachtig, en bovendien: de 2 isins die ik vorige week doorgaf bieden ze niet aan. Maar enkel de trader kan je dat zeggen.
Dus allemaal zeer omslachtig en tijdrovend, duur, en je weet niet welke obligaties ze verhandelen en welke niet. Voor mij is het daarom gestopt bij Keytrade. De hogere prijs nam ik erbij tot vorige week. Maar nu is het dus gedaan.
Voor de obligaties die je in portefeuille hebt, kun je ook het profiel niet meer zien, en krijg je ook geen actuele koersinformatie. Ik hoop dat ze de coupons correct betalen :-)